تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گل ساعتی از آن دسته گل‌های پرخاصیتی محسوب می‌شود که تمام اجزای آن دارای خواص درمانی است و می‌توان از آن بهره برد.

اما نکته جالب این است که به راحتی می‌توان این گل را منزل پرورش داد و از خواص اجزای آن استفاده نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان به آن دسته از افرادی که تمایل زیادی به پرورش گل و گیاه و باغداری دارند و از طرفی دوست دارند گل ساعتی پرخاصیت را نیز در کلکسیون خود داشته باشند پیشنهاد می‌کند تا این مطلب را از دست ندهد.

گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟ / راهکار‌های پرورش گل ساعتی در منزل/ چطور یک گل پرخاصیت را در منزلمان پرروش دهیم؟

گل ساعتی

گل ساعتی گیاهی چند ساله همیشه سبز از جنس Passiflora و خانواده گل ساعت:پاسیفلوراسه (Passifloracea) بومی پاراگوئه، برزیل و شمال آرژانتین بوده که نام ژنریک این گیاه Passion fructus است.

این گیاه برای اولین بار توسط محققین اسپانیا در سال ۱۵۲۹ میلادی کشف شد.

رنگ گل ساعتی، صورتی و ارغوانی است و گلدهی آن در ماه‌های گرم سال طی تابستان و پائیز صورت می‌گیرد. گل‌ها اغلب معطر و حاوی شهد فراوانی هستند.

این مطلب را از دست ندهید: ترفندی جالب برای پرورش گل رز / چطور گل رز چیده شده را زنده نگه داریم؟!

گل ساعت، گیاهی سریع الرشد است که ساقه‌های بلند و بالارونده‌ای را تولید می‌کند که می‌توانید قلمه‌های زیادی از آن‌ها بگیرید.

برگ‌های آن‌ها منفرد، معمولاً با ظاهر پنجه‌ای و منتهی به دمبرگی است که غالباً به یک برجستگی در قاعده ختم می‌شود. گلهائی منفرد، نر - ماده و یا بر دو نوع نر و ماده، یک پایه یا دو پایه دارند.

مجموعه‌ای از برگ‌های کوچک نیز به صورت انولوکری گل‌های آن‌ها را از خارج فرا میگیرد.

دمای کم زمستان عامل محدودکننده رشد گل ساعتی است و به همین دلیل در زمستان‌های سرد این گیاه از بین می‌رود و فقط جوانه شاخه‌های چند ساله زنده می‌مانند.

سرمای زیاد و آسیب زمستان باعث می‌شود که در زمستان گل ساعتی را با خاک یا مالچ بپوشانیم تا در برابر هوای سرد آسیب نبیند. به سرما و یخبندان مقاوم بوده و برای رشد کامل و اتمام دوره رشد بایستی ۱۵۰ روز از سال برای رشد آن بدون یخ‌زدگی باشد.

گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟ / راهکار‌های پرورش گل ساعتی در منزل/ چطور یک گل پرخاصیت را در منزلمان پرروش دهیم؟

گل ساعتی نور پسند بوده و برای رشد بهتر و کامل به نور کامل آفتاب نیاز دارد و سایه ممکن است باعث افزایش رشد رویشی شود که در این صورت سبب کاهش گلدهی شده و از نظر دارویی عملکرد گیاه پائین می‌آید به‌علاوه جنبه زینتی آن نیز کاهش پیدا می‌کند؛ لذا وجود نور کامل برای گلدهی گل ساعتی ضروری است.

کوددهی دو الی سه مرتبه در سال برای نگهداری قدرت رشد این گیاه لازم است.

گل ساعتی در خاک‌های مختلفی رشد می‌کند، اما در خاک‌هایی با زهکشی مناسب (خاک معمولی باغچه حاوی کمپوست گلدانی) رشد خوب و عملکرد بالایی دارد.

ببینید: پرورش گل رز باکیفیت در دل کویر

گل ساعتی خشکی را تحمل می‌کند و در خاک‌های سبک و شنی نیز رشد می‌کند، اما در این نوع خاک‌ها به صورت بوته و درختچه‌های کوچک مشاهده می‌شود.

