تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا از رئیس‌کل قبلی بانک مرکزی تقدیر شد؟

صراط:

ابوالقاسم حکیمی‌پور به‌عنوان مخالف سیاستهای ارزی در برنامه مناظره ابراز کرد: یکی از ایرادات اصلی به دولت این است که اعضای تیم اقتصادی دولت، اقتصاددان نیستند. ایراد بعدی این است که برنامه‌های دولت، فردمحور است و دیدگاه کارشناسی ندارد. شروع بحران با اعلام ارز 4200تومانی شروع شد. اگر این برنامه خوب پیش می‌رفت ما می‌توانستیم خوب پیش برویم. اما با این نرخ ارز و مدیریت غلط، 18 تا 20 میلیارد دلار از کشور خارج شد و اتفاقات ناگواری افتاد. وی درباره دیدگاه اقتصادی دولت نیز گفت که دیدگاه اقتصادی دولت نئو‌کینزین است. یکی از اشکالات اساسی این است که در اقتصادی که مؤلفه‌های بازار در آن شکل نگرفته است، دولت به‌دنبال پیاده کردن اقتصاد آزاد است.

میزراخانی: سیاست فعلی ارزی، اجباری است نه انتخابی!

به گزاش تسنیم میرزاخانی، سردبیر روزنامه نیای اقتصاد دومین نفری که در بخش اول برنامه صحبتهای خود را آغاز کرد. این روزنامه نگار در این بخش عنوان کرد که ما اگر بخواهیم با افزایش نرخ ارز مواجه نباشیم. باید جلو سیاستهای تورم زا را بگیریم. افزایش نرخ ارز متاخر بر افزایش تورم است. متاسفانه در هنگام اعمال سیاستهای تورمی کسی اخطار نمی‌دهد. ما باید ما مردم صادق باشیم. وقتی سیاستهای تورمی در دستور کار قرار می گیرد، ما انتخابهای زیادی نخواهیم داشت.

ظاهری: اگردولت تیم خوبی داشت، می توانست نرخ ارز را ثابت نگه دارد!

ارسلان ظاهری در این بخش از برنامه، در ابتدا از عدم حضور مسئولینی از دولت و بانک مرکزی در برنامه انتقاد کرد. وی در ادامه ضمن انتقاد از محترکان کالا در کشور، اینگونه عنوان کرد که اگر می بینم بعضی ها اجناس خود را نکه می دارند به دلیل نااطمینانی به آینده است. دولت باید آرامش را به بازار برگردارند. دولت آقای روحانی در فرودین ماه به اعلام کرد که ما می خواهیم ارز را در 4200 نگه داریم. چون دولت تیم خوبی ندارد، نتوانست ارز را روی 4200 نگه دارد. اگر دولت می توانست تقاضا و عرضه ارز را مدیریت کند، ما با چنین مشکلی نداشته باشیم.وی در ادامه با انتقاد از افرادی که معتقدند با تعیین نرخ ارز را به بازار سپرد، افزود: نرخ ارز متغیری است که 1470 مولفه را تحت تاثیر قرار می دهد نباید آن را به یک بازار ناکارآمد بسپریم.

ندری: در شرایط فعلی نمی توانیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم

دکتر ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام که به عنوان موافق سیاستهای ارزی در برنامه حضور یافته بود، چهارمین نفری بود که در این بخش صحبت کرد. وی در بخش ابتدایی گفت که ما کشور را با دومنبع درآمدهای نفتی و چاپ پول اداره می کنیم و چندین دهه است که گرفتار رشد نقدینگی هستیم. ما تاکنون با درآمدهای ارزی، توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم اما در ابتدای سال و با نگرانی خروج آمریکا از برجام، تقاضای مردم برای نگهداری دارایی های ریال کم شد و سرعت گردش پول افزایش پیدا کرد و دولت برای کنترل این وضعیت در فرودین ماه سهمیه بندی را در دستور کار گذاشت. اما الان راه حل میانه را انتخاب پیاده می کند. الان نمی توانیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم.

میرزاخانی: ما اقتصاد بازار نداریم، سیاستهای فعلی به بانک مرکزی تحمیل شد!

