تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اجرای سلیقه ای قوانین پرستاری/اضافه کاری های غیرقانونی برای پرستاران

سلامت نیوز:عضو هیت مدیره نظام پرستاری مشهد از اجرای ناقص و سلیقه ای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان نظام سلامت در مراکز درمانی کشور، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد توکلی با اشاره به اینکه قانون ارتقا بهره وری لازم الاجرا است، گفت: قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت ۱۱ بهمن ۸۸ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و جهت اجرا به تمامی مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی از جمله تامین اجتماعی، خصوصی، خیریه و نیروهای مسلح، ابلاغ گردید و مراکزی که از آن تاریخ این قانون را اجرا نکرده اند بر اساس حکم صریح دیوان عدالت اداری موظف به اجرا و پرداخت معوقات ناشی از این دیر اجرا کردن، هستند.


وی ادامه داد: آیین نامه اجرایی آن شامل ۹ ماده مهم بوده که هر کدام مکمل یکدیگر است و اجرای صحیح این قانون در گرو عنایت و توجه به تمامی مواد آن است.


عضو نظام پرستاری مشهد با اشاره به هدف تصویب قانون ارتقاء بهره وری، افزود: هدف از تصویب این قانون کاهش فشار کاری پرستاران، رسیدگی بیشتر و ارائه خدمات با کیفیت به بیماران بوده است. راه ها و روش های تصریح شده در متن قانون و آیین نامه ی اجرایی آن در جهت رفع کمبود پرستار و پرداخت های به روز به پرستاران که لازمه انجام بهتر وظایف و عدم نگرانی های معیشتی و کار در حد یک شیفت موظفی بدون اضافه کار و چند جا کاری است.

وی خاطر نشان کرد: طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی این قانون، مشمولان بند ۱۶ قانون نظام پرستاری (پرستار، بهیار، بیهوشی، اتاق عمل و فوریت) جزو مشاغل سخت و زیان آور بوده و باید از مزایای این قانون از جمله بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه کار و دو ماه مرخصی استحقاقی در سال، بهره مند گردند.


توکلی با اشاره به بند ۹ این آیین نامه لزوم اخذ مجوزهای استخدام، ناشی از کمبود نیروی پرستاری را که وجود دارد بر عهده مجری قانون (وزارت بهداشت) گذاشته است، تاکید کرد: در بند ۵ این قانون انجام اضافه کار را برای پرستار ممنوع کرده و حق ارجاع حتی یک ساعت اضافه کار، بدون موافقت پرستاران را نداشته و در صورت خواست و رضایت پرستار فقط تا سقف ۸۰ ساعت می توان به پرستار اضافه کاری و شیفت داده شود و همچنین اعمال ضرایب ۱.۵ برابر شیفت شب و ایام تعطیل را برای پرستاران مشمول بند ۱۶ قانون نظام پرستاری در مراکز درمانی الزامی دانسته و بدون در نظر گرفتن نوع استخدام از قبیل قراردادی یا ساعتی یا جانشین مرخصی اجرای این بند الزامی است.


وی یادآور شد: حال آنکه بنا به گزارشات مستند این بند به صورت کاملا سلیقه ای در حال اجرا بوده و به نوعی دور زدن قانون است. به صورتی که از پرستاران غیر رسمی و غیر پیمانی این امتیاز سلب گردیده در حالی که موظفی آنان بر اساس بهره وری و ۱۹۲ ساعت محاسبه می گردد. و امیتاز ضریب ۱.۵ برابر را تنها در ساعت اضافه کاری محاسبه و پرداخت نموده و در سایر امتیازات، از قبیل محاسبه کارانه و انگیزشی ترتیب اثر نمی دهند.


عضو نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه همچنین در ماده ۶ ، پرداختی به پرستاران علاوه بر حقوق ثابت باید بر اساس تعرفه های پرستاری و مبتنی بر عملکرد ایشان باشد(اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری)، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه نیز چنین الزامی به دولت تاکید شده است و متاسفانه با گذشت بیش از ۱۱ سال خبری از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.


وی افزود: بر اساس ماده ۸ دولت موظف به پیش بینی اعتبارات و بودجه های لازم هر ساله، در خصوص اجرای صحیح این قانون گردیده که متاسفانه این بند نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است.


توکلی با بیان اینکه متاسفانه برداشت های شخصی از متن قانون با سوءاستفاده از نجابت پرستاران، به عنوان بخشنامه های داخلی در هر سیستم درمانی به صورت های مختلف گزارش شده است، تصریح کرد: این امر ایجاب می کند که نهادهای مجری قانون از جمله معاونت پرستاری وزارت بهداشت به صورت قاطع و صدور یک بخشنامه اجرای صحیح این قانون را به همه بیمارستان های دولتی و غیر دولتی ابلاغ و نهادهای نظارتی از قبیل معاونت حقوقی سازمان نظام پرستاری در مورد اجرای صحیح قانون ارتقاء بهره وری اهتمام خاص داشته و در عمل به پشتیبانی از خواسته های قانونی پرستاران ، بپردازند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اجرای سلیقه ای قوانین پرستاری/اضافه کاری های غیرقانونی برای پرستاران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..