تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ايمني در برابر بيماري‌هاي زنانه

ايمني در برابر بيماري‌هاي زنانه

خبرگزاري آريا –
بيماري‌هاي زنانه,سرطان پستان,يائسگي
ايمني در برابر بيماري‌هاي زنانه
شما به‌ عنوان يک خانم چقدر به سلامت‌تان اهميت مي‌دهيد؟ آيا مي‌دانيد با چکاپ‌هاي پزشکي بموقع مي‌توانيد جلوي بروز بسياري از بيماري‌ها را بگيريد يا با تشخيص بموقع مانع از عوارض ناشي از آنها شويد؟
شايد شما هم جزو افرادي هستيد که با شنيدن نام سرطان، ترس تمام وجودتان را فرا مي‌گيرد و آن را بيماري غيرقابل درماني مي‌دانيد، اما با وجود پيشرفت‌هاي پزشکي امروز اين موضوع چندان واقعيت ندارد و درصد بالايي از سرطان‌ها به کمک راه‌هاي درماني کوتاه مدت و بلند مدت درمان مي‌شوند. البته آزمايش‌هايي هم وجود دارد که خانم‌ها مي‌توانند با آنها بسياري از انواع سرطان را زودتر تشخيص بدهند و روند درماني را هم سريع‌تر شروع کنند تا احتمال بهبود بيشتر شود.
سرطان پستان شايع‌ترين سرطان بين خانم‌ها محسوب مي‌شود. گرچه گاهي آقايان نيز به اين سرطان مبتلا مي‌شوند، اما تعداد آقايان مبتلا به اين بيماري تقريبا يک صدم خانم هاست. در بعضي خانم‌ها عوامل مستعد‌کننده‌اي وجود دارد که احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي‌دهد و از بين آنها مي‌توان به وجود سابقه سرطان پستان در بستگان بويژه بستگان درجه اول فرد (مادر، خواهر، عمه و…)، کم تحرکي و چاقي پس از سن يائسگي، مصرف چربي زياد، افزايش سن، سابقه سرطان سينه و عود مجدد بيماري، يائسگي ديررس (بعد از ۵۵ سالگي)، بچه دار نشدن يا حتي تولد اولين فرزند بعد از ۳۰ سالگي اشاره کرد.
البته خانم‌ها نبايد منتظر اين علائم باشند، بلکه از ۲۵ سالگي بايد سالي يکبار از سوي پزشک معاينه شوند و بين ۴۰ تا ۵۰ سالگي بايد هر دو سال يکبار و از ۵۰ تا ۷۰ سالگي به صورت سالانه ماموگرافي پستان انجام دهند، اما خانم‌هايي که عوامل مستعد‌کننده مانند سابقه فاميلي و سرطان پستان در سنين پايين در آنها وجود داشته باشد، بايد ماموگرافي را تحت نظر پزشک از سنين پايين‌تر شروع کنند. همچنين مراجعه به پزشک ربطي به اين‌که خانم متاهل يا مجرد است، ندارد و گاهي توده‌ها در خانم‌هاي مجرد هم ديده مي‌شود.
پاپ اسمير، عليه سرطان رحم
پاپ اسمير آزمايش نمونه‌هاي سلولي برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم‌هاست. اين آزمون بهترين روش براي شناسايي عوارض پيش سرطاني و مخفي تومورهاي کوچکي است که به سرطان گردن رحم منتهي مي‌شوند. اين در حالي است که اگر سرطان گردن رحم زود شناسايي شود، مي‌توان آن را درمان کرد. به طور کلي همه خانم‌هاي متاهل بايد سالي يکبار، براي آزمون پاپ اسمير به متخصص زنان مراجعه کنند، اما انجام اين آزمون براي دختران مجرد ضرورتي ندارد.
از طرفي خانم‌هايي که سه سال مداوم نتيجه آزمايش‌شان منفي باشد مي‌توانند با نظر پزشک‌ تست را هر سه سال يکبار، انجام دهند، اما افرادي که به زگيل و عفونت مبتلا شده‌اند بيش از بقيه مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند و بايد با فاصله زماني کمتري آزمون پاپ اسمير را انجام بدهند.
