تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش ۵۰ درصدی تقاضای آب تا سال ۲۰۳۰

ضرورت ورود ایران به برنامه‌های بین‌المللی آب

کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۳۰، تقاضا برای آب در دنیا تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش بولتن نیوز، اصغر مبارکی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۹۱ هر ساله در تار یخ ۲۶ تا ۳۱ آگوست، «هفته جهانی آب» با حمایت IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) پاس داشته می‌شود،اظهارکرد: سالانه در هفته جهانی آب، برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که مجری اصلی آن موسسه بین‌المللی آب استکهلم سوئد است. ارائه مقاله و گزارش توسط محققان و سیاستگذاران حوزه آب بخشی از برنامه‌های اجرا شده هر ساله در هفته جهانی آب است.

این کارشناس معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که عضو گروه‌های تخصصی IUCN نیز است، ادامه داد: به دلیل اهمیت آب برای همه کشورها، IUCN، برنامه مجزایی به منظور پیگیری این موضوع طراحی کرده است و علاوه بر تولید و انتشار مقاله‌های علمی متعددی در مورد آب، برنامه‌های مشخصی برای حل بحران آب در مناطق مختلف دنیا دارد.

مبارکی در ادامه با اشاره به شعار سال‌های گذشته برای هفته جهانی آب گفت: هر ساله با توجه به دغدغه‌های جهانی مربوط به حوزه آب شعارهایی انتخاب می‌شود تا تلاشی جهانی در آن زمینه صورت گیرد. برای مثال در سال ۲۰۱۷ شعار « آب، فاضلاب ، کاهش و استفاده مجدد از آب» و در سال ۲۰۱۶ شعار «آب برای توسعه» انتخاب شد
شعار امسال هفته جهانی آب

وی با بیان اینکه شعار امسال هفته جهانی آب، «آب، زیست بوم‌ها و توسعه جوامع انسانی» است، تصریح کرد: آب، زیست‌بوم‌ها و توسعه جوامع انسانی سه رکن جدانشدنی هستند و یکی بقای دیگری را تضمین می‌کند. واضح است که بدون آب، زیست‌بوم‌ها دچار افت و به تبع آن فعالیت‌های توسعه‌ای تعطیل می‌شوند. ضمن اینکه اگر زیست‌بوم سالمی نداشته باشیم، خطرات شدیدی توسعه جوامع انسانی و حتی بقای جوامع انسانی را تهدید می‌کند. برای مثال اگر تالاب، جنگل و مراتع در وضعیت مناسبی نباشد، آب به لحاظ کیفیت و کمیت دچار افت می‌شود و آسیب‌های این وضعیت به شکل بلایای طبیعی دامن انسان را می‌گیرد.
۹۰ درصد بلایای طبیعی مربوط به آب است

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد بلایای طبیعی مربوط به آب است، گفت: جنگل‌های مانگرو در مقابل امواج از سواحل نگهداری و تالاب‌ها هم به عنوان عامل کاهش شدت سیلاب‌ها و بهبوددهنده کیفیت آب و حتی هوا نقش‌آفرینی ‌می‌کنند بنابراین برای بقا و توسعه جوامع انسانی، لاجرم باید سلامت طبیعت و نظم عملکرد آن را تضمین کنیم. به‌طور قطع چنین روندی سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب انسان خواهد کرد.
از سال ۱۹۷۰، ۸۰ درصد تنوع زیستی آب‌های شیرین کاهش یافته است

به گفته مبارکی، در صورت از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع، کارکرد این اکوسیستم‌ها در جلوگیری از سیلاب‌های شدید از بین می‌رود و منجر به وارد شدن خسارت‌ها و آسیب‌های جدی به جوامع انسانی می‌شود. به همین علت سازمان ملل و IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) بر ارائه راهکارهای مبتنی بر نظام طبیعی به منظور حل مشکلات محیط زیستی تاکید بسیار دارد. ضمن اینکه بر اساس آمارهای IUCN از سال ۱۹۷۰، ۸۰ درصد تنوع زیستی آب‌های شیرین کاهش یافته است و همین موضوع یک زنگ خطر در حفاظت از زیست‌بوم‌ها به حساب می‌آید.

وی با اشاره به توجه اهداف بین‌المللی توسعه پایدار به آب اظهار کرد: هدف ششم از اهداف توسعه پایدار اشاره دارد که تا سال ۲۰۲۰ زیست‌بوم‌های مرتبط با آب مثل کوهستان‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها باید حفاظت و احیا شوند بنابراین کشور ما هم با توجه به معضلات گسترده‌ای که در حفاظت از این اکوسیستم‌های آبی و تنوع زیستی گیاهی و جانوری دارد، بهتر است که با همکاری با برنامه آب اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در حوزه بین‌المللی در زمینه آب فعال باشد و از تجربه‌های جهانی برای مدیریت زیست‌بوم‌های آبی استفاده کند




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش ۵۰ درصدی تقاضای آب تا سال ۲۰۳۰»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..