تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بحران رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای/ در حوزه‌های دانش، ابزار و روش عقب‌افتادگی بسیار مهلکی داریم/ مدرسه حرف اول را در مسیر تحول می‌زند

بطحایی گفت: رشته علوم انسانی به عنوان مادر در مدیریت کشور و شاخه های فنی و حرفه ای روز به روز کوچک تر شده و همچنین برای رشته های مهندسی اتفاقاتی بد در حال رخ دادن است.

بحران رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای/ در حوزه‌های دانش، ابزار و روش عقب‌افتادگی بسیار مهلکی داریم/ مدرسه حرف اول را در مسیر تحول می‌زندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سومین گردهمایی مدیران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: اعضای دانشگاه شهید رجایی می تواند به عنوان هیئت اندیشه ورز، منشا تحول باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق انتظارات از آموزش وپرورش لزوم تحول  در این حوزه امری واجب است و ما در اجرای سند تحول بنیادین اکنون با ۲ مسیر در حال حرکت رو به جلو هستیم؛ یک مسیر تحول در نظام مدیریت و اداره آموزش و پرورش است که البته تحول شکلی و ساختاری است و دومین مسیر تحول در محتوا و متن است.

تمرکز گرایی در تصمیم گیری؛ مهم ترین مانع تحول

وزیر آموزش و پرورش افزود: نحوه اداره آموزش و پرورش باید تغییر کند و حرف اول در این مسیر را مدارس می زند. همه می دانیم مهم ترین مانع تحول تمرکز گرایی شدید در حوزه تصمیم‌گیری است.

بطحایی با اشاره به یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی فعال آموزش و پرورش، تصریح کرد: با وجود این تعداد فعال، تمرکز گرایی شدید، فرصت خلاقیت را از سایرین گرفته شده است، بنابراين برای ایجاد تحول در مدیریت باید در گام اول با اجرای برنامه هایی که از بدنه آموزش و پرورش برای تصمیم گیری و تصمیم سازی، استفاده می کند، شروع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش ما در کنار مخاطب انسانی خود با  ۷۰۰ تا ۸۰۰ قانون در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و به مدارس ابلاغ شده است، گویی این تعداد فرهنگی توان تصمیم گیری ندارد و باید دست آنها را گرفت و در مسیر پیچیده تعلیم و تربیت حرکت دهیم.

مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس

وی با تاکید بر تغییر نحوه مدیریت تصریح کرد: مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدرسه را آغاز کردیم و سه نظام مدیریتی را در سال تحصیلی گذشته به طور آزمایشی پیش گرفتیم.

بطحایی با اشاره به اینکه روش و فرآیندهای یاددهی و یادگیری مربوط به ۷۰ سال پیش است، گفت: باید این روش را تغییر دهیم و در صورت عدم انجام این کار، آموزش و پرورش جایی در جامعه باز نمی کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بعد از انقلاب دورخیزهایی برای تحولات محتوایی برداشته شده است و تاکنون تحولات ساختاری و روشی را شاهد بوده ایم اما این موارد در حد مطالعات باقی مانده است.

وی با اشاره به غفلت از تحول در متن برنامه های آموزشی، گفت: مسیر دوم شامل تحول در محتوا و متن است؛  مسیری که فضاسازی های آن بیشتر و کار در آن سخت تر است و از جمله مصادیق آن حذف آزمون ها در دوره ابتدایی بود.

عطش خانواده ها برای شرکت دادن فرزندان در آزمون های بیشتر

بطحایی بیان کرد: چرا بچه ها و خانواده ها عطش بالایی برای شرکت در آزمون های بیشتر و رتبه های بالاتر پیدا کرده و این موضوع به افتخاری برای آن ها تبدیل شده است، تا جایی که در برخی موارد که کودکی در ۸-۹ نوبت آزمون تستی شرکت می کند و این موضوع به دوره پیش دبستانی هم سرایت کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کودک پیش دبستانی که باید مهارت های جسمی مختلف را تجربه کند با سیطره کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها مواجه میشود، خانواده ها میلیون میلیون پول می دهند تا این هزینه شخصیت کودک را متلاشی می‌کند.

وی افزود: محصول بذری که در دوره ابتدایی و سنین کودکی کاسته می شود، در دانشگاه دیده می شود، طبق گزارش هایی که از رفتار دانشجویان داده می شود، این موارد از دوره ابتدایی کاشته شده است، انواع و اقسام آسیب های اجتماعی، زودرنجی، تحمل نداشتم سختی ها و مواردی از این قبیل نتیجه فعالیت ها و آموزش ها در دوره کودکی است که بخشی از این تقصیرها متوجه آموزش و پرورش و دانشگاه است.

بطحایی با اشاره به لزوم دور کردن عوامل گریزان کننده کودک از مدرسه، گفت: فشارهایی فراوان برای یادگیری، حجم سنگین کتاب‌های درسی و برنامه های مختلف ذوق کودکان را گرفته و مانع از شادابی آن ها شده است.

لزوم توسعه مهارت آموزی دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت آموزی منطبق با نیازهای دانش آموزان است و یادگیری را برای آنها لذت بخش می کند، بنابراین باید این آموزش ها را توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی گام هایی خوب در حوزه تعلیم و تربیت برداشته است اما هنوز کافی نیست و درب های دانشگاه به طور کامل روی آموزش و پرورش باز نشده است.

بطحایی تصریح کرد: هنوز دانشگاه به عنوان سازمانی مستقل که تربیت دانشجو دارد، فعالیت می کند، این موضوع خوب است اما کافی نیست چرا که دانشگاه رجایی ویژگی منحصر به فردی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر بچه ها به شدت به علوم تجربی گرایش پیدا کرده اند و استقبال از رشته ریاضی و فنی و حرفه ای و کاردانش کاهش پیدا کرده است، در این بین آموزش و پرورش با کار غیر حرفه ای دانش آموزان را برای ورود به فنی و حرفه ای و کاردانش مجبور می کند.

وی افزود: رشته علوم انسانی به عنوان مادر در مدیریت کشور و شاخه های فنی و حرفه ای روز به روز لاغرتر می شوند همچنین برای رشته های مهندسی اتفاقات بدی در حال رخ دادن است البته در هیئت دولت رنگ خطر اعلام کردند که بخشی از آن به ما مربوط است.

برگزاری مسابقه دانش آموزی برای نقد کتب درسی

بطحایی در حاشیه این مراسم درباره تمهیدات آموزش و پرورش مبنی بر صحبت رئیس جمهوری و نقد کتاب‌های درسی توسط دانش آموزان اظهار کرد: موضوع مطرح شده توسط رئیس جمهوری به تقویت نگاه کنجکاوانه دانش آموزان در زندگی کمک می کند در باره کتاب های درسی نقایص را مشاهده می کنند مطالبی که در حوزه کارشناسی از نگاه کارشناسان مغفول باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال بررسی شرایط برای تحقق این صحبت هستیم ادامه داد: در نظر داریم در قالب یک مسابقه و همایش گروهی، دانش آموزان به نقد کتاب های درسی بپردازند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این نقد کتاب های درسی از نظر فیزیکی، رنگ و شکل و محتوا همچنین در بخش یادگیری و آموزشی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بحران رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای/ در حوزه‌های دانش، ابزار و روش عقب‌افتادگی بسیار مهلکی داریم/ مدرسه حرف اول را در مسیر تحول می‌زند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..