تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سوالات بی‌‌جواب از تنها نماینده مدافع شکار در قرق‌های خصوصی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تاکنون بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان حیات وحش، صدور مجوز شکار در مناطق چهارگانه محیط زیست، عرصه‌های منابع طبیعی و قرق‌های اختصاصی را با طرح توضیحاتی مستدل مورد انتقاد قرار داده‌‌اند تا جایی که اخیراً جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست، خبر از امکان ابطال مصوبه قرق‌های اختصاصی داد. رسانه‌ها هم تاکنون پرسش‌های بسیاری درباره جزئیات صدور پروانه شکار و نحوه عملکرد قرق‌های اختصاصی مطرح کرده‌اند که بدون پاسخ مانده و حالا در آستانه فصلی که سازمان حفاظت محیط زیست برنامه دارد برای شکار در قرق‌های اختصاصی پروانه صادر کند و درآمدی از محل فروش آنها به ویژه به اتباع خارجی حاصل کند، شاهد دفاع تمام‌ عیار احمدعلی کیخا، نماینده حوزه انتخاباتی زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح قرق‌های اختصاصی هستیم که در قالب یادداشتی روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است.

کیخا، علی‌رغم انتقادات وارده به شکار در قرق‌های اختصاصی، نماینده مدافع این طرح در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود؛ نماینده‌ای که نه در قالب گفت‌وگو با رسانه‌ها و پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بلکه داوطلبانه یادداشتی را در حمایت از شکار در قرق‌های اختصاصی به انتشار درآورده. استواری کیخا در دفاع از شکار در قرق‌های اختصاصی، خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا پرسش‌ها و انتقادات طرح شده در خصوص شکار در قرق‌های اختصاصی را با وی در میان بگذارد و در صورت دریافت پاسخ‌هایی قانع‌کننده از سوی این نماینده مجلس، گزارشی مشروح به منظور شفاف‌سازی شبهات موجود در این زمینه منتشر کند. این پیشنهاد اما با استقبال کیخا که در زمان معاونت خود در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سال 92 از پایه‌گذاران طرح راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی بوده و پس از آن همواره در کنار مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای این طرح حمایت کرده همراه نشد.

برخی از انتقادات و شبهات مطرح‌شده در خصوص قرق‌های اختصاصی را که تا کنون از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان حیات وحش مطرح شده اما در دفاعیات کیخا از شکار قرق‌های اختصاصی پاسخی به آن داده نشده را در ادامه می‌خوانید:

عملکرد تله‌مانند قرق‌ها

بر خلاف آنچه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و قرقداران ادعا می‌کنند، افزایش جمعیت در قرق‌های اختصاصی، حاصل موفقیت قرقداران در تکثیر وحوش نیست. این افزایش جمعیت، حاصل عملکرد تله‌مانند قرق‌هاست. چرا که ساخت آبشخور و تامین علوفه در قرق‌ها، سبب می‌شود علفخواران و در پی آنها گوشتخواران، از زیستگاه‌های مجاور که در نتیجه کم‌آبی، از شرایط نامناسب‌تری برای بقا برخوردار هستند به داخل قرق‌ها مهاجرت کنند. جایی که مسئولان محیط زیست و قرق‌داران، افزایش جمعیت حیات وحش را به پای تکثیر موفق در قرق گذاشته و با این توجیه، پروانه شکار صادر می‌کنند؛ اقدامی که مصداق بارز دزدیدن سرمایه‌های ملی و فروش آنهاست.

جانمایی شیطنت‌آمیز قرق‌ها

کلیه قرق‌های اختصاصی در مجاورت مناطق چهارگانه محیط زیست و غنی‌ترین زیستگاه‌ها به لحاظ جمعیت وحوش راه‌اندازی شده و این، مهر تأییدی است بر موردی که پیشتر طرح شد. چرا که در صورتی که بنا بر موفقیت قرقداران در تکثیر و پرورش حیات وحش باشد، قرق‌ها باید در مناطقی جانمایی شوند که از جمعیت اندکی از حیات وحش برخوردار است تا بتوان افزایش جمعیت را ماحصل موفقیت قرقداران دانست.

