تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان

چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان

اگر می خواهید درسال جدید دانش آموزشی موفق و منظم داشته باشید بهتر است 5 دقیقه وقت بگذارید و این مقاله مهم و ساده را بخوانید تا دانش آموزتان در انجام بهتر تکالیف مدرسه موفق باشد.

چند توصیه و راهنمایی برای هدایت دانش آموزان برای انجام بهتر تکالیف درسال تحصیلی جدید:

1 – معلم ها را بشناسید و بدانید دنبال چه چیزی هستند:

در جلسات مدرسه، جلسات اولیا و مربیان و … شرکت کنید و با معلمین بچه ملاقات کنید. در مورد روش هاي‌ تدریس و روش هاي‌ تکلیف شب دادن و نحوه کمک خودتان به بچه سوال کنید.

2 – مشوق و ناظر باشید:

در مورد تکالیف، امتحانات و تست ها از او سوال کنید. او را تشویق کنید و تکالیف تمام شده او را چک کنید و اگر سوالی داشت به او جواب دهید.

3 – زمان درسی مشخصی را برنامه ریزی کنید:

بعضی بچه ها عصرها و بعد از عصرانه و بازی بهتر درس می‌خوانند. بعضی بچه ها هم ترجیح می‌دهند اول شام بخورند و بعد تکالیفشان را انجام دهند.

اگر فرزندتان در مورد تکالیف خود مشکلات دائمی دارد، با معلم بچه در مورد این موضوع حرف بزنید. بعضی بچه ها چشمشان ضعیف است و خوب تخته را نمی‌بینند و باید عینک بزنند. بعضی دیگر نیز بخاطر مشکل یادگیری یا اختلال حواس باید معاینه بشوند.

4 – به آنها کمک کنید تا برنامه ریزی کنند:

شب هایي که تکالیف سنگین است یا وقتی تکلیف داده شده دشوار است، فرزندتان را تشویق کنید که کارهایش را تقسیم بندی کند. اگر لازم شد برایش برنامه ریزی کنید و هر یک ساعت به او 15 دقیقه استراحت بدهید.

5 – چیزهایی که حواسش را پرت می کنند به حداقل برسانید:

این یعنی تلویزیون روشن نباشد، موسیقی با صدای بلند نباشد، یا تماس تلفنی نباشد. البته تماس با همکلاسی در مورد تکلیف شب اشکالی ندارد.

حتما بخوانید:  لوازم التحریر مورد نیاز برای دانش آموزان کلاس اول تا ششم ابتدایی

چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان

6 – باید بچه ها خودشان تکلیفشان را انجام دهند :

اگر بچه ها خودشان فکر نکنند و اشتباه نکنند، چیزی یاد نمی‌گیرند. والدین می‌توانند پیشنهاداتی بدهند ودر مسیرها به آن ها کمک کنند. ولی این وظیفه خود بچه است که تکالیفش را انجام دهد.

7 – محیطی مناسب انجام تکلیف شب مهیا کنید:

سعی کنید محلی که بچه تکلیفش را انجام میدهد نور کافی داشته باشد. وسایلی مانند دفتر، مداد،پاک کن و تراش را در معرض او بگذارید.

8 – الگو و نمونه خوبی برای او درست کنید:

آیا بچه ها شما را بعنوان فردی که در بودجه اش تعادل ایجاد کرده یا کتاب و … مطالعه میکند می‌بینند و می شناسند؟ بچه ها نه به توصیه ها و پندهای شما، بلکه به کارهای شما نگاه می‌کنند و تقلید می‌کنند.

9 – کار و تلاش او را تحسین کنید:

امتحانی که خوب از پس ان برآمده یا پروژه هنری او را روی در یخچال بچسبانید. موفقیت ها و دستاوردهای درسی او را جلوی اقوام و آشنایان بگویید.

10 – اگر فرزندتان در مورد تکالیف خود مشکلات دائمی دارد، حتما کمک بخواهید:

با معلم بچه در مورد این موضوع حرف بزنید. بعضی بچه ها چشمشان ضعیف است و خوب تخته را نمیبینند و باید عینک بزنند. بعضی دیگر نیز بخاطر مشکل یادگیری یا اختلال حواس باید معاینه بشوند.

چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان

علاقمند کردن فرزندان به انجام مشق شب

بگذارید فرزندتان، خود پایه گذار روتین و روال درسی خود باشد اولین گام این است که برای تقویت شخصیت فرزندتان از او بپرسید ترجیح میدهد چه زمانی، کجا و چگونه به انجام تکالیف درسی خود بپردازد ودر ادامه از او بپرسید آیا ایده هایي برای مدیریت روند انجام تکالیف خود د ارد یا خیر.

