تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باید به درستی از جایگاه او در توسعه تئاتر یاد کرد

یک پژوهشگر تئاتری درباره پرویز تاییدی معتقد است: او واقعا همت بلندی داشت که توانست در طول دوران فعالیت‌اش روی یک خط مشخص کار کند و به بی‌راهه نرود و روی اعتقاد خود بایستد.

لاله تقیان ـ پژوهشگر تئاتر و تعزیه‌ ـ درگفت‌وگویی با ایسنا با تاکید بر اینکه “پرویز تاییدی زحمت زیادی برای تئاتر این کشور کشیده است”، بیان کرد: من متاسفانه به دلیل مشکلاتی که خودم داشتم در سال‌های اخیر نتوانستم ملاقات زیادی با این هنرمند داشته باشم. اما آقای تاییدی به جهت آنکه از هنرمندان شاخص تئاتر پیش از انقلاب بود و در آن زمان فعالیت بسیار گسترده‌ای چه در ساخت تله‌تئاترها و چه در ترجمه متون نمایشی داشت، بسیار فرد شاخص و شناخته شده‌ای بود و از این بابت باید به درستی از جایگاه او در توسعه تئاتر یاد کرد.

او ادامه داد: من بعد از انقلاب کارهای کمی از او دیدم؛ شاید هم بیماری‌شان یکی از علل آن بود. مرحوم تاییدی پیش از انقلاب نه فقط برای توسعه تئاتر از دید تئوریک و شناساندن تئاتر جهان به ایران زحمت کشید، بلکه همراهی بسیار خوبی با گروه‌های تئاتری چه در تلویزیون و چه روی صحنه داشت. واقعا چه همت بلندی داشت که توانست در این سالها روی یک خط مشخص کار کند تا مانند دیگر هنرمندان به بی‌راهه نرود و  روی خط اعتقادی خود ثابت قدم ایستاد. این راه، برای جامعه هنری و تئاتری ما بسیار ارزشمند است.

این پژوهشگر اضافه کرد: او تحصیلاتش در زمینه تئاتر را در آلمان به سرانجام رسانده بود و در کارش بسیار تبحر داشت. او در طول دوران فعالیت‌اش کوشش زیادی کرد تا تئاتر غرب را که تسلط خوبی هم بر آن داشت به هنرمندان کشور خودش بیاموزد و یا وسیله‌ای فراهم کند تا هنرمندان در ایران بتوانند آن را بهتر و راحت‌تر بشناسند و برای رسیدن به این مهم آثار بسیار ارزشمندی را ترجمه‌ کرد. برای از دست دادن او بسیار متاسف هستم و این اتفاق را به جامعه تئاتری ایران تسلیت می‌گویم.

تقیان با اشاره به اینکه “او از اولین کسانی بود که تله تئاتر را در ایران پایه گذاری کرد” گفت: در اولین روزهایی که تلویزیون در ایران به راه افتاد امکان ضبط برنامه‌های تلویزیونی وجود نداشت و اگر تله تئاتری هم از تلویزیون پخش می‌شد در واقع به صورت زنده توسط بازیگران به اجرا در می‌آمد. گروه‌های تئاتری هم که در اداره هنرهای دراماتیک کار می‌کردند به طور زنده در چهارشنبه شب‌ها به استودیو تلویزیون می‌رفتند و نمایش‌شان را اجرا می‌کردند، آقای نصیریان و سمندریان هم به همین شکل کار می‌کردند، بر همین اساس او از جمله بانیان تئاتر تلویزیونی ایران به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، پرویز تاییدی ـ مترجم و پیشکسوت تئاتر، سینما ـ  ۳۱ شهریور ماه بر اثر ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. تاییدی که متولد سال ۱۳۱۶ بوده، اثار نمایشی زیادی را ترجمه کرده و جزو اولین کسانی شناخته می‌شود که تئاتر را در تلویزیون به شکل تله تئاتر و فیلم تئاتر راه‌ انداختند.

او که ساخت فیلم‌هایی همچون «آخرین مهلت» و «حمله خرچنگ‌ها» را در کارنامه کاری خود دارد، از نخستین مترجمان و مدرسان، بازیگری آکادمیک در تئاتر محسوب می‌شد و با ترجمه «نظریه‌های استانیسلاوسکی» در حوزه بازیگری نقش مهمی در این باره داشته است.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باید به درستی از جایگاه او در توسعه تئاتر یاد کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..