تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازار لوازم خانگی در تب و تاب قیمت دلار/ آشفتگی بازار به اوج رسید

ساعت: 15:10 منتشر شده در مورخ: 1397/07/02 شناسه خبر: 1411673

بازار لوازم خانگی در انتظار توجه ویژه مسئولان و شاید معجزه ورود دلار ۴۲۰۰ تومانی است تا شاید گره ای از مشکلات گشوده و مردم قادر به خرید کالاهای مورد نیاز خود شده و بازار از رکود خارج شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنف فروشندگان لوازم خانگی در۲ یا ۳ سال گذشته رکود بازار بود، اما امسال این بازار با افزایش قیمت ارز وارد فاز جدیدی شد و التهابات بسیاری را پشت سر می گذارد.

بطوریکه بازار لوازم خانگی در اواخر فروردین ماه امسال  بلافاصله به التهابات ارزی واکنش نشان داد و تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی از عرضه کالا به بازار خودداری کردند.

حال آنکه با گران شدن قیمت دلار شرکت‌های تولیدی و عرضه لوازم خانگی درصدد افزایش قیمت  برآمدند و هر روز بیش از دیروز این افزایش قیمت ها بر بازار تاثیر گذار بوده و علاوه بربه بار آوردن مشکلات متعددی برای فروشندگان رکود را در بازار حاکم و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است به طوریکه که بسیاری از مردمی که جهت خرید کالاهای مایتحاج خود به بازار مراجعه می کنند با قیمت های سرسام آور روبه رو و با دستانی خالی به خانه های خود باز می گردند.

بسیاری علت این رکود را افزایش قیمت ارز دانسته و برخی طمع شرکت های تولیدی و فروشندگان عنوان می کنند حال خبرنگار اروم نیوز به سراغ مردم، فروشندگان و رئیس اتحادیه لوازم خانگی و صوتی و تصویری ارومیه رفته تا علت هارا از زبان خودشان جویا شود.

*افزایش قیمت ارز علت به وجود آمدن گرانی در بازار

«س . اقدمی» یکی از فروشنگان لوازم خانگی خیابان بعث ارومیه است او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: طی دو سال اخیر میزان تقاضا شیبی نزولی داشته و تقاضا برای لوازم خانگی روز به روز پایین‌تر آمده است.

او دلیل اصلی این مسئله را پایین آمدن قدرت خرید و بالا رفتن نرخ ارز عنوان می کند.

این فروشنده درباره اینکه وضعیت فروش در سال جاری در مقایسه با قبل چگونه است؟ اینگونه پاسخ می‌دهد که به طور کلی تغییری در فروش نداشته‌ایم اما شرایط به سمت کاهش بیشتر تقاضا حرکت کرده است.

وی، ابراز می کند: حدود دو سال پیش برخی برندها تخفیف‌هایی اعمال کردند ولی تاثیر چندانی در بازار نداشت البته در اواخر سال گذشته وضعیت فروش به دلیل بهبود تقاضا بهتر شده بود چراکه معمولا در اواخر سال افراد بیشتر برای تهیه جهیزیه اقدام می‌کنند.

*افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

اقدمی، تاکید می کند: علاوه بر افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، بالابودن قیمت اجاره بهای مغازه‌ها نیز سبب شده فروشندگان برای جبران و تامین هزینه ها قیمت کالایشان را افزایش دهند.

وی، از نبود ارگان یا سازمان نظارتی جدی گلایه می کند و می افزاید: نبود نظارت و بازرسی جدی و کافی باعث احتکار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده و در نتیجه کاهش ۵۰ درصدی مشتریان در سال جاری شده است.

این فروشنده با بیان اینکه ۸۰ درصد در قیمت لوازم خانگی داخلی و ۱۰۰ درصد در قیمت لوازم خانگی خارجی افزایش قیمت وجود داشته است، عنوان می کند: همه چیز به تحریم ربطی ندارد و احتکارهای صورت گرفته توسط سودجویان، افزایش قیمت بی‌رویه و نبود نظارت کافی در افزایش قیمت محصولات تاثیر داشته است.

به گفته این فروشنده لوازم خانگی، اغلب کالاهای موجود در مغازه‌ها ۶۰ درصد از طریق چک و بقیه از طریق اعتبار موجود در بازار تأمین می‌شود که نمی‌توان آن را سرمایه محسوب کرد.

