تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واژن‌تان را بهتر بشناسيد

واژن‌تان را بهتر بشناسيد

خبرگزاري آريا –
علت ترشحات واژن در بارداري
واژن شما، مجراي عضلاني داخلي است که گردنه‌ رحم را به بخش بيروني آلت تناسلي (فرج) متصل مي‌کند
واژن شما چيزهايي براي گفتن در مورد سلامت، سن، قاعدگي و ساير تابوها دارد.
بيشترين اشتباهي که خانمها در مطب پزشک متخصص زنان مرتکب مي‌شوند اين است که هرچيزي را که مربوط به زنانگي‌شان در قسمت پايين تنه مي‌‌شود واژن مي‌نامند! در صورتيکه اينطور نيست و هر قسمتي جداست. واژن شما، مجراي عضلاني داخلي است که گردنه‌ رحم را به بخش بيروني آلت تناسلي (فرج) متصل مي‌کند. فرج، تمام آن چيزي است که شما از بيرون مي‌بينيد و شامل لابيا ماژور و لابيا مينور (لبه‌هاي دروني و بيروني)، کليتوريس (مرکز حساسي که در نوک بالاييي لابيا قرار دارد) و مجراي ادرار مي‌شود.
ترشحات واژن آنقدرها هم غيرطبيعي نيست
فکر مي‌کنيد زياد ترشح داريد؟ احساس بدي نداشته باشيد؛ ترشحات واژن تا حدودي طبيعي است و بسته به سيکل قاعدگي‌تان مي‌تواند کم و زياد شود. بين دو سيکل قاعدگي، ترشحات بيشتر مي‌شود و معمولا شفاف و کشدار است (مثل سفيده تخم مرغ). اين ترشحات باعث تسهيل حرکت اسپرم به سمت واژن، گردنه رحم و رحم مي‌شود تا باروري بتواند روي بدهد. ضمنا ترشحات شما را خبردار مي‌کنند که زمان باروري در ماه کِي است.
در روزهاي ديگر ماه، ترشحات ممکن است سفيدتر و غليظ تر باشد. و اما علائمي که بايد حتما به آنها توجه کنيد: ترشحات پنيري مي‌توانند نشاندهنده‌ي يک عفونت قارچي باشند. ترشحات خاکستري با بوي نامطبوع مي‌توانند نشاندهنده‌ي واژينوسيس باکتريايي (‌BV) باشند. ترشحات غليظ خاکستري، زرد و يا سبز رنگ نيز مي‌توانند از عوارض سوزاک باشند که يک عفونت آميزشي (STI) است. در چنين مواردي بايد به پزشک مراجعه کنيد.
واژن هميشه قوي نمي‌ماند
حدود ۴۰ درصد از خانمها به نوعي افتادگي رحم (pelvic organ prolapsed) دچار مي‌شوند که در آن، ديواره‌هاي واژن به سمت دهانه‌ي واژن، افتادگي پيدا مي‌کند. متاسفانه خيلي از خانمها خجالت مي‌کشند در مورد اين مسئله با پزشک صحبت کنند و خيلي‌ها نيز اصلا نمي‌دانند که واژن هم ممکن است قدرتش را از دست بدهد و نتواند از رحم حمايت کند.
علائم افتادگي رحم شامل احساس توده در واژن، درد هنگام مقاربت، احساس فشار در واژن، مشکلات ادرار و دفع و کمر درد يا لگن درد مي‌شود. ريسک فاکتورهاي افتادگي رحم نيز شامل بارداري، زايمان، سالخوردگي، يائسگي، سيگار کشيدن و يا ضربه مي‌شود. پزشک شما احتمالا تمرينات تقويت کف لگن براي‌تان تجويز مي‌کند يا براي رفع افتادگي، دستگاه حلقه‌اي کوچکي در واژن کار گذاشته مي‌شود.
