تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دلایل و راه های طبیعی مقابله با کاهش موهای سفید

یکی از اثرات مخرب شیوه زندگی مدرن، موهای سفید است. معمولا همه افراد وقتی نخستین موهای سفید را مشاهده می کنند افسرده و نگران می شوند. شما می دانید که این فرآیند ادامه خواهد یافت و در هر صورت اجتناب ناپذیر است اما ما در این مقاله درباره سفید شدن زودرس صحبت می کنیم.

موهای سفید

ظهور موهای سفید با پیری آمیخته شده است اما وقتی شما در اوایل سی سالگی یا حتی در بیست سالگی با موهای سفید مواجه می شوید بسیار برایتان دلهره آور است. ابتدا رنگدانه های مو به رنگ خاکستری تغییر رنگ می دهند و در نهایت سفید می شوند که یعنی هیچ رنگی ندارند. علت دقیق این موضوع هنوز کشف نشده است اما عوامل متعددی می تواند موجب این فرآیند شود که ما آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت. در ادامه همچنین راه های طبیعی مقابله با سفید شدن مو را نیز بیان خواهیم کرد.

دلایل پیدایش موهای سفید چیست؟

رشد مو زمانی اتفاق می افتد که سلول های قدیمی از طریق فولیکول های مو به علت تولید سلول های جدید تحت فشار قرار می گیرند. در واقع دارای سه مرحله رشد، توقف و استراحت هستند. در مرحله استراحت، طول عمرشان به اتمام رسیده، از بین می روند و یک رشته موی جدید در جای آن رشد می کنند. با گذشت سن، مقدار رنگدانه هایی که به هر رشته مو تزریق می شود کاهش می یابد به همین دلیل خاکستری و به تدریج سفید می شوند.

برخی از عوامل ایجاد موهای سفید به شرح زیر است:

موهای سفید

1. ژنتیک

اصولا ژنتیک بر سن و سال در رابطه با سفیدی مو غالب است یعنی موهای شما ممکن است زودتر از زمان طبیعی اش رنگدانه از دست بدهند. برای بعضی از افراد حتی قبل از بیست سالگی هم این اتفاق روی داده است. برای دیگران، پیدایش اولین موهای سفید کمی دیرتر اتفاق می افتد.

2. کمبود ملانین

در اغلب موارد کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است. تولید ملانین بستگی به تغذیه مناسب و مکمل های پروتئین دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود ملانین به میزانی کمتر از حد قابل قبول برسد.

3. هورمون ها

هورمون های شما تاثیر زیادی بر رنگدانه های موهایتان دارند. عدم تعادل باعث می شود که موهایتان سفید شود.

4. شرایط پزشکی

قرار گرفتن در معرض بیماری ممکن است باعث کاهش تولید رنگدانه های مو شود. کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز هم موجب این مشکل می شوند.

5. استرس

استرس بیش از حد یکی از علل عمده پیری زودرس محسوب می شود که در کنار مصرف بیش از حد الکل و غذاهای ناسالم می تواند تاثیر زیادی بر سفید شدن مو داشته باشد.

6. مواد شیمیایی

گاهی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون، رنگ مو و دیگر محصولاتی که ترکیبات شیمیایی دارند به طور مستقیم باعث بروز این مشکل می شود. علاوه بر این، چنین موادی ممکن است منجر به عفونت های آلرژیک هم بشوند.

7. عوامل بیرونی

گاهی اوقات تغییر رنگ موی شما ناشی از عوامل بیرونی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص است. این عوامل روند پیری را تسریع می کنند.

در پیشرفت های علمی اخیر کشف شد که فولیکول های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می کنند که در طول زمان انباشته می شوند. با حذف این تجمع ممکن است موهای شما رنگ طبیعی خود را به دست آورند.

