تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لوازم التحریر برای کودکان، خطر هم دارد؟

کودکان با برخی از لوازم‌التحریر سر و کار دارند که امکان دارد سبب  ایجاد مسمومیت با فلزات سنگین مانند سرب در کودکان بشوند. در بعضی مدادها به ویژه مدادهای رنگی و مدادهای شمعی که کودکان با آن نقاشی می‌کنند رنگ‌های سبز و قرمز معمولا از فلزات سنگین مانند سرب یا کادمیوم استفاده می‌شود. استفاده از این لوازم التحریر در طولانی‌مدت از راه پوست دست کودک جذب بدن آنان می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. حتی برخی از آبرنگ‌ها اگر طولانی مدت در دست بچه‌ها باشند این مسمومیت را ایجاد می کنند. علاوه بر این یکی دیگر از لوازم التحریر پرخطر مدادهایی می باشند   که در انتهایشان پاک‌کن استفاده شده است.
کودکان گاهی اوقات متوجه نیستند و آن را به طرف دهان می‌برند و ناگهان پاک‌کن آن وارد ریه‌شان می‌شود و ایجاد آسپیراسیون و خفگی می‌کند، تا به حال چند مورد بلع پاک‌کن و ایجاد خفگی و مرگ در کودکان گزارش شده است. حتی تکه‌های بسیار کوچک پاک‌کن نیز می‌توانند خطرناک باشند.

 چه کودکانی در مدرسه بیشتر سرفه می‌کنند؟
در مدارس معمولا کودکانی که در جلوی کلاس می‌نشینند بیشتر سرفه می‌کنند و دچار حساسیت می‌شوند زیرا بیشتر در معرض گرد و غبار حاصل از تخته یا گچ می باشند. اگر کودکی به گرد‌ و غبار و گچ تخته حساسیت داشته باشد بهتر است که  در صندلی‌های عقب بنشیند یا اینکه ماسک بزند. اگر فرزند شما شاگرد زرنگ کلاس است و دوست دارد جلوی کلاس بنشیند باید بیشتر مراقب او باشید و در صورت حساسیت جای او را عوض کنید.بهتر است مادر و یا پرستار کودک ظرف غذای کودکان را از جنس فلز انتخاب کنند  تا پلاستیک زیرا ظرف‌های پلاستیکی ممکن است باعث ایجاد عوارضی در بدن کودک بشوند به خصوص اگر غذا برای مدت طولانی در آنها بماند.

 نوع پاک کن اهمیت دارد

گاهی اوقات کودک هنگام تماشای تلویزیون یا بازی کردن به اشتباه پاک‌کن موجود در انتهای مداد یا پاک‌کن معمولی را وارد دهانش می‌کند و آن را قورت می دهد. در این حالت ممکن است پاک‌کن وارد ریه کودک شود  و سبب سرفه‌های خیلی شدید شود. در اینگونه موارد باید کودک را در حالت عادی نگه داشت. اگر همچنان سرفه می‌کرد اشکالی ندارد، زیرا سرفه عکس‌العمل طبیعی بدن است.
گاهی اوقات دیده شده است که در اثر سرفه‌های مکرر پاک‌کن‌های ریز دفع می شوند اما اگر دفع نشوند و به قسمت‌های تحتانی ریه بروند ایجاد تنگی نفس شدید می کنند. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه شود تا برونکوسکوپی انجام شود. البته انجام برونکوسکوپی در کودکان کار دشواری است. پس از بررسی‌ها ممکن است پزشک بتواند آن را با دستگاه‌های مختلف دربیاورد. چنانچه کودک قسمتی از مداد پاک‌کن را بلع کند و دچار احساس خفگی نشود و پاک‌کن وارد دستگاه گوارش شود معمولا خطری او را تهدید نخواهد کرد و تنها باید به مدت یک هفته زیر نظر خانواده باشد تا پاک‌کن از بدن او دفع شود.
دفع آن معمولا ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و به دستگاه گوارش آسیبی نمی‌زند. همچنین اگر تکه‌های پلاستیکی جداشده از وسایل مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، خودکار و… توسط کودک بلع شود و وارد معده شود معمولا ایجاد ناراحتی نمی‌کند اما اگر همراه با سرفه باشد و وارد ریه شود می‌تواند خطرناک باشد.

کودک نباید مداد را در دهان بگذارد

کودکان عموماً برحسب عادت ته خودکار و مداد را وارد دهانشان می کنند ، این وسایل ممکن است آلوده باشند و باعث بیماری‌های خاص در دستگاه گوارش از جمله اسهال و استفراغ بشوند و اگر این کار تبدیل به یک عادت در کودک شود می تواند باعث مسمومیت در کودک شود. همچنین گاز گرفتن ته مداد و خودکار می‌تواند به دندان‌ها نیز آسیب برساند و باعث آلودگی دهان کودک شود.
 برخی کودکان بازیگوش ممکن است نوک مداد را  وارد چشم خود کنند. اگر نوک مداد تیز باشد و در اثر برخورد یا تکان‌های کودک قرنیه چشم‌ او را آزرده کند یا باعث ایجاد پارگی در چشمش شود باید بلافاصله‌ به چشم‌پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم درمانی و حفاظت از مردمک چشم  کودک انجام شود. اما اگر تنها تکه‌ای بسیار ریز از یک وسیله مانند نوک مداد نوکی وارد چشم کودک شد مادر یا پرستار کودک باید چشم او را کاملا شست‌ و شو دهد و در فرصت مناسب او را نزد چشم پزشک ببرد تا از سلامت چشمش مطمئن شود.