در اين بين بهترين زمان انجام اين آزمون بعد از اتمام قاعدگي يعني حدود روز ۱۲ يا ۱۳ سيکل قاعدگي است که ضخامت مخاط دهانه رحم بيشتر و سلول‌هاي بيشتري در پاپ اسمير قابل برداشت است. بنابراين قبل از انجام آزمون با پزشک خود مشورت کنيد تا از شرايط آن مطلع شويد؛ به عنوان مثال بايد بدانيد تا ۴۸ ساعت قبل از آزمايش پاپ اسمير نمي‌توانيد رابطه زناشويي داشته باشيد.
تست تشخيص عفونت‌هاي رحمي
اگر ازدواج کرده‌ايد و دچار عفونت‌هاي رحمي و واژن هستيد، بايد به طور منظم به پزشک مراجعه کنيد تا با درمان‌هاي دارويي بيماري‌تان برطرف شود. همچنين براي اطمينان از بهبود و برطرف شدن عفونت به‌طور منظم براي معاينه مراجعه کنيد. اگر خانمي هستيد که ازدواج نکرده‌ايد، اما دچار عفونت‌هاي زنانه شده‌ايد، باز هم بايد براي رفع مشکل و اطمينان از بهبود تحت‌نظر پزشک باشيد. عفونت‌هاي مکرر نيز در صورت بي‌توجهي مي‌تواند زمينه‌ساز برخي انواع سرطان باشد.
همه چيز درباره بيماري خاموش
به گفته متخصصان، ذخيره شدن کلسيم در استخوان قبل از تولد آغاز مي‌شود و تا ۳۰ سالگي ادامه دارد؛ به طوري که توده استخوان هر فرد معمولا در ۳۰ تا ۳۵ سالگي به بيشترين ميزان خود مي‌رسد و پس از اين سن کاهش توده استخواني به صورت يک روند طبيعي آغاز مي‌شود و به طور کلي ۳۰ درصد خانم‌هايي که به ۷۵ سالگي مي‌رسند دچار شکستگي ناشي از پوکي استخوان خواهند شد.
البته به کمک آزمون سنجش تراکم استخوان يا دانسيتومتري استخوان مي‌توان سفتي و سختي و درجه محکم بودن استخوان‌هاي بدن را تعيين کرد که براي انجام آن راه‌هاي متفاوتي وجود دارد، ولي رايج‌ترين روش آن استفاده از DEXA است که از اشعه ايکس براي سنجش تراکم استخوان استفاده مي‌کند و براي همه خانم‌ها از ۶۰ سال و براي آقايان از ۷۰ سالگي براي تشخيص زودهنگام و درمان بموقع پوکي استخوان و جلوگيري از پيشرفت آن توصيه مي‌شود. براي افرادي که سابقه شکستگي يا سابقه خانوادگي پوکي استخوان دارند، اين تست بايد از ۴۰ تا ۴۵ سالگي و به صورت سالانه انجام شود.
افسردگي عليه خانم‌ها
بر اساس بررسي‌ها خانم‌ها بيشتر از آقايان دچار افسردگي مي‌شوند. گاهي تغييرات هورموني، بويژه بعد از حاملگي و زايمان و در دوران يائسگي مي‌تواند شروعي براي افسردگي باشد. يادتان باشد همان‌طور که سلامت جسمي شما مهم است، سلامت روان شما هم اهميت زيادي دارد. پس حتي‌الامکان از چشم و هم‌چشمي‌ها و استرس‌ها دوري کنيد، به باشگاه ورزشي برويد يا حداقل روزي نيم ساعت در هواي آزاد پياده روي کنيد و با خانواده و افرادي که دوستشان داريد رفت و آمد داشته باشيد. در صورتي که دچار مشکل شديد از آنهايي که مورد اعتمادتان هستند مشورت بگيريد، اصول مديريت بحران را ياد بگيريد و اگر هم بيشتر اوقات احساس غمگيني و افسردگي داريد، حتما با روان‌پزشک مشورت کنيد.
تهديدي به نام ديابت
براساس پژوهش‌هاي اخير محققان انگليسي خانم‌ها بيش از آقايان مستعد ابتلا به ديابت نوع دو هستند. اين در حالي است که بر اساس آمار، سن ابتلا به ديابت نوع دو در کشور ۲۰ سال کاهش يافته و از ۳۰ سالگي به ۱۰ سالگي رسيده است. همچنين يک نفر از هر سه نفر در شهرهاي بزرگ ديابتي يا در آستانه ديابت هستند. هر چند بي تحرکي، چاقي و تغذيه نامناسب از جمله مهم‌ترين عوامل بروز ديابت نوع دو است، اما با آزمايش قند خون ناشتا مي‌توان در مراحل اوليه، اين بيماري شايع را تشخيص داد و با کنترل بيماري از عوارض چشمي، کليوي و قلبي ـ عروقي پيشگيري کرد.