آیا ممکن است روند سفید شدن مو متوقف شود؟

برای معکوس کردن این روند و تبدیل کردن موهای سفید به سیاه ابتدا باید علت سفید شدن مو را بیابید. اگر عاملش ژنتیک باشد، هیچ راهی برای تغییر معکوس وجود ندارد. اگر مشکلی برای سلامتی وجود داشته باشد، بهترین راه مشاوره با یک پزشک متخصص است. هنگامی که مشکل بر طرف شود، رنگدانه های مو به حالت طبیعی بازمی گردند هرچند هیچ تضمینی برای این مورد وجود ندارد. گاهی اوقات پس از درمان هورمونی ممکن است رنگدانه ها مجددا به رنگ طبیعی خود بازگردند.

چگونه از روند سفید شدن مو جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم؟

ما در ادامه با طبیعی ترین مواد به شما خواهیم آموخت چطور ماسک هایی کاملا طبیعی برای رفع این مشکل تهیه نمایید.

موهای سفید

1. چای سیاه برای موهای سفید

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری چای سیاه 1 فنجان آب

چای سیاه را در یک فنجان آب جوش قرار دهید تا خوب دم بکشد. پس از دم کشیدن اجازه دهید خنک شود. هنگامی که خنک شد مایع را روی مو و پوست سر خود بمالید. برای چند دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید حدود یک ساعت چای روی سرتان باقی بماند. موهایتان را با شامپوی بدون سولفات ملایم شستشو داده و در آخر نرم کننده بزنید. 2 تا 3 بار در هفته می توانید این کار را تکرار کنید.

چای سیاه، مو را با آنتی اکسیدان ها تطبیق می دهد و مانع از رشد موهای سفید می شود. همچنین با افزایش درخشش، رنگ مو را تیره می کند.

موهای سفید

2. برگ کاری برای موهای سفید

مواد لازم:

تعدادی انگشت شمار برگ کاری 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

برگ های کاری را با روغن نارگیل جوشانده و تا خنک شدن کامل، آن را کنار بگذارید. پس از خنک شدن، روغن را روی مو و پوست سر ماساژ دهید. پس از 15 دقیقه ماساژ صبر کنید تا روغن 30 دقیقه دیگر روی سرتان باقی بماند. با شامپوی بدون سولفات و نرم کننده موهایتان را بشویید. 2 تا 3 بار در هفته می توانید این کار را انجام دهید.

برگ های کاری رنگدانه های ملانین را به فولیکول های مو بازمی گردانند. منبعی غنی از ویتامین B است که باعث رشد موی طبیعی و افزایش تولید رنگدانه می شود.

موهای سفید

3. روغن نارگیل و آب لیمو برای موهای سفید

مواد لازم:

2 قاشق چای خوری آب لیمو 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

آب لیمو را با روغن نارگیل مخلوط کرده و چند ثانیه آن را گرم کنید. مخلوط را روی پوست سر ماساژ دهید و حدود 30 دقیقه منتظر بمانید. در آخر موهایتان را با شامپوی بدون سولفات ملایم بشویید و نرم کننده بزنید. این کار را دو بار در هفته می توانید انجام دهید.

لیمو حاوی ویتامین B و C است و همچنین منبعی غنی از فسفر معدنی به حساب می آید. اینها برای نگهداری سلول های رنگدانه در فولیکول های مو حیاتی هستند.

موهای سفید

4. روغن کرچک همراه با روغن خردل برای موهای سفید

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری روغن کرچک (می توانید از روغن جوجوبا یا روغن دانه سیاه هم استفاده کنید.) 2 قاشق غذاخوری روغن خردل

روغن ها را ترکیب کرده و چند دقیقه حرارت دهید. آن را 15 دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید و 30 دقیقه صبر کنید. در آخر هم شامپو و نرم کننده مناسب بزنید. برای 2 تا 3 بار در هفته هم می توانید این کار را انجام دهید.

روغن خردل منبعی عالی از مواد معدنی ضروری است که به حفظ سلامت و رنگ موی شما کمک می کند. این مخلوط باعث می شود که فولیکول های شما تغذیه شوند، سالم بمانند و همچنین مانع از خاکستری شدن مو می شود.

