تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه طولانی ریشه کنی سوء تغذیه زنان باردار، در ایستگاه 27 استان

سلامت نیوز: بنیاد علوی از سال 1387 تا پایان سال 1396 حدود 3 میلیون بسته تغذیه به مادران باردار و شیرده در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اهدا کرده است. طرحی که حالا قرار است در قالب «کمپین مهرمام»بر وسعتش افزوده شده و چتر پوشش به سراسر ایران برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، ناتوانی مالی، ناآگاهی و نبود بهداشت کافی باعث می‌شود که بسیاری از بانوان مناطق محروم و فرزندانشان دچار سوء تغذیه و پیامدهای پس از زایمان شوند. کافی است بدانیم که اگر مواد مغذی به بدن مادر نرسد به درستی نمی‌تواند نوزاد خود را تغذیه کند و علاوه بر آن، خود دچار نارسایی‌هایی جدی خواهد شد. وضعیتی که خطراتی جدی را متوجه سلامت مادر یا کودک خواهد کرد.

چالشی که زنجیره‌ای از بیماری‌ها و نارسایی را شکل می‌دهد که می‌تواند جان هر مادر و کودک را به خطر بیاندازد، به ویژه که می‌دانیم مطالعات دقیق نشان داده۱۰۰۰ روز اول زندگی، فرصتی تکرارنشدنی برای سلامت یک فرد در طول حیاتش است و در صورت سو تغذیه، سلامت فرد برای همیشه از دست خواهد رفت و آثار سو آن در قالب بیماری‌های ریز و درشت همراه وی خواهد بود.

وضعیتی که متاسفانه شماری از مادران و کودکان کشورمان بدان مبتلا هستند. مادران و کودکان محرومی که برای پیشگیری از ابتلای سلامتشان به مخاطرات فراوان، بنیاد علوی از چندین سال پیش طرحی را در دستور کار قرار داده که هدف آن حمایت از ایشان و تامین مواد غذایی مورد نیاز ایشان است. به این صورت که وزارت بهداشت مادران باردار محروم را که دچار سو تغذیه هستند، شناسایی می‌کند و بنیاد علوی نیز از ماه چهارم بارداری تا ماه ششم شیردهی، آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

منظور از تحت پوشش قرار دادن این مادران، اهدای بسته های غذایی مورد تایید کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت به این دست مادران است که در مراجعه هر ماهه ایشان به خانه‌های بهداشت صورت می‌گیرد تا یکی از نتایج جانبی اجرای این طرح، مراقبت منظم ماهانه از این مادران و پایش سلامتی ایشان و کودکشان باشد.

این طرح به صورت مداوم 10 سالی است که در حال اجرا است و آمارهای وزارت بهداشت در این راستا نیز نمایانگر موفقیت چشمگیر این طرح در حفظ سلامت مادران و کودکان‌شان است. طرحی که جان بسیاری از بانوان باردار و مادران شیرده مناطق کمتر برخوردار را نجات می‌دهد و امید است که با یاری مردم و ارگان‌های حمایتی و مسوول خدمات وسیع تری داشته باشد.

پویشی بزرگ که در نتیجه آن حجم گسترده‌ای از بسته‌های تغذیه مادران باردار در استان‌های مختلف توزیع شده و آن گونه که آمارها نشان می‌دهد، از نیمه دوم سال 1387 تا پایان سال 96 در مجموع به حدود 3 میلیون بسته رسیده است. آماری که هر ماهه در حال افزایش است و البته در سایه اقدامات اخیر بنیاد علوی، روند صعودی را تجربه می‌کند.

روندی که می‌شود آن را در جداول و نمودارهای این طرح نیز به وضوح دید. به این صورت که می‌بینیم از نیمه دوم سال 87 که این طرح آغاز شد و5 استان و 10 شهرستان را تحت پوشش قرار می‌داد، مسیری برای توسعه و بسط این طرح پیموده شده که موجب شده در پایان سال گذشته (96)، شاهد توزیع بیش از 860 هزار بسته در 27 استان و 329 شهرستان کشورمان باشیم.

آمارهایی که به وضوح نشان دهنده گسترده شدن خدمات این طرح از ابتدا تا کنون است، تا جایی که اکنون به توزیع حدود 80 هزار بسته در هر ماه رسیده و آن گونه که برنامه ریزی‌ها نشان می‌دهد، تا پایان سال از این عدد هم فراتر خواهد رفت. دورنمایی که در سایه استقبال مردم از «کمپین مهرمام»، بی شک محقق شدنی است.

کمپینی که اساسا هدف از راه اندازی آن، گسترش هر چه بیشتر خدماتی است که گیرندگانش، مادران باردار و شیرده کم بضاعت کشورمان هستند. گسترشی در سایه همراهی و مشارکت مردمی در این امر مهم که سوای اجر و پاداش اخروی آن، آینده کشورمان بدان گره خورده و از این رو بسیار ضروری است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه طولانی ریشه کنی سوء تغذیه زنان باردار، در ایستگاه 27 استان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..