تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) زندگینامه حضرت ابوالفضل العباس «ع»

شهادت مظلومانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) درس بزرگی برای زندگی امروز ماست. رشادت و فداکاری از خصوصیات بارز حضرت ابوالفضل العباس (ع) میباشد.

حضرت عباس «ع» :

درسال 26 هجري قمري، حضرت عباس «ع» پايه عرصه گيتي نهاد. مادر گراميش فاطمه، دخت حزام بن خالد بن ربيعه بن عامر كلبي و كنيه اش «ام البنين» بود.

چند سال پس از شهادت حضرت فاطمه «س» بود، كه اميرالمومنين از برادرش عقيل، كه به اصل و نسب قبايل آگاه بود، تقاضای كرد زني را از دودماني شجاع براي او خواستگاري كند و عقيل، فاطمه كلابيه «ام البنين» را براي آن حضرت خواستگاري كرد و ازدواج صورت گرفت.

اميرالمومنين «ع» از اين بانوي گرامي، صاحب چهار پسر به نامهاي عباس، عثمان، جعفر و عبدالله شد.عباس «ع» ازبرادران ديگرش بزرگ تر بودو هر چهار برادر به امام خويش، حسين «ع» وفادار بودند ودر روز عاشورا در راه آن امام جان خودرا نثار كردند.

ارادت قلبي ام البنين «س» به خاندان پيامبر «ص» آن قدر بود كه امام حسين «ع» را از فرزندان خود بيشتر دوست مي داشت؛ بطوري كه وقتي به اين بانوي گرامي خبر شهادت چهار فرزندش را دادند فرمود:

مرا از حال حسين «ع» باخبر سازيد و چون خبر شهادت امام حسين «ع» به او داده شد، فرمود رگ‌هاي قلبم گسسته شد، اولادم و هر چه زير اين آسمان كبود است، فداي امام حسين «ع».

نام: عباس بن على بن ابیطالب علیه السلام.

کنیه: ابوالفضل و …

لقب: قمر بنى هاشم ؛ باب الحوائج ؛ طیار، اطلس، سقا و …

تولد: 4 شعبان سال 26 هجرى در مدینه طیبه «اقوال دیگر نیز در تاریخ آمده است».

پدر: مظهر العجائب، اسد الله الغالب، امیرالمؤ منین على بن ابى طالب «ع».

مادر: فاطمه کلابیه، مشهور به ام البنین درود الله علیه.

نام همسر و سن ازدواج: در سن 20-21 سالگی و برخی روایات 18 سالگی؛ لُبابه، دختر عبدالله بن عباس

فرزندان: پنج یا شش فرزند، فرزندان پسر به نام هاي‌: عبیدالله و فضل و حسن و قاسم و محمد و دختری به نامه حدیقه‌النسب یا حدائق الانس.

سمت در کربلا: پرچمدار و فرمانده ارتش سیدالشهداء امام حسین «ع» و سقاى تشنه لبان.

خلیفه غاصب زمان به هنگام شهادت: یزید بن معاویه لعنة الله علیه.

شهادت: محرم الحرام سال 61 هجرى، در کربلاى معلى، کنار نهرعلقمه.

قاتل: حکیم بن طفیل سنبسى.

عمر مبارک: 34 الی 35 سال

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

شهادت حضرت عباس(ع) دوران كودكي حضرت ابوالفضل العباس «ع»:

در روزهاى كودكى عباس، پدر گرانقدرش چون آيينه معرفت، ايمان، دانايى و كمال در مقابل او قرار داشت و گفتار الهى و رفتار آسمانى‏اش بر وى تاثير مى‏ نهاد. او از دانش و بينش على«ع» بهره مى ‏برد.

حضرت درباره تكامل و پويايى فرزندش فرمود: آن ولدى العباس زق العلم زقا; همانا فرزندم عباس در كودكى علم آموخت و به سان نوزاد كبوتر، كه از مادرش آب و غذا مى‏ گيرد، از من معارف فرا گرفت.

