تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دوئل کلامی ترامپ و روحانی

روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه نوشت:نیویورک در این هفته؛ محل دوئل کلامی 'ترامپ' و 'روحانی'؛ و نیز سکوی جهانی زورآزمایی آمریکا و اروپا بر سر ایران خواهد بود

نیویورک سکوی جهانی زورآزمایی آمریکا و اروپا بر سر ایران

در این گزارش به قلم 'فرناز فصیحی' از سازمان ملل و 'مایکل آر. گوردون' در واشنگتن آمده است.

این هفته ؛ هفته ماراتن دیپلماسی در نیویورک است.

نیویورک مقر سازمان ملل؛ این هفته صحنه نمایش جهانی تناقض عمیقی است که میان دیدگاههای واشنگتن و دیدگاههای اروپا بر سر موضوعات کلیدی بین المللی وجود دارد.

به مناسبت برپایی اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل؛ 'ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا وهمتایان اروپایی اش در حاشیه این اجلاس گرد هم خواهند آمد تا به بحث برای حل و فصل اختلافات شان بر سر موضوعات کلیدی سیاسی بنشینند.

این موضوعات کلیدی عبارتند از: سرنوشت توافق هسته ای ایران و چگونگی مقابله با جاه طلبی های منطقه ای جمهوری اسلامی.

از 12ماه مه/ 22 اردیبهشت/ که ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شد؛ این اولین گردهمایی سران کشورهای آمریکا؛اروپا و ایران است که قرار است همه در مجمع عمومی سازمان ملل حضور به هم رسانند. نیویورک نقطه ای است که دسته بندی میان آمریکا و اروپا در طراز جهانی آشکار خواهد شد.

ترامپ و دولتش برنامه ریزی کرده اند که از فرصت حضور در مجمع عمومی و همچنین سخنرانی در آن که فردا / سه شنبه/ انجام خواهد شد و همچنین نشست شورای امنیت که ترامپ ریاست آن را برعهده خواهد داشت، کمال بهره را ببرند و در همه آنها ایران را محکوم کنند و جامعه بین الملل را بسیج کنند تا ایران را منزوی کنند، بوسیله تحریم های خرد کننده.

ترامپ توجیهاتی برای خود دارد. ترامپ اعتراضش به این است که می گوید ایران در سرتاسر خاورمیانه دخالت می کند از عراق گرفته تا سوریه و لبنان و یمن، ضمن آنکه تهران همه نوع حمایت مادی و معنوی و نظامی از گروههایی نظیر 'حزب الله' و ' حماس' به عمل می آورد.

اما اروپا با این برنامه آمریکا هم داستان نیست و در نظر دارد جلوی برنامه او بایستد.اروپا موافق نیست که توافق هسته ای شکست خورده است و لازم است تحریم های جدید علیه ایران اعمال شود. اروپا به ایران کمک کرده است که از تحریم ها عبور کند از جمله از تحریم های بانکی. اروپا دارد یک سری مشوق های اقتصادی به تهران نشان می دهد تا ایران به تعهداتش در توافق پایبند بماند.

اما این فقط در سطح دولتهای اروپایی است که تلاش می کنند پیوندهای اقتصادی شان با تهران را حفظ کنند. شرکت های اروپایی منافع شان را در تبعیت از الزامات آمریکا می بینند.

در کشمکش میان آمریکا و اروپا، شگرد ایران این است که به این دعوا دامن بزند. تهران منفعتش را در این می بیند که شکاف میان این دو هر چه عمیق تر شود. بر همین اساس به تعهداتش پایبند مانده، اما این آمریکاست که زیر توافق زده است.

آمریکا تهدید کرده است تمام شرکتهای خارجی که تحریمهای ایران را نقض کنند و با ایران تجارت داشته باشند را تنبیه خواهد کرد.
هیچ شرکتی نیست که حاضر شود از امکان دسترسی به بزرگ ترین اقتصاد دنیا و مهمترین بازار مالی دنیا چشم بپوشد و بیاید با کشوری رابطه تجاری برقرار کند که تولید ناخالص داخلی اش حتی از شاخص مشابه در مورد کمپانی معظم هواپیماسازی 'بوئینگ' Boeing و یا شرکت صنعتی ' وینترشال' Wintershall آلمان هم کمتر است. هر دو شرکت از ایران خارج شده اند و یا در برنامه دارند که بروند.