به گفته پزشک دبوراایستیپک «Deborah Stioeck» مشاور مجله «parents» در صورتی که فرزندتان ایده مشخصی نداشت، می‌توانید با پیشنهادهایی، او را به مسیر درست هدایت کنید؛ سوالاتی نظیر بهتر است اول عصرانه بخوری؟

یا می خواهي قبل از مشق نوشتن در حیاط پشتی بازی کنی؟ او را وادار کنید نسخه مورد قبول خودرا بنویسد و ان را در محلی مناسب نصب کند تا همواره ان رابه یادداشته باشد.

به یاد داشته باشید که ممکن است فرزندان شما هر کدام روال درسی خودرا داشته باشند. ممکن است عده اي از فرزندان شما روی تختشان به انجام تکالیف خود بپردازند، عده اي دیگر میز غذاخوری را محلی مناسب برای انجام تکالیف خود بدانند.

 بعضی از والدین برای فرزندان خود این نکته را جا انداخته اند که در صورتی که تکالیف خودرا انجام ندهند، نمیتوانند پای تلویزیون بنشینند و برنامه هاي‌ دلخواهشان را دنبال کنند.

بنا بر نظر کارشناسان، بهتر است در آغاز سال تحصیلی این مسئله را برای فرزندان خود جا بیندازید به ویژه پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی و عادت مداوم با تلویزیون بودن دراین مدت طولانی!

 انجام تکالیف درسی توسط دانش آموز

در این جا ذکر نکته اي لازم بنظر میرسد و ان سفارش پزشک استیپک است مبنی بر این‌که در عین حال که معلمان در انتظار بازخوردهایی از جانب شما هستند، هیچ گاه در مقابل فرزند خود درباره معلمان و سیستم آموزشی مدرسه، زبان به انتقاد نگشایید. اگر فرزندتان از نوع تکالیف و نحوه انجام ان ها شکایت دارد، نگویید:این مسخره است. من با معلمت تماس می‌گیرم.

شما م یخواهید فرزندتان بداند از او جانب داری می‌کنید اما در عین حال نباید سیستم آموزشی مدرسه محل تحصیل او را سبک و کم اهمیت بشمارید.

از میان دروس مختلف، ریاضی منشا بیشترین اصطکاک بین فرزندان و والدین است چرا که روش تدریسش از زمان تحصیل والدین تا کنون بسیار فرق کرده است. برای مقابله با چنین معضلی، واکارو اوراق حاوی دستورالعمل هاي‌ درسی رابه منازل می فرستد تا راهنمای والدین هنگام رویارویی با این مسئله باشد.

علاوه بر این در اغلب مدارس پرتال هاي‌ آموزشی به این موضوع اختصاص یافته یا سمینارهایی برای ارائه مفاهیم جدید آموزشی در هر مقطع تحصیلی برگزار می‌شود.

فرزندتان را مسئول انجام تکالیف خود بار آورید

انجام تکالیف درسی به نوعی به منزله برعهده گرفتن مسئولیت فعالیت هاي‌ آموزشی فرد است که به دست خود وی صورت میگیرد. این بدان مفهوم است که دانش آموزان باید حداکثر سعی خودرا در انجام تکالیف به خرج دهند و ان را داخل کیف گذاشته و خود ان رابه مدرسه ببرند. بتازگی مدرسه اي در اورلاندو تحویل تکالیف و پروژه هاي‌ درسی دانش آموزان از سوی والدین را ممنوع اعلام کرده است.

 به گفته خانم لاهی اگر چه ممکن است اینکار از سوی تعداد زیادی از والدین ناعادلانه تلقی شود اما نکته دراین است که معلمان به دانش آموزان کمک می‌کنند تا با روش هاي‌ مخصوص بخود دروس رابه خاطر بسپارند.

اگر فرزندتان با گریه و زاری اعلام می‌کند که نمیتواند از عهده انجام تکالیف خود برآید، بگذارید برای یکبار هم که شده ان را ناقص تحویل دهد و عاقبت اینکار را خود تجربه کند و عواقبش را بپذیرد.

واکارو دراین باره با استناد به تجربیات آموزشی خود چنین میگوید:«هنگامیکه دانش آموز تکالیف خود رابه درستی انجام نمیدهد و با سهل انگاری ان را انجام می‌دهد، من در زنگ تفریح او را وادار میکنم بنشیند و ان را تکمیل کند. یکبار که دانش آموزی زنگ تفریح را از دست بدهد، یاد میگیرد دیگر نباید تکالیف خودرا با سهل انگاری انجام دهد.»

چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان

این معلم کارآزموده در ادامه چنین میگوید:

«عقب نشینی و پا پس کشیدن هیچوقت موضوع ساده اي نبود اما در درازمدت به نفع شما و فرزندتان خواهدبود.»

