تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گرانی سرسام‌آور گوجه و سیب‌زمینی در بازار/ سفره‌ای که هر روز کوچک‌تر می‌شود!

ساعت: 14:21 منتشر شده در مورخ: 1397/07/04 شناسه خبر: 1412134

یک روز نوسانات ارز، روز دیگر قیمت طلا و سکه، یک‌بار آهن‌الات و بار دیگر مصالح ساختمانی، گرانی حد و مرز ندارد و تمام اقلام بازار را در بر گرفته است، این مهمان ناخوانده به همه جا سری می‌زند و آشوبی به پا می‌کند و به سراغ دیگری می‌رود و این سبد خانوارهای ایرانی است که هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در شرایطی که این روزها شاهد شرایط نامطلوب و نابسامان اقتصادی هستیم، هر روز شاهد خبری در خصوص گرانی یکی از اقلام در بازار کشور هستیم.

یک روز نوسانات ارز، روز دیگر قیمت طلا و سکه، یک‌بار آهن‌الات و بار دیگر مصالح ساختمانی، گرانی حد و مرز ندارد و تمام اقلام بازار را در بر گرفته است، این مهمان ناخوانده به همه جا سری می‌زند و آشوبی به پا می‌کند و به سراغ دیگری می‌رود.

دانه دانه و روز به روز بر اقلامی که از دسترس خرید مردم خارج می‌شود افزوده می‌شود و این سبد خرید خانوارهای ایرانی است که روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

این روزها گرانی سرسام‌آور میوه در بازار صدای مردم را در آورده است. گرانی گوجه و سیب زمینی طی هفته اخیر که از گزینه‌های ثابت خرید تمام اقشار و طبقات ضعیف مردم است، موجب نارضایتی و گلایه همگان شده است.

میوه‌ای ارزان‌تر از 10 هزار تومان در بازار نیست!
یک شهروند ساروی که از یکی از بازارهای هفتگی این شهرستان خرید کرده است به خبرنگار ما می‌گوید:  واقعا دیگر چه باید کرد، چه باید گفت؟ میوه کمتر از 10 هزار تومانی در بازار نیست و چهار کیسه نایلون نزدیک به 50 هزار تومان شده است.

وی با ابراز نارضایتی از وضع موجود می‌افزاید: قیمت گوجه نزدیک به 7 هزار تومان شده است، معلوم نیست گوجه خریدیم یا موز، ما که به همین گوجه و سیب زمینی بسنده کرده بودیم هم باید این میوه‌ها را هم نخوریم؟

صادرات گوجه و سیب زمینی دلیل افزایش قیمت در بازار
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در خصوص افزایش قیمت گوجه در بازار اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار مصرف به 7 هزار تومان تا 7 هزار و 500 تومان رسیده است که البته این قیمت مربوط به گوجه گلخانه‌ای است.

وی در رابطه با دلایل افزایش قیمت گوجه خاطرنشان کرد: صادرات گوجه فرنگی و کمبود آن در بازار باعث این افزایش قیمت شده در حالی که در این فصل از سال ما معمولا مشکلی در تامین این محصول نداریم. از سوی دیگر کارخانجات هم گوجه نیاز دارند و با جمع آوری گوجه از سر مزارع برای تهیه رب و محصولات دیگر باعث کمبود در بازار شده‌اند.

در این شرایط صادرات چرا؟
معلوم نیست در شرایطی که کشور از شرایط اقتصادی حال حاضر در رنج است و مردم در حال صرفه‌جویی در هزینه‌کرد روزانه‌شان هستند، چرا باید اقلامی که نیاز آن در کشور ضروری و محرز است به خارج از کشور صادرات شود؟

کارگر ادامه داد: آخرین قیمت گوجه فرنگی معمولی پیش از تعطیلات 4 هزار تومان و گوجه گلخانه‌ای 7 هزار و 500 تومان بوده است اما نرخ جدید هنوز اعلام نشده است. درصد لحاظ شده در خرده فروشی‌ها تا 35 درصد است اما بیشتر از این مجاز نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به افزایش قیمت سیب زمینی تصریح کرد: آخرین قیمت از سیب زمینی هم 2500 تومان است. صادرات سیب زمینی باعث کاهش این محصول در بازار شده است و این صادرات در حالی در کشور انجام شده که ما در تولید مازاد نداشته‌ایم.

بنابر گزارش میدانی قیمت هر کیلو گوجه فرنگی 6 هزار و 500 الی 7 هزار تومان، و قیمت هر کیلو سیب زمینی نو 4 هزار تا 5 هزار تومان در حال عرضه در خرده فروشی‌های مازندران است.

کمبود گوجه و سیب زمینی در میادین و گرانی متعاقب از کمبود عرضه
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: طی این روزها با افزایش قیمت گوجه و سیب زمینی در میادین میوه و تره‌بار مواجه هستیم که گوجه‌ موجود در میادین از تاکستان و سیب زمینی نیز از اردبیل تامین می‌شود.

