تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرهنگ تاریخ شفاهی در ادبیات دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد

ساعت: 11:34 منتشر شده در مورخ: 1397/07/01 شناسه خبر: 1411214

علیرضا نوری گفت: فرهنگ تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در ادبیات دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد که هر چه در آن دقیق‌تر می‌شویم، به ابعاد مختلف و تازه‌ای از آن پی می‌بریم،

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا نوری امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: از سال 87 به صورت جدی فعالیت در حوزه دفاع مقدس را آغاز کردم که ماحصل این فعالیت ها تولید بیش از ده مستند تلویزیونی، سه نماهنگ و تهیه کنندگی و خوانندگی دو آلبوم موسیقی است.

وی با بیان اینکه آلبوم موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان زنجان بنام "همسایه ی آسمونا" و "زخم دریا" نامگذاری شده است، افزود: این دو آلبوم در پنج هزار نسخه و با هزینه شخصی به بهای 14صلوات برای سلامتی امام عصر (عج) تقدیم خانواده شهدا و جامعه ایثارگری استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال  90تاکنون به صورت فی سبیل الله بیش از سیصد اجرای موسیقی در شبکه ها و همایش های متعدد ایثارگری زنجان و استان های همجوار و کشوری داشته ام.

این فرزند شهید ادامه داد: در حال حاضر با تهیه کنندگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان سه تراک موسیقی با عناوین "مروارید" ویژه یادبود شهدای غواص زنجانی و "کربلا اسم تموم قصه هاست" با موضوع محرم زنجان که برای اولین بار در قالب موسیقی ارائه می شود و اثری در مورد زنجان و پاسداشت آن با هنرنمایی همکاران هنرمند مطرح کشوری از جمله استاد عبدالجبار کاکایی بعنوان ترانه سرا و استاد محمدرضا چراغعلی بعنوان آهنگساز و تنظیم کننده و خوانندگی اینجانب در دست کار و تولید است.

نوری افزود: امیدوارم این مجموعه گامی در راستای نشر و گسترش فرهنگ عاشورایی و دفاع مقدس بوده و مرضی رضای خداوند متعال،عنایت امام،شهدا،شفاعت پدر شهیدم بوده و مورد قبول ایثارگران و مورد پسند طبع هنرشناس مردم باشد.

وی با اشاره به مقدمه کتاب "من بلال آقاجان هستم" ،افزود: در این مقدمه آمده است نوشتن از رشادت‌ها و دلیری‌های مردان بزرگی که حماسه آفریدند و جان‌فشانی کردند تا نام ایران اسلامی به گسترة جهان امروز مرزها را درنوردد و صدای آزادی، آزادگی، عدالت‌خواهی، و ظلم‌ستیزی را به گوش تمام جهانیان برساند، کار دشواری‌ است.


این هنرمند زنجانی افزود: فرهنگ تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در ادبیات دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد که هر چه در آن دقیق‌تر می‌شویم، به ابعاد مختلف و تازه‌ای از آن پی می‌بریم، و هر چه موشکافانه‌تر نگاه می‌کنیم، همه تازه و بکر است و مشحون از مطالب ریز و درشتی که هر کدام حرف‌های ناگفته‌ای برای نسل‌های آینده دارد. اگر چه معتقدیم راه طولانی و درازی برای رسیدن به هدف‌های متعالی پیشِ رو داریم، اما به اندازة توان و بضاعت موجود، تلاش می‌کنیم تا گوشه‌ای از جان‌فشانی‌ها، ایثار، استقامت، و پایداری مردان و زنان سرزمین‌مان را به مدد حضور این گنجینه‌های ارزشمند، ثبت و ضبط کنیم.
این مقدمه ادامه می دهد شهید رجبعلی نوری از جمله شهدای دفاع مقدس در زنجان است که زندگی پرفراز و نشیب این شهید و خانوادة بزرگوار ایشان، قبل و بعد از شهادت، از زبان فرزند برومند ایشان شنیدنی و خواندنی است.
در ادامه این مقدمه آمده است،علیرضا نوری فرزند شهید، خود هنرمندی است خوش‌ذوق و قریحه که در کنار مستندسازی و کارگردانی آثار دفاع مقدس و دیگر فعالیت های هنری خود که در عرصه خوانندگی موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و روایتگری دفاع مقدس پیام آوران ایثار از جمع خانواده های شهدا و ایثارگران است قلم زیبایی هم دارد. دست نوشته های او که در این مجموعه آمده است در سال 1390 در چندین کنگره ملی و جشنواره های استانی حایز مقام شده و در ادامه با انگیزه مضاعف به تکمیل موارد نهایی دست نوشته هایش پرداخت .

در سال 1393 دست‌نوشته‌های خود از خاطرات و زندگی پدر شهید و خانواده‌اش را به جشنواره خاطره نویسی سطر و سنگر بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان زنجان ارسال و در ان نیز حائز رتبه شد در ادامه با تکمیل کردن دیگر خاطرات و جمع بندی ان آنرا برای انتشار به حوزة هنری سپرد. بخش عمده‌ای از خاطرات توسط ایشان نگاشته و گردآوری شده بود. تحقیق و پرس‌وجو و جمع‌آوری زوایای پنهان و پیدای زندگی این خانواده کار دشواری بود که طی سال توسط خود فرزند شهید با رفت‌وآمدهای متعدد به شهرها و روستاهای مختلف و ساعت‌ها گفت‌وگو با دوستان و همسایگان و آشنایان گرد آمده است.

پس از گردآوری و نگارش خاطرات توسط فرزند شهید، اثر حاضر برای تدوین نهایی به یکی از نویسندگان خوب و فعال عرصة دفاع مقدس، فرزاد بیات‌موحد، سپرده شد و ایشان نیز با تلاش‌های خود به ویرایش نهایی کتاب همت کردند و ماحصل این تلاش‌ها کتابی است با عنوان «من بلال آقاجان هستم» که توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است.

امید که این کتاب و این تلاش‌ها قدمی باشد هر چند کوچک در جهت ثبت و ضبط تمام رشادت‌ها و فداکاری‌های بزرگ شهدا و خانواده‌های صبور آنان، و انتقال به نسل‌های آیندة این مرز و بوم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرهنگ تاریخ شفاهی در ادبیات دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..