تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمایندگان دست از شرق و غرب‌نگری بردارند!/منطقه آزاد گوشت قربانی نیست!

ساعت: 08:54 منتشر شده در مورخ: 1397/06/18 شناسه خبر: 1406586

عدم وحدت رویه در مجمع نمایندگان مازندران و تن‌ندادن به نظرات کارشناسانه موجب شده تا این کلاف سردرگم هر بار میان نمایندگان دست به دست بچرخد و هر بار چون بازی کودکانه، تا یکی صاحب عروسکی شود، دیگری از دستش برباید و دیگری صدایش درآید؛ هر بار صدای نماینده‌ای در می‌آید و گویی باید بزرگترها هر بار این عروسک را میان نمایندگان بچرخانند تا آرامش برقرار شود و گویی قرار نیست بزرگ شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مازندران چند سالی است که سر زبان‌ها افتاده و مدیران استانی بارها قولش را به مردم داده‌اند؛ اما در پس بخشی‌نگری‌ها و اختلاف نظرات نمایندگان، این وعده‌ هنوز روی کاغذ مانده و درگیر اما و اگر و چانه‌زنی‌ها است.

انگار این موضوع، برگ برنده‌ای شده میان نمایندگان که بر سر آن رقابت نفس‌گیری را آغاز کرده‌اند و همچون دوندگانی در پیست تنها روی خط خود در حرکت هستند و هر دونده‌ای برای رسیدن به خط پایان، باید دیگری را پشت سر بگذارد!

منطقه آزاد سوژه حیثیتی یا جدال کودکانه نمایندگان مازندران
عدم وحدت رویه در مجمع نمایندگان مازندران و تن‌ندادن به نظرات کارشناسانه موجب شده تا این کلاف سردرگم هر بار میان نمایندگان دست به دست بچرخد و هر بار چون بازی کودکانه، تا یکی صاحب عروسکی شود، دیگری از دستش برباید و دیگری صدایش درآید؛ هر بار صدای نماینده‌ای در می‌آید و گویی باید بزرگترها هر بار این عروسک را میان نمایندگان بچرخانند تا آرامش برقرار شود و گویی قرار نیست بزرگ شوند!

ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان مازندران یکی از دغدغه‌های مهم در راه رسیدن به توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود که علی‌رغم شعارهای فراوان مسئولان و اظهار نظرها و گمانه‌زنی‌های فراوان، هنوز خبرقابل توجه و مستندی از آن منتشر نشده است و تنها اظهارنظرهایی سطحی و نقل قولی بیان شده که دردی از اقتصاد استان دوا نمی‌کند.

لزوم ایجاد منطقه آزاد در مازندران تا چالش‌های جدی در جانمایی
مناطق آزاد ایران به لطف معافیت از پنج قانون شامل مالیات، گمرک، پول و بانک، کار و روادید از شرایط ایده‌آل برای تحقق آرزوی دیرینه تجار و بازرگانان برخوردار است و تحولی بزرگ را در چشم‌انداز توسعه هر منطقه و استان رقم خواهد زد. در کنار لزوم ایجاد مناطق آزاد تجاری اما رویکرد دیگر این مناطق که می‌توان گفت در دولت تدبیر و امید به آن توجه جدی شده است اهمیت جانمایی آن است.

بدون تردید در جانمایی منطقه آزاد تجاری در استان مازندران، انتخاب منطقه‌ای که بیشترین و بهترین زیرساخت‌ها را برای این مهم داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نباید با نگاه‌های منطقه‌ای، جغرافیایی و شهری به آن نگریسته شود.

