تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




با 25 خودرو با بیشترین حجم موتور در طول تاریخ آشنا شوید - بخش پنجم

در دنیای امروز که صنعت خودرو به موتورهای کم حجم و توربوشارژ تمایل پیدا کرده است، عشق و علاقه برای نصب موتورهایی با بیشترین حجم ممکن (چه توربوشارژ چه تنفس طبیعی) در خودروها تقریبا از بین رفته است. شاید قوانین سرسخت آلایندگی بزرگترین متهم به نظر برسند ولی عوامل دیگری هستند که باعث کاهش شدید تعداد موتورهای پرحجم در صنعت خودروی امروز شده اند. یکی از دلایل کاهش رونق موتورهای پرحجم و بزرگ این است که امروز فناوری توربوشارژر و سوپرشارژر به حدی پیشرفت کرده است که تقریبا لگ (تاخیر) آنها به صفر رسیده است و می توانند گشتاوری بسیار بالاتر از موتورهای پرحجم در دور موتورهای پایینتر تولید کنند و علاوه بر قدرت بالاتر و عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایینتری نیز دارند.
ولی حقیقت این است که هنوز هم تعداد زیادی از موتورهای توربوشارژ وجود دارند که مشکل لگ دارند و انتقال قدرت آنها یکنواخت نیست. موتورهای کم حجم تنفس طبیعی هم گرچه انتقال قدرت یکنواختی دارند ولی قدرت و گشتاور مناسبی ندارند. بنابراین علت اینکه هنوز موتورهای پرحجم طرفدار زیادی دارند این است که این موتورها علاوه بر اینکه گشتاور و قدرت بالایی تولید می کنند نحوه انتقال قدرت آنها بسیار یکنواخت است. علاوه بر این، صدای بسیار جذابی تولید می کنند که لذت رانندگی با آنها را افزایش می دهد. بعضی از خودروسازان موفق شده اند با موتورهای تنفس طبیعی پر حجم و دور موتور بالا قدرت فراوانی تولید کنند و حتی به عملکردی فراتر از موتورهای توربو دست یابند. یک ضرب المثل قدیمی در میان علاقه مندان به خودرو وجود دارد که می گوید هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد. ظاهرا این جمله از کارول شلبی نقل قول شده است.
جدا از بحث عملکرد و مصرف سوخت، باید هزینه پایینتر نگهداری و تعمیرات موتورهای پرحجم تنفس طبیعی نسبت به موتورهای توربو را هم در نظر گرفت. در این مقاله که در چند بخش ارائه می شود به تدریج با 25 خودروی کلاسیک و مدرن آشنا می شوید که پرحجم ترین موتورها در طول تاریخ صنعت خودرو در آنها نصب شده است. تعداد کمی از آنها مجهز به موتورهای پرحجم توربوشارژ هستند. حجم موتور تمام خودروهای این مقاله بیش از 6.0 لیتر است.

22 – داج رم SRT-10 مدل 2005 – حجم موتور 8.3 لیتر

داج رم SRT-10 مدل 2005

داج رم SRT-10 مدل 2005

قطعا شرکت داج تمایل دارد از موتورهایی با بیشترین حجم ممکن در وانت های خود استفاده کند. با اینکه ادغام شوم دایملر و کرایسلر نتایج مثبت زیادی برای کرایسلر به همراه نداشت ولی حداقل داج رم SRT-10 یک خاطره خوش از این دوران است. برخلاف نسخه های اولیه وانت رم با موتور Magnum، هدف از تولید مدل SRT-10 رم به جای ظرفیت یدک کشی بالا، وانتی با شتاب و سرعت بالا بود. به همین دلیل موتور 8.3 لیتری 10 سیلندر داج وایپر با 500 اسب بخار قدرت و 712 نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت این وانت نصب شد. شتاب 0 تا 60 مایل مدل های تک کابین این وانت با وزن 2330 کیلوگرم 4.9 ثانیه و حداکثر سرعت آنها 248 کیلومتر در ساعت بود. مدل های دو کابین با وزن 2548 کیلوگرم به 5.3 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 60 مایل نیاز داشتند و حداکثر سرعت آنها 237 کیلومتر در ساعت بود.

