تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه نطق‌های جنجالی مجلس در ادوار مختلف پارلمان

روزنامه هفت صبح: نطق پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، پردیس، ری و شمیرانات در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بازتاب ویژه ای در فضای مجازی داشته است. او در این نطق به تندی از مسائل و مشکلات کشور که از زاویه دید او بیشتر سمت و سوی سیاسی داشت انتقاد کرد و از رهبری خواست برای حل چالش های موجود در کشور، دخالت کنند. به این بهانه بد ندیدیم که نگاهی کنیم به برخی از نطق های جنجالی که در مجلس شورای اسلامی ایراد شده است.

همه نطق‌های جنجالی مجلس

1) یکی از نخستین نطق های جنجالی مجلس شورای اسلامی در روز 8 بهمن 1359 ایراد شده است. در این نطق، شهید حسین آیت قصد دارد تا علیه رئیس جمهور وقت یعنی بنی صدر سخنرانی کند ولی محمد جواد حجتی کرمانی و نیز صادق خلخالی به شدت با این کار مخالفت می کنند. حجتی کرمانی فریاد می زند که «مجلس را می دهید دست کسانی که قصد تفرقه دارند... به خدا قسم این مملکت را دارند از بین می برند.» و وقتی نطق آیت به رغم این اعتراضات ادامه پیدا می کند، خلخالی از گوشه دیگر مجلس می گوید: «آقایانی که با گفته های آقای آیت مخالفند از جلسه بیرون بروند... آقای هاشمی! هر دلقی هر چه می خواهد می گوید!»

2) باز هم در همین مجلس، نطق دیگری، جنجالی می شود. نطقی که در 18 بهمن 1359 از سوی حسن روحانی که آن روزها، نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی و نیز یکی از اعضای شورای سرپرستی صدا و سیما بود صورت می گیرد. او در این نطق به شدت، نسبت به انتقاداتی که از صدا و سیما می شد واکنش نشان داد و در بخشی از نطق خود گفت: «ما به خاطر توصیه هایی که امام به ما کرده است ساکت می مانیم... اما بدانند اگر ادامه پیدا کند آنها را پای میز مناظره خواهیم کشاند. یوم لا ینفع فیها هارت و پورت و لا سروصدا الا من اتی الناس بدلائل قوی. یادشان باشد تک تک شورای سرپرستی قادر هستند که همه اینهایی که جو می سازند را پای میز مناظره بکشانند.»

حسن روحانی در این نطق نسبت به عملکرد نهضت آزادی در وقایعی مثل بحران کردستان هم اعتراض شدیدی کرد و درخواست ابراهیم یزدی، از اعضای ارشد این نهضت برای پاسخ به این اظهارات از سوی هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی رد شد.

3) شرایط ابتدای انقلاب اقتضائات خاص خود را داشته پس بعید نیست که نطق جنجالی بعدی نیز از نخستین مجلسی باشد که پس از انقلاب تشکیل شده است. 15 مهر 1360 مهندس بازرگان دبیرکل وقت نهضت آزادی در میانه نطقش می گوید «نه علمای بزرگی که شهید شده اند آمریکایی هستند آنچنان که مجاهدین خلق [منافقین] می گویند و نه جوانانی که این روزها خواسته و ناخواسته در طاس لغزانی افتاده اند و دست به ترور می زنند آمریکایی» این سخنان با واکنش شدید نمایندگان روبرو می شود و صادق خلخالی با بیان این که بازرگان آمریکایی است خواستار محاکمه او می شود.

او به سمت تریبون هجوم برده و با کنار زدن آن از جلوی بازرگان می گوید: «آقای هاشمی چرا می گذارید ایشان صحبت کند. این بلندگو مال مردم است نه کسی که در مقابل ملت ایران ایستادگی کند.» هاشمی هم می گوید: «مجلس با سخنان شما موافقت ندارد و جو جلسه برای ادامه این سخنرانی مناسب نیست.» و از ادامه نطق بازرگان ممانعت می کند.

روایت است که حتی سید حسین موسوی تبریزی از جایش بلند شد، آستین هایش را کم کم بالا زد و قدم به قدم جلو آمد دستش را با سرعت و شدت بلند کرد و خواست کشیده بسیار محکمی به صورت آقای مهندس بازرگان بزند که بعضی از کسانی که در اطراف بازرگان بودند بلند شدند و نگذاشتند.»

همه نطق‌های جنجالی مجلس

4) با این حال در همین مجلس، موردی هم پیش آمد که منجر به کتک کاری شد. در سال 1362 هنگام نطق پیش از دستور هاشم صباغیان، نمایندگان اکثریت مجلس به این نطق اعتراض کرده و جلسه مجلس متشنج می شود، در این هنگام معین فر به سمت تریبون هاشمی رفته و دو دستش را روی میز وی زده و فریاد می زند: «آقای رئیس، این چه وضعیتی است، چرا مجلس را آرام نمی کنید؟» اما در مقابل، در این هنگام عادل اسدی نیا، نماینده وقت اهواز، سیلی محکمی به معین فر می زند.