بخشی‌نگری چالش جدی در رسیدن به تصمیمی واحد
استان مازندران علی‌رغم داشتن موقعیت مطلوب و استراتژیک که به سبب ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و دسترسی به بازارهای جهانی، تسهیلات حمل‌ونقل و ارتباطی مناسب، محیط فیزیکی مستعد، امنیت اقتصادی و مهم‌تر از همه تراکم نیروی کار جوان و متخصص از آن برخوردار است، اما متأسفانه با مشکلاتی نظیر بیکاری و عقب‌ماندگی صنعتی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به استانی صرفاً مصرف‌کننده تبدیل‌شده است که ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی می‌تواند به کمک اقتصاد نیمه‌جان مازندران بیاید و پویایی اقتصادی و توسعه صنعتی را به ارمغان بیاورد؛ اما به نظر می‌رسد سهم‌خواهی نمایندگان و صاحبان نفوذ برای ایجاد این منطقه در شهر و منطقه خود، بخشی‌نگری را بر منافع استانی ترجیح داده‌اند و به قول معروف، هر کسی سنگ خود را بر سینه می‌زند و منافع مردم استان در زیر سایه شاید خودخواهی و بخشی نگری، سال‌ها است که تضییع و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

اختلاف نظر نمایندگان استان دولت را هم کم میل کرده است
بی‌شک اختلاف نظر نمایندگان مازندران در انتخاب یک گزینه واحد و مورد توافق و نیز تکثر نظرات و عدم عزمی راسخ برای تحقق یک گزینه مشترک موجب شده است تا تحقق این موضوع در سردرگمی مطلق گرفتار و دولت نیز که رغبتی به حمایت از این طرح از خود نشان داده بود، کم میل و شاید هم بی میل شود.

بی‌شک در شرایط کنونی ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان و تحقق ورود این ظرفیت به استان که انتظار و خواسته به‌حق و مشترک تمامی مردم استان از شرق گرفته تا غرب مازندران است.

فصل‌الخطاب منطقه آزاد قانون است
محمد اسلامی استاندار مازندران در پاسخ به خبرنگاران در حوزه منطقه آزاد تجاری و اما و اگرهای آن اشاره و خاطرنشان کرد: من تعجب می‌کنم از بعضی موضع‌گیری‌ها و بیانیه‌ها، من متوجه منشا این مطالب نمی‌شوم. ما نمی‌توانیم از قانون فراتر عمل کنیم، لذا قانون برای این امر تعیین تکلیف کرده است، آیین نامه وضع کرده است و تمامی موارد در دسترس همگان است و وقتی موضوعی کارشناسی می‌شود معیار ان قانون است و اصلا نمی‌شود به آن نگاه محلی داشت.

استاندار مازندران افزود: هر جایی که بنا باشد گزینه منطقه آزاد باشد در گام نخست باید مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان مربوطه باشد و در گام بعدی باید زمین مناسب از اراضی ملی به ان تخصیص داده شود که باید آن زمین، حداقل 70 درصد ان بلا معارض باشد که هیچ کجای استان جز در شرق استان این قابلیت را ندارد؛ از سویی دیگر جایی که منطقه آزاد شود باید دور تا دورش محصور و دیوار کشی شود تا گمرک مستقر شود و لذا این هم از محدودیت‌های ما در این بخش است که باید در نظر کارشناسی دیده شود.

وی با بیان اینکه ما سعی کردیم در این ماجرا به بخشی نگری و محلی نگری پایان دهیم و کارشناسی عمل کنیم؛ گفت: ما بدنبال آن بودیم تا نتیجه کارشناسی شده را دنبال کنیم اما نمایندگان مجلس در این جلسات نمایندگانی داشتند که هر کسی حرف خودش را زد و می‌گویند الا و بالله شهر من و ما اینگونه به جایی نمی‌رسیم.

موافقت با ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد بهشهر
در جلسه 20 مردادماه سال‌جاری شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران در فرمانداری شهر نور با ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد بهشهر و 6 منطقه ویژه در شهرهای رامسر، نوشهر، نور، فریدونکنار، آمل و محمودآباد با رای قاطع موافقت شد.