در آغازين روزهايى كه الفاظ بر زبان وى جارى شد، امام«ع» به فرزندش فرمود: بگو يك. عباس گفت: يك حضرت ادامه داد: بگو دو عباس خوددارى كرد و گفت: شرم مى‏ كنم با زبانى كه خدا رابه يگانگى خوانده ‏ام، دو بگويم.

پرورش در آغوش امامت و دامان عصمت، شالوده ‏اى پاك و مبارك براى ايام نوجوانى و جوانى عباس فراهم كرد تا در آينده نخل بلند قامت استقامت و سنگربان حماسه و مردانگى باشد.

گاه كه على«ع» با نگاه بصيرت‏ آميز خود آينده عباس را نظاره مى‏ كرد، با لبختدى رضايت ‏آميز، سرشك غم از ديدگان جارى مى‏ كرد و چون همسر مهربانش از علت گريه مى‏پرسيد، مى‏ فرمود: دستان عباس در راه يارى حسين«ع» قطع خواهد شد.

آنگاه از مقام و عظمت پور دلبندش نزد خداوند چنين خبر مى ‏داد: پروردگار متعال دو بال به او خواهد داد تا به سان عمويش جعفر بن ‏ابى‏طالب در بهشت پرواز كند. محبت پدرى گاه على«ع» را بر آن مى‏ داشت تا پاره پيكرش را ببوسد ؛ ببويد و با آداب و اخلاق اسلامى آشنا سازد.

از اينرو لحظه ‏اى عباس را از خود دور نمى ‏ساخت. فرزند پاكدل على«ع» در مدت 14 سال و چهل و هفت روز، كه با پدر زيست، هميشه در حرب و محراب و غربت و میهن در كنار او حضور داشت.

در ايام دشوار خلافت، لحظه ‏اى از وى جدا نشد و آنگاه كه درسال‏37 هجرى قمرى جنگ صفين پيش آمد، با آن كه حدود دوازده سال داشت، حماسه‏ اى جاويد آفريد.

عباس یعنی تا شهادت یکه تازی

عباس یعنی عشق یعنی پاکبازی

عباس یعنی با شهیدان همنوازی

عباس یعنی یک نیستان تکنوازی

عباس یعنی رنگ سرخ پرچم عشق

یعنی مسیر پرپیچ و خم عشق

جوشیدن بحر وفا معنای عباس

لب تشنه رفتن تا خدا معنای عباس

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

حضرت ابوالفضل العباس مقام علمي حضرت عباس «ع»:

حضرت عباس «ع» در خانه ای زاده شد كه جايگاه دانش و حكمت بود. آن جناب از محضر اميرمومنان «ع» و امام حسن «ع» و امام حسين «ع» كسب فيض كردند و از مقام والاي علمي برخوردار شدند.

لذا از خاندان عصمت «ع» در مورد حضرت عباس «ع» نقل شده است كه فرموده اند: زق العلم زقا، يعني همانگونه كه پرنده به جوجه خود مستقيماً غذا مي دهد، اهل بيت «ع» نيز مستقيماً به آن حضرت علوم و اسرار را آموختند.

علامه محقق، شيخ عبدالله ممقاني، در كتاب نفيس تنقيح المقال، در مورد مقام علمي و معنوي ايشان گفته است: آن جناب از فرزندان فقيه و دانشمندان ائمه «ع» و شخصيتي عادل، مورد اعتماد، با تقوا و پاك بود.

مقام حضرت عباس «ع» نزد ائمه «ع»:

اگر بخواهيم مقام و منزلت حضرت عباس «ع» را از ديدگاه امامان معصوم «ع» دريابيم، كافي است به سخنان آن بزرگوار درباره حضرت عباس «ع» توجه كنيم.

در شب عاشورا، وقتي دشمن در مقابل كاروان امام حسين «ع» حاضر شد و درراس آن ها عمربن سعد شروع به داد و فرياد كرد، امام حسين «ع» به حضرت عباس «ع» فرمود:‌ برادر جان، جانم به فدايت، سوار مركب شو و نزد اين قوم برو و از ايشان سوال كن كه به چه منظور آمده اند و چه مي خواهند.