چه مدادی برای کودک مناسب است ؟

اصلی‌ترین نوشت افزار ، مداد و خودکار می باشد. البته کودکان دبستانی معمولاً برای استفاده از خودکار محدودیت دارند و بیشتر از مداد استفاده می‌کنند. بهتر است برای کودکان  مداد خیلی نرم نگیرید چون زود نوکش گرد می‌شود و مدام باید تراشیده شود. روحیه و پشتکار دانش آموزان ابتدایی با شکستن پی در پی نوک مداد و تراشیدن مداوم آن، تضعیف می‌گردد؛ در نتیجه مدادهای با نوک نرم خیلی به صرفه نمی باشند.
همچنین نوشتن با مدادهایی که نوک خیلی سفتی دارند هم برای کودک دشوار می باشد، چون این مدادها بعد از تراشیده شدن خیلی تیز می‌شوند و ممکن است در حال شیطنت و بازی در چشم کودک فرو بروند. بهترین نوع مدادها آنهایی هستند که مغزشان دوام و مرغوبیت داشته باشد. یکی از بهترین انواع مدادها  HB می باشد .
پرستار کودک و مادر بهتر است همیشه دو یا سه مداد برای دانش آموز بگذارد؛ زیرا برای نوشتن املا ضروری میی باشد. مدادهای فشاری (اتود) مخصوص ترسیم و طرّاحی هستند و اصلاً مناسب دانش آموزان ابتدایی نمی باشند؛ چون تعویض نوک این مداد برای کودکان کار آسانی نیست. البته مزیت اتود به مداد معمولی اینست که نیازی به تراشیدن ندارد و تا مدت‌ها قابل استفاده می‌باشد؛ اما این عیب را هم دارد که در صورت فشار زیاد یا گذاشتن داخل جامدادی نوکش می‌شکند.

چه پاک کنی برای کودک مناسب است ؟

 پاک کن مرغوب برای مصرف کودک  نباید  اثر سیاه رنگی بر کاغذ و خود مداد پاک کن باقی بگذارد. دانش آموزان در انتخاب مداد پاک کن، بیشتر به خوشبو و فانتزی بودن آن علاقه دارندکه نباید این گونه باشد و والدین باید کیفیت مهم را در نظر بگیرند.

چه دفتری برای کودک مناسب است ؟

بهترین نوع دفتر برای دانش آموزان ابتدایی، دفاتری است که  کاهی نباشند، وزن سبک داشته باشند و جلد مناسب که تا پایان استفاده از دفتر بتواند دوام بیاورد. برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی  دفتر ۴۰ برگ بهترین گزینه است.

 چه خودکاری برای کودک مناسب است ؟
در زمان خرید خودکار هم باید به جنس و هم کیفیت آن توجه کرد. خودکار خوب باید  نوک نرم و روانی داشته باشد و جوهر آن به راحتی خارج شود تا موقع نوشتن به دست فشار وارد  نکند. بهتر است برای کودک خودکاری تهیه کنید که سبک باشد تا داخل کیف کودک یا جامدادی خط خطی نشود و در صورت پس دادن جوهر، وسایل دانش آموز کثیف نشود.
 بچه‌ها خودکارهای معطر را دوست دارند؛ اما مواد معطر استفاده شده در بعضی خودکارها ممکن است برای آنان آلرژی زا باشد. روان نویس و خودنویس هم از نوشت افزارهایی هستند که به علت شیوه استفاده بهتر است در دسترس دانش آموزان کوچک‌تر قرار نگیرند.

چه مداد شمعی برای کودک مناسب است ؟

مداد شمعی را از ترکیب پارافین و رنگ می‌سازند؛ برای همین مراقب باشید بچه پس از استفاده دستش را به دهان یا چشم نزند. خرید مداد شمعی روکش دار بهترین راه برای ایمن کردن کودک در برابر مسمومیت و آلرژی است.

چه ماژیکی برای کودک مناسب است ؟

درباره ماژیک هم بهتر است مارک‌های مرغوب و قابل اطمینان را تهیه کنید. ماژیک های غیرسمی که در بازار موجود می باشند با عبارت «Not poisoning» مشخص می‌شوند و اگرچه کمی گران‌تر از دیگر ماژیک ها هستند، برای بچه‌های کوچک که عادت به دهان بردن همه چیز را دارند مناسب‌تر است. باید بدانید که انواع رنگ‌های فسفری و روشن ماژیک چشم دانش آموز را خسته می‌کنند.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لوازم التحریر برای کودکان، خطر هم دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..