نطق معین فر درباره برخورد با یک تجمع نهضت آزادی در خصوص آزادی بوده است و به عقیده هاشمی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی: «مطلب این است که آقایان پیش از این که از وزارت کشور اجازه بگیرند برای یک کار اعلامیه ای پخش کردند که آن کار خلاف بوده نبایست می کردند بایستی اول اجازه می گرفتند. بعد اسمش را گذاشته اند سمینار تامین آزادی. کانه از پیش بگویند که آزادی وجود ندارد و ما می خواهیم تامین بکنیم از اسمش تحریک آمیز بوده و پیدا بوده، مسئله بعدی این است که آنها دو طرف قضیه را در نظر گرفتند گفته اند اگر گذاشتند حرف بزنیم می گوییم آزادی نیست اگر هم نگذاشتند همین کارها را می کنیم که حالا دیدید.»

5) در مجلس سوم شورای اسلامی، نطق آیت الله آذری قمی، منشأ جنجال می شود. پس از این که بعد از اختلافات فراوان در نهایت امام حکم به نخست وزیری مهندس موسوی می دهند، آذری قمی که با انتخاب او مخالف بود؛ در نطق خود، این حکم امام را «ارشادی» نه «مولوی» می خواند و این نحوه برخورد با حکم ولی فقیه آن هم از سوی فردی که خود برای نظریه پردازی در این خصوص تلاش بسیاری کرده، مورد انتقاد نمایندگانی قرار می گیرد که موافق نخست وزیری موسوی بودند.

6) عبدالمجید شرع پسند، نماینده کرج در مجلس سوم، هم نطقی جنجالی دارد. او در 11 تیر 1368 یعنی کمتر از یک ماه بعد از رحلت امام (ره) در نطقی سه دقیقه ای از نمایندگی استعفا می دهد. آن طور که هاشمی بعدها گفته، نطق او ضد انقلابی و زیر سوال برنده رهبری و آینده انقلاب بوده که باعث ناراحتی شدید اکثریت نمایندگان شده بود.

7) مجلس ششم شورای اسلامی پر است از نطق های جنجالی ولی احتمالا جنجالی ترین نطق این مجلس، نطق احمد شیرزاد در خصوص مسائل هسته ای بوده است. شیرزاد در نطق خود می گوید «آن روز که سایت عظیم 50 هزار متری زیرزمینی طراحی کردند تا در چند متر مربع از یک گوشه آن چند دستگاه سانتریفیوژ نصب کنند، فکر نکردند که آری در آن زمان باید روزی را می دیدند که علیه ما تیتر شود که جمهوری اسلامی 19 سال به دنیا دروغ گفته است.»

و چنین عباراتی باعث می شود که مهدی کروبی، رئیس وقت مجلس به او بگوید «من در همه مدت مسئولیتم سابقه نداشته به نماینده ای درباره نطقش اعتراض کنم ولی این حرف هایی که شما (شیرزاد) زدید همان حرف هایی است که مرتب رادیو اسرائیل می گوید. با همه احترامی که برای شما قائلم به نظر من سخنان شما به این معنا بود که کل نظام به مردم دروغ می گوید و آمریکا و اسرائیل راست می گویند.»

8) در مجلس هفتم شورای اسلامی هم نطق عماد افروغ علیه برنامه کلی دولت احمدی نژاد جنجالی بود. نطقی که در آن افروغ اصولگرا خطاب به رئیس دولتی که از اصولگرایان بود گفت که «صدای پای استبداد رضاخانی» را می شنود.

9) در مجلس هشتم، نطق مسعود پزشکیان، بعد از انتخابات سال 1388 جنجالی شد. نطقی پس از انتخابات سال 1388 که در آن پزشکیان خطاب به صدا و سیما گفت «باید انصاف را رعایت کند»، گفت که «ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان ها برخورد کنیم» و با استناد به نهج البلاغه از این گفت که «لازم است با مردم با گذشت برخورد شود حتی اگر خطاکار باشند.» این نطق با فریادهای دو دوی نمایندگان اصولگرا قطع شد.

10) و بالاخره در مجلس نهم، این نطق علی لاریجانی در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی و در پاسخ به فیلم منتشر شده از سوی احمدی نژاد در خصوص برادرش فاضل لاریجانی بود که مسئله ساز شد.

همه نطق‌های جنجالی مجلس

پروانه سلحشوری کیست؟

پروانه سلحشوری متولد سال 1343 در شهر مسجدسلیمان، استان خوزستان است. او پیش از ورود به مجلس دهم، به عنوان مدرس دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کرد. برات قبادیان، همسر سلحشوری، هم اکنون در دولت دوازدهم معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده دارد.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پروانه سلحشوری، در لیست 30 نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب نزدیک به یک میلیون و 200 هزار رأی، در رتبه یازدهم تهران وارد مجلس شود. دفاع او از سلطانی فر، در هنگام اخذ رأی اعتماد برای وزارت ورزش و جوانان، یکی دیگر از نطق های جنجالی بود. او در این نطق گفته بود: «این که برای آقای سلطانی فر نماز می خوانند در رأی اعتماد مجلس کافی نیست؟!»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه نطق‌های جنجالی مجلس در ادوار مختلف پارلمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..