تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ثبت اطلاعات بیش از ۱۹۶ هزار بهره بردار از آذربایجان غربی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی

ساعت: 10:53 منتشر شده در مورخ: 1397/06/16 شناسه خبر: 1406010

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی از ثبت اطلاعات تعداد ۱۹۶ هزار و ۵۱۸ بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی استان خبرداد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  بیتا احمدیان امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی که هدف از آن ثبت اطلاعات بهره برداران و فعالیتهای حوزه ترویج و مراکز جهاد کشاورزی جهت برنامه ریزیهای آتی بخش می باشد، تاکنون مشخصات تعداد ۲۹۹۴ روستا در استان و تعداد ۱۹۶۵۱۸ بهره بردار، ۷۳۹۴۳ قطعه باغی ۱۵۶۴۵۸ قطعه زراعی،۸۲۹۳۴ رأس جمعیت دامی، ۴۶۷۴۴ قطعه طیور سنتی، ۴۴۷۳ کلنی زنبورعسل، ۳۰۴۰ واحد صنایع کشاورزی، ۱۹۵ استخر پرورش ماهی و ۳۴۰ واحد گلخانه در سامانه به ثبت رسیده است.

احمدیان افزود: اجرا و پیاده سازی طرح نظام نوین کشاورزی به عنوان یکی از طرحهای مؤثر و بستر ساز در وزارت جهاد کشاورزی، ضمن ارتباط مستمر و هدفمند کارشناسان با بهره برداران و تولیدکنندگان و انتقال دانش فنی ، اقتصادی شدن و پایداری منابع پایه تولید و تولید دانش بنیان در عرصه کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: طرح نظام نوین ترویج با هدف تسریع جریان دانش به سمت کشاورزان و به روزرسانی مهارتهای شغلی و ارتقاء بهره وری در تولید و خدمات بخش کشاورزی در سه محور اساسی تجهیز و نوسازی مراکز جهاد کشاورزی به عنوان مهمترین حلقه ارتباطی وزارت با کشاورزان، پهنه بندی عرصه های تولید در راستای استقرار و ساماندهی کارشناسان و تعیین پهنه برای آنان به منظور پاسخگویی به نیازهای بهره برداران و استقرار مدیریت دانش به منظور به روزرسانی دانش تخصصی کارشناسان و کشاورزان است.

احمدیان با بیان اینکه این طرح در کلیه مراکز استان آذربایجان غربی در سطح ۶۵ مرکز اجرا شده است، اضافه کرد: پهنه‌بندی روستاها نیز به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی به تعداد۲۸۴پهنه اجرایی شده که موجب ساماندهی نیروهای مراکز با تقویت نقش ترویجی کارشناسان مستقر در پهنه ها، تسریع در فرآیند انتقال یافته ها و افزایش ضریب نفوذ دانش در بین بهره برداران و اعتماد سازی بین آنان و کارشناسان دولتی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش چشمگیر ریزش های جوی و بروز خشکسالی های پیاپی و افزایش طرح های توسعه و بهره برداری از آب جهت مصارف کشاورزی و سایر کاربری ها که منجر به کاهش جریانات ورودی به دریاچه ارومیه شده است و به دلیل اینکه مالکیت منابع و عوامل تولید در اختیار تولیدکنندگان حوضه دریاچه است پس بیشترین و بهترین نقش ترویج در افزایش دانش فنی و تخصصی کاربردی مروجان و تولیدکنندگان حوضه آبریز دریاچه است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذرباجان غربی ادامه داد: در همین راستا فاز اول برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی با محوریت بهره وری آب و مبتنی بر نظام نوین ترویج در سال زراعی ۹۷-۹۶ در شهرستان‌های ارومیه، نقده، میاندوآب، تکاب، شاهیندژ در سطح ۲۵ روستا و به تعداد ۲۵ کشاورز اصلی و ۶۲۵ کشاورز تابعی در ۸ محصول گندم، ذرت، کلزا، یونجه، چغندرقند، باغ سیب، باغ هسته دار و انگور در سطح ۷۸۲ هکتار اراضی زراعی و ۲۳۲ هکتار اراضی باغی اجرا گردیده است.
احمدیان بیان کرد: فاز دوم پروژه نیز در سال زراعی۹۸-۹۷ در شهرستان‌های ارومیه، نقده، میاندوآب، تکاب، شاهیندژ، سلماس، اشنویه، بوکان و مهاباد جمعاً در ۲۰ روستا و به تعداد ۲۰ کشاورز اصلی و ۵۰۰ کشاورز تابعی اجرا می شود.

وی اظهارکرد: اقدامات آموزشی این طرح شامل، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت (ضمن خدمت) برای مجریان و نیز آموزش‌های شغلی و مهارتی برای تولیدکنندگان حوضه دریاچه ارومیه است. مجموعه اقدامات ترویجی موردنظر در این برنامه مبتنی بر ایجاد سایت‌های الگویی، برگزاری کارگاه‌ها و جلسات توجیهی، ترویجی و نظارتی، انجام بازدیدهای ترویجی، تهیه و انتشار بروشورها و نشریات ترویجی مرتبط با موضوع است.

وی همچنین یاد اور شد : بر اساس تفاهم نامه فی مابین سازمان محیط زیست کشور و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار با هدف استقرار فنون کشاورزی پایدار، ارتقا مهارت و آگاهی بهره برداران به منظور کاهش مخاطرات زیست محیطی کشاورزی، مدیریت پایدار خاک و آب،کاهش آلاینده¬های شیمیایی در کشاورزی و افزایش بهره وری از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاکنون در حال اجرا است.

این مسئول تاکید کرد: بر این اساس در طی چهار فاز پروژه ۷۳ روستا از پنج شهرستان پایلوت حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح شهرستان های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس به تعداد ۱۱۶۴ نفر کشاورز با سطح زیر کشت ۱۶۷۴ هکتار برای محصولات زراعی و باغی اجرا گردیده است. پروژه مذکور در فاز پنجم در ۴ شهرستان ارومیه، نقده، مهاباد و میاندوآب نیز در ۱۰ روستای جدید اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ثبت اطلاعات بیش از ۱۹۶ هزار بهره بردار از آذربایجان غربی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..