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرهای مختلف استان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در این نشست با ایجاد منطقه ویژه گردشگری در رامسر، منطقه ویژه اقتصادی در بندر نوشهر، منطقه ویژه گردشگری دشت نور شهرستان نور، منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار، منطقه ویژه اقتصادی آمل و منطقه ویژه اقتصادی محمودآباد با رای قاطع و حداکثری موافقت شد.

رئیس جمهور با ایجاد سه منطقه آزاد تجاری موافقت نکردند
علی اسماعیلی یکی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با آخرین وضعیت منطقه آزاد در استان مازندران و برنامه دولت در این زمینه اظهار کرد: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی، حدود یک سال و نیم در کمیسیون اقتصادی دولت قرار داشت و در نهایت طی هفته‌های اخیر این لایحه مورد تصویب نهایی کمیسیون قرار گرفت و صحن مجلس ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای مازندران ایجاد سه منطقه اقتصادی که به پیشنهاد نمایندگان مجلس بود، مدنظر قرار داشت، افزود: منطقه ویژه اقتصادی آمل، منطقه ویژه نور و محمودآباد به توافق رسید.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان در مجلس می‌توانند درخواست ایجاد مناطق جدید اقتصادی را مطرح کنند؛ اما ایجاد منطقه آزاد تجاری برای مازندران از دستور کار کمیسیون ویژه اقتصادی خارج شده است.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا مخالفت برخی نمایندگان مجلس نسبت به ایجاد منطقه آزاد تجاری برای عدم معرفی یک نقطه از مازندران مؤثر بوده است، اضافه کرد: به‌دلیل اینکه برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در استان توافق نکردیم، رئیس جمهور با ایجاد سه منطقه آزاد تجاری موافقت نکردند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مخالفت با ایجاد منطقه آزاد تجاری و یا موافقت خود بیان کرد: ما پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری در حوزه انتخابیه خودمان نبودیم ولی در ارتباط با معرفی ایجاد منطقه آزاد تجاری پیشنهاد مشخص بنده این است که به توصیه‌های کارشناسی توجه شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا امیرآباد به لحاظ کارشناسی مورد تأیید برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بوده است، گفت: اطلاعات بنده در این ارتباط ضعیف است و اجازه بدهید کارشناسان در این باره اظهار نظر کنند.

تنها جایی که در ایران شاخص‌های مهم منطقه آزاد را دارد امیرآباد است
علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم تحقق عملیاتی شدن و موافقت با شکل‌گیری منطقه آزاد در مازندران اظهار کرد: منطقه آزاد یک بحث کارشناسی است که اصلا مرتبط با عوامل و یا دستگاه‌ها یا اشخاص غیر مسئول نیست که هر کسی بیاید اظهار نظر کند.

وی افزود: این یک بحث کارشناسی است که شاخص‌های خاصی دارد، استانداردهای مشخصی دارد، حداقل‌هایی را داراست که باید در مجاری اداری، تصمیم‌گیری و سپس تصویب شود؛ بنابراین وقتی صحبت از عدم وحدت می‌شود نیازی به وحدت ندارد؛ مگر هر کاری که قرار است در استان انجام دهند، نیازی به گرفتن اظهار نظر از هر کسی دارد.

یوسف‌نژاد در پاسخ خبرنگار ما در خصوص نامه سرگشاده شاعری یکی دیگر از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اما و اگرها و عدم وحدت رویه در تحقق شکل‌گیری منطقه آزاد در استان، بیان کرد: الان نزدیک به 20 سال است که به مازندران قول داده‌اند این کار انجام شود، تنها جایی که در ایران شاخص‌های مهم منطقه آزاد را دارد امیرآباد است؛ نزدیکی دو فرودگاه است، ریل آهن در خود بندر وجود دارد؛ حدود یک‌هزار و 60 هکتار زمین آماده است، هزار هکتار دیگر نیز برای این موضوع آماده است، یعنی ثبت شده و برای اینکار ضبط شده است. پنج تا اسکله مهم دارد، الآن بخشی از صادرات ما را دارد در این بندر انجام می‌گیرد و بسیار بسیار در اقتصاد استان موثر است.

