تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات پیاده روی اربعین دانشجویی/ مجوز خروج و ثبت نام

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی بهرامی، مسول قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی و مسئول دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان در گفتگو با دانشجو با اشاره به برنامه های ستاد ملی اربعین دانشگاهیان برای اعزام دانشجویان به پیاده روی اربعین گفت: از سال ۹۴ ستاد مشترکی با عنوان ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با همکاری دستگاههای آموزش عالی به منظور تسهیل گری برای حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین راه اندازی شد که وزیر علوم به عنوان رییس و مسئول سازمان بسیج دانشجویی دبیر این ستاد انتخاب شدند و دستگاههای آموزش عالی و ستاد عمره و عتبات عضو این ستاد هستند.

جزئیات پیاده روی اربعین دانشجویی/ مجوز خروج و ثبت نام

بیشتربخوانید: وضع نرخ بلیت اتوبوس‌ در اربعین چگونه است؟
جزئیات دریافت مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول

وی با اشاره به جزییات مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول پسر افزود: مهمترین موضوعی که دانشجویان نیاز داشتند و در دستور کار ستاد ملی اربعین دانشگاهیان قرار گرفت، مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول بود که در چند سال اخیر تسهیل گری خوبی صورت گرفته و کار کاملا به صورت الکترونیکی انجام می شود.

بهرامی ادامه داد:سال گذشته توانستیم برای۵۱ هزار دانشجو مجوز خروج از کشور بصورت کاملا رایگان ثبت کنیم.

مسول قرارگاه نور بسیج دانشجویی اضافه کرد: امسال با رایزنی هایی که با نظام وظیفه داشتیم قرار بر این شد که دانشجویان با کدملی و کد سخا(که از دفاتر پلیس+10 اخذ می شود.) به سامانه نظام وظیفه مراجعه کنند و درخواست مجوز خروج خود را ثبت کنند در بخش وثیقه مالی دانشجویان هم می توانند بصورت نقدی مبلغ 3 میلیون تومان پرداخت کنند و هم می توانند گزینه ضمانت سازمانی(ستاد ملی اربعین دانشگاهیان) را انتخاب کنند که ضمانت سازمانی را ستاد ملی دانشگاهیان و بسیج دانشجویی به عنوان شبکه این کار در کل کشور انجام می دهند. که پس از انتخاب این گزینه سامانه نظام وظیفه گزینه کد سخا را برایشان نمایش داده که این کد(کد سخا) را با مراجعه به سامانه ستاد اربعین دانشگاهیان و ثبت اطلاعات خود و ضامنشان و تحویل مدارک به دفاتر بسیج دانشجویی سراسر کشور پس از نهایتا ۴۸ساعت پیامکی دریافت می کنند که کد اعتباری ۳ میلیون تومانی صادر شده و می توانند به سامانه(ستاد ملی اربعین دانشگاهیان) مراجعه کرده کد را بردارند و آن را در گزینه کد سخا نظام وظیفه وارد کنند و خروجشان را نهایی کنند؛ در واقع این کد اعتباری کار 3میلیون تومان وثیقه نقدی را انجام می دهد.

بهرامی اظهار داشت: ماموریت دیگر این ستاد کمک به کسانی است که امکان حضور انفرادی در پیاده روی اربعین را ندارند مانند دختران دانشجو،که علاقه زیادی به حضور در پیاده روی را دارند و یا دانشجویان ورودی جدید که با روند کار آشنا نیستند لذا ما ساز و کار اعزام های کاروانی را تعبیه کردیم که این دو قشر مخاطب را پوشش دهیم و بتوانیم انها را اعزام کنیم لذا اولویت اعزام با زیارت اولی ها است و با توجه به شرایط اجتماعی عراق در اربعین با ظرفیت محدود خواهران را اعزام می کنیم اما در همه استانها اعزام داریم.


