تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عدم رعایت الگوی کشت در شرایطی حساس بحرانی آب

سید احمد موسوی : برای تامین امنیت غذایی ( حداقل از نظر کمی) لازم است اصلی ترین منابع تولید اب و خاک برای استفاده بلند مدت مدیریت گردد.

راهکار اجرایی حفظ و حراست منابع اب و خاک الگوی کشت است که عبارت است از برنامه ریزی برای مدیریت منابع اب که براساس امار با این برنامه ریزی فاصله های زیادی داریم.

در سال زراعی 96-97 و براساس الگوی کشت مصوب در شورای حفاظت از منابع اب استان که از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان ارایه گردید مقرر شد:
با توجه به خشکسالی های اخیر .کاهش شدید منابع ابی.و لزوم مدیریت منابع اب موجود برای تامین امنیت غذایی کشت محصولات بهاره ابدوست مدیریت گردد لذا براساس این برنامه مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانهای لرستان می بایست در سطح زمینهای کشاورزی 2550 هکتاربرنج/ 4700 هکتار چغندرقند بهاره/ 4400 هکتار سیب زمینی و 3700 هکتار سبزی های خوردن را اجازه کشت داده و این مقدار کشت شود یعنی براساس همان مصوبه شورای حفاظت از منابع اب که همان رعایت الگوی کشت است.

اما متاسفانه در پایان فصل کشت انچه حاصل شد کشت 7395 هکتار برنج .. 6713 هکتار چغندر.. 5680 هکتار سیب زمینی و 5346 هکتار سبزی های خوردن بود که بیش از 9717 هکتار بیش از الگوی کشت مصوب شده می باشد این اتفاق ناگوار در حالی رخ داد که اگر الگوی کشت بدرستی مدیریت می شد حداکثر برای تولید محصولات فوق حدود 230 میلیون متر مکعب اب مصرف می شد در حالیکه عدم رعایت الگوی کشت باعث مصرف 190 میلیون متر مکعب اب اضافی شده که با این مقدار اب ( 190 میلیون متر مکعب) می توانستیم حدود 200 هزار تن گندم که مهمترین محصول برای تامین امنیت غذایی است را تولید کرد و این مقدار برابر با نیاز استان به یکسال نان می باشد.!!!


نکته قابل تامل اینکه در حالیکه مسولان بحث الگوی کشت را ضرورتا برای مدیریت منابع اب کشاورزی می بایست در اولویت قرار دهند و باتوجه به وضعیت بحرانی و کمبود منابع ابی مدیریت منابع اب جز مهمترین برنامه های مسولان می بایست باشد اما نبود برنامه ریزی و عملکرد ضعیف در این حوزه شاهد کشت محصولات ابدوست در سطح استان هستیم موضوعی که سایر مدیران کل حوزه ابی استان به مسولان جهاد کشاورزی متذکر شدند اما گوش شنوایی نیست!!!!!

*رییس هیات مدیره خانه مطبوعات لرستان

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عدم رعایت الگوی کشت در شرایطی حساس بحرانی آب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..