دراين ماجرا دو نكته مهم وجوددارد يكي آنكه امام به حضرت عباس مي فرمايد: من فدايت شوم. اين عبارت دلالت بر عظمت شخصيت عباس «ع» دارد، زيرا امام معصوم العياذ بالله سخني بي مورد و گزاف نمي گويد و نكته دوم آنكه، حضرت بعنوان نماينده خود عباس «ع» رابه اردوي دشمن مي فرستد.

روز عاشورا هنگامي كه حضرت عباس «ع» از اسب بر روي زمين افتاد، امام حسين «ع» فرمودند:‌«هم اکنون انكسر ظهري و قلت حياتي» يعني «اكنون پشتم شكست و چاره ام كم شد». اين جمله بيانگر اهميت حضرت عباس «ع» ونقش او در پشتيباني از امام حسين «ع» است.

امام زمان «ع»؛ در قسمتي از زيارتنامه ای كه براي شهداي كربلا ايراد كردند، حضرت عباس «ع» را چنين مورد خطاب قرار مي دهند:

السلام علي ابي الفضل العباس بن اميرالمومنين المواسي اخاه بنفسه، الاخذ لغده من امسه، الفادي له،‌الوافي الساعي اليه بمائه، المقطوعه يداه لعن الله قاتله يزيد بن الرقاد الجهني و حكيم بن طفيل الطائي.

امام زين العابدين «ع» به عبيدالله بن عباس بن علي بن ابي طالب «ع» نظر افكند و اشكش جاري شد. سپس فرمود:‌هيچ روزي بر رسول خدا «ع» سخت تر ازروز جنگ احد نبود، زيرا در آن روز عموي پيامبر، شير خدا و رسولش حمزه بن عبدالمطلب كشته شد و بعد ازآن روز بر پيامبر هيچ روزي سخت از روز جنگ موته نبود، زيرا در آن روز پسر عموي پيامبر جعفر بن ابي طالب كشته شد سپس امام زين العابدين «ع» فرمود:

هيچ روزي هم چون روز مصيبت حضرت امام حسين «ع» نيست كه سي هزار تن در مقابل امام حسين «ع» ايستادند و مي پنداشتند، كه از امت اسلام هستند و هر يك از انها مي خواستند از طريق ريختن خون امام حسين «ع» به نزد پروردگار مي انداخت و ايشان را موعظه مي فرمود و كار را تا آنجا كشاندند كه آن حضرت را از روي ستم وجور و دشمني به شهادت رساندند.

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

زندگی نامه حضرت ابوالفضل العباس (ع)

آنگاه امام زين العابدين «ع» فرمود:‌

خداوند حضرت عباس «ع» را رحمت كند كه به حق ايثار كرد و امتحان شد و جان خودرا فداي برادرش كرد تا آنكه دو دستش قطع شد. لذا خداوند عزوجل در عوض،‌ دو بال به او عطا كرد تا همراه ملائكه در بهشت پرواز كند، همانطور كه به جعفر بن ابي طالب «ع» هم دو بال عطا فرمود و به تحقيق، حضرت عباس «ع» نزد پروردگار مقام و منزلتي دارد كه روز قيامت همه ی شهدا به آن مقام و منزلت غبطه مي خورند.

ايثار و جانبازي، راز و رمز تعالي حضرت عباس «ع»:

با توجه به رواياتي كه در شان حضرت عباس «ع» از ائمه عليهم السلام رسيده ودر آن به ايثار و فداكاري در راه امام خويش تصريح شده است، به روشني، فضيلت و مقام آن بزرگوار آشكار مي شود. حضرت عباس «ع» فرزند كسي است كه آيه « و من الناس يشري نفسه ابتغاء مرضات الله, بقره-207» در شانس نازل شد و از سلاله دودماني است كه اسوه ايثار و از خودگذشتگي بودند و سوره هل اتي، در شان ايثار ايشان نازل شده است.