وی ادامه داد:امسال ثبت نام اعزام کاروانها هم به صورت یکپارچه از طریق سامانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان انجام می شود و همه دانشجویان می توانند در این سامانه ثبتنام کنند و سامانه با توجه به دانشگاه،شهرستان و استانی که دانشجویان در اطلاعات خود آن را وارد می کنند کاروان مورد نظر را به آنها معرفی می کند که می توانند با توجه به اطلاعات نمایش داده شده کاروانها، کاروان مورد نظرشان را انتخاب کنند و ثبت نام خود را انجام دهند که برای هر دانشجوی ثبت نامی حداقل یک کاروان نمایش داده خواهد شد،اما ثبت نام در سامانه به معنی ثبت نام نهایی نیست و مرحله نهایی توسط دفاتر بسیج دانشجویی به دانشجویان زائر اطلاعرسانی خواهد شد.


آغاز ثبت نام های پیاده روی اربعین دانشجویی از 10 مهرماه

بهرامی نور: وی افزود:ثبت نام مجوز خروج از هفته دوم مهرماه ۸ مهرماه آغاز می شود و ثبت نام کاروانها از ۱۰ مهرماه آغاز می شود.

وی گفت: در ستاد ملی اربعین دانشگاهیان آمادگی این موضوع را داریم که تمام کاروانهای دانشجویی از سامانه و همه تسهیلات ستاد در عراق استفاده کنند و بهره گیری لازم را داشته باشند بنابراین هر مسول کاروانی که نیاز دارد می تواند اطلاعات خود را در سامانه ثبت کند البته این که تشخیص داده شود که فردی می تواند کاروان اعزام کند بر عهده ستادهای استانی است.

بهرامی یادآور شد:این کاروانها در چارچوب قوانین و الزامات ستاد ملی اربعین دانشگاهیان و ستاد مرکزی اربعین کشور اعزام می شوند و نظارت لازم را خواهیم داشت.


یک میلیون تومان حداقل هزینه اعزام به پیاده روی اربعین

وی در خصوص هزینه های اعزام خاطر نشان کرد: عمدتا هزینه ویزا و نقلیه است اما هزینه اسکان رایگان است،ویزا ی عراق در حال حاضر ۴۱ دلار قیمت گذاری شده که باید زایران مابه التفاوت ریالی آن که در سامانه نیما،سامانه بانک مرکزی مشخص شده و الان ۸هزار ۵۰۰ تومان است را پرداخت کنند.و امیدواریم همین مبلغ باقی بماندکه حدودا ۳۵۰ هزار تومان است. هزینه حمل و نقل هم دو برابر شده است و شاید عدد یک میلیون تومان به طور میانگین برای کاروانها را بتوان برای پیاده روی امسال در نظر گرفت.

وی افزود: سعی کردیم هزینه کاروانها را کمتر کنیم که به مسولان کاروانها اطلاع رسانی خواهد شد تا بتوانند از خدمات ستاد استفاده کنند یکی از این خدمات اسکانهای متمرکز کاروانی در نجف و کربلا می باشد که کاملا رایگان است و هزینه ای از زایر و مسول کاروان دریافت نمی شود که اسکان نجف در صحن حضرت زهرا(س) و در کربلا ۱۳۰۰ متری حرم امام حسین(ع) هستیم که در واقع این مکانها با کمک گروههای جهادی راه اندازی می شود که عموم زائران و کاروانهای دانشجویی می توانند از آنها بهره مند شوند.

مسول قرارگاه نور بسیج دانشجویی اضافه کرد:در نجف و کربلا ۴ هزار نفر ظرفیت اسکان داریم که در نجف دو شب و سه روز و در کربلا سه شب و چهار روز از ۲۸ مهرماه تا ۹ آبان در خدمت زائران اباعبدالله خواهیم بود.