علیرغم مخالفت‌ها ما پیگیر موضوع هستیم
این مسئول با بیان اینکه تنها جایی که بنظر من در ایران لیاقت، شایستگی، ظرفیت و توانایی منطقه آزاد را دارد، بندر امیرآباد است؛ بیان کرد: من هم از همین بحث کارشناسی و موقعیت خودم در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نماینده استفاده کردم، طرح موضوع کردم، گرچه با مخالفت‌هایی این مسئله مواجه شد ولی ما از این موضوع نمی‌گذریم و پیگیر می‌شویم.

وی اعلام کرد: لاریجانی در صحبت تکمیلی خودش نظر ما را تایید کرد، اگرچه در ابتدا مخالفت و ممانعت کرده بود، اما به نمایندگی از مردم صحبت می‌کنیم، بنظر من مردم حق دارند از این موقعیت بهره‌مند شوند و نباید بگذاریم حقشان ضایع شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: فکر می‌کنم که در مراحل اداری با آقای رئیس جمهور و معاون اول صحبت کردیم و بتوانیم این وظیفه و تکلیف را که مردم از ما انتظار دارند انجام دهیم و بنظر من مطبوعات و رسانه‌های جمعی، حتی مجامع تخصصی باید اظهار نظر کنند تا اینگونه اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه‌ای که برخی‌ها انجام می‌دهند را رسوا کنند و به مردم معرفی کنند.

منطقه آزاد یک مسئله ملی و بین‌المللی است
این مسئول اضافه کرد: چه معنایی دارد که کسی حرفی می‌زند که غیر مسئولانه و غیرکارشناسانه است؛ هر چند ما تلاش می‌کنیم که این نکته را به اثبات برسانیم که منطقه آزاد امیرآباد مال یک شهر نیست، مال یک استان نیست، مال مملکت ما است، چرا که کریدور جنوب- شمال یعنی بندر امام و بندر امیرآباد راه افتاده است و تمام حمل‌ونقل‌ها و صادرات از این دو نقطه می‌گذرد و به هم مرتبط شده‌اند و یکی از دلایلی که ما می‌گوییم این مسئله ملی و حتی بین‌المللی است همین کریدور شمال-جنوب است.

وی افزود: در ضمن در بحث صادرات در استان به پنج کشور آسیای میانه که نزدیک ما هستند، تاکنون توفیقی نداشتیم که این یکی از مسیرها و یکی از راه‌های رسیدن به صادرات درست است که اگر صادرات ما درست باشد طبیعتا تولیدکننده منتفع می‌شود و وقتی تولیدکننده منتفع شود، بنظر من مردم منتفع می‌شوند، درآمد عمومی مردم افزایش پیدا می‌کند و این یکی از مسیرهایی است که غیرپولی دولت نمی‌تواند کند، محدودیت مالی دارد، مشکل مالی دارد این را که می‌تواند در آن سیاست‌گذرای کند و غیرپولی کمک کند به استان مازندران.

یوسف‌نژاد ضمن حمایت و دفاع از موضع‌گیری‌های استاندار فعلی و قبلی مازندران در خصوص منطقه آزاد گفت: آن‌ها تحقق منطقه آزاد را در استان به تصویب رساندند، حتی در شورای عالی منطقه آزاد هم این تصویب شده و ما امیدوار هستیم که دولت در مقابل خواسته مردم مازندران سر تعظیم فرود بیاورد و این کار را کارشناسی انجام دهد. ما نمی‌گوییم حرف کسی را بگیرد، خودش در مراجع رسمی و ادرای، کار کارشناسی انجام دهد و طبیعتا اگر حرف ما تایید شده آن را انجام دهد.