*یک شهر و ۱۰ نرخ در بازار لوازم خانگی

یکی از نکات جالب دیگری که حین تهیه گزارش توجه‌مان را جلب کرد، وجود قیمت‌های متفاوت برای یک کالای مشابه بود. به‌عنوان مثال یک دستگاه ماشین لباسشویی برند معتبر خارجی در نمایندگی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خورده و همان کالا در مغازه‌ای دیگر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

*دستان خالی خریداران

رضایی، یکی از مشتریانی است که برای تهیه تجهیزیه عروسی خود از فروشگاه‌ها و مغازه‌های لوازم خانگی زیادی دیدن کرده است؛ می‌گوید: طبق رسومات ما تهیه ۵ تکه از وسایل خانه به عهده داماد است و قبل از سال ۹۷ قیمت‌های لوازم خانگی با مارک‌ها و کیفیت‌های مختلف را جستجو کرده ام که با نوسانات قیمت بسیاری روبه رو شدم یخچالی که می‌توانستم با چهار میلیون و دویست هزار تومان تهیه کنم حالا قیمتش به هفت میلیون و سیصد هزار تومان رسیده است.

وی، اذعان می‌کند: این نوسانات قیمت برای یک جوان با سرگیجه همراه خواهد بود، من باید بتوانم وسایل ابتدایی مورد نیاز زندگی خود را فراهم کنم تا زندگی تازه ای را تجربه کنم.

*قدرت خرید مردم بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است

«ف. افشاری» یکی دیگر از مشتریان فروشگاه های لوام خانگی است او که برای خرید جهیزیه دخترش به بازار مراجعه کرده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: همسرم کارگری روزمزد است دخترم را طبق رسم و رسومات به خانه بخت می فرستم اما خب این رسم و رسومات جهیزیه هم می خواهد اگر بخواهم تنها یک اجاق گاز، یخچال، تلویزیون و لباسشویی بخرم بیش از ۱۵ میلیون باید هزینه کنم آیا با توجه به نقدینگی موجود امکان این اقدام وجود دارد؟

وی، گلایه وار ادامه می دهد: مسئولان باید فکری اساسی در این راستا داشته باشند چراکه قدرت خرید در مردم به شدت کاهش یافته و کسی قادر به خرید لوازمی به این گرانی نیست، نخریم نمی شود بخریم اما چگونه؟

این مشتری، ابراز می کند: مگر جهیزیه فقط در این چند عدد لوازم خانگی خلاصه می شود که با گفتن ایرادی ندارد از این مسئله بگذرم پس خرید های دیگر و خرج و مخارج عروسی چه؟ مسئولان آیا به فکر افراد کم درآمد جامعه هستند؟ آیا اصلا از این بحران خبردارند؟

*افزایش ۳ برابری قیمت لوازم خانگی

در همین راستا امیرحسن زاده در گفت وگو با خبرنگار اروم نیوز در راستای بازار لوازم خانگی و رکود حاکم بر آن می گوید: امروز شاهد افزایش ۳ برابری قیمت لوازم خانگی هستیم چراکه شرکت های کره ای از عرضه کالا به صورت فله ای دوری کرده و به صورت محدود این کالا هارا در اختیار وارد کننده و توزیع کننده قرار می دهند.

وی با بیان اینکه رکود قابل توجهی در بازار لوازم خانگی حاکم است ادامه می دهد: فروشندگان حتی به اجناس ایرانی نیز دسترسی نداشته و تولید کنندگان از توزیع به اندازه نیاز جلوگیری می کنند در نتیجه تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد.

حسن زاده، با اشاره به اینکه افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی داخلی غیرقانونی است اظهار کرد: برخی تولید کنندگان داخلی و فروشندگان از شرایط موجود اقتصادی کشور سوء استفاده کرده و با بهانه افزایش قیمت ارز و تحریم قیمت محصولات را چند برابر کرده که نیازمند نظارت و بازرسی‌های دقیق از سوی سازمان صنعت و معدن است.

*بازگشت ثبات به بازار با کاهش روند ترخیص کالا از گمرکات

وی، در پایان با اشاره به اینکه کالاهای خریداری شده مدت زمان زیادی در گمرک معطل شد و ترخیص نمی شوند گفت: در صورت همکاری مسئولان گمرک در راستای ترخیص لوازم خانگی می توان قیمت هارا ثابت نگه داشته و ثبات را به بازار برگداند.

با توجه به گزارش فوق متوجه می شویم بازار لوازم خانگی در انتظار توجه ویژه مسئولان و شاید معجزه ورود دلار ۴۲۰۰ تومانی است تا شاید گره ای از مشکلات گشوده و هم مردم قادر به خرید کالاهای مورد نیاز خود شده و هم بازار از رکود خارج شود.

انتها پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازار لوازم خانگی در تب و تاب قیمت دلار/ آشفتگی بازار به اوج رسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..