بهرامی افزود: به دلیل شلوغی زیاد در کربلا و کاهش سطح کیفی خدمات رفاهی به خواهران در روزهای منتهی به اربعین حسینی، برای اسکان خواهران تا 5 آبان امکان اسکان داریم به همین دلیل سه روز قبل از اربعین کاروانهای دانشجویان دختر از کربلا خارج می شوند.

دانشگاه آزاد وام عتبات می دهد

وی در ادامه یادآور شد:با رایزنی های صورت گرفته دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون تومان وام قرض الحسنه برای سفر اربعین به دانشجویان این دانشگاه که در قالب کاروان ها اعزام می شوند پرداخت می کند که ساز و کار ضمانتی خاصی ندارد و وزارت بهداشت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان وام عتبات به دانشجویان علوم پزشکی و وزارت علوم هم قول مساعد داده که تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان پرداخت کند.

بهرامی افزود:در استانهای ایلام و خوزستان ستادهای استقبال از زائران را داریم که اسکان و تغذیه کاروان های دانشجویی که مراجعه می کنند را فراهم می کنند. همچنین موکب هایی که در مسیر نجف و کربلا توسط دانشگاه ها برپا می شود برنامه کاملی است که از نظر انسجام کاروانی و رفاهی به لطف الهی مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی یادآورشد:در مرز مهران از ظرفیت دانشگاهها برای اسکان زایران استفاده خواهیم کرد.در خوزستان نیز اردوگاه شهید باکری در خرمشهر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار نفری آماده اسکان کاروانها خواهد شد..

بهرامی گفت:هر کاروان ۹ روز زمان سفرشان است و استانهای دورتر ممکن است تا ۱۰ روز سفرشان طول بکشد.

بهرامی اضافه کرد: وی در خصوص کمک های دستگاههای آموزش عالی گفت : تمامی دستگاههای آموزش عالی با همدلی و همنوایی از جریان اربعین دانشجویی کشور حمایت های ویژه و قابل تقدیری داشتته اند که تجهیزات اسکان در نجف و کربلا توسط همین دستگاهها برای دانشجویان فراهم می شود البته اسکان فقط مختص دانشجویان نیست و اگر ظرفیت داشته باشیم برای سایر زائران نیز اسکان داریم اما اولویت با کاروانهای دانشجویی است.

مسول قرارگاه نور بسیج دانشجویی یادآور شد:خدمات رفاهی و فرهنگی به دانشجویان در کربلا و نجف ارائه می شود و مراسم هیات دانشجویی نیز هر روز بعد از نماز ظهر وعصر و نماز مغرب و عشا برگزار می شود و همچنین شب اربعین دسته روی سه هزار نفری دانشجویان ایرانی را به حرم امام حسین (ع) خواهیم داشت.

وی افزود: سعی شده است که ستاد ملی اربعین دانشگاهیان تصدی گری در اربعین دانشجویی نداشته باشد و جریان مردمی این حماسه باشکوه حفظ شود و تنها حمایت، ساماندهی و نظارت های کافی را داشته باشد. در بحث موکب ها نیز تصدی گری نداریم و معتقدیم که پیاده روی اربعین یک حرکت مردمی است و باید توسط مردم اداره شود،اگر دانشگاهی بخواهد موکبی را راه اندازی کند ونیاز به کمک داشته باشد خدمات رسانی می کنیم.

بهرامی افزود:چند دانشگاه در مسیر پیاده روی با محوریت موضوعات جهان اسلام موکب برپا می کنند و کار فرهنگی انجام می دهند.

وی ادامه داد:در چند سال اخیر از دانشجویان غیر ایرانی برای موکب داری استفاده می کنند که موکب های دانشجویی عموما چند ملیتی شده اند.