فداكاري، ايثار و جانبازي در اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام از جايگاه ويژه ای برخوردار است؛ به طوري كه اميرمومنان در جايي ايثار را برترين فضيلت اخلاقي مي داند.در جايي ديگر، علي «ع» ايثار را بالاترين پرستش معرفي مي نمايد ودر روايتي ديگر غايت و هدف تمام مكارم اخلاقي را ايثار و از خودگذشتگي مي داند.علي «ع» در قسمتي از نامه خود به حارث همداني مي فرمايد: بدان كه برترين مومنان كسي است كه در گذشتن از جان و خانواده و مال خويش از ديگر مومنان برتر باشد.

حال در اينجا اين سوال مطرح مي شود كه، مگر ساير شهيدان از جان خود نگذشتند، پس چه چيزي حضرت عباس را از ساير شهيدان متمايز مي سازد؟

جواب اين است كه معرفت حضرت عباس «ع» از همه ی شهيدان والاتر و اطاعتش از امام خويش، كاملتر بود.

براساس ديدگاه اسلام و مكتب اهل بيت «ع» انچه اعمال نيك را از يكديگر متمايز مي سازد و ارزش اعمال را متفاوت مي كند، همان معرفت و بينش و نيت شخص است و كلام پيامبر اسلام «ص» كه فرمود:«ضربه علي يوم الخندق افضل من عباده الثقلين» شايد ناظر به اين معنا باشد.

درضمن رواياتي كه در مورد ثواب و عقاب عمل به صورتهاي گوناگون و متفاوت نقل شده، به اين دليل است كه ثواب يا عذاب يك عمل معين، با توجه به معرفت و نيت عامل آن متفاوت مي شود. بعنوان مثال، ثواب زيارت امام رضا «ع» در روايتهاي معتبر به صور متفاوت نقل شده است ودر بعضي روايات تصريح شده كه اين تفاوت ثواب، به دليل تفاوت در معرفت اشخاص است.

آري حضرت عباس «ع» با كمال معرفت در راه دين و امام خويش جانبازي نمود و مراحل كمال و تعالي را طي كرد.

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

چرا لقب حضرت ابوالفضل باب الحوائج است؟ القاب تابناك حضرت ابوالفضل العباس «ع»

1. قمر بنى‏ هاشم

بهره‏ مندى بسيار عباس از جمال و جلال و سيماى سپيد و زيبا و سيرت سبز و نورانى، زمينه ‏ساز اين لقب است.

2. باب الحوائج

كريمى از دودمان كريمان كه چون حاجتمندى سوى او روى كند، خواسته‏ هايش را برآورده مى‏ سازد.

3. طيار

بيانگر مقام و عظمت‏ حضرت عباس«ع» در فضاى عالم قدس و بهشت جاودان است.

4. الشهيد

شهادت، كه نشان نمايان ابوالفضل«ع» است ودر چهره حيات او درخشندگى بسيار دارد، زمينه ‏ساز اين لقب است.

5.سقا

دلاورى عباس در صحنه هاى حيرت‏ آور آب‏رسانى به تشنگان، سبب اين لقب شد.

6. عبد صالح

لقبى كه حضرت صادق«ع» در زيارت عموى گرانقدرش بدان اشاره دارد:

السلام عليك ايها العبد الصالح.? درود بر تو، اى بنده صالح خدا.

7. سپه سالار

صاحب لواء يا سپه سالار لقب بزرگترين شخصيت نظامى است و عباس در روز عاشورا اين لقب را ازآن خود ساخت.

8. پرچمدار و علمدار

يادآور دلاوى و حفظ لشكر در برابر دشمن است. علمدارى عباس«ع» اين لقب را برايش به ارمغان آورد.

9. ابوقربه «صاحب مشك»؛ عميد «ياور دين خدا»؛ سفير «نماينده حجت ‏خدا»؛ صابر «شكيبا»؛ محتسب «به حساب خدا گذارنده تلاشها»؛ مواسى «جانباز و مدافع حق»؛ مستعجل «تلاشگرى مهربان در برآوردن حاجات ديگران» و … از ديگر لقبهاى ابوالفضل است.