خسته نمی‌شویم و ادامه می‌دهیم
وی تاکید کرد: حق یک نماینده است که پیشنهاد بدهد، دفاع کند اگر چه پیشنهادش با روحیه و ذایقه برخی سازگاری نداشته باشد و مخالفت کنند که البته حق طبیعی آنان است و می‌توانند مخالفت کنند؛ ولی من اینکار را انجام دادم و فکر می‌کنم مجلس هم آمادگی داشت رای بدهد، چرا که شناخت بوجود آوردیم؛ حالا یک اتفاقی افتاد که نشد؛ ولی ما خسته نمی‌شویم و ادامه می‌دهیم و طبیعتا انتظار داریم که مجامع رسمی، رسانه‌ها، مطبوعات و حتی دستگاه‌های کارشناسی و تخصصی استان کمک کنند تا اینکار انجام بگیرد.

شهرخواهی نمایندگان فدای منافع استان!
در حالی‌که استان مازندران با داشتن مرز مشترک دریایی با پنج کشور و قابلیت‌های اقتصادی فراوان در حوزه‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و رونق اقتصادی بندری محسوب می‌شود، عدم هماهنگی مسئولان این استان برای تصمیم‌گیری در خصوص جانمایی منطقه آزاد سبب شده سال‌ها این استان از داشتن منطقه آزاد و مزیت‌های بی‌شمار آن بی‌نصیب بماند.

شهرخواهی یا همان کشمکش نمایندگان مردم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در حوزه انتخابی‌شان، به گره کوری تبدیل شده که ساکنان تمام مناطق استان را از مزایای اقتصادی داشتن منطقه آزاد تجاری بی نصیب کرده است.

همدلی انتظار زیادی نیست
وفاق و همدلی نمایندگان استان که در سایه دوری از اکتساب صرف منافع منطقه‌ای و شهرستانی میسر می‌شود انتظار زیادی نیست که در کنار پذیرفتن نظرات کارشناسان امر، می‌تواند احساس رضایت مردم از عملکرد نمایندگان‌شان را خلق و این پروسه بلاتکلیف را پایان دهند تا منطقه آزاد مازندران از این سردرگمی طولانی رها شود.

لطفا دست از شرق و غرب نگری بردارید
بس است مازندرانی که همواره در ادوار گوناگون، منافع عمومی‌اش فدای تصمیمات منطقه‌ای و قومی شده است، بس است مازندرانی که علیرغم داشته‌های فراوان، در فقر پیشرفت پرسه زدنش، بس است بیکاری جوانانش در پس ظرفیت‌های فراوانش، بس است سیاست‌های اشتباهی که دودش به چشم تک تک مردم استان می‌رود، دیگر چشم‌هامان می‌سوزد از این همه دود‌های غلیظ! دیگر گوش‌مان پر است از وعده‌های نافرجام! همت سخت نیست، همدلی حلقه مفقوده‌ای است که گویی هنوز نبودنش را باور نکرده‌اید تا بدنبال یافتنش باشید! ما همان مردمان سخت‌کوشی هستیم که روز‌یمان را حلال و با پینه‌های دستانمان روی شالیزارهای این دیار به‌دست می‌آوریم و از شما توقع داریم روزی حلال خود را با تصمیمی صحیح پشت کرسی‌های مسئولیت‌تان به دست آورید! بی شک آیندگان شما را قضاوت خواهند کرد، منافع شخصی و شهری را فدای منافع مردم و استان نکنید و بگذارید این پروسه چند ساله به پایانی خوش برسد! لطفا دست از غرب و شرق بردارید! ما مردم همه مازندرانی هستیم، یکدل و واحد، شما هم مازندرانی باشید، تعلقات شهری و شخصی را رها کنید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمایندگان دست از شرق و غرب‌نگری بردارند!/منطقه آزاد گوشت قربانی نیست!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..