تحریم نفتی ومهمترین تحریم ایران در 4 نوامبر / 13 آبان/ اجرا می شود. هنوز این تحریم ها نیامده، میزان صدور نفت ایران کاهش یافته است.

قرار است طرف های باقیمانده در توافق؛ بعد از نشست شان در سازمان ملل، بیانیه ای را در حمایت از توافق صادر کنند. ریاست نشست را ترامپ برعهده خواهد داشت.

اما حمایت اروپا فقط از توافق است. اروپا همچنان از نقش ایران در منطقه ناراحت است، به خصوص در مورد برنامه موشک های بالستیک.

ایران و اروپا می گویند که توافق فقط مربوط به برنامه هسته ای ایران است و سازمان ملل هم تائید کرده که ایران به توافق عمل کرده است.

اما ایراد ترامپ در مورد این توافق یک ایراد اساسی است. ترامپ می گوید الزامات توافق به اندازه کافی محکم نیست و به عنوان نمونه اشاره به این ندارد که غنی سازی اورانیوم باید کاملا در ایران قطع شود.

در خصوص برنامه موشکی ایران، آمریکا و اروپا هیچ اختلاف نظری با هم ندارند.آمریکا می گوید که تحریم ها باید آنقدر ادامه داشته باشد تا ایران حاضر شود نیروهایش را از سوریه خارج کند، حمایتش را از گروهها قطع کند و به تهدیدهایش علیه اسرائیل هم خاتمه بدهد.

اما مواضع اروپا در این موارد مورد اشاره؛ قدری ملایمتر است.

و اما، حادثه تروریستی روزشنبه'اهواز' هم که 25 کشته برجای گذاشت، سایه خود را بر نشست امضا کننده توافق در نیویورک خواهد افکند.

'حسن روحانی'رئیس جمهورایران روزیکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی گفت:' آمریکا نمی خواهد ایران امن باشد. آنها می خواهند در کشور ما آشوب به راه بیاندازند و شرایط کشور را به گونه ای کنند که روزی به این کشور برگردند و مثل گذشته اربابان این ملت باشند'.

در ارتباط با حادثه اهواز؛ وزارت خارجه آمریکا بیانیه ای صادر کرد و در آن؛' تمام اعمال تروریستی را به هر شکلی که باشد و نیز از دست رفتن جان انسانهای بیگناه را'محکوم کرد و تاکید نمود که در کنار ملت ایران می ماند.

ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد. سخنرانی این دو در حقیقت؛ یک دوئل و یا به عبارتی یک جنگ دو نفره است.

یک مقام ایرانی در تهران گفته است:'روحانی چندین متن سخنرانی را آماده کرده و از میان آنها هرکدام که دندان شکن ترین پاسخ را به سخنرانی ترامپ بدهد، انتخاب خواهد کرد'. ترامپ قبل از روحانی سخنرانی خواهد کرد.

این مقام ایرانی می گوید:'هدف این است که در انظار جهانیان؛ ترامپ بد جلوه داده شود و ایران در کنار اروپا. ما برنامه ریزی کرده ایم که دیدارهای زیادی با اروپایی ها داشته باشیم'.

به گفته این مقام ایرانی؛ ایران با یک هیات بزرگ متشکل از مقامات و متخصصانی در امور اقتصاد؛ تجارت؛ نفت؛ سیاست و رسانه عازم نیویورک شده است.

فردا/سه شنبه/مایک پمپئو'وزیرخارجه و 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی ترامپ در کنفرانسی که در سازمان ملل به همت'اتحاد علیه ایران هسته ای' برگزار می شود سخنرانی خواهند کرد. وزرای خارجه عربستان و امارات، رقبای منطقه ای ایران هم در این کنفرانس صحبت خواهند کرد.

در اجلاس سالهای گذشته مجمع عمومی؛ هم ایران و هم آمریکا از رو در رو شدن مستقیم با یکدیگر پرهیز کرده اند.

به گزارش ایرنا، کشورهای اروپایی و امضاکننده تواقفنامه هسته ای 1+5 با ایران ضمن انتقاد از خروج آمریکا از این توافق اعلام کرده اند که به این توافق پایبند می مانند و اتحادیه اروپا نیز بسته های مالی برای حمایت از فعالیت شرکت های خود در ایران پیش بینی کرده است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که برنامه دفاعی این کشور قابل مذاکره نیست و همچنین حضورش در سوریه، مستشاری است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دوئل کلامی ترامپ و روحانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..