لطفا بعد از رابطه جنسي ادرار کنيد
در بدن زنان، مجراي ادرار، واژن و مقعد بسيار نزديک به هم هستند. رابطه‌ي جنسي مي‌تواند باعث شود باکتري‌هاي مقعد به سمت مثانه راه پيدا کنند؛ يعني جايي که احتمال عفونت مجاري ادرار را چند برابر مي‌کنند. اما در بدن مردان وضع فرق مي‌کند؛ ناحيه‌ي مقعد فاصله‌ي زيادي تا مجاري ادرارشان دارد زيرا بيضه‌ها اين ميان قرار گرفته‌اند.
حين رابطه‌ي جنسي، باکتري‌ها مي‌توانند به اطراف حرکت کنند و اگر مستعد عفونت باشيد، ادرار کردن قبل و بعد از مقاربت کمک مي‌کند دهانه‌ي مجراي ادرار از باکتري‌ها پاکسازي شود.
دوش واژينال نگيريد
واژن شما اين کار را دوست ندارد.در ايالات متحده آمريکا، يک چهارم خانمهاي ۱۵ تا ۴۴ ساله از دوش واژينال استفاده مي‌کنند. دوش واژينال نه تنها pH طبيعي واژن را تغيير مي‌دهد، بلکه ريسک عفونت و حساسيت را نيز بالا مي‌برد؛ ناحيه‌ي واژن شما خودش بدون دوش واژينال نيز تميز است.
واژن شما يک جاي کثيف و ناخوشايند نيست که نياز داشته باشد با روش‌هاي شديد، مرتبا آن را تميز کنيد. تميز کردن واژن درست مانند تميز کردن هر قسمت ديگري از بدن است. معمولا توصيه مي‌شود با آب و يک صابون ملايم، تمام بدن از جمله واژن را شستشو دهيد؛ بدون ليف يا اسپري کردن آب، همين!
تمرين کگل بسيار خوب است اما نه براي همه
خيلي از افراد تصور مي‌کنند تمرين کگل فقط در دوران بارداري و بعد از آن مفيد است. اما معلوم شده که داشتن کف لگني قوي و سالم مي‌‌تواند بر سلامت و عملکرد مثانه، واژن و دفع در تمام طول زندگي اثر بگذارد. هر چند بسياري از پزشکان تمرين کگل را در دوران بارداري توصيه مي‌کنند اما مطالعات نشان داده تمرينات مربوط به کف لگن مي‌تواند در هر زماني از نشت ادرار به هنگام سرفه و عطسه پيشگيري کند و ضمنا جلوي افتادگي رحم را نيز بگيرد. عضلات کف لگن خود را منقبض کنيد، جوري که انگار مي‌خواهيد جلوي جريان ادرارتان را بگيريد، سه ثانيه نگه داريد، شل کنيد و دوباره ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنيد. تدريجا انقباضات را به ۱۰ ثانيه برسانيد.
اما عده‌اي از خانمهايي که به هنگام مقاربت، درد دارند يا مکررا ادرار مي‌کنند ممکن است عضلات کف لگن‌شان بيش از حد سفت باشد، نه ضعيف. در اين شرايط، تقويت کردن عضلات کف لگن مي‌تواند مشکل را بدتر کند. اگر ترديد داريد که دچار چنين مشکلي هستيد، به پزشک مراجعه کنيد تا شما را براي کمک به شل کردن اين عضلات، به فيزيوتراپيست ارجاع دهد.
به بوي واژن بعد از رابطه جنسي توجه کنيد
ترشحات واژن اسيدي هستند (pH پايين). اما مني مردها قليايي است (pH بالا). وقتي اين دو ترکيب مي‌شوند، واکنش‌هاي شيميايي سبب بروز ويژگيهاي زيادي مي‌شود که ممکن است بوهاي خاصي توليد کنند. بوي خاص ترشحات شما بستگي به سطح pHتان دارد. اگر متوجه شديد بعد از رابطه‌ي جنسي از واژن‌تان بويي ناخوشايندي شبيه زهم ماهي استشمام مي‌شود به پزشک مراجعه کنيد، چون مي‌تواند علامت اختلال باکتريايي در واژن شما يا عفونتي در مني همسرتان باشد.
