تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا گاهی اوقات رفتار‌های غیر منطقی از خود نشان می‌دهیم؟

چرا بعضی مواقع رفتارهای غیر منطقی از خود نشان می‌دهیم؟شکوفه اویار حسنی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره افکار و باورهای غیر منطقی که حال‌ ما را خراب کرده و باعث بروز رفتارهای غیر منطقی در ما می شود، گفت: اصولا این افکار از یک چرا در ذهن شروع می‌شود؛ چرا به من توجه نکرد؟ چرا حقوقم را اضافه نمی‌کند؟ چرا دیگر دوستم ندارد؟ چرا...، چرا...

این مشاور خانواده بیان کرد: با شروع این چراها در ذهن، طوفانی به پا شده و مغز شروع به حرف زدن می‌کند. اگر زیاد حرف بزند، دچار اضطراب می‌شوید و گاهی آنقدر اضطرابتان زیاد می‌شود که حالت تهوع یا سردرد و علائم بدنی تجربه را می‌کنید  و آن را با یا یک واکنش تند و افراطی نشان می‌دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه شخصیت افراد را بشناسیم؟

اویار حسینی ادامه داد: در واقع پاسخ‌ به این چراهای ذهنی حال شما را بد می‌کند؛ چرا به من توجه نکرد؟ حتما من یک مشکلی دارم، چرا حقوقم را اضافه نکرد؟ چون نمک نشناسه و  من چاپلوسی بلد نیستم تا مثل فلانی به دروغ بهش نزدیک بشوم، چون...، چون... .

چرا بعضی مواقع رفتارهای غیر منطقی از خود نشان می‌دهیم؟

مطلق گویی را از خود دور کنیم

وی افزود: دومین فکر غیرمنطقی که حال‌مان را خراب می‌کند، باید و نبایدها یا مطلق گویی‌هاست؛ وقتی مدام به خودمان بگوییم من باید باهوش‌تر، جذاب‌تر و بهتر باشم، یا من مجبورم این کارها را انجام دهم، مدام در حال زیر سوال بردن کفایت و توانمندی خودمان هستیم، چرا که از عملکردمان ناراضی هستیم و تلاش‌ و نقاط مثبتمان را نادیده می‌گیریم و‌ مدام خودمان را با فردی بالاتر از خودمان مقایسه می‌کنیم.

این مشاور خانواده تشریح کرد: الگوی بایدها در جامعه و روند فرزندپروری ما بسیار رایج است. کارشناسان مذهبی ، تلویزیونی و معلمان مدرسه مدام در حال استفاده از بایدها و نبایدها هستند،  تا جایی که با همین الگوی شک، نسبت به توانمندی و بایدهای خودمان و عزیزانمان زندگی می‌کنیم و ذهن‌مان آشوب می‌شود.

آیا دلیل تراشی درست است؟

اویار حسینی ادامه داد: سومین فکر غیرمنطقی دلیل تراشی است؛ منظور از دلیل تراشی، بی‌اهمیت یا کم اهمیت جلوه دادن مسائلی است که باعث رنجش ما می‌شود. شاید سوال کنید این موضوع که باعث واکنش افراطی نمی‌شود، پس باید خوب باشد؟ در پاسخ باید بدانید که دلیل تراشی در واقع فریب دادن خودتان است، شما مسائل و مشکلات را کوچک و بی‌اهمیت می‌کنید تا از حل کردن آن فرار کنید،  اما بهتر است بدانید مگر تا کجا می‌شود از مشکلات فرار کرد، قطعا آنها در موقعیتی دیگر شما را عصبانی خواهند.

بیشتر بخوانید: شخصیت خود را از روی این ۱۱ نشانه کوچک بشناسید

وی افزود: برای درک بهتر مطلب مثالی می‌زنم؛ مادری که پسر بچه تنبلی دارد پس از بارها تذکر و باید و نباید، در نهایت به او می‌گوید تنبلی تو به من آسیبی نمی‌زند، خودت را بدبخت می‌کند، به من چه

مادر در چند موقعیت دیگر به من چه می‌گوید اما به محض دریافت نامه معلم برای تنبلی پسرش عصبانی می‌شود و شروع به دادم بیداد و باید و نباید می‌کند.

چرا بعضی مواقع رفتارهای غیر منطقی از خود نشان می‌دهیم؟

این مشاور خانواده یادآوری کرد: در واقع آن چیزی که حال ما را بد یا خوب می‌کند اتفاق‌ها نیستند. این برداشت ، قضاوت‌، برچسب‌ها و افکار ما درباره آن اتفاق هستند که حال ما را بد یا خوب می‌کند، علاوه بر این  باید مسئولیت افکار ، احساس و رفتارمان را بپذیریم تا بتوانیم کنترل اوضاع را به دست بگیریم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا گاهی اوقات رفتار‌های غیر منطقی از خود نشان می‌دهیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..