گل ساعتی خاک‌های مرطوب را دوست دارد. این گیاه خاک‌های اسیدی ضعیف و کمی قلیایی را می‌پسندد.

تحمل شوری آن در حد متوسط است. فاصله کاشت این گیاه باید ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر باشد.

ازحدود ۳۵۰۰ سال پیش بذر‌های گل ساعتی به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: سلامت روان با پرورش گل و گیاه

گل ساعتی کاربرد‌های وسیعی برای درمان اضطراب، بی‌خوابی، سرفه، سرطان و ... دارد.

از جنبه زینتی، ساقه‌های گل ساعتی سریع‌الرشد و به صورت علفی یا چوبی بوده و به دلیل رشد، گسترش و تراکم بالای شاخه‌ها این گیاه برای ساختن آلاچیق و حصار استفاده می‌شود.

همچنین گل ساعتی به دلیل داشتن گل‌های زیبا، به عنوان گل زینتی در باغچه پرورش داده می‌شود.

گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟ / راهکار‌های پرورش گل ساعتی در منزل/ چطور یک گل پرخاصیت را در منزلمان پرروش دهیم؟

نحوه تکثیر گل ساعتی تکثیر گل ساعتی از طریق قلمه

برای تکثیر از طریق قلمه، از اوایل تابستان، قلمه‌های ساقه‌ای به طول ۱۰ سانتیمتر را با استفاده از یک چاقوی تیز بریده و سپس برگ‌های های پائینی قلمه را جداکنید.

بیشتر بخوانید: پرورش گل و گیاه زینتی، روح بخش و سودآور

انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی متوسط حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

گلدان‌ها را در دمای ۲۰-۱۸ درجه تا زمان ریشه دهی که حدوداً یک ماه به طول خواهد انجامید نگاه دارید.

گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟ / راهکار‌های پرورش گل ساعتی در منزل/ چطور یک گل پرخاصیت را در منزلمان پرروش دهیم؟

پس از ریشه دهی و تشکیل گیاه جدید، کیسه پلاستیکی را بردارید و به طور منظم با کود مایع تغذیه کنید و به پروش و رشد گیاه در نور مناسب و کافی تا اواخر پائیز و اوایل زمستان ادامه دهید.

سپس آبیاری را کاهش دهید.

آبیاری باید به اندازه‌ای باشد که علائم کم آبی در گیاه ظاهر نشود.

این مطلب را از دست ندهید: تولید گل رز هلندی در قلب کویر ایران

در اوایل بهار گیاه جدید را دوباره در گلدانی با اندازه بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

ممکن است در طول سال، از اوایل تا اواسط تابستان مجبور به تعویض گلدان شوید.

البته تا جایی که ممکن است، تا زمان گلدهی گیاه در بهار، این کار را انجام ندهید.

گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟ / راهکار‌های پرورش گل ساعتی در منزل/ چطور یک گل پرخاصیت را در منزلمان پرروش دهیم؟

تکثیر گل ساعتی از طریق کاشت بذر

بذر‌های گل ساعتی بعد از شش ماه انبارداری در دمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد، قدرت جوانه زنی یافته و همچنین درصد جوانه‌زنی بذر در این دما افزایش پیدا می‌کند.

همچنین اگر ۲۴ ساعت قبل از کاشت بذر‌های گل ساعتی را در آب شناور و خیس کنیم درصد جوانه‌زنی بسیار بالا می‌رود.

ببینید: آشنایی با گل‌های مختلف در نمایشگاه گل و گیاه

پیش جوانه‌زنی بذر این گیاه در خاک‌های شنی و لومی و با عمق کاشت دو الی شش سانتیمتر باعث ظهور و خروج بیشترین نهال می‌شود.

در دمای ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نهال‌های گل ساعتی ۸ الی ۹ روز بعد از خیس کردن در آب از خاک خارج می‌شوند، اما در شرایط غیر از این خروج و ظهور نهال‌ها خیلی زمان لازم دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گل ساعتی چیست و چطور می‌توان آن را پرورش داد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..