تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش ۵۲ درصدی میزان تولید گردو در آذربایجان غربی/ افزایش قیمت ارز و سرمازدگی علل عمده گرانی گردو است

ساعت: 13:13 منتشر شده در مورخ: 1397/07/03 شناسه خبر: 1412024

با توجه به سرمای دیررس بهاری در آذربایجان غربی شاهد کاهش تولید ۵۲ درصدی بوده و افزایش قیمت دلار بازار را گرم تر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی به عنوان قطب تولیدات کشاورزی در کشور به دلیل داشتن آب و هوای مناسب مطرح است و محصولاتی از جمله انگور، سیب، گردو و دیگر میوه های تابستانی را در خاک خود پرورش داده و به مرحله برداشت می رساند البته این استان هم با کشورهای مهمی از جمله ترکیه به عنوان دروازه‌ای به اروپا، منطقه قفقاز و حوزه مدیترانه همسایه است.

گردو؛ یکی از محصولات کشاورزی مهمی که در آذربایجان غربی است که هم خود میوه‌ای خوش‌طعم و لذیذ است و هم به عنوان مواد اولیه دیگر صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود و به عنوان مثال از آن در تهیه برخی از محصولات از جمله کیک، شیرینی، آجیل یا فسنجان و یا صنایع روغن کشی استفاده  می‌شود.

البته با توجه به سرمای دیررس بهاری و خسارات وارد شده به باغات استان این میوه نیز در امان نمانده و در بسیاری از مناطق تا ۱۰۰ درصد از بین رفت که انتظار می رود افزایش قیمت قابل توجهی در این میوه داشته باشیم.

* کاهش ۵۲ درصدی تولید گردو

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، سطح زیر کشت باغ های گردو در استان را ۵هزار و ۱۸۰ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود در سالجاری ۴ هزار و ۵۱۵ تن گردو در سطح استان کشت شود.

وی، با بیان اینکه سال گذشته ۸ هزار و ۶۰۴ تن گردو در سطح استان به بهره برداری رسیده است، گفت: امسال به دلیل سرمای دیر رس بهاره کاهش ۵۲ درصدی در این محصول را شاهد هستیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، ادامه داد: پیش بینی می شود در سالجاری میزان ۳ هزار تن به عنوان تازه خوری و صنایع غذایی و یک هزارو ۵۱۵ تن به سایر استانها و کشور ها صادر شود.

وی، با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال در شهرستان ارومیه ۹۹۷ تن گردو برداشت شود، ادامه داد: ارومیه بعد از سردشت دارای رتبه دوم تولید گردو در استان است.

کریم زاده، با بیان اینکه سردشت با یک هزار و ۶۹۵ تن مقام اول تولید گردوی استان در سال جاری داراست، افزود: همچنین آذربایجان غربی رتبه ۱۵ کشور در تولید گردو را به خود اختصاص داده است.

وی، تاکید کرد: رقم محلی، فرنور و فرانکت و چندلر ارقام مختلف گردوی موجود در آذربایجان غربی است.

* افزایش ۲۰ درصدی قیمت گردو

حسین شرقی نیز در اینخصوص در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه افزایش قیمت ۲۰ درصدی را در بححث گردو شاهد هستیم، گفت: در سالجاری با توجه به سرمای دیررس تولید گردو در استان به شدت کاهش یافته که مشکلات متعددی را به بار آورده است.

وی، افزود: این کاهش ا باعث افزایش قیمت این محصول شده و توانایی خرید را از بسیاری از مردم سلب کرده است البته این اتفاق بدون شک باعث افزایش قیمت در آجیل هم شده است.

* ردپای دلار در بازار گردو

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه، ابراز کرد: البته افزایش قیمت دلار در بحث گردو بی تاثیر نیست با هر افزایش قیمت ارز قیمت گردو نیز افزایش پیدا می کند چرا که به دلیل کمبود گردو در بازار قادر به واردات نبوده و با پیشی گیری تقاضا بر عرضه قیمت ها روند صعودی می گیرند.

وی، در پایان گفت: امکان کاهش قیمت در بحث گردو وجود ندارد امروز قیمت هر کیلو گردو در بازار ۴۵۰ هزار ریال بوده و در صورت عدم واردات قیمت ها روند صعودی خود را پیش می گیرد.

با توجه به گزارش فوق و گفته های مسئولان دلیل افزایش قیمت سرسام آور در بحث گردو کاهش میزان تولید و افزایش قیمت دلار بیان شده که تنها راه حل این موضوع واردات در صورت کاهش قیمت دلار خواهد بود حال امیدواریم مسئولان با اخذ تدابیر لازم بتوانند این محصول را در بین مواد غذایی مصرفی مردم نگه داشته و شاهد حذف آن نباشیم.

انهتای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش ۵۲ درصدی میزان تولید گردو در آذربایجان غربی/ افزایش قیمت ارز و سرمازدگی علل عمده گرانی گردو است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..