امیرحسین فخرآوران دلیل افزایش قیمت این دو میوه را صادرات و کمبود عرضه در میادین عنوان و تصریح کرد: دلالان عراقی با ماشین‌های یخچالی و کانتینری به میادین عرضه اصلی گوجه و سیب زمینی مراجعه و روزانه تعداد زیادی از این کانتینرها از مرز خارج می‌شود و این امر موجب کمبود عرضه گوجه و سیب زمینی در میادین داخل کشور در کنار افزایش تقاضا شده است که همین امر طبیعتا موجب افزایش قیمت در بازار می‌شود.

وی تاکید کرد: قیمت حال حاضر گوجه در میادین استان 5 هزار تومان است که با احتساب سود 30 تا 35 درصدی خرده‌فروشی‌ها با قیمت 6 هزار و 500 تومان و قیمت سیب زمینی در میادین با قیمت 3 تا 3 هزار و 500 تومان و با قیمت 4 تا 5 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها در حال عرضه است.

به گفته وی قیمت امروز نارنگی تک رج 3300، دو رج 3000، خیار 2500، موز 10 هزار، پیاز 1300، انگو سیاه 4500، انگور فخری 5000، سیب 6500، گلابی 12000 الی 15000، هلو انجیری 8000، هلو گرد 7500 و شلیل 8 الی 9 هزار تومان است.

فخرآوران دلیل افزایش قیمت میوه در ابتدای هفته را تعطیلی 3 روزه میادین استان اعلام و بیان کرد: میدان میوه و تره بار مرکز استان در روز جمعه از ساعت 10 صبح به‌دلیل آغاز فصل مرکبات باز است و آماده ارائه خدمات به شهروندان و باغداران استان است.

کاهش تولید محصول در استان‌های شمالی
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار به خبرنگار بلاغ گفت: گوجه فرنگی یکی از محصولات پرطرفدار در سبد غذایی استان به شمار می‌رود و به همین دلیل مردم نسبت به قیمت آن حساس هستند.
 
سلیمان حاتم‌نژاد با بیان اینکه اختلاف قیمت این چنینی در چند روز اخیر در استان ناشی از کاهش تولید این محصول در این مقطع از سال در استان‌های شمالی و مرکزی است، ادامه داد: با توجه به محدودیت سطح زیرکشت این استان‌ها و اثرگذاری کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های اخیر،  تولید این محصول در مزارع جالیزی استان‌های شمالی و مرکزی در سال جاری با کاهش رو به رو شد و مزارعی که هم اکنون گوجه فرنگی و سیب زمینی در آن کشت شده است به مراحل نهایی برداشت رسیده و به همین دلیل در حال حاضر کاهش عرضه در استان‌های تولیدکننده مشهود است.
  
وی با اشاره به اینکه قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای در روزهای اخیر در نوسان است، افزود: قبل از افزایش یکباره قیمت، این نوع گوجه بین 6 هزار تا 7 هزار تومان در بازار به فروش می‌رفت.
 
عدم صادرات گوجه از استان مازندران
این مسؤول بیان کرد: براساس گزارش گمرک استان طی 6 ماهه  اخیر، گوجه فرنگی از این استان صادر نشده و فقط به مقدار جزئی رب گوجه فرنگی به میزان 78تن به ارزش 113 هزار و 68 دلار به کشورهای همسایه صادرشده است.
 
قیمت‌های حبابی از سوی دلالان تعیین می‌شود
حاتم‌نژاد به دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: دلالان به بهانه افزایش هزینه تولید به دلیل گرانی ارز، افزایش هزینه حمل و نقل و محدودیت‌های ترانزیتی قیمت دلخواه خود را تعیین و در میادین تره بار عرضه می‌‌کنند.
 
پیش‌بینی کاهش قیمت گوجه طی هفته‌های آینده
وی اضافه کرد: در روزهای آینده با ورود محصولات گلخانه‌ای با کاهش قیمت این محصول مواجه خواهیم بود، اما آنچه که باعث نگرانی دراین خصوص است قدرت عواملی مانند واسطه ‌ها و حمل و نقل است که قیمت محصول را بدون ضابطه مشخص و به صورت آزادانه تعیین می‌کنند.
 
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: محدودیتی برای صادرات این محصول به صورت فرآوری شده وجود ندارد و افزایش قیمت مقطعی بوده و به مرور حل خواهد شد.

گفتنی است در هفته‌های اخیر قیمت میوه‌های وارداتی و میوه‌ها و صیفی‌جات تولید داخل به‌دلیل نوسان قیمت ارز، افزایش نرخ تورم، صادرات، حضور دلالان و کمبود تولید برخی محصولات افزایش یافت؛ به طوری که بهای این محصولات دست کم 2 برابر رشد کرد و این گرانی صدای اقشار مردمی را در آورده است.

مشخص نیست در کنار ارگان‌های متولی تنظیم بازار و نظارتی نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی چرا هیچ نظارت و کنترلی برای تامین اقلام مورد نیاز و کنترل قیمت‌ها در بازار نیست؟

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گرانی سرسام‌آور گوجه و سیب‌زمینی در بازار/ سفره‌ای که هر روز کوچک‌تر می‌شود!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..