تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیانیه انجمن ارتقای کتابخانه‌ها برای آغاز سال تحصیلی

کتابخانه کودک شاهچراغ انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیانیه داد.

آغاز بهار علم و دانش همیشه یادآور حرکت انسان ها به سوی نور و رهایی از تاریکی هاست. هر سال با رسیدن عطر خوش بهار دانش در ماه مهر، دل های مشتاقان مدرسه و مکتب، جویندگان بصیرت و آگاهی و مومنان اندیشه و ایثار پر از نشاط و عطوفت می شود. آگاهی و معرفت، کلیدواژه ای است که برای توسعه و پیشرفت فردی، گروهی و ملی در هر کشوری تعیین کننده است و ماه مهر را باید نقطه آغازین حرکت برای دستیابی به معرف و آگاهی قلمداد کرد. اولین روز مهرماه، روز دانش و تکریم دانایی و تمام دست اندرکاران منظومه دانایی در ایران زمین است. انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران این روز بزرگ را به تمامی دست اندرکاران آموزش و پرورش تبریک عرض کرده و از خداوند منان برای همه آنها توفیق روزافزون مسئلت می‌کند.

انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد علمی معتقد است، یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش، انفکاک و مرزبندی بین اجزای دخیل در نظام آموزش و پرورش است که علاوه بر محروم کردن دانش آموزان از امکانات گسترده در سطح کشور، موجبات عدم استفاده بهینه از اوقات ارزشمند خارج از مدرسه و  بهره مندی از بسترهای نوآورانه در سایر نظامات اجتماعی نیز می شود. در نظام های پیشرفته آموزش و پرورش در ممالک پیشرو، مرز بین نهادها از میان برداشته شده و به جای آن اقدامات همکاری و به اشتراک گذاری امکانات، زیرساخت ها و ایده ها توسعه داده شده است. به عنوان مثال، امروزه کارکرد کتابخانه ها و مدارس در هم تنیده شده و به منزله نیروهای مکمل، بسترهای شکوفایی آموزشی و رشد و تعالی دانش آموزان را فراهم می آورند.

همکاری بین کتابخانه ها و موسسات آموزشی به گونه ای است که دانش آموزان بخشی از اوقات آموزشی خود را در کتابخانه ها سپری می کنند و کتابداران نیز بخشی از فعالیت خود را به حضور در کلاس های درس اختصاص می دهند. همکاری سازنده کتابداران و معلمان، زمینه های رشد خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی و قدرت تحلیل دانش آموزان را فراهم می آورد. دانش آموزی که به صورت هدایت شده اما با اختیار عمل، با منابع اطلاعاتی تعامل می کند، به راحتی مرز بین دانسته ها و نادانسته های خود را تشخیص می‌دهد و نسبت به پرکردن شکاف دانشی خود اقدام می کند. این ظرفیتی است که در کلاس های درسِ کتاب محور نادیده انگاشته شده و تا پایان عمر به عنوان نقص با او باقی می ماند.

با وجود تمام سرمایه گذاری های مادی و معنوی در حوزه آموزش و پرورش (که بایستی بسیار بیشتر از آمار موجود باشد) نظام آموزش و پرورش ما نظامی کتاب محور است که در نتیجه آن، میل به انزوای فکری و اختفای دانایی در بین دانش آموزان و در نهایت، دانش آموختگان افزایش می یابد. دانش آموختگان به جای تلاش برای دانستن و کسب فعالانه دانش، بیشتر به پذیرش انفعالی اطلاعات مایل می شوند. این ویژگی است که می تواند به عنوان یک نقص جدی در هزاره دانش و در تعامل با شبکه های مختلف اجتماعی و اطلاعاتی نسل آینده را به انفعال آسیب زا کشانده و قدرت تشخیص در فضاهای پیچیده مجازی، اطلاعاتی و برنامه ریزی شده را از آنها سلب کند.

انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی معتقد است که با تلاش و تدبیر نهادهای مختلف از جمله نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مساجد، خیریه ها، شهرداری ها و علاقه مندان کتاب و کتابخوانی بیش از ۱۰۰۰۰ باب کتابخانه عمومی در سطح کشور فعال شده و به فراخور ظرفیت خود آماده خدمت رسانی نظام مند به اقشار مختلف جامعه از جمله مدارس هستند. بیش از ۳۴۰۰ باب از این کتابخانه های عمومی به صورت سازماندهی شده به لحاظ منابع انسانی و محتوای علمی زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کند که در سطح شهرها و روستاهای کشور گسترش یافته اند. از سوی دیگر، در وزارت آموزش و پرورش با غیرفعال شدن کتابخانه های آموزشگاهی در اکثر مدارس و نبود دسترسی به منابع انسانی و علمی متخصص و آموزش دیده در مدارس، امکان دستیابی دانش‌آموزان به کتاب‌های غیردرسی بسیار محدود است و در سطح حداقلی قرار دارد.

در این وضعیت و تا زمان تقویت زیرساختهای اطلاع رسانی و کتابخانه ای در مدارس کشور، ایجاد ارتباط بین مدارس و کتابخانه های عمومی می تواند نقیصه عدم دسترسی دانش آموزان بیش از ۱۰۰۰۰۰ باب مدرسه کشور به منابع اطلاعاتی کمک درسی و غیر درسی سازماندهی شده را برطرف کند. این امر از یک سو موجبات بهره مندی دانش آموزان از کتابخانه ها را فراهم خواهد کرد و علاوه بر رشد و شکوفایی علمی و اندیشه ای آنها مانع از شکل گیری آسیب های اجتماعی خواهد شد. از سوی دیگر سطح بهره وری از هزینه های مادی و معنوی انجام شده برای کتابخانه های عمومی کشور را ارتقا خواهد داد.

انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی کشور آمادگی خود را برای کمک به تحقق این همکاری ملی بین آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی کشور اعلام داشته و امیدوار است که در سال تحصیلی جدید شاهد ارتقای تعامل و همیاری سازنده بین وزارت آموزش و پرورش و نظام کتابخانه های عمومی کشور باشیم.

با آرزوی توفیقات الهی

انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی کشور»


رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور دکتر حسن‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است.

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیانیه انجمن ارتقای کتابخانه‌ها برای آغاز سال تحصیلی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..