23 – داج وایپر SRT مدل 2015 – حجم موتور 8.4 لیتر

داج وایپر SRT مدل 2015

داج وایپر SRT مدل 2015

ظاهرا مهندسان داج از تلاش های قبلی خود راضی نبودند و در سال 2008 موفق شدند 100 سی سی دیگر به حجم موتور وایپر اضافه کنند. قدرت این موتور در نسل پنجم وایپر که آخرین نسل آن است تا 645 اسب بخار افزایش یافته بود و 813 نیوتن متر گشتاور داشت (اولین نمونه این موتور 10 سیلندر در اوایل دهه 1990، 8.0 لیتر حجم داشت و 400 اسب بخار قدرت تولید می کرد). عملکرد این خودرو نیز مانند موتور آن شگفت انگیز بود زیرا شتاب 0 تا 60 مایل آن 3.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 334 کیلومتر در ساعت بود. مدل ACR وایپر که سریعترین مدل آن است چندین رکورد در پیست های مختلف ثبت کرده است. با توجه به اینکه وایپر اکنون به تاریخ پیوسته است، باید این سوال را مطرح کنیم که آیا در آینده شاهد یک خودروی تولید سری با موتوری به این بزرگی خواهیم بود یا نه.

24 – موتور Crate شورولت ZZ572/620 مدل 1998 – حجم 9.4 لیتر

موتور Crate شورولت ZZ572/620 مدل 1998

موتور Crate شورولت ZZ572/620 مدل 1998

اگر 23 گزینه قبلی از نظر شما زیاد موتورهای بزرگی نیستند، نظر شما در این مورد چیست که صرفا یک موتور بخرید و آن را در هر خودرویی که خواستید نصب کنید؟ خرید و فروش موتورهای Crate یک تجارت پر رونق در ایالات متحده است که انواع و اقسام خودروسازان این موتورها را تولید می کنند. موتورهای Crate به موتورهای آماده گفته می شود که آنها را از قبل به صورت کامل مونتاژ می کنند و داخل جعبه قرار می دهند و برای مشتریان ارسال می کنند. طرفداران خودروهای Hot Rod و تیونرها علاقه خاصی به موتورهای آماده شورولت دارند. با پرداخت مبلغ 17.225 دلار می توانید صاحب یکی از موتورهای 8 سیلندر آماده شورولت شوید که 9.4 لیتر حجم دارد و 621 اسب بخار قدرت و 875 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اگر از بنزین مسابقه ای با اکتان بالا استفاده کنید قدرت این موتور تا رقم شگفت انگیز 720 اسب بخار افزایش می یابد. فقط قبل از سفارش حتما باید ابعاد محفظه موتور خودروی خود را بسنجید.

25 – کادیلاک 16 کانسپت مدل 2003 – حجم موتور 13.6 لیتر

کادیلاک 16 کانسپت مدل 2003

کادیلاک 16 کانسپت مدل 2003

با اینکه با انتخاب این خودروی مفهومی که مجهز به یک موتور 16 سیلندر با 1000 اسب بخار قدرت است، اندکی از قوانین سرپیچی کردیم ولی باید به این نکته اشاره کنیم که کادیلاک یک نمونه از این خودرو تولید کرد که موتور آن واقعا کار می کرد و در برنامه Top Gear نمایش داده شد. این خودرو در مجموعه فیلم های Click and Real Steel نیز حضور داشت. علاوه بر این، کادیلاک در دهه 1930، خودروهای تولید سری با موتورهای V16 تولید کرد که البته حجم موتور آنها تنها 7.4 لیتر بود. خودروی مفهومی کادیلاک 16 از فناوری کاهش حجم موتور بر حسب نیاز برخوردار است که به راننده اجازه می دهد با غیر فعال کردن تعدادی از سیلندرها، این موتور 16 سیلندر را به یک موتور 12 سیلندر یا 8 سیلندر تبدیل کند تا مصرف سوخت آن کاهش یابد. موتور 13.6 لیتری این کادیلاک 1356 نیوتن متر گشتاور دارد و مصرف سوخت آن در شرایط عادی 14.13 لیتر در 100 کیلومتر است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «با 25 خودرو با بیشترین حجم موتور در طول تاریخ آشنا شوید - بخش پنجم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..