تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تعزیه خوانی درروستای فدیشه از نمایش‌های آیینی منحصر به فرد در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که در روز عاشورا اهالی بیش از ۲۰ روستا برای برپایی مراسم عزاداری به "فدیشه" می‌آیند. 

این جمعیت که حدود ۲۰ هزار نفر به این روستا می آیند تا غروب عاشورا مهمان اهالی روستای فدیشه هستند.

تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور

همه خانه‌های روستای فدیشه  که بر سر در آن‌ها پرچم سیاه برافراشته شده، محفل سوگواری سالار دشت نینواست و قدم مهمان‌های امام حسین (ع) بر دیدگان این اهالی پذیرفته می‌شود و در دلشان جای می گیرد.

هیئت‌های سوگوار و سیاه پوش درغم شهادت مظلومانه مولای عشق امام حسین (ع) از نخستین ساعت‌های برآمدن آفتاب در روز عاشورا، با زنجیرزنی و سینه زنی به عزاداری می‌پردازند.

مراسم صبح عاشورا با سنت تاریخی علم گردانی و با حضور هیئت‌های عزاداری در این روستا آغاز می‌شود.

تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور

اهالی روستا ها"علم ها" را که نمادی از "سرو" به نشانه آزادگی سالار شهیدان می‌دانند از تکایا و هیئت‌ها بیرون می‌آورند و بر روی دستان خود حمل می‌کنند.


یکی از تعزیه خوانان درباره مراسم تعزیه خوانی در این روستا در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: مراسم تعزیه در روستای "فدیشه" که اکنون به یکی از مراکز مهم شبیه خوانی تبدیل شده است از اول محرم هر روز عصر‌ها یک مجلس شبیه خوانی تا روز عاشورا اجرا می‌شود.

استادحسن عبدی می افزاید : روز عاشورا نیز حوادث اندوهگین واقعه کربلا بازسازی می‌شود.

تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور

این هنرمند آیینی تاکید می‌کند: رابطه نزدیکی در شبیه خوانی بین تعزیه و دستگاه‌های موسیقی ایرانی وجود داردبه طوری که در تعزیه حضرت عباس (ع) از دستگاه "چهارگاه" و در تعزیه سکینه (س) از گوشه "دشتستانی" و... استفاده می‌شود و ساز اصلی استفاده شده در تعزیه "نی" است.

آیین های روستا‌های شهرستان نیشابور ثبت ملی کشور شده است

"محمداسماعیل اعتمادی"رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور نیز با بیان این که تعزیه خوانی در فدیشه قدمتی ۳۰۰ ساله دارد، می‌گوید: بنا به تصویب شورای سیاست گذاری ثبت کشور، آیین مذهبی "علم گردانی" در روستا‌های شهرستان نیشابور ثبت ملی کشور شده است.


 وی می‌افزاید: "علم گردانی" به عنوان آیینی سنتی، مذهبی و یکی از نماد‌های فرهنگ سوگواری است که هر سال توسط عزاداران و ارادتمندان به امام سوم شیعیان حسین بن علی (ع) در روستا‌های نیشابور و به طور خاص با حضور حدود ۴۰ هیئت مذهبی در "فدیشه" برگزار می‌شود.

تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور

وی خاطر نشان می‌کند:"حلیم پزان" نیز از دیگر مراسم آیینی مردم این منطقه ست.

تعزیه خوانی ۳۰۰ ساله عاشورای "فدیشه" شاهدی از فرهنگ دینی این روستا است که سالانه با مشارکت روستاییان برگزار می‌شود.

روستای فدیشه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر نیشابور واقع شده است.

انتهای پیام//س.ح

گزارشگر: سید موسی الرضا حسینی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تعزیه خوانی عاشورا ، سنتی ۳۰۰ ساله در روستای فدیشه نیشابور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..