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

حضرت ابوالفضل العباس عباس بن على«ع»

فرزند امير المؤمنين،برادر سيد الشهدا،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسين«ع»در روز عاشورا بود .«عباس در لغت،به معناى شير بيشه،شيرى كه شيران از او بگريزند است.» «1»مادرش«فاطمه كلابيه»بود كه بعد ها با كنيه«ام البنين»شهرت يافت.حضرت ابوالفضل در کربلا 34 سال داشت.

عباس با لبابه،دختر عبيد الله بن عباس«پسر عموى پدرش»ازدواج كرد و از اين ازدواج،دو پسر به نامهاى عبيد الله و فضل يافت.بعضى دو پسر ديگر براى او به نامهاى محمد و قاسم ذكر كرده‏ اند.

آن حضرت،قامتى رشيد،چهره‏ اى زيبا و شجاعتى كم نظير داشت و به خاطر سيماى جذابش وی را«قمر بنى هاشم»مى‏ گفتند.در حادثه كربلا،سمت پرچمدارى سپاه حسين«ع»و سقايى خيمه‏ هاى اطفال و اهل بيت امام را داشت ودر ركاب برادر،غير از تهيه آب،نگهبانى خيمه‏ ها و امور مربوط به آسايش و امنيت خاندان حسين«ع»نير بر عهده او بودو تا زنده بود،دودمان امامت،آسايش و امنيت داشتند«2».

روز عاشورا،سه برادر ديگر عباس پيش از او به شهادت رسيدند.وقتى علمدار كربلا از امام حسين«ع»اذن ميدان طلبيد حضرت از او خواست كه براى كودكان تشنه و خيمه‏ هاى بى‏ آب،آب تهيه كند.

حضرت ابو الفضل«ع»به فرات رفت و مشك آب را پر كرد ودر بازگشت به خيمه ‏ها با سپاه دشمن كه فرات را در محاصره داشتند درگير شد و دستهايش قطع گرديد و به شهادت رسيد.البته پيش ازآن نيز چندين نوبت.همركاب با سيد الشهدا به ميدان رفته و با سپاه يزيد جنگيده بود.

شهادت عباس،براى امام حسين بسيار وخیم و شكننده بود.جمله پر سوز امام،وقتى كه به بالين عباس رسيد،اين بود:

«الآن انكسر ظهرى و قلت حيلتى و شمت بى عدوى».«3» و پيكرش،كنار«نهر علقمه»ماند و سيد الشهدا به سوى خيمه آمد و شهادت وی را به اهل بيت خبر داد.هنگام دفن شهداى كربلا نيز،در همان محل دفن شد.از اين جهت امروز حرم ابا الفضل«ع»با حرم سيد الشهدا فاصله دارد.

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس «ع»

در روز عاشورا عباس بن علی علیه السلام هنگامیکه تنهایی امام حسین علیه السلام را مشاهده کرد، نزد او رفت و گفت:«آیا رخصت میدهی تا به میدان روم؟»
امام حسین علیه السلام گریه شدیدی کرد و آن گاه فرمود:« ای برادر! تو پرچمدار من هستی.»

عباس گفت:« سینه ام تنگ شده و از زندگی خسته شده ام. میخواهم از این منافقان خونخواهی کنم.»

امام حسین علیه السلام فرمود:« برای این کودکان کمی آب مهیا کن.»

عباس به میدان رفت و سپاه کوفه را موعظه کرد و انها را از عذاب خدا ترساند، ولی اثر نکرد. از این رو برگشت و ماجرا رابه برادر گفت. و وقتی فریاد العطش کودکان را شنید، مشک و نیزه خودرا بر گرفت و بر اسب سوار شد و به سوی فرات رفت.

چهار هزار نفر از سپاه دشمن که بر فرات گمارده شده بودند وی را محاصره کردند و هدف تیر قرار دادند.