موهای سفید

5. دانه شنبلیله برای موهای سفید

مواد لازم:

3 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله ¼ فنجان آب

دانه های شنبلیله را یک شب خیس کنید. صبح زود دانه‌ها به اندازه کافی رطوبت گرفته‌اند این مخلوط را به مو و پوست سر خود بمالید و  حدود 45 دقیقه صبر کنید. موهای خود را با شامپوی بدون سولفات ملایم شسته و نرم کننده بزنید. این کار را برای 1 تا 2 بار در هفته می‌توانید انجام دهید.

دانه شنبلیله غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، پتاسیم و لایزین است. این مواد مغذی نه تنها از پیری زودرس مو جلوگیری می‌کنند بلکه به رشد مو و جلوگیری از خشکی پوست سر نیز کمک خواهند کرد.

موهای سفید

6. آب پیاز برای موهای سفید

مواد لازم:

1 عدد پیاز متوسط 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون تنظیف

پیاز را به قطعات بسیار کوچک خرد یا رنده کنید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب نمایید. با استفاده از یک تنظیف آب پیاز را جدا کنید. این آب را روی پوست خود بمالید و حدود 10 دقیقه ماساژ دهید. 30 تا 35 دقیقه منتظر بمانید سپس با شامپو شستشو دهید. دو بار در هفته می توانید این کار را تکرار کنید.

از نظر علمی ثابت شده است که آب پیاز به کاهش سفیدی مو کمک می‌کند همچنین برای بهبود سلامت مو بسیار مفید است تنها دلیل استفاده نکردن از این ماسک این است که تحمل بوی پیاز ممکن است برای شما دشوار باشد.

موهای سفید

7. حنا برای موهای سفید

مواد لازم:

5 قاشق غذاخوری پودر حنا 1 قاشق غذاخوری قهوه فوری 1 فنجان آب

قهوه را در فنجان آب بریزید تا آماده شود. به آرامی پودر حنا را به آن اضافه نمایید و خوب هم بزنید تا گلوله ای نشود. این مخلوط را روی پوست سر بمالید و 3 تا 4 ساعت صبر کنید. با آب گرم و شامپوی ملایم بدون سولفات شستشو دهید. هر سه هفته یک بار می توانید این کار را انجام دهید.

پودر حنا به افزودن رنگدانه به موهایتان کمک می کند تا ظاهر موی سفیدتان پنهان شود. فقط به یاد داشته باشید که از خالص بودن پودر حنا مطمئن شوید زیرا برخی از آنها دارای مواد شیمیایی هستند.

موهای سفید

8. برگ مریم گلی برای موهای سفید

مواد لازم:

کمی برگ مریم گلی 1 فنجان آب بطری اسپری

برگ های مریم گلی را در آب جوش بیندازید تا خوب دم بکشد. بگذارید سرد شود سپس آن را در بطری بریزید و روی سر و موها اسپری کنید. تا جایی که تمام موهایتان به این محلول آغشته شود. حدود دو ساعت صبر کنید سپس شامپو و نرم کننده بزنید. 2 تا 3 بار در هفته می توانید این کار را تکرار نمایید.

برگ مریم گلی یک محافظ رنگ طبیعی است که باعث می شود موهایتان خاکستری نشود. در برخی موارد حتی کمک می کند تا رنگدانه به رشته موهای سفید بازگردد.

موهای سفید

9. روغن دانه کنجد برای موهای سفید

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل حوله داغ

دو روغن را با هم ترکیب کرده و کمی آن را گرم کنید. روغن را روی پوست سر بمالید و سپس موهایتان را نیز به آن آغشته کنید. پس از 15 دقیقه ماساژ دادن، سرتان را با حوله گرم بپوشانید و 30 دقیقه دیگر نیز منتظر بمانید. موهایتان را با شامپوی بدون سولفات بشویید و نرم کننده بزنید. 2 تا 3 بار در هفته می توانید این کار را تکرار نمایید.