وی از تجربه شخصی خود و فرزندش برای ما میگوید:«پسرم همین چند وقت پیش وقتی داشت غذا میخورد غذایش «سس سالسا» ریخت روی برگه تمرین درس ریاضی. معلم او دور لکه غذا خط کشیده بودو این یادداشت را برایش نوشته بود:لطفا هنگام انجام تکالیف درسی غذا نخورید! و من خیلی از این اقدام معلم فرزندم خوشم آمد.» درضمن به خاطر دستخط بد و تکالیف نامرتب چند نمره را از دست داد و برای لحاظ نکردن جزییات به انشایش اخطار گرفت. تاثیر اینکار خیلی عمیق تر از تاکتیک هاي‌ من از آب درآمد.»

اگر به دنبال نسخه اي هستید که انگیزه فرزندتان را در انجام هر چه بهتر تکالیف بالا ببرد، پنج نکته زیر را رعایت کنید و به خاطر داشته باشید تغییر کوچک می‌تواند شرایط رابه کلی دگرگون سازد.

1- بجای گفتن:

من نمی فهمم اینروزها این معلم ها چطور به شماها ریاضی درس می‌دهند؟» بگویید:«من ریاضی رابه روش دیگری یاد گرفتم. بهتر است یک نگاه به کتاب بیندازی و نکته اش را بگیری.»

2- بجای گفتن:

چرا تو یک جمله دیگری رابه این پاراگراف اضافه نمی کني؟» بگویید:«این انشای خیلی جالبی است. من میخواهم بیشتر درباره انشایت به من توضیح بدهی.»

3- بجای گفتن:

«جواب این مساله بعنوان مثال 38 میشود.» بگویید:«مرحله به مرحله به پیش برو اگر مشکلی بود من این جا هستم به تو کمک کنم.»

4- بجای گفتن:

«از مشق هایت را ننویسی نمره بد می گیري» بگویید:«تو حداکثر تلاشت را انجم بده من و معلمت حواسمان به تلاش هاي‌ تو هست نه این‌که تو حتما باید کامل باشی.»

5- بجای گفتن:

این بی معنی است» بگویید:«این مساله برای من هم گیج کننده است بهتر است یک یادداشت برای معلمت بنویسم.»

چگونه با معلم فرزندم حرف بزنم؟

در شرایط ایده آل و آرمانی یک معلم انتظارات و خواسته هاي‌ خود درباره تکالیف و مشق شب شاگردان را در جلسه اولیا و مربیان به والدین ان ها شرح خواهدداد اما اگر هنوز درباره نقش خود بعنوان ولی دانش اموز با ابهام مواجه هستید، بهتر است دست بکار شوید و رایانامه اي «ایمیلی» رابا عنوان «من چگونه می‌توانم در انجام تکالیف فرزندم به او کمک کنم؟» برای معلم فرزندتان بفرستید.

از ادبیات ساده برای نگارش ایمیل استفاده کنید اما سوالات مشخص بپرسید نظیر موارد ذیل:آیا باید از تکالیف فرزندتان نادرست بگیرید؟

به شرح و بیان مفاهیم بپردازید، درست و نادرست بودن تکالیف را بررسی کنید یا همین که بدانید فرزندتان تکالیف خودرا انجام داده است کفایت میکند؟ اگر از سوال هایتان جواب نگرفتید، گوشی تلفن را بردارید و با معلم فرزندتان تلفنی صحبت کنید. شما تا زمانی که احساس آرامش نکردید میتوانید هر چند باری که بخواهید اینکار را انجام دهید.

به گفته خانم پزشک کتی واتروود تجربه نشان داده والدین بهتر است کمتر به مقوله انجام تکالیف بپردازند ودر مقابل تعامل بیشتری با معلمان داشته باشند. اگر انجام تکالیف تعیین شده برای فرزندتان مشکلات جدی به بار می آورد یا در زمان فعالیت هاي‌ دیگر نظیر بازی یا استراحت او وقفه و بی نظمی ایجاد می‌کند یک ملاقات حضوری با معلم فرزندتان ترتیب دهید.

به اعتقاد خانم پزشک واتر وود، هیچ گاه یک معلم قصد برهم زدن روال عادی زندگی والدین را ندارد اما در عین حال به اطلاعات بیشتری درخصوص نحوه انجام تکالیف از سوی فرزندتان نیاز دارد. نگاه داشتن فرزندان بر مسیر ترقی و تعادل در نهایت هم به نفع والدین و هم به نفع اولیای مدرسه خواهدبود.

البته امیدواریم معلمان و مدارس هم توجه داشته باشند که تکلیف زیاد هم خودش برای دانش آموزان خوب نیست و باعث زده شدن دانش آموز از درس و مدرسه خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چند توصیه برای انجام بهتر تکالیف توسط دانش آموزان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..