کمپانی خودروسازی ب ام و به تازگی از ب ام و z4 خودروی جدید خود رونمایی کرده بود. خبرهای جدید حاکی از آن است که این کمپانی از سه مدل دیگر این خودرو نیز رونمایی کرده است . در ادامه این بخش نیک صالحی درباره این محصول می خوانید
معرفی ب ام و z4 جدیدیک ماه پس از معرفی نسخهی ابتدایی و سفارشی M40i Z4 در نمایشگاه پبل بیج، سه نسخهی دیگر از این خودرو معرفی شدند.
اولین خودرو از این سهگانهی جذاب بامو Z4 sDrive20i 2019 رودستر است درحالیکه دو نسخهی دیگر sDrive30i و Z4 M40i نام دارند. این سه نسخهی استاندارد از نظر تولید سقف محدودی نخواهند داشت و عرضهی مدل sDrive30i رودستر به زودی در نمایندگیهای بامو در آمریکا آغاز خواهد شد؛ اما مدل M40i نیز سال آینده وارد بازار خواهد شد اما نسخهی sDrive20i رودستر در آمریکا عرضه نخواهد شد.
مشخصات ب ام و z4نیروبخش مدل پایه ی Z4 sDrive20i پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توئین پاور توربویی
خواهد بود که قدرت ۱۹۷ اسب بخاری دارد. این پیشرانه به یک گیربکس ۸ سرعته
اتوماتیکی که نیرو را به چرخهای عقب میفرستد متصل شده است.
اما مدل قویتر sDrive30i دارای همان پیشرانهی ۲ لیتری است اما با برخی بازنگریها قدرتش به ۲۵۵ اسب بخار و گشتاورش به ۴۰۰ نیوتون متر رسیده است. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت قابلاحترام ۵٫۲ ثانیهای دارد.
جزئیات ب ام و z4نهایتاً به مدل Z4 M40i میرسیم که همانند نسخهی ابتدایی و سفارشی دارای پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو با خروجی ۳۸۲ اسب و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر است. این پیشرانه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۴٫۴ ثانیهای دارد.
جدای از پیشرانهی متفاوت، M40i با سیستم تعلیق تطبیقی، ترمزهای ارتقا یافته و دیفرانسیل عقب با قفل شوندگی خودکار عرضه میشود. این قطعات برای نسخههای ۴ سیلندر بهصورت سفارشی در دسترس هستند.
موتور ب ام و z4بامو Z4 sDrive30i 2019 از ماه مارس وارد بازار آمریکا میشود اما جزئیات مربوط به قیمتگذاری آن هنوز مشخص نشده است.
جزئیات بیشتر درباره نقد کارشناسی ب ام و Z4ب ام و Z4 یک خودرو اسپرت کوچک است و البته به نوعی به عنوان یک رودستر
دو در شناخته میشود. Z4 نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی پا به عرصه وجود
نهاد و چندی قبل هم کانسپت مربوط به نسل ششم آن معرفی شد. بد نیست
بدانید این کانسپت در سال ۲۰۱۷ و در رویداد پبل بیچ به معرض دید عموم درآمد.
کانسپت Z4 جدید، پیش نمایشی از نسخه تولیدی آن است. ب ام و و تویوتا
برای توسعه نسل جدید Z4، با یکدیگر همکاری کرده و تویوتا سوپرا را هم در کنار Z4
با اشتراکات زیادی توسعه دادهاند. نسخه نهایی هر دو این خودروها به زودی
رونمایی خواهد شد تا عطش عاشقان خودرو را فرو نشاند. چراکه انتظارات
بیش از حد طولانی شده است.
اما ما در مدل نسل پنجم ب ام و زد۴ صحبت خواهیم کرد چراکه در همین مدل وارد
بازار ایران شد. نسل پنجم ب ام و Z4 نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و نسخه نهایی آن
در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد و از سال ۲۰۱۰ هم راه خود را به بازار ایران پیدا کرد.
ب ام و Z4 توسط پرشیا خودرو در ایران عرضه شد و مابین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
در کشورمان به فروش میرسید. Z4، باتوجه به ظاهر و طراحی جذابی که داشت،
به سرعت توانست نظر کاربران جوان ایرانی را به خود جلب کند و به خودرو محبوبی
تبدیل شود. ب ام و Z4 در نسخههای مختلفی عرضه شد که در ادامه تفاوتهای
میان آنها را توضیح خواهیم داد.
ب ام و Z4 در همان نگاه اول با زبان خود به شما میگوید که یک ب ام و است و آن روح اسپرتی که انتظار دارید را به شما نمایش میدهد. در نمای جلو، جلو پنجره کلیوی دو قلوی معروف ب ام و دیده میشود که البته حالت کشیدهای دارد و در کنار چراغها و کاپوت طویل، بخش عمدهای از ویژگیهای طراحی را به خود اختصاص میدهند. در نمای عقب چراغهایی دیده میشود که کمی متفاوت از سایر محصولات ب ام و است. به علاوه ب ام و Z4 یک خودرو رودستر است به این صورت که سقف آن قابلیت جمع شدن را دارد. برای باز و یا بسته کردن سقف Z4، زمانی در حدود ۲۰ ثانیه نیاز است.
طراحی کابین ب ام و Z4 هم کمی متفاوت از سایر محصولات ب ام و است و به ویژه
در داشبورد، وضعیت متفاوتی را مشاهده میکنیم. کلیدهای کنترلی گردی در مرکز
داشبورد و در زیر ورودیهای تهویه دیده میشود. Z4 تنها دو صندلی برای سرنشینان
دارد و قاعدتا کاربردهای آن با یک خودرو شهری متفاوت است.
ب ام و Z4 در بازار ایران در نسخههای مختلفی عرضه شد که از نظر قوای محرکه با یکدیگر تفاوت دارند. فراوانترین نسخهها، Z4 20i و Z4 28i هستند که هر دو به یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر مجهز شدهاند با این تفاوت که در مدل ۲۸i از توربوشارژر هم استفاده شده است. قدرت در این دو مدل به ترتیب ۱۸۴ و ۲۴۵ اسب بخار است. اما قدرتمندترین نسخه Z4 35i است که از یک موتور ۳٫۰ لیتری ۶ سیلندر با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد.
ب ام و Z4 در حال حاضر با قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بسته به نوع و سال به فروش میرسد. مهمترین رقبای آن را میتوانیم پورشه باکستر، پورشه کیمن و هیوندای جنسیس بدانیم. البته رقبای یادشده چندان تناسبی با هم ندارند چراکه محصولات پورشه در جایگاه بالاتری قرار میگیرند و محصول هیوندای نیز قابل مقایسه با ب ام و Z4 نیست.
نوداد و ماشین ۳