تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بزرگ‌ترین خطر مراکز علمی جهان اسلام انحرافات علمی معرفتی منتهی به تکفیری است

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛  آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید و تجلیل از طلاب برتر جامعه المصطفی که در سالن جلسات قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: اصولاً انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دستاورد حوزه‌های علمیه و برای تمام امت‌های آزادی‌خواه و مسلمان است.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه حشر افزود: نظارت و ارزیابی و هوشیاری و بیداری جان‌مایه تقوا و اصل و اساس آن در وجود یک انسان است، تقوا زمانی کارکرد درست خود را پیدا می‌کند که انسان را به یک ارزیابی و هوشیاری نسبت به خود و آینده زندگی سوق دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: تمام خشت‌ها و پایه‌هایی که انسان به‌صورت روزانه انجام می‌دهد مقدمات سعادت ابدی انسان را رقم می‌زند بنابراین انسان باید توجه کند پایه‌های زندگی خود را بر چه اساسی منظم می‌کند.

امام‌جمعه قم عنوان کرد: شناختن پیچیدگی‌های درون و بیرون آمدن از غفلت‌های مستمر وجودی و ایجاد هوشیاری‌های ابتدایی نخستین بارقه‌های پیشرفت معنوی در وجود یک انسان است.

اعرافی با تأکید بر آیات اثرگذار سوره مبارکه حشر ابراز کرد: مداومت بر خواندن سوره مبارکه حشر و توجه به معنا و معارف آن انسان را می‌تواند به بلندای توحید و معارف اخلاقی داشته باشد، طبق دستور بزرگان اخلاق حوزه مداومت بر سوره مبارکه حشر فرد را به قله‌های بزرگ اخلاق می‌رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت مسئله تقوا ابراز کرد: اثربخشی نظام آموزشی جامعه المصطفی در پایان تحصیل دانشجویان و طلاب این نهاد مشخص می‌شود، اثرگذاری دانشجویان و توجه ویژه به مسئله تقوا تجلی‌بخش آموزش اثربخش در جامعه المصطفی است.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: تقوا سبب می‌شود فرد در کشاکش وسوسه‌های شیطانی محکم ایستاده و شکست نخورد، اگر جان‌مایه تقوا در وجود طلبه وجود نداشته هیچ‌کدام از تعلیمات  وی اثرگذار نخواهد بود.

 اعرافی ادامه داد: تطابق علوم اسلامی و انسانی با نیازهای اساسی جامعه از جهت‌گیری‌های اصلی جامعه المصطفی است، مراکز حوزوی باید با حلقه واسط شدن بین متون دینی و علوم انسانی زمینه‌های سعادت بشریت را به وجود آورند.

وی با تأکید بر ضرورت بسط علوم اسلامی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه باید به علوم اسلامی عمق و بسط دهد، در وضعیت کنونی نیازمند کارهای دامنه‌دار در حوزه فقه شیعی هستیم چراکه فقه استوار و ریشه‌دار کنونی نیازمند تدبر و متدلوژی‌های اصیل اجتهادی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: نیاز به بخش‌ها و ابواب جدید در فقه احساس می‌شود، جامعه المصطفی در زمینه تدوین ابواب جدید فقهی و بسط و توسعه آن اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده است، در حال حاضر 15 باب فقهی در جامعه المصطفی پیش‌بینی‌شده که باید ارتقاء پیدا کند.

امام‌جمعه قم با بیان نیازهای جدید در بخش کلام و علوم عقلی تصریح کرد: در کنار صیانت از کلام پیشین باید به دنبال پاسخ‌های جدید باشیم چراکه کلام پیشین به‌تنهایی پاسخگوی به نیازهای جدید نیست و تولید فکر و اندیشه به‌صورت مستمر در مراکز فلسفی و علمی دنیا انجام می‌شود.

 اعرافی بیان کرد: تفکر الحادی و تکفیری ازجمله تفکراتی بوده که به‌صورت مستمر درباره آن تولید فکر و دانش توسط مجامع علمی کشورهای دیگر می‌شود، حوزه مستشرقان یکی از عرصه‌های مهم دیگری بوده که باید درباره آن‌ها تحقیقات و پژوهش‌های درخوری انجام شود.

وی تأکید کرد: قلمرو حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیار وسیع است و حوزه علمیه وجود نگاه‌های سطحی در قبال این تجربه‌های عظیم بشری را قبول نداشته و نسبت به اهمیت این علوم توجه ویژه‌ای دارد، برخی تعالیم و توصیه‌های علوم اجتماعی و انسانی برخلاف توصیه‌های فقهی و دینی اسلامی بوده که باید اندیشمندان حوزوی پاسخ دقیقی برای هرکدام از آن‌ها داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خطر تفکرات تکفیری و انحرافی را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: انحرافات علمی معرفتی منتهی به تکفیر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خطری بوده که در حال حاضر مراکز و مجامع علمی اسلامی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به لزوم مهاجرت طلاب جامعه المصطفی بعد از دوران تحصیل به کشورهای دیگر ابراز کرد: عدم ماندگاری بی‌جا و بی‌مورد در شهر قم بعد از مقاطع تحصیلی تعیین‌شده یکی از توصیه‌های اصلی مراجع و از سیاست‌های جامعه المصطفی است.

انتهای پیام/ت

لزوم مهاجرت طلاب جامعه المصطفی بعد از دوران تحصیل به کشورهای دیگر



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بزرگ‌ترین خطر مراکز علمی جهان اسلام انحرافات علمی معرفتی منتهی به تکفیری است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..