تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امینی: برکناری شهردار به علت بازنشستگی، قانونی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی حقوقی دایره شمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شب گذشته در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

سید ابراهیم امینی، حقوقدان و عضو شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه اعلام موضع حقوقدانان نسبت به قانونگذاری اتفاقی میمون و مبارک است گفت: اگر این امر تبدیل به تعامل بین حقوقدانان و قانونگذار شود برای دموکراسی، ثبات قوانین و وضعیت بهتر اداره کشور مفید است.

وی با اشاره به اینکه همگان اعتقاد به جوانگرایی دارند افزود: باید از پتانسیل و دانش جوانان برای اداره کشور استفاده شود به این شرط که آنها نیز به صورت پلکانی و نه به صورت بادکنکی رشد کنند.

امینی سپس تعیین ضرب‌الاجل برای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ای کاش قانونگذار شیب ملایمی را برای فرآیند اجرا پیش‌بینی می‌کرد چرا که تبعات منفی عجله در اجرای یک قانون اصل آن را نیز ضایع می‌کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران در این رابطه افزود: فکر کنید قرار است طی دو ماه شانزده استاندار عوض شوند و این در حالیست که ما شاهد دشمنی‌های خارجی و وضعیت بد اقتصادی هستیم و من عقلا و منطقا اجرای عجولانه این قانون را صلاح نمی‌دانم.

وی با اشاره به ماده 80 قانون شوراها و شهرداری‌ها گفت: در این ماده به صراحت پیش‌بینی شده که شورای شهر، شهردار را برای مدت 4 سال انتخاب می‌کند و این انتخاب بر اساس شرایط احراز که هیئت دولت تعیین می‌کند صورت می‌گیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با شرایط احراز گفت: این شرایط کف سنی دارد اما سقف سنی ندارد و بازنشسته بودن هم از موانع انتخاب پیش‌بینی نشده است.

امینی با اشاره به اینکه در تبصره ماده 80 نیز 4 شرط برای برکنار شدن شهردار تعیین شده است تصریح کرد: شهردار یا باید 4 سال دوره‌اش تمام شود یا استعفایش به تایید شورا برسد یا بوسیله شورا عزل شود و یا بر اثر تخلف و جرم مشمول تعلیق قانونی شود.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود شهرداران تخصصا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شوند گفت: ما از نظر حقوقی معتقدیم ماده 80 قانون خاص و ویژه شهردار است و قانون منع بکارگیری بازنشستگان قانون عام است و بدیهی است که عام لاحق ناسخ خاص سابق نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران  در ادامه با اشاره به بازنگری قانون شوراها و شهرداری‌ها در سال 95، عدم تغییر ماده 80 را در این اصلاحیه قرینه‌ای بر این دانست که قانونگذار با وجود قانون منع بکارگیری بازنشستگان اراده‌ای برای نسخ این ماده نداشته است.

امینی در ادامه افزود: شورای شهر بر اساس ماده 80 شهردار را برای 4 سال انتخاب می‌کند و کنار رفتن آن باید به یکی از همان 4 طریق مذکور در تبصره این ماده باشد.

وی مشمول شدن شهرداران در قانون منع بکارگیری بازنشستگان را فرضی محال دانست و افزود: در عین حال اگر هم بگوییم این قانون شامل حال شهرداران می‌شود، شهرداران فعلی را شامل نخواهد شد و از دوره بعد باید اجرا شود.

عضو شورای شهر تهران تغییر مرتب شهردار کلانشهرها به خصوص تهران را مغایر با مصلحت دانست و افزود: نتیجه چنین کاری بی‌ثبات و تزلزل در مدیریت شهری است که دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

امینی در انتها به موضوع حذف همطرازی در اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: حذف همطرازی در اصلاحیه به معنی نسخ قوانین قبلی نیست و هیئت وزیران در مصوبه سال 79، شهردار تهران را همطراز یعنی مساوی و برابر وزرا تعیین کرده و باید از امتیازات آن برخوردار باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امینی: برکناری شهردار به علت بازنشستگی، قانونی نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..