جزئیات پیاده روی اربعین دانشجویی اعلام شد/ از مجوز خروج تا ثبت نام

بهرامی در خصوص حضور دانشجویان و غیبت در کلاس درس گفت:دو دانشگاه مشخصا دانشجویان تعهد خدمتی دارند یکی دانشگاه فرهنگیان که بسیج دانشجویی این دانشگاه پیگیری خواهد کرد و اوایل مهرماه ابلاغیه دانشگاه را خواهیم داشت که بحث مجوز خروج از کشور این دانشجویان حل شود و دیگری دانشجویان پزشکی هستند که وزارت بهداشت قول مساعد دادند که این موضوع حل شود اما در مجموع مخالفتی برای حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین از سوی دستگاههای آموزش عالی نبوده و اگر دانشگاهی مخالفت می کند دانشجویان عزیز می تواند با مراجعه به سامانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان به ما اطلاع دهند تا ما بتوانیم پیگیر این مساله باشیم.

پیش بینی حضور 100 هزار دانشجو در پیاده روی

وی در خصوص اعزام دانشجویان گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در پیاده روی اربعین شرکت کنند.

بهرامی ادامه داد: به دانشجویان توصیه می شود برای اعزام توسط کاروانهای دانشجویی به سامانه سقا مراجعه کنند و در قالب کاروانهایی که سامانه معرفی می کند اعزام شوند و غیر از آن ما نمی توانیم تعهد کنیم که نظارت بر کاروانهای غیر از سامانه داشته باشیم به همین دلیل ثبت نام و اعزام ها را یکپارچه کردیم.

وی درخصوص اعزام خادمین گفت:از هفته آینده اطلاعیه اعزام خادمین را منتشر خواهیم کرد و در خدمت دانشجویانی که علاقمند به خدمت به زائران اباعبدالله هستند خواهیم بود البته انتخاب خدام از بین دانشجویان علاقه مند بر اساس مصاحبه و گزینش خواهد بود.

وی یادآور شد: در مجموع 1500 دانشجو امسال در خادمی پیاده روی اربعین شرکت می کنند.

بهرامی نور: گروههای جهادی هم به زائران خدمات رسانی خواهند داشت.دهه دوم مهرماه گروههای جهادی برای آماده سازی مواکب دانشجویی به کشور عراق اعزام می شوند.

وی ادامه داد: در راستای زیارت با معرفت زائران عزیز ستاد ملی اربعین دانشگاهیان اقدام به تدوین و چاپ کتاب "توشه سفیران اربعین" کرده است که در این کتاب به آموزش لهجه عراقی با پیوست صوتی و فضیلت زیارت اربعین و بایسته های حضور در پیاده روی اربعین پرداخته شده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی http://sadidisu.ir/ این کتاب را تهیه نمایند.

بهرامی افزود: با تصویب ستاد ملی اربعین دانشگاهیان و با تاکید وزیر محترم علوم قرار است از پایان نامه ها با موضوع اربعین حمایت شود که وزارت علوم ساز و کار این حمایت را تدوین خواهد کرد و همچنین همایش علمی مشترک با دانشگاههای عراق خواهیم داشت که بخش دانشجویی آن بر عهده بسیج دانشجویی است و بر این اساس فراخوان مقاله با موضوع اربعین خواهیم داشت و از ظرفیت دانشجویان ایرانی و عراقی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد:دانشگاه علامه از سوی وزارت علوم به عنوان مسئول برگزاری این همایش انتخاب شده است، همچنین پژوهشی از سال گذشته انجام شد که پژوهشگران به عراق اعزام شدند و بر اساس بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مدل ارتباطات میان فرهنگی ایران وعراق را تدوین کنیم و همه افرادی که در برگزاری اربعین دخالت دارند بر اساس یک مدل مشخص باشد که بخشی از آن به عهده دانشگاههای ایرانی و بخشی دانشگاههای عراق هستند و با رایزنی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و از همه پژوهشگران دعوت می شود که اگر می توانند به ما در این موضوع کمک کنند.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات پیاده روی اربعین دانشجویی/ مجوز خروج و ثبت نام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..