تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ: آمریکا به ایران اجازه سخنرانی نمی‌دهد/ برایان هوک در گفتگو با الشرق الاوسط: آماده‌‎ایم مزایای عظیم و بزرگی به ایران بدهیم

ساعت24-"توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ توسط رئیس‌جمهور باراک اوباما امضا شد، کنگره با آن موافقت نکرده بود. با توجه با اینکه رئیس‌جمهور (اوباما) نتوانست در مجلس سنا آراء کافی برای تصویب توافق را بدست بیاورد، تلاش کرد آن را یک توافق شخصی کند به طوری که برای اجرای آن، امضای اوباما کافی باشد".

  هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، یادداشتی در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که به موضوعات جلسه این شورا درباره ایران می‌پردازد. به گزارش فرارو، دولت آمریکا موضوع جلسه‌ای را که قرار بود رسما درباره ایران باشد، تغییر داد و موضوع آن را به شکل ظاهری گسترده‌تر کرد تا از دادن فرصت پاسخ به ایران اجتناب کند. با این حال، شواهد حاکی از آن است که این جلسه هنوز هم بر ایران تمرکز خواهد کرد. هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، یادداشتی درباره دستور کار جلسه آینده شورای امنیت میان اعضای این شورا توزیع کرده که به طور رسمی به ایران اشاره نمی‌کند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در توئیتر خود اعلام کرد که این جلسه درباره ایران خواهد بود.

پیش‌تر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرده بود که ترامپ برای پرداختن به تخطی‌های ادعایی ایران از حقوق بین الملل، ریاست جلسه شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت. اما بعدها، معلوم شد که تمرکز بر ایران، ممکن است باعث بروز اختلاف میان آمریکا و متحدانش در شورای امنیت شود. علاوه بر این، مقامات آمریکایی از احتمال استفاده ایران از ماده ۳۷ منشور سازمان ملل ابراز نگرانی کردند. طبق این ماده، ایران به عنوان یک طرف نزاع مورد بررسی، حق دارد در جلسه شرکت کند. امری که ممکن است بین ترامپ و نماینده ایرانی تقابل مناقشه‌برانگیزی ایجاد کند. به همین دلیل، آمریکایی‌ها "مقابله فوری با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و سیستم‌های شلیک آن‌ها" را موضوع جلسه ترامپ قرار داده‌اند. به گزارش الشرق‌الاوسط، در یادداشت هیئت نمایندگی آمریکا، ادعا شده که شورای امنیت در سال‌های گذشته قطعنامه‌هایی برای منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی تصویب کرده است. اما برخی کشورها، این اقدامات شورا را نادیده گرفته‌اند و مجازات هم نشده‌اند. یادداشت آمریکایی‌ها تاکید می‌کند که شورای امنیت باید از ابزارهای موجود، همچون تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و دیپلماتیک، برای معتبر کردن توافقات و معاهدات بین المللی در زمینه منع اشاعه و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک بهره بگیرد.

بنا به ادعای الشرق الاوسط، آمریکا در نشست شورای امنیت به ایران اجازه سخنرانی نخواهد داد و فقط ۱۵ عضو کنونی شورا، اجازه سخنرانی دارند. همزمان با این تدارکات آمریکایی، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در روزهای اخیر فعالیت عمومی خود را بیشتر کرده است. او اخیرا در انستیتوی هادسون علیه ایران سخنرانی کرد و اکنون هم در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط برخی اتهامات را تکرار کرده است. هوک در هادسون مدعی شده بود که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یک توافق "شخصی" بود و دولت ترامپ به دنبال امضای معاهده با ایران است. هوک در تشریح تفاوت "توافق" با "معاهده" به الشرق الاوسط گفت: "بسیاری از مردم، نظام حکمرانی ایالات متحده را نمی‌شناسند.

معاهده متضمن پایداری و استمرار است و از تغییر دولت‌های آمریکا تاثیر نمی‌پذیرد. زیرا مستلزم موافقت و تصویب کنگره است. توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ توسط رئیس‌جمهور باراک اوباما امضا شد، کنگره با آن موافقت نکرده بود. با توجه با اینکه رئیس‌جمهور (اوباما) نتوانست در مجلس سنا آراء کافی برای تصویب توافق را بدست بیاورد، تلاش کرد آن را یک توافق شخصی کند به طوری که برای اجرای آن، امضای اوباما کافی باشد". هوک در ادامه مدعی شد، اما دولت ترامپ به دنبال امضای یک معاهده الزام‌آور با ایران است که هم برنامه هسته‌ای و هم رفتار ایران در منطقه را پوشش می‌دهد. چنین معاهده‌ای مستلزم تصویب کنگره خواهد بود. هوک در پاسخ به این سوال که آمریکا در صورت مذاکره با ایران، چه امتیازاتی فراتر از برجام به ایران خواهد داد، گفت: "مطمئنا مشوق‌ها، بسیار بیشتر از مزایای موجود در توافق هسته‌ای خواهد بود. اگر ایران از رفتارش دست بکشد، ما به جای اعمال تحریم، از ادغام آن در اقتصادی جهانی استقبال خواهیم کرد. در دهه‌های گذشته، ایران بسیاری از تحریم‌های بین المللی را تحمل کرد که به اقتصاد ایران زیان زیادی رساند. هدف ما، آسیب زدن به اقتصاد نیست؛ بلکه هدف ما این است که نظام ایران را به فکر کردن درباره آنچه انجام می‌دهد، واداریم... . اگر آن‌ها (ایران) تصمیم بگیرند در راه درست گام بردارد، ما آماده‌ایم که مزایای عظیم و بزرگی (به ایران) بدهیم که تا دهه‌ها ادامه خواهند داشت". هوک در پایان گفتگویش، هر گونه دیدار بین روحانی و ترامپ در نیویورک را هم منتفی دانست.
منبع: فرارو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ: آمریکا به ایران اجازه سخنرانی نمی‌دهد/ برایان هوک در گفتگو با الشرق الاوسط: آماده‌‎ایم مزایای عظیم و بزرگی به ایران بدهیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..