در بحث آزاد برنامه میززاخانی، سیاستهای ارزی دولت یازدهم ودوازدهم را به سه دوره تقسیم کرد. او گفت که ما در دولت تدبیر و امید سه دوره سیاست ارزی داشتیم. یک دوره 4200 بود که من به شدت مخالفم.یک دوره از 4200 تا تشکیل بازار ثانویه بود که با این دوره هم مخالفم. چون باعث ارزان فروشی منابع ملی مثل سکه شد. دوره فعلی که با تغییر رئیس بانک مرکزی همراه بود، مجبور به اجرای سیاستهایی شدیم که عدم اجرای آنها، موجب اتفاقات بدی در اقتصاد کشور می شد. وی ادامه داد که با ثابت نگه داشتن نرخ ارز، تورم به آینده پرتاب می شود. بسته فعلی، سیاستهایی بود که به دلیل شرایط اقتصادی، به بانک مرکزی تحمیل شد. برخلاف گفته های آقای حکیمی پور من معتقدم که ما الان اقتصاد آزاد در کشور نداریم. من به سیاستهای فعلی دولت هم نقد دارم.

حکیمی پور: چرا از رئیس بانک مرکزی که دلار 3800 تومانی را تحویل گرفت و 11 هزار تومانی تحویل داد تقدیر می شود؟ وزرا و رئیس جمهور کتاب هنر تحریمها را بخوانند!

حکیمی پور که خود فارغ التحصیل آمریکا است، گفت اقتصاد آزاد در کشور ما بدون نظارت و کنترل پیاده می شود. اول باید مولفه ها شکل بگیرد و بعد اقتصاد ازاد پیاده شود. وزرا و رئیس جمهور باید کتاب هنر تحریمها ریچارد نفیو را بخوانند. او در این کتاب سه سال پییش، نرخ ارز را پاشنه آشیل اقتصاد ایران عنوان می کند. سیاستهای بسته ثانویه باید دو سال و نیم پیاده میشد نه الان. متاسفانه دولت هیچ برنامه راهبردی ندارد. وی ادامه داد که متاسفانه از رئیس بانک مرکزی که دلار 3800 تومان را تحویل گرفت و دلار 11 تومانی تحویل داد، تقدیر می شود؟؟؟ چرا این همه بانک در کشور وجود دارد؟

ندری: اگر مدیران پاک دست نداریم و کم است، باید از نهاد بازار استفاده کنیم.

ندری در ادامه گفت که قبل از ارز 4200 چون دولت دسترسی به منابع داشت، می توانست نرخ ارز را مدیریت کند. بعد از عید، بر اثر اعلام خروج امریکا از برجام، انتظارات تورمی شدت رفت و مردم به دنبال دارایی هایی رفتند که ارزش پول آنها را حفظ کند. دولت در فرودین ماه شیوه قبلی مدیریت ارز را کنار گذاشت و با علام لیستی از نیازهای وارداتی، گفت به آنها ارز می دهم. چون رانتی ایجاد شده بود، همه برای واردات بیش اظهاری کردن وتخلفات زیادی پیش اومد.حال سوال این است که راه چل چیست؟ آقای ظاهری می گوید که باید نظارت درست وآدمهای پاک دست داشته باشیم. خوب وقتی نداریم باید چکار کینم؟ باید از فرصت نهاد بازار استفاده کنیم. ما در این چند سال نتوانستیم نهاهای لازم را برای گسترش بازار ایجاد کنیم و باید از فرصت فعلی استفاده نماییم.

ظاهری: با تشکیل بازار ثانویه، 160 هزار میلیارد تومان به جیب پتروشیمی ها و فولادی ها رفت!

ظاهری در ادامه گفت که با اعلام سیاستهای جدید ارزی مردم ضرر بسیاری کرده اند. وقتی دولت تحت عنوان بازار ثانویه نرخ 8000 را به رسمیت شناخت، 160 هزار ملیارد تومان رانت از محل ما به التفاوت نرخ 3800 تا 8000 تومانی، به جیب فولادی ها، پتروشیمی ها، فرش فروشها و پسته فروشها و کسانی که منابع خام کشور را صادر می کنند رفته است. آیا قاطبه مردم از از این سیاستها نفع می برند؟ این سیاستهای ارزی به ضرر مردم است. وی در ادامه روزنامه دنیای اقتصاد را بزرگترین حامی سیاستهای دولت عنوان کرد.

