تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قابلیت ترمیم بافت مفصلی با سلول بنیادی/ وقتی سلول‌های بنیادین یاری​رسان بیماران قلبی می‌شوند

//////////ساییدگی زانو به کمک سلول​های بنیادی درمان شدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با معرفی سلول‌های بنیادی، مطالعات مختلف در دو دهه گذشته نشان داد سلول‌های بنیادی مغز استخوان می‌توانند در ترمیم بافت مفصلی موثر باشند؛ شاید تصور اینکه اندمی مانند پوست بتواند سلول‌های فرسوده و آسیب دیده خود را ترمیم و بازسازی کند کاری چندان دشوار نیست اما در مورد عضله ای مانند قلب تا چندین سال پیش، حتی در کتاب‌های مرجع پزشکی تصور چنین چیزی ممکن نبود.

محققان در گذشته عقیده داشتند انسان با کلیه سلول‌های قلبی خود به دنیا آمده و با همان سلول‌ها از دنیا می‌رود، اما بر طبق تحقیقات  اخیر این عضو پیچیده متشکل از 5 میلیارد سلول است  که روزانه حدود 3 میلیون از آنها سلول‌های جدید جایگزین می شوند، بنابراین تقریبا هر 4 تا پنج سال یکبار کلیه سلول‌های قلبی تجدید می‌گردند و این مسئله ضامن عمر طبیعی انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: شیوه نوین ترمیم زخم‌های پوستی با استفاده از سلول درمانی

امیر باجوری مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سلول درمانی در انواع بیماری‌ها، اظهار کرد: سلول درمانی در بیماری‌های عضلانی و استخوانی در کنار سلول درمانی در استئوآرتریت (آرتروز) مفاصل جزو شایع‌ترین بیماری مفصلی به شمار می‌رود که بیش از نیمی از افراد بالای ۶۰ سال به آن‌ مبتلا هستند و معمولا در اثر افزایش سن، فعالیت ورزشی شدید یا چاقی ایجاد می‌شود. در صورت پیشرفت درد و عدم نتیجه درمان دارویی، شاید بهترین راه حل جراحی تعویض مفصل باشد.

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان بیان کرد: با معرفی سلول‌های بنیادی، مطالعات مختلف در دو دهه گذشته نشان داد سلول‌های بنیادی مغز استخوان می‌توانند در ترمیم بافت مفصلی موثر باشند؛ تحقیقات پژوهشگاه رویان نشان داد، پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عمل جراحی را سال‌ها به تعویق بیاندازد.

باجوری ادامه داد: در این روش ابتدا نمونه‌ای از مغز استخوان بیمار برداشته و سلول‌های بنیادی آن جدا و تکثیر می‌شود؛ پس از ۲۰ تا ۳۰ روز و طی مراحل آزمایشگاهی، سلول‌های بنیادی به مفصل بیمار تزریق می‌شود.

//////////ساییدگی زانو به کمک سلول​های بنیادی درمان شد

 سلول درمانی در چه مواردی از استئوآرتریت (آرتروز مفصلی) کاربرد دارد؟

وی افزود: سلول درمانی در بیماران با سن ۱۸ تا ۶۵ سال، بیماران مبتلا به آرتروز زانو، لگن یا مچ پا با درجه متوسط تا شدید، بیمارانی که در دوره بارداری یا شیردهی نباشند، کاربرد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تمام روش‌های سلول درمانی در ایران فراهم شد

سلول درمانی در استئوپروز (پوکی استخوان)

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان تشریح کرد: بیش از 200 میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان هستند؛ این بیماری با تضعیف استخوان‌های بدن موجب شکستگی آن‌ها می‌شود، درمان‌های فعلی تنها پیشرفت بیماری را کند می‌کند و درمان کاملی برای آن وجود ندارد.

باجوری ادامه داد: به تازگی محققان دانشگاه تورنتو کانادا از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان پوکی استخوان استفاده کرده‌اند، در بررسی‌های این دانشگاه، تزریق سلول‌های بنیادی به میزان قابل توجهی قدرت استخوان‌ها را بازگرداند. اخیرا محققین پژوهشگاه رویان نیز یک تحقیق بالینی در زمینه تاثیر سلول‌های بنیادی در درمان پوکی استخوان انجام داده‌اند.

سلول درمانی در چه مواردی از بیماری استئوپروز (پوکی استخوان) انجام می شود؟

وی اظهار کرد: در خانم های 50 تا 70 سال وقتی بیمار به درمان‌های رایج برای استئوپروز که حداقل به مدت یکسال برای وی صورت گرفته، پاسخ ندهد و میزان تراکم استخوان نسبت به قبل از درمان کاهش پیدا کند، یا بیمار مبتلا به شکستگی‌های فشاری ناشی از پوکی استخوان در استخوان ران نباشد، سلول درمانی کاربرد پیدا خواهد کرد.

سلول درمانی در بیماری‌های قلب و عروق

مدیر درمان مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: وقتی سکته قلبی اتفاق می‌افتد حدود یک میلیارد سلول قلبی به طور ناگهانی از بین می‌روند؛ حدود 350 برابر بیشتر از ظرفیت ترمیم روزانه خود قلب.

علی رغم پیشرفت در علوم پزشکی، بیماری‌های قلبی عامل حدود ۳۰ درصد مرگ و میر در جهان هستند، در واقع درمان‌های استاندارد فعلی قادر به بازسازی بافت مرده قلب نیستند از این رو نارسایی قلبی یا متاسفانه مرگ بیمار اتفاق می افتد.

//////////ساییدگی زانو به کمک سلول​های بنیادی درمان شد

بیشتر بخوانید: "سلول درمانی" در ایران آینده روشنی دارد

باجوری ادامه داد: سلول درمانی در بیماری‌های قلبی در ایران همگام با کشورهای پیشرو در این علم از جمله انگلستان، ژاپن، امریکا، سوئیس و آلمان، از سال 1386 در پژوهشگاه رویان بر روی بیماران دچار سکته حاد و نارسایی قلبی با همکاری مراکز علمی دیگر آغاز شد.در این روش ابتدا از مغز استخوان بیمار نمونه بافتی برداشته می‌شود و در آزمایشگاه طی زمان ۳ تا ۴ ساعت سلول‌های بنیادی بیمار جدا و سپس از طریق شریان کرونر قلبی و یا مستقیما به عضله قلبی بیمار پیوند داده می‌شود.

تازه‌ترین مطالعات پژوهشگاه رویان نشان داد پیوند سلول‌های بنیادی به عضله قلبی بیماران مبتلا به سکته قلبی می‌تواند کارکرد قلب و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد.

سلول درمانی در چه مواردی از نارسایی قلبی کاربرد دارد؟

باجوری در پایان یاد آور شد: سلول درمانی در بیماران با سن ۱۴ تا ۷۵ سال، مواردی که درمان‌های استاندارد نارسائی قلبی نتوانسته باعث کنترل بیماری شود یا بیمارانی که کسر جهشی (EF) قلبی کمتر از 40 درصد داشته باشند، یا بیمارانی که کلاس عملکردی (NYHA) قلب بر اساس معاینات پزشک بیشتر از ۲ باشد، یا بیمارانی که در دوره بارداری یا شیردهی نباشند، کاربرد دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قابلیت ترمیم بافت مفصلی با سلول بنیادی/ وقتی سلول‌های بنیادین یاری​رسان بیماران قلبی می‌شوند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..