عباس انها را پراکنده کرد و هشتاد نفر از آن ها را کشت تا وارد فرات شد. وقتی خواست مشتی آب بنوشد یاد تشنگی حسین و اهل بیت و کودکانش وی را از نوشیدن آب باز داشت. آب را ریخت و به قول بعضی راویان این اشعار را خواند:« ای نفس! زندگی بعد از حسین خواری و ذلت است، و بعد از او نمانی تا این ذلت را ببینی. این حسین است که شربت مرگ مینوشد و تو آب سرد و گوارا می نوشي؟!»

و مشک را از آب پر کرد و بر شانه راست خود انداخت و راهی خیمه ها شد.

لشگر کوفه راه را بر او بستند و از هر طرف وی را محاصره کردند. عباس با آن ها پیکار می‌کرد و این رجز را میخواند:« هنگامیکه مرگ فریاد زند، از مرگ هرگز نمی هراسم تا هنگام مقابله با شجاعان دشمن، آنان رابا شمشیر به زیر افکنم. من نفس خودرا نگهبان پسر پیامبر کرده‌ام. من عباسم که سقایی می‌کنم ودر روز ملاقات بیم از مرگ ندارم.»

یکی از سپاهیان کوفه به نام « نوفل ازرق » دست راست وی را ازبدن جدا کرد.

عباس علیه السلام مشک را بر دوش چپش نهاد و پرچم رابه دست چپ گرفت و این رجز را خواند:« والله آن قطعتم یمینی آنّي احامی ابداً عن دینی و نحن امام صادق الیقین نجل النبّي الطّاهر الامین»؛ «به خدا قسم اگر دست راستم را جدا کردید، همواره حامی دینم خواهم بودو حامی امامی که در ایمانش صادق است و فرزند پیامبر امین است. »

پس از مدتی یکی از سپاهیان کوفه که در پشت درخت خرما کمین کرده بود، با شمشیر مچ دست چپ وی را جدا کرد.

عباس علیه السلام مشک رابه سینه خود چسباند و این رجز را خواند:« ای نفس! از کافران نهراس و به رحمت خدا شاد باش. اینان ستمگرانه دست چپم را قطع کردند. پروردگارا انها رابه لهیب آتش بسوزان.»

پس مشک رابه دندان گرفت. آن گاه تیری بر مشک خورد و آب هاي‌ آن ریخت.

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

حضرت ابوالفضل العباس حضرت عباس«ع» در کلام ائمه «علیهم السلام»

امام سجاد علیه السلام فرمود:« خدا عمویم عباس را رحمت کند! او خودرا فدای برادرش حسین علیه السلام نمود. از جان خود گذشت و هردو دستش قطع شد. خداوند همانند جعفر طیّار به او دو بال عطا فرمود که در بهشت با فرشتگان پرواز کند، و فرمود: عباس نزد خدای متعال مقامی دارد که تمام شهدا در قیامت به آن غبطه می خورند.»

* حضرت ابوالفضل «ع» در بیان امام صادق علیه‌السلام

امام صادق علیه السلام فرمود:

« عمویم، عباس بن علی، بصیرتی نافذ و ایمانی محکم و پایدار داشت ودر رکاب امام حسین علیه السلام جهادی نیکو کرد تا به شهادت رسید.»

حضرت امام صادق علیه‌السلام همواره از عمویش عباس ‌علیه‌السلام تجلیل به عمل مى‌آورد و با درود و ستایش‌هاى عطرآگین از ایشان یاد مى‌کرد و مواضع قهرمانانه‌اش در روز عاشورا را بزرگ مى‌داشت.

از جمله سخنانى که امام درباره قمر بنى هاشم«ع» فرموده است، این که: «عمویم عباس بن على «علیه‌السلام» بصیرتى نافذ و ایمانى محکم داشت. همراه برادرش حسین جهاد کرد، به خوبى از بوته آزمایش بیرون آمد و شهید از دنیا رفت…» «ذخیرة الدارین، ص 123 به نقل از عمدة الطالب»

زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)

ضریح حضرت ابوالفضل العباس

امام صادق علیه‌السلام از برترین صفات مجسم در عمویش که مورد شگفتى اوست چنین نام مى‌برد:

1- «تیزبینى»

تیزبینى، پیامد استوارى رأى و اصالت فکر است و کسى بدان دست پیدا نمى‌کند، مگر پس از پالودگى روان، خلوص نیت و از خود راندن غرور و هواهاى نفسانى و عدم سلطه انها بر درون آدمى.

