تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قاچاقچیان 908 عتیقه را از کجا آوردند؟

شاید آثار کشف و ضبط شده از سوی اداره کل اطلاعات استان خوزستان از قاچاقچیان، متعلق به این استان باشد، اما از یک نقطه ی خاص نیستند، به نظر می رسد این آثار را در طول یک مدت جمع آوری کرده و قصد خروج آن ها از کشور را داشته اند.

بعد از ظهر پنج شنبه هشتم شهریور، اداره کل اطلاعات استان خوزستان از کشف ۹۰۸ قطعه اشیاء عتیقه کم نظیر در این استان خبر داد؛ کشفی که عملیاتی که به دنبال آن توسط این اداره کل با چهار ماه رصد اطلاعاتی این مجموعه نفیس را که حاوی ۸۱ عنوان از جمله سکه های تاریخی، سرنیزه، درفش، آیینه شمعدان، بازوبند، دستبند و انگشترهای طلا، نقره و آهنی، عطردان های شیشه ای، خنجر، گرز، ظروف و وسایل جنگی است، کشف و ضبط کرده اند.

آن طور که در بیانیه این اداره کل آمده، کارشناسان میراث فرهنگی نیز این محموله را بررسی کرده و اعلام کرده اند محموله مربوط به به دوران های ساسانی، ایلمایی، اسلامی، هخامنشی، هزاره اول پیش از میلاد و قاجار است و از نظر فرهنگی، معنوی و تاریخی گنجینه تمام عیار محسوب می شود و غیر قابل ارزش گذاری است.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، در این زمینه می گوید: هنوز اطلاعات جدیدتری نداریم، اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در حال پیگیری است، اما این مساله که آن آثار سریعا باید به سازمان میراث فرهنگی منتقل شوند، باید پیگیری شود.

او با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی این استان قانونا باید این آثار را نگه داری کند، ادامه می دهد: باید به سرعت آثار صورت جلسه شده و سپس تحویل میراث فرهنگی شود. از این به بعد نیز حکم قوه قضائیه و نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی باید مدنظر باشد، اگر براساس کارشناسی های نهائی اعلام شود که تمام اشیاء اصل هستند و از نظر قانونی کسانی که آن را در اختیار داشته اند، کار خلاف قانون کرده اند، قوه قضائیه حکم به انتقال دائمی این آثار به سازمان میراث فرهنگی می دهد.

به گفته ی وی، با این وجود، باید تا زمان قطعی شدن همه چیز در مورد آثار به دست آمده، اشیاء باید در اداره کل میراث فرهنگی استان نگهداری شود و امین اموال آن ها را تحویل بگیرد.

بعد از آن که وزارت اطلاعات پرونده را با قوه قضائیه تنظیم کردو کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نیز مساله اصالت آثار را صد درصد تائید کردند، حکم برای این پرونده به دائمی و مجازاتِ متخلفان نیز اعلام می شود.

علی رضا ایزدی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، نیز در این زمینه به ایسنا می گوید: من همراه با کارشناسان میراث فرهنگی آثار کشف شده را دیدم، در اصل ۹۱۱ اثر هستند که سه اثر غیر اصل هستند و دیگر آثار یعنی ۹۰۸ قطعه به اتفاق نظر نظر کارشناسان تاریخی هستند.

او با بیان این که آثار کشف شده توسط اداره کل اطلاعات استان خوزستان، دست کم در این استان بی نظیر هستند و از نیروهای گمنام امام زمان (عج) برای جلوگیری از خروج غیرقانونی این آثارِ ارزشمند از کشور باید قدردانی کرد، تاکید می کند: تا کنون افرادی را در این زمینه دستگیر کرده اند، اکنون هم در حال انجام کارهای اطلاعاتی در این پرونده هستند.

وی با تاکید بر این که به نظر می رسد آثار کشف شده متعلق به یک نقطه ی خاص نیست، ادامه می دهد: به نظر می رسد در طول یک مدت این آثار را جمع آوری کرده اند و اکنون قصد خروج آن ها از کشور را داشتند.

به گفته او احتمال این که آثار به دست آمده متعلق به استان خوزستان باشند زیاد است، اما این که تعلق به یک محوطه تاریخی داشته باشند، کم است، چون دوره های تاریخی مختلفی را شامل می شوند.

ایزدی زمان تحویل این آثار به میراث فرهنگی را نیاز پیگیری های این سازمان می داند و ادامه می دهد: این اداره کل آمادگی دارد تا با صحبت با اداره کل موزه ها، آن ها را تحویل گرفته و به موزه ملی ایران منتقل کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قاچاقچیان 908 عتیقه را از کجا آوردند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..