علت ترشحات واژن در بارداري
واژن شما يک جاي کثيف و ناخوشايند نيست که نياز داشته باشد با روش‌هاي شديد، مرتبا آن را تميز کنيد
از لوبريکانت (روان کننده) استفاده نمي‌کنيد؟ اشتباه مي‌کنيد
بررسي‌ها حاکي از آن هستند که بيش از ۶۵ درصد از خانمها براي لذتبخش‌تر کردن يا راحت‌تر کردن رابطه‌ي جنسي از روان کننده استفاده مي‌کنند. اين زنان ادعا مي‌کنند رابطه‌ي جنسي‌شان با استفاده از لوبريکانت در مقايسه با زماني که از آن استفاده نمي‌کنند، لذتبخش‌تر است.
لذت بردن از مقاربت مخصوصا با افزايش سن، اهميت زيادي دارد زيرا اين قدرت را دارد که روحيه را تقويت کند، دور کمر را کاهش بدهد و حتي طول عمر را بيشتر کند. معروف‌ترين عامل خشکي واژن يائسگي است اما ساير عوامل موثر شامل استرس، جت لگ، الکل، قرص‌هاي ضد بارداري و البته طولاني شدن رابطه‌ي جنسي مي‌شود.
اگر از لوبريکانت استفاده مي‌کنيد، ترکيبات آن را بررسي کنيد. لوبريکانت‌هايي که محلول در آب هستند انتخاب خوبي براي افزايش لذت و به هنگام استفاده از کاندوم به شمار مي‌روند. لوبريکانت‌هاي محلول در روغن مانند روغن نارگيل به هنگام استفاده از کاندوم مناسب نيستند زيرا احتمال پارگي آن را افزايش مي‌دهند. لوبريکانت‌هاي سيليکوني براي رابطه‌ي جنسي طولاني مدت مناسبند. اگر مستعد عفونت هستيد، حتما از انواع بدون گليسرين آن استفاده کنيد زيرا قندها مي‌توانند موجب تکثير عفونت مخمري در واژن شوند.
از تامپون درست استفاده کنيد
درست است که بعد از استفاده از تامپون دست‌هاي‌تان را مي‌شوييد اما پيش از استفاده از آن چطور؟ دست‌هاي آلوده مي‌توانند تامپون را هم آلوده کنند و اين تامپون آلوده قرار است چهار تا هشت ساعت در واژن‌تان بماند. اگر پريود نيستيد هرگز از تامپون استفاده نکنيد زيرا وارد کردن تامپون زماني که پريود نيستيد باعث مي‌شود ترشحات در واژن حبس شوند و pH آن را تغيير دهند و احتمال عفونت را بالا ببرند. ضمنا بعد از مدفوع حتما تامپون را عوض کنيد. اگر اين کار را نکنيد، باکتريهاي مقعد ممکن است به بند تامپون سرايت کرده و مجاري ادرار را آلوده کنند.
لطفا فقط لباس زير نخي بپوشيد
واژن شما نياز دارد گاهي هواي تازه تنفس کند. محيط مرطوب و تنگ و تاريک مي‌تواند مانع رسيدن هوا شود و عفونت مخمري يا عفونت باکتريايي ايجاد کند. لباس زير تماما نخ يا حداقل با فاق نخي، بهترين انتخاب براي شماست. اگر مستعد عفونت هستيد خوب است گاهي بدون لباس زير بخوابيد يا بعد از دوش گرفتن، واژن‌تان را کمي در معرض باد خنک سشوار قرار دهيد تا رطوبت اضافي آن گرفته شود. همچنين توصيه مي‌کنيم لباس باشگاه يا مايو را مدت طولاني به تن‌تان نگه نداريد.
پريودتان از خيلي چيزها تاثير مي‌گيرد
اگر پريود نشويد منطقي است که به بارداري‌تان مظنون شويد. اما اگر مرتبا قرص ضد بارداري مصرف مي‌کنيد يا رابطه‌ي جنسي نداريد، فاکتورهاي ديگري مي‌توانند زمان پريودتان را مختل کنند، مثلا استرس مي‌تواند سيکل قاعدگي را متوقف کند.
