تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حساسیت غذایی در کودکان، دلایل ایجاد

حساسیت غذایی  یک پاسخ غیر طبیعی سستم ایمنی به نوعی غذاست ودر کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود. اغلب حساسیت های غذایی دوران کودکی تا ۲سال پس از تولد از بین می روند.
با وجود اینکه  حساسیت غذایی  بیشتر در نوزادان و کودکان وجود دارد ولی ممکن است در هر فردی با هر سنی بروز کند حتی نسبت به غذاهایی که فرد قبلا آنها را بدون هیچ مشکلی مصرف کرده است.
آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی : این دو با هم متفاوتند در آلرژی غذایی علایم ناشی  از واکنش های سیستم ایمنی می باشد ولی در عدم تحمل غذایی واکنش ها مربوط به دستگاه ایمنی نمی باشند.البته علایم هردو ممکن است مشابه باشند. در حالت عدم تحمل غذایی فرد معمولا قادر است به مقدار کم از آن غذای خاص را مصرف کند و به ندرت می تواند خطرناک باشد ولی فردی که حساسیت غذایی دارد اگر این حساسیت شدید باشد  با خوردن حتی مقدار کمی از آن غذا علایم مرگبار ممکن است بروز کند.

دلائل ایجاد حساسیت غذایی یا آلرژی غذایی در کودک :

در حدود  ۸۰درصد حساسیت غذایی مربوط به لبنیات مانند شیرگاو ومحصولات آن است علاوه بر آن مواد غذایی دیگر مانند : توت فرنگی ، بادام زمینی ، سویا ، گندم ، بادام درختی ، تخم مرغ،  ماهی ،  دانه آفتابگردان ، سویا و کیوی و خربزه  غیره نیز می توانند موجب بروز حساسیت شوند.حساسیت به بادام زمینی وبادام درختی و ماهی معمولا دراز مدت است ومعمولا بادام زمینی منجر به ایجاد شوک می گردد.در این حالت فرد قادر به تنفس نمی باشد و افت شدید فشار خون وکاهش جریان خون در بدن بخصوص قلب مغز وریه رخ می دهد.حساسیت غذایی به کیوی ممکن به طور یک دفعه بروز کند و حالات آن اول لب ها پف می کند و باعث قطع تنفس میشود ، ودر مواردی به صورت شوک بروز میکند.

عوامل تشدید کننده حساسیت غذایی
–  وراثت : افرادی که یکی از والدین آنها دچار حساسیت غذایی باشند شانس ابتلا نسبت به سایرین دو برابر است .
– مصرف مواد غذایی با حساسیت زایی بالا در سال های اول زندگی
– داشتن آسم
– تماس زیاد با برخی مواد غذایی مانند برخی ماهی ها
نشانه های ایجاد حساسیت غذایی در کودک :
اسهال ،  استفراغ ، خارش ، افت فشارخون،  نفس نفس زدن،  تورم زبان،  لب ها و یا گلو درد،  شکم درد ،  اگزما وسرگیجه شدت بروز علایم به میزان حساسیت فرد به غذا ومقدار غذای مصرفی بستگی دارد.
 
توصیه های  مهم در  حساسیت غذایی :
۱- از دادن مواد حساسیت زا از قبیل  بادام زمینی ، بادام درختی و کیوی و غیره به کودکان زیر دو سال جدا خودداری  کنید.
۲-در هریک از موارد  حساسیت غذایی   ، توصیه می شود با مشاهده پف کردن لب ، نفس نفس زدن ، تورم زبان وغیره هرچه سریعتر بیمار را به نزدیک ترین بیمارستان ویا درمانگاه برسانید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حساسیت غذایی در کودکان، دلایل ایجاد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..