تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امروز آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام؛ آیا این دو نرم‌افزار به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل می‌شوند؟

هاتگرامبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در 10 اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد. آن طور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم که نسخه‌های فارسی تلگرام‌ به راحتی فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده فیلترینگ تلگرام تا حد زیادی با چالش مواجه شود.

آن طور که مسئولان می‌گویند، قرار بر این بود که این دو نرم‌افزار تا چند هفته پس از فیلترینگ تلگرام و تا خرداد ماه فعالیت کنند و بعد از آن به پیام‌رسان 100 درصد داخلی تبدیل شده و ارتباطشان با تلگرام قطع شود. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده بود که هم پیام‌رسان‌های داخلی به حد مطلوبی از توانایی برسند و هم مقدمات مهاجرت خود به پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنند. اما تا امروز به هر دلیلی این تصمیم اجرائی نشده و شرکت صاحب هاتگرام و طلاگرام از این اقدام سر باز زده است.

همین موضوع در ماه‌های اخیر یکی از مباحثی بود که موجب اختلافات و درگیری‌های لفظی بین برخی از مسئولان شده بود. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتشار مطالبی در کانال شخصی خود در خصوص دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی ادعا می‌کرد که این دو نرم‌افزار به طور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران تلگرام را فراهم می‌کنند. همچنین سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم بارها از ادامه فعالیت هاتگرام و طلاگرام انتقاد کرده و در یکی از اظهارات جنجالی خود ادعا کرده بود که سرورهای این دو نرم‌افزار در یکی از ساختمان‌های شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد که واکنش تند محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت.

آیا با اتمام مهلت هاتگرام و طلاگرام، این دو نرم‌افزار به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل می‌شوند؟

وزیر ارتباطات و سایر مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در پاسخ به این انتقادات ادعا می‌کنند که این وزارتخانه هیچ امکاناتی در اختیار این دو نرم‌افزار قرار نداده و در رابطه با عدم مسدودسازی آنها هم می‌گویند وزارت ارتباطات تصمیم‌گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست و هیچ دستوری هم مبنی بر فیلترینگ تلگرام‌های فارسی از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده است. محمدجواد آذری جهرمی تأکید دارد مسئولان در شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته‌اند که هاتگرام و طلاگرام فعلاً فعالیت داشته باشند تا پیام‌رسان‌های داخلی به حدی از توانایی برسند که بتوانند نیاز مردم را برطرف کنند و بعد از آن تصمیم جدیدی در این شورا مبنی بر مسدودسازی این دو نرم‌افزار گرفته نشده که وزارت ارتباطات آن را اجرا کند.

آیا با اتمام مهلت هاتگرام و طلاگرام، این دو نرم‌افزار به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل می‌شوند؟

در این بین مسئولان مرکز ملی فضای مجازی که شاید مسئول اصلی این موضوع باشند، به طور کامل سکوت کرده بودند و هیچ اظهارنظری نمی‌کردند. اما اوایل مرداد ماه بود که سیدابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، اظهار داشت که با آخرین مهلتی که به آنها داده شده، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

آیا با اتمام مهلت هاتگرام و طلاگرام، این دو نرم‌افزار به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل می‌شوند؟

با همه این تفاسیر امروز 15 شهریور یعنی همان روزی است که آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام برای تبدیل به پیام‌رسان داخلی است و همه منتظر هستند تا بدانند اتفاقی می‌افتد و آیا این بار واقعاً این دو نرم‌افزار  به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شده و ارتباطشان با تلگرام قطع می‌شود؟

 انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امروز آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام؛ آیا این دو نرم‌افزار به پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل می‌شوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..