تیز بینى از آشکارترین ویژگی‌هاى ابوالفضل العباس علیه‌السلام بود. از تیزبینى و تفکر عمیق بود که حضرت به تبعیت از امام هدایت و سیدالشهداء امام حسین علیه‌السلام برخاست و بدین وسیله به قله شرف و کرامت دست یافت و خودرا بر صفحات تاریخ، جاودانه ساخت.

پس تا وقتى ارزشهاى انسانى پایدار است و انسان انها را بزرگ مى‌شمارد، در برابر شخصیت بى مانند حضرت که بر قله‌هاى انسانیت دست یافته است سر بر زمین مى‌ساید و کرنش مى‌کند.

2- «ایمان استوار»

یکى دیگر از صفات بارز حضرت، ایمان استوار و پولادین اوست. از نشانه‌هاى استوارى ایمان حضرت، جهاد درکنار برادرش بود که هدفش جلب رضایت پروردگار متعال به شمار مى‌رفت و همانطور که در رجزهایش روز عاشورا بیان داشت از این جانبازى کمترین انگیزه مادى نداشت و همین دلیلى گویاست بر ایمان استوار حضرت.

3- «جهاد» با حسین علیه‌السلام

فضیلت دیگرى که امام صادق علیه‌السلام براى عمویش، قهرمان کربلا، عباس علیه‌السلام نام مى‌برد، جهاد تحت فرماندهى سالار شهیدان، سبط گرامى پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و آقاى جوانان بهشت است.

جهاد در راه آرمان برادر، بزرگ ترین فضیلتى بود که حضرت ابوالفضل بدان دست یافت و نیک از عهده آزمایش به درآمد ودر روز عاشورا قهرمانی‌هایى از خود نشان داد که در دنیاى دلاورى و شجاعت بى مانند است …

* حضرت ابوالفضل «ع» در بیان حضرت مهدی علیه‌السلام

حجت خدا و بقیة الله الاعظم، امام زمان «عج» در بخشى از سخنان زیباى خود درباره عمویش عباس «ع» چنین مى‌گوید: «درود بر ابوالفضل، عباس بن امیرالمؤمنین، همدرد بزرگ برادر که جانش را فداى او ساخت و از دیروز بهره فردایش را برگزید، آنکه فدایى برادر بودو از او حفاظت کرد و براى رساندن آب به او کوشید و دستانش قطع گشت. خداوند قاتلانش، «یزید بن رقاد» و «حیکم بن طفیل طایى» را نفرین کند…» «المزار، محمد بن مشهدى، از بزرگان قرن ششم»

امام عصر – عجل الله تعالى فرجه – صفات والاى ریشه‌دار در عمویش، قمر بنى هاشم و مایه افتخار عدنان را چنین بر مى‌شمارد و مى‌ستاید:

1- همدردى و همگامى با برادرش سید الشهداء «ع» در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تا آنجا که این همگامى و همدلى ضرب المثل تاریخ شد.

2- فرستادن توشه آخرت با تقوا، خویشتندارى و یارى امام هدایت و نور.

3- فدا کردن جان خود، برادران و فرزندانش در راه سرور جوانان بهشت، امام حسین «ع».

4- حفاظت از برادر مظلومش با خون خود.

5- کوشش براى رساندن آب به برادر و اهل بیتش هنگامى که نیروهاى ستمگر و ستمگر، مانع از رسیدن قطره‌اى آب به خاندان پیامبر «ص» شده بودند.

شهادت مظلومانه حضرت ابوالفضل العباس (ع) را تسلیت عرض میکنیم و از شما دعوت میکنیم از دیگر مطالب مرتبط با حضرت ابوالفضل العباس (ع) حتما در پایین دیدن نمایید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زندگینامه و نحوه شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..