تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آسان شدن دسترسی به تلگرام علت عدم اقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی است

سروشبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ماه، پیام‌رسان‌های داخلی با اقبال فراوان مردم مواجه شدند. از همان موقع شایعاتی زیادی در خصوص این پیام‌رسان‌ها مطرح می‌شد تا مردم را از مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی منصرف شوند.

در تازه‌ترین این موارد، چند روزی می‌شود که تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود و بر طبق آن ادعا می‌شود که تعداد کاربران پیام‌رسان سروش با افتی چشمگیر از ۱۱ میلیون در اردیبهشت به ۳ میلیون نفر رسیده است. برای پیگیری صحت و سقم این موضوع، ماجرا از یکی از مسئولان این پیام‌رسان پیگیری کردیم.

ایمان عیسی‌زاده مدیر فنی پیام‌رسان سروش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: عکس منتشر شده مربوط به کافه بازار بود؛ در طول مدت فعالیت سروش، بیشترین عددی که در کافه بازار برای سروش به ثبت رسیده بود، 5 میلیون پلاس بود که این آمار در حال حاضر به 3 میلیون پلاس یعنی حدود سه میلیون و نهصد هزار کاربر رسیده است. آمار ذکر شده تعداد کل کاربران فعال سروش نیست بلکه تعداد کاربران فعال اندرویدی این پیام‌رسان است که از طریق کافه بازار آن را نصب کرده‌اند که کاربران آی‌او‌اس و دسکتاپ در آن نیستند اما عمده‌ی کاربران اندروید در آن هستند.

وی در رابطه با آمار واقعی کاربران سروش توضیح داد: در حال حاضر پیام‌رسان سروش بیش از 12 میلیون و پانصد هزار کاربر ثبت‌نامی و نزدیک به 5 میلیون کاربر فعال (یعنی نرم‌افزار را روی گوشی خود نصب دارند) دارد. از این تعداد حدود سه میلیون و نهصد هزار کاربر مربوط به اندروید و حدود یک میلیون کاربر مربوط به آی‌او‌اس و دسکتاپ است. بعد از فیلترینگ تلگرام، بالاترین تعداد کاربر فعالی که ما داشتیم نزدیک به 8 میلیون نفر بود.

مدیر فنی پیام‌رسان سروش ادامه داد: در واقع اصل موضوع ریزش کاربر درست است، یعنی همانطور که گفته شد از حدود 8 میلیون کاربر به حدود 5 میلیون کاربر و در کاربران اندرویدی که از طریق کافه بازار نصب کرده‌اند و عمده کاربران اندرویدی را تشکیل می‌دهند، از حدود 5 میلیون پلاس به حدود 3 میلیون پلاس کاهش یافته است. اما این تعداد ریزش بسیار کمتر است از آنچه که در چند روز اخیر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها بیان شده است.

عیسی‌زاده درباره علت این ریزش گفت: پس از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ماه امسال، تا چند وقت مردم به صورت گسترده به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه می‌کردند که همین امر موجب شد تعداد کاربران این پیام‌رسان‌ها تا حد زیادی بالا برود. اما پس از مدتی با آسان‌تر شدن دسترسی مردم به تلگرام نسبت به روزهای ابتدائی فیلترینگ، بسیاری از کسانی که به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کرده بودند، آنها را ترک کرده و به تلگرام بازگشتند. این بازگشت لزوماً به خاطر بالاتر بودن کیفیت تلگرام از پیام‌رسان‌های داخلی نبود بلکه برای بسیاری از افراد صرفاً به این دلیل است که چون به تلگرام عادت دارند و در حال حاضر هم تلگرام در دسترس است، این افراد به این پیام‌رسان خارجی بازگشتند. این ریزش کاربر یا کاهش رشد تعداد کاربران اتفاقی بود که برای همه پیام‌رسان‌های داخلی رخ داد اما چون تعداد کاربران سروش بیشتر بود، طبیعتاً به همان نسبت تعداد کاهش کاربران آن هم بیشتر خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: ما در پیام‌رسان سروش یک تجربه بسیار خوب داریم که هیچ اپلیکیشن دیگری در کشور ندارد و آن هم این است که ما در یک دوره‌ای تعداد بسیار زیادی کاربر آنلاین به صورت همزمان در سروش فعالیت داشتند. وقتی شما از یک حدی از تعداد کاربر عبور می‌کنید، بسیاری از مواردی ریز فنی نمایان می‌شود که در طراحی نرم‌افزار به راحتی دیده نمی‌شود و به همین دلیل امیدواریم که بتوانیم کاری کنیم که دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.

مدیر فنی پیام‌رسان سروش در رابطه با اختلالات سروش گفت: اما در خصوص برخی اختلالات که در ماه اردیبهشت رخ داد، این اختلالات سه دلیل عمده داشت. در یکی از آن موارد چند روزی اپراتورها دچار اختلال شده بودند که همین امر فشار زیادی را به سیستم‌های ما وارد کرد و باعث شد اختلالاتی به وجود بیاید. اتفاق دوم این بود که به علت بسیار زیاد بودن بار ورودی کاربران در آن روزها، مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت تصور کردند که یک حمله روی این آی‌پی‌ها صورت گرفته و در نتیجه تعدادی از آی‌پی‌های ما را مسدود کردند که باعث شد تعدادی از کاربران نتوانند به سروش وارد شوند. اتفاق سوم این بود که سیستم کولینگ (خنک کننده) که در دیتاسنتر وجود دارد، به درستی عمل نکرده بود یا مشکلاتی از این دست به وجود آمد که باعث شد دمای سرورها بالا برود و به صورت خودکار خاموش شوند و چون تعداد زیادی سرور که در یک اتاق بودند، همزمان خاموش شدند، سیستم دچار کندی شد.

عیسی‌زاده ادامه داد: سروش به این سه دلیل در اردیبهشت ماه دچار اختلالاتی شد و به غیر از این موارد ما به دلیل محدودیت منابع مشکلاتی داشتیم، به عنوان مثال همکاران من به مدت دو سه هفته هر شب در دیتاسنتر حاضر می‌شدند تا هارد اضافه کنند تا افزایش حجم آپلود و دانلود به خاطر افزایش تعداد کاربران را پوشش دهیم که منجر به این شد که یک معمار جدید ایجاد کنیم و بار را به طور مناسب توزیع کنیم. ما به صورت مداوم همه اجزای پیام‌رسان را بررسی می‌کنیم و به محض بروز مشکل، آن را رفع می‌کنیم؛ در چند ماه اخیر و بعد از یک ماه ابتدائی فیلترینگ تلگرام، سروش کاملاً پایدار است و به نحو مناسبی سرویس ارائه می‌شود البته با سطح ایده‌آل فاصله داریم و اگر منابع بیشتری به دست آوریم، کیفیت از این هم بالاتر می‌رود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آسان شدن دسترسی به تلگرام علت عدم اقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..