آزمايش تشخيص زودرس ديابت نوع دو شامل اندازه‌گيري قند خون پس از هشت ساعت ناشتايي است. ميزان طبيعي اين آزمايش، کمتر از ۱۱۰ ميلي‌گرم در دسي ليتر و ميزان قند خون طبيعي دو ساعت پس از صرف غذا نيز کمتر از ۱۴۰ است. اگر عدد به دست آمده بيشتر از اين مقادير باشد، فرد در آستانه ابتلا به بيماري ديابت قرار دارد و بايد تحت نظر متخصص غدد قرار بگيرد.
از طرفي همه افراد سالم بالاي ۴۵ سال بدون سابقه خانوادگي ديابت لازم است هر شش ماه يکبار، قند خون‌شان را اندازه‌گيري‌کنند و آنهايي که در معرض خطر بيشتر ابتلا به ديابت هستند، مثلا افراد داراي اضافه وزن يا افرادي با سابقه ژنتيک بعد از ۲۵ سالگي بايد هر سه ماه يکبار، به آزمايشگاه مراجعه کنند و با يک آزمايش خون ساده چکاپ شوند.
آزمون فشار خون
فشارخون براساس ميزان خوني که قلب شما پمپ مي‌کند و مقاومتي که شريان‌هاي شما در برابر آن نشان مي‌دهد، اندازه‌گيري مي‌شود. در اين بين هر چه قلب شما بخواهد خون بيشتري پمپ کند و شريان‌هاي شما هم تنگ‌تر باشد، قلب براي پمپ کردن همان ميزان خون بايد کار بيشتري انجام دهد و هر چه بالا بودن فشارخون ديرتر تشخيص داده شود، خطر حمله قلبي، سکته مغزي، نارسايي قلبي و آسيب‌هاي کليوي هم افزايش مي‌يابد.
به طور کلي فشارخون يک فرد بالغ و سالم در صورتي به عنوان فشارخون بالا تخمين زده مي‌شود که فشارخون ماکزيمم بالاي ۱۴۰ و فشارخون مينيمم بالاي ۹۰ ميلي‌متر جيوه باشد. اگر فشار ماکزيمم بين ۱۳۰ تا ۱۴۰ يا فشارخون مينيمم بين ۸۵ تا ۹۰ ميلي‌متر جيوه باشد، فشارخون، «مرزي» تلقي مي‌شود. بنابراين خانم‌ها بعد از ۴۰ سالگي بايد هر دو سال يکبار، و آنهايي که فشارخون حد مرزي دارند هر سه تا شش ماه يکبار، فشارخون‌شان را اندازه بگيرند.
آزمون چربي خون
بايد بدانيد بالا بودن کلسترول بد (LDL) و تري‌گليسيريد (TG) و پايين بودن کلسترول خوب (HDL) خطر ايجاد تصلب شرايين و بروز سکته را افزايش مي‌دهد. به همين دليل افراد بالاي ۳۰ سال، اگر کلسترول LDL آنها کمتر از ۱۳۰ باشد، هر پنج سال يکبار، و اگر کلسترول‌LDL ‌شان بين ۱۳۰ تا ۱۶۰ (در حد مرزي) باشد، بايد هر يک تا سه سال يکبار، آزمايش چربي خون انجام دهند، اما در صورتي که فرد، مبتلا به مشکلات قلبي عروقي باشد و از الگوي غذايي ناسالم و پرچربي پيروي کند، اين آزمايش هر شش ماه يکبار، بايد تکرار شود.​
براي تشخيص سرطان‌هاي پوستي، معاينه کامل پوست بدن لازم است. جامعه سرطان آمريکا توصيه مي‌کند بين سنين ۲۰ تا ۴۰ سالگي هر سه سال يکبار و پس از ۴۰ سالگي هر سال بايد معاينه پوست انجام شود تا با بررسي وضع سلامت آن و در صورت بروز مشکل، بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود و بلافاصله فرد تحت درمان قرار بگيرد.
منبع : sara.jamejamonline.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ايمني در برابر بيماري‌هاي زنانه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..