دانشمندان اينگونه توضيح مي‌دهند که؛ توقف سيکل قاعدگي به هنگام استرس، جزئي از تکامل است، استرس شما چه در مواجهه با يک شير درنده باشد و چه در واکنش به پرداخت وثيقه، بدن و مغز شما، هورمون‌هاي توليد مثل‌تان را متوقف مي‌کند تا شما در چنين شرايط دشوار و اضطراب برانگيزي، بچه‌دار نشويد. ورزش زياد نيز اگر توسط بدن عامل استرس برانگيز تلقي شود مي‌تواند پريود را متوقف کند.
نوشيدن الکل نيز بر سيکل قاعدگي اثر مي‌گذارد؛ حتي نوشيدن مقداري از الکل که به کبد يا ساير اندامها آسيب نمي‌‌زند مي‌تواند موجب بهم خوردن سيکل قاعدگي شود. ساير علت‌هاي ممکن در پريود غيرعادي: داروهاي ضد افسردگي، کارهاي شيفتي، پايين بودن ميزان چربي بدن، افزايش وزن فوري، اختلال تيروئيد و سيگار کشيدن.
علت ترشحات واژن در بارداري
واژن شما نياز دارد گاهي هواي تازه تنفس کند
با بالا رفتن سن، شکل واژن تغيير مي‌کند
واژن شما هم درست مانند بقيه قسمت‌‌هاي بدن‌تان، تغيير شکل و تغيير رنگ مي‌دهد. در دهه‌ي بيست زندگي‌تان واژن شما ممکن است قابل رويت‌تر باشد اما لب‌هاي اطراف آن به مرور، نازک‌تر و کوچک‌تر مي‌شوند. چربيهاي زيرپوستي در سراسر بدن با افزايش سن کاهش مي‌يابد.
در دهه‌ي سي زندگي‌تان، هورمون‌ها بواسطه‌ي بارداري تغيير مي‌کنند يا افزايش سن مي‌تواند باعث تيره شدن اطراف واژن شود. در دهه‌ي چهل زندگي‌تان، کاهش استروژن مي‌تواند تعادل pH واژن را تغيير داده و انگيزه‌اي براي التهاب و نازک شدن و خشک شدن ديواره‌هاي واژن شود.
يکي از بهترين راههاي حفظ سلامت واژن، داشتن رابطه‌‌هاي جنسي مکرر است. رابطه‌ي جنسي باعث نمي‌شود واژن کشيده‌تر شود و همانطور بماند، بلکه در اثر تحريک، واژن شل مي‌شود و بعد از آن دوباره سفت خواهد شد و فرقي هم نمي‌کند هر چند وقت يکبار فعاليت جنسي داشته باشيد.
داشتن چند زايمان مي‌تواند باعث شود عضلات واژن خسته شده و ديگر نتوانند کاملا منقبض شوند. افزايش سن نيز همين تاثير را دارد و به همين دليل است که برخي از خانمها با افزايش سن، از شل شدن واژن خود شکايت دارند، چه سابقه‌ي زايمان داشته باشند و چه نه. تمرين کگل به سفت کردن اين عضلات کمک مي‌کند.
واژن‌تان را بهتر بشناسيد
از يک آينه کمک بگيريد تا ببينيد واژن‌تان دقيقا چه شکلي است و با آن بهتر آشنا شويد، در نتيجه خواهيد توانست تغييرات ناگهاني را زودتر تشخيص داده و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنيد. گاهي ممکن است توده يا برآمدگي در واژن‌تان بوجود بيايد اما تا مدتها متوجه آن نشويد. براي معاينه‌ي واژن‌تان از يک آينه‌ي کوچک با دسته‌ي بلند و يک چراغ قوه استفاده کنيد.
دست‌هاي‌تان را بشوييد و روي زمين، کاناپه يا تختخواب بنشينيد، پشت‌تان بالش بگذاريد، لابيا، کليتوريس، مجراي ادرار، دهانه‌ي واژن و دهانه‌ي مقعدتان را خوب بررسي کنيد و اگر متوجه هر گونه مشکل يا چيز غير عادي مثل زگيل يا ترشح بد بو شديد به پزشک مراجعه کنيد.
منبع: bartarinha.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واژن‌تان را بهتر بشناسيد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..