میرزاخانی: دولت باید از رانت پتروشیمی ها وفولادی ها، مالیات بگیرد. این سیاست بهتر از به آتش کشیدن منابع کشور است.

میرزاخانی در پاسخ به ظاهری گفت که ما با ارز 4200 تومانی منابع ارزی کشور را به آتش می کشیم. وی در ادامه گفت که به نظر من این رانتی که به جیب فولادی ها و .. می رود بهتر از به آتش کشیدن منابع ارزی با دادن ارز 4200 تومانی است. دولت از این رانت باید مالیات بگیرد. سیاستهای فعلی را اجبارا اجرا می کنیم.

ظاهری: اگر یک دولت پاک دست و مقتدر داشتیم، می توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم!

ظاهری در ادامه عنوان کرد که اگر دولت می توانست ارز 4200 تومانی را مدیریت کند، این همه انتقاد به آن سیاستها نداشتیم. من با حرف آقای ندری، که گفت ما امکان ثابت نگه داشتن نرخ ارز را نداشتیم، مخالفم. چرا مسئولین سیاستهای پولی باید در بند باشند؟ چون سالم و درست عمل نکردند. اگر یک دولت پاک دست و مقتدر داشتیم، می توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم. در سال 74 آقای هاشمی، با کنار گذاشتن تیم اقتصادی، تیمی آورد که نرخ ارز راثابت نگه داشت. من معتقدم که باید ارز را مدیریت کنیم.

حکیمی پور: رئیس جمهور باید با مردم صحبت کند! ما در شرایط فعلی نیاز به جراح داریم. مدیران فعلی دولت، حتی پزشک عمومی هم نیستند!

در ادامه این مناظره داغ، حکیمی پور باز هم دولت را مقصر اصلی ایجاد وضع موجود عنوان کرد. او اینگونه ادامه اداد که ما در جنگ اقتصادی نیاز به جراح داریم. چون خونریزی داریم. اما مدیران فعلی دولت، حتی پزشک عمومی هم نیستند. وقتی رئیس جمهور می بیند که همه به یک مطلب انتقاد می کنند چرا گوش شنوایی ندارد؟ آیا این لجبازی نیست؟ در ترکیه وقتی آن جاسوس را گرفتند و ارزش لیرترکیه سقوط کرد، اردوغان هر روز در تلویزیون ظاهر می شد و از مردم برای حل مشکلات کمک می گرفت. الان اعتماد عمومی در کشور از بین رفته است. رئیس جمهور در گفتگوی آخر خود گفت که من خرداد ماه می خواستم صحبت کنم اما چون فوتبال جام جهانی بود نیامدم. رئیس جمهور باید با مردم صحبت کند.

ظاهری: این نرخ 8080 تومانی از کجا آمده است؟دلار 8 هزار تومانی چندین میلون نفر را زیر خط فقر می برد!

ظاهری در ادامه اینگونه ادامه داد که نباید فشار ایجاد زیرساخت برای بازار را مردم تحمل کنند. دلار 8000 تومانی چندین میلیون نفر را زیر خط فقر می برد.فشار ایجاد این زیر ساختها را چه کسی باید تحمل کند؟ مردم؟؟ صادرکنندگان غیرنفتی تا انتهای سال رانت زیادی به جیبشان می رود. دلار 8 هزار تومانی چندین میلیون نفر ایرانی را به زیر خط فقر می برد!! وی در ادامه عنوان کرد که من مخالف سپردن نرخ ارز به بازار نیستم. اما باید یک بازار منسجم ارزی داشته باشیم. الان این نرخ 8080 تومانی از کجا آمده است؟ دوران فعلی دوران گذارست و با دوران ثبات فرق دارد. تیم اقتصادی دولت یک نسخه خوب را خراب کرد. منابع ارزی ذخیره استراتژیک کشور است. شما می گویید چون این آقایون نمی توانند پس هیچ کس نمی توانند؟ اگر اسمش بازار ثانویه است، پس چرا وزیر نفت به پتروشیمی ها نامه می زند و دستور می دهد که باید ارز خود را ارائه دهید؟ این نرخ 8080 تومانی از کجا آمده است؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا از رئیس‌کل قبلی بانک مرکزی تقدیر شد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..