قرق‌ها بستری مناسب برای تخلفات شکار

با توجه به اینکه مسبوق به سابقه است که شکارچیان با پروانه شکار چارپایان به زیستگاه‌های کشور وارد شده و به صورت غیرقانونی، خرس و پلنگ شکار کرده‌اند، چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که شکارچیانی که با مجوز شکار چارپایان وارد قرق‌ها می‌شوند در صورت پیشنهاد پول هنگفت به قرق‌دار، موفق به شکار خرس، پلنگ، گرگ، کفتار و گربه‌سانانی چون سیاهگوش نشوند؟ چه آنکه در پی مهاجرت چارپایان از زیستگاه‌های مجاور به این قرق‌ها قطعا گوشتخواران هم به سوی این قرق‌ها کشیده‌ خواهند شد و از آنجا که شکارچیانی طبیعی محسوب می‌شوند، حذفشان از قرق به دست شکارچیان، نفع قرقداران را هم در پی دارد.

تبدیل عرصه‌های ملی به قربانگاه خصوصی

اینکه سازمان حفاظت محیط زیست واسطه شود تا عرصه‌های منابع طبیعی کشور که سرمایه ملی هستند از طریق وزارت جهاد کشاورزی در اختیار افرادی قرار گیرد به «قرق اختصاصی» تغییر عنوان دهد و در نهایت به تفرجگاه شکارچیان خارجی تبدیل شود، را چگونه می‌توان با زمین‌خواری متفاوت دانست؟ چه آنکه درباره قرق‌های اختصاصی، نه تنها زمین، بلکه وحوش زیستگاه‌های مجاور هم به سوی این تله جذب می‌شوند، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

ایجاد تغییری خزنده در اکوسیستم

سازمان حفاظت محیط زیست با واگذاری قرق‌های اختصاصی به بخش خصوصی، مراکزی جزیره‌ای برای حیات‌وحش ایجاد کرده، زیستگاه‌های مجاور را از جمعیت حیات وحش خالی کرده و تغییری آشکار در اکوسیستم منطقه به وجود می‌آورد. با در نظر گرفتن اینکه زیستگاه‌های خالی از حیات‌وحش، بستر مناسب‌تری برای فعالیت‌های مخرب محیط زیست هستند و  با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اخیراً به جای بهبود حفاظت در مناطق چهارگانه تحت نظارت خود برای فعالیت‌های مخرب محیط زیستی از جمله معدنکاوی و اکتشافات نفتی، مجوز صادر می‌کند آیا انتقال حیات‌وحش به زمین‌های منابع طبیعی که حالا قرق اختصاصی شده‌اند و خالی شدن مناطق چهارگانه مجاور قرق‌ها از حیات وحش را نباید به حساب نهایت سوءاستفاده مسئولان این سازمان هم از عرصه‌های منابع طبیعی و هم از مناطق چهارگانه دانست؟

خبرگزاری تسنیم در پایان، برای انتشار توضیحات این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به موارد فوق اعلام آمادگی می‌کند؛ نماینده‌ای که در بحبوحه بحران‌های محیط زیستی حوزه انتخابیه خود واقع در استان سیستان و بلوچستان، در حالی که انتظار می‌رود معضل‌هایی چون کم آبی، ریزگرد، توفان شن و ماسه، خشکسالی و قاچاق حیات وحش را مورد توجه قرار داده و در پی مرهمی برای زخم‌های محیط زیست این استان باشد، طوماری در تمجید شکار در قرق‌های اختصاصی تنظیم کرده‌ است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سوالات بی‌‌جواب از تنها نماینده مدافع شکار در قرق‌های خصوصی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..