تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه‌های آموزش و پرورش برای حفظ سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

توصیه های بهداشتی آموزش و پرورش برای حفظ سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی جدیدحسن ضیاالدینی مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توصیه‌های لازم بهداشتی به دانش آموزان در نخستین روز‌های آغاز مدرسه گفت: به دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیر در مکان‌های عمومی، رعایت بهداشت فردی در مدارس امری حیاتی است و دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر شایع در مدارس (آنفلو آنزا،سرماخوردگی و غیره)  نکاتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دست‌ها اولین بخشی از بدن است که در تماس مستقیم با اشیاء و افراد مختلف قرار می‌گیرد، تمیز نگه داشتن ناخن‌ها و شستشوی مرتب دست‌ها جهت پیشگیری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌های ویروسی ضروری است.

ضیاالدینی استفاده از وسایل شخصی (لیوان، حوله، دستمال، مسواک، شانه) در پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مدارس را مهم دانست و گفت: با توجه به شروع سال تحصیلی و ازدحام دانش آموزان در مدارس و سهولت ابتلا به بیماری‌هایی نظیر شپش سر، توصیه می‌شود دانش آموزان از وسایل شخصی یکدیگر مثل شانه و مقنعه و کلاه استفاده نکنند و تاکید می‌شود دانش آموزان حداقل ۲ بار در هفته استحمام کرده، مو‌های خود را تمیز نگه دارند و هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی مدارس، بهداشت را رعایت کنند و سپس دست‌های خود را با صابون مایع حتما بشویند.

مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش بیان کرد: نظافت مدرسه به ویژه محیط مدرسه از دیگر مواردی است که باید دانش آموزان به آن توجه و از ریختن زباله در کف حیاط مدرسه و کلاس‌های درس و راهرو‌ها خودداری کنند.

ضیاالدینی تصریح کرد: به منظور ترویج قوانین سلامت و بهداشت در مدرسه، خانواده و جامعه دانش آموزان باید در برنامه‌های بهداشتی شرکت کنند و با سفیران سلامت دانش آموزی همکاری لازم را داشته باشند.

چگونگی استفاده از کوله پشتی برای دانش ‌آموزان

وی افزود: در سال‌های اخیر اکثر دانش آموزان از کوله پشتی برای بردن کتاب و دفتر به مدرسه استفاده می‌کنند و باید بدانید که اگر این کوله پشتی‌ها بیشتر از اندازه سنگین باشد یا به جای دو بند از یک بند استفاده شود، می‌تواند مشکلات زیادی را برای کمر، ستون فقرات و گردن و شانه، داشته باشد.

مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش گفت: اگر وزن این کوله پشتی‌ها زیاد باشد، ستون فقرات را بیشتر خم کرده و باعث می‌شود بعد‌ها دچار کمر درد شوید؛ و اگر از یک بند استفاده کنید باعث خم شدن ستون فقرات به یک طرف شده و بعد‌ها منجر به انحراف ستون فقرات و درد‌های مفصلی و پیری زود رس در مفاصل و کمر می‌شود.

ضیاالدینی تصریح کرد: توصیه می‌شود وزن کوله پشتی‌ها بیش از ۱۰ در صد وزن بدنمان نباشد، کتاب و دفتر اضافی را با خودمان به مدرسه نبریم و کوله‌ها را سنگین نکنیم، برای حمل کوله پشتی‌ها از دو بند آن بر روی هر دو شانه استفاده کنیم تا وزن آن به صورت مساوی بین شانه‌ها و ستون فقرات تقسیم و از بروز مشکلات بعدی جلو گیری شود.

مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تغذیه خوب با اولین وعده غذایی در روز آغاز می‌شود، اظهار کرد: در اولین گام سعی کنید برنامه صبحانه را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای این وعده غذایی در اختیار داشته باشید و در وعده صبحانه حتما شیر هم بگنجانید. سرعت رشد و تکامل در دوران مدرسه از سایر دوران زندگی بیشتر است.

ضیاالدینی تصریح کرد: دوران نوجوانی با سرعت افزایش قد و وزن همراه است بنابر این نیاز به انرژی و پروتئین در این دوران بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد، به همین دلیل دانش آموزان علاوه بر وعده صبحانه به یک میان وعده مغذی و سالم در مدرسه نیاز دارند.

وی ادامه داد: شاید تصور شود که انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، نوشابه و پفک یک میان وعده خوب برای رفع گرسنگی باشد، اما باید توجه کرد که هر ماده خوراکی میان وعده نیست؛ طبق تعریف، میان وعده، مواد خوراکی سالم و دارای ارزش غذایی بالا (مثل: انواع میوه ها، نان و پنیر و گردو، شیر، خرما و.) که بخشی از کالری و پروتئین مورد نیاز روزانه دانش آموز را تامین می‌کند، محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش گفت: مواد افزودنی- شیرینی و شوری زیاد و روش نا سالم تهیه میان وعده یا مکان‌های غیر بهداشتی که مواد خوراکی در آن تهیه و تولید می‌شود، موجب شده تا ماده خوراکی مورد نظر دیگر یک میان وعده سالم و مناسب نبوده و برای سلامت دانش آموزان مضر باشد.

ضیاالدینی به دانش آموزانی که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند توصیه کرد: هنگام سوار و پیاده شدن سرویس مدرسه، نکات ایمنی را رعایت کنند و تا زمانی که خودرو کاملا متوقف نشده و راننده اجازه خروج نداده است، در سرویس را باز نکنند و در سرویس مدرسه از در دست داشتن خودکار و اشیاء نوک تیز خود داری کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه‌های آموزش و پرورش برای حفظ سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی جدید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..