روغن نارگیل یکی از پر طرفدارترین روغن ها برای موهاست و منبعی غنی از اسیدهای چرب به شمار می رود. وقتی با روغن دانه کنجد ترکیب می شود می تواند شدت رنگدانه رشته های مو را افزایش دهد. همچنین روغن دانه کنجد در صورت استفاده منظم، رنگ موهای شما را تیره می کند.

نکاتی دیگر برای از بین بردن موهای سفید

موهای سفید

1. افزایش مصرف ویتامین B12

به علت کمبود ویتامین B12 موهای شما سفید می شود. در صورتی که به اندازه کافی ویتامین مصرف کنید شاهد تغییر این روند خواهید بود. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی شده و کم خونی موجب می شود رنگدانه های موهایتان را از دست بدهید. این وضعیت را می توانید با حفظ رژیم غذایی متعادل که مقادیر متناسب ویتامین بدن را تامین می کند، معکوس کنید.

2. سطح تیروئید خود را بررسی کنید.

غده تیروئید، تمام وظایف حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. کم کاری تیروئید می تواند به سفید شدن موها منجر شود. لازم است که سطح تیروئید خود را کنترل کنید تا رنگدانه موهایتان از بین نرود. بعضی از غذاها می توانند تیروئیدتان را فعال کنند که نتایج خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. برای حفظ سطح تیروئیدتان حتما رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

3. ترک سیگار

شیوه زندگی شما تاثیر زیادی بر سلامت و رنگ موی شما دارد. سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن تان گذاشته و موهایتان را نیز سفید می کند. مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری رنگ موهایشان را از دست می دهند.

4. مصرف آنتی اکسیدان ها

رژیم غذایی شما ممکن است به جلوگیری از سفید شدن مو کمک کند. فقط مطمئن شوید که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها را مصرف می کنید. از دست دادن رنگدانه می تواند به دلیل استرس اکسیداتیو، شدت یابد. اکسیداسیون که یک فرآیند طبیعی است رادیکال های آزاد را تولید می کند. این عدم تعادل موجب می شود موها رنگدانه خود را از دست بدهند و سفید شوند.

5. غذاهای مفید برای کاهش موهای سفید

اگر با کمبود ویتامین B12 مواجه باشید باید بیشتر غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت (به غیر از گوشت خوک)، گوشت گاو و گوشت گوسفند مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر هم منابع خوبی هستند. کسانی که گیاهخوار هستند هم می توانند مکمل ها یا محصولاتی که دارای ویتامین B12 هستند را انتخاب کنند. همچنین غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، انگور، سبزیجاتی با برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

در اینجا لیستی از مواد غذایی که برای تثبیت رنگ مو مناسب هستند را به شما معرفی خواهیم کرد:

توت ها: غنی از ویتامین C هویج: غنی از ویتامین A برگ کاری: غنی از ویتامین B و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن اسفناج: کمک به تولید ملانین تخم مرغ: غنی از ویتامین B12 لوبیا: منبعی غنی از پروتئین دانه آفتاب گردان: غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی گردو: کمک به تولید ملانین

موهای سفید

آیا موهای سفید ممکن است دوباره تیره شوند؟

با تشخیص و درمان مناسب، می توان موهای سفید را دوباره به سیاه تبدیل کرد اما اگر مشکل ژنتیکی باشد و یا به خاطر پا به سن گذاشتن روی دهد بعید است که بتوان روند معکوس را انجام داد. با این حال ممکن است با رژیم متعادل و یک رژیم مراقبت از مو آن را کاهش داد.

طبیعیست که موهای شما رنگدانه شان را از دست بدهند اما استفاده مداوم شما از این داروها به کاهش سرعت سفید شدن مو کمک می کند. ممکن است درمان به تدریج جواب دهد اما با صبر و شکیبایی نتایج آن را خواهید دید. اگر هر یک از این داروها را برای موهای سفید خود آزمایش کرده اید لطفا مشاهداتتان را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

منبع : stylecraze




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دلایل و راه های طبیعی مقابله با کاهش موهای سفید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..