تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علل و درمان افتادگي رحم

علل و درمان افتادگي رحم

خبرگزاري آريا –
راههاي درمان افتادگي رحم افتادگي رحم به معني جابه‌جايي رحم و ديگر ارگان‌هاي لگني به سمت پايين است‌
جالب است بدانيد جداي از تاثير زايمان طبيعي در بروز افتادگي رحم، ژنتيک نيز عامل ديگري است که در اين زمينه نقش موثري دارد و نبايد ناديده گرفته شود. به طوري که ممکن است براي فردي پس از چند مرتبه زايمان طبيعي سخت و مشکل هم اتفاق خاصي پيش نيايد، ولي شخص ديگري با يک بار زايمان طبيعي هم دچار اين مشکل شود.
با اين حال علت بروز افتادگي رحم را متخصص زنان و زايمان جويا شديم. وي با تاکيد بر اين که افتادگي رحم به دليل شل‌شدن عضلات ديواره رحم اتفاق مي‌افتد که طي آن، رحم کمي جابه‌جا مي‌شود و پايين‌تر از جاي معمول قرار مي‌گيرد در اين باره توضيح مي‌دهد:
افتادگي رحم و مثانه به معني جابه‌جايي رحم و ديگر ارگان‌هاي لگني به سمت پايين و برآمده شدن به داخل مهبل است‌. اين جابه‌جايي سبب احساس فشار و درد لگني و در اغلب موارد، مشکلات ادراري مي‌شود. معمولا علت اين بيماري، فشار ناشي از حاملگي و زايمان است‌. اما عوامل ديگري چون سن بالا، چاقي، سرفه مزمن و شلي ذاتي فاشياي لگني ( افتادگي و شلي لگن ) نيز مي‌تواند در بروز اين مشکل موثر باشد .
افتادگي لگن، بي‌اختياري ادرار مي‌آورد
معمولا افتادگي رحم و مثانه به‌طور همزمان اتفاق مي‌افتد که ناشي از شل‌شدن ديواره ميان واژن و مثانه است‌. در نتيجه مثانه کمي جابه‌جا مي‌شود و بر اثر آن، مجراي ادرار هم جابه‌جا شده و زاويه ميان مجراي ادرار و مثانه تغيير پيدا مي‌کند. بر اثر بروز چنين مشکلي ممکن است فرد دچار بي‌اختياري ادرار شود که اين وضع هم مي‌تواند بسيار ناراحت کننده باشد.
در بسياري موارد، بي‌اختياري ادرار، احساس فوريت در ادرار، تکرر ادرار، احتباس ادراري، يبوست، بي‌اختياري مدفوع، درد لگن، درد موقع نزديکي، افزايش ترشحات واژن و احساس پري در واژن به‌عنوان عوارض همراه با افتادگي لگن شناخته مي‌شوند .
تشـخيص افتادگـي ارگان‌هاي لگني معاينه دقيق توسط جراح بيماري‌هاي زنان و انجام تست‌هاي تشخيصي خاص است.
گام اول درماني انجام ورزش‌هاي خاص
جالب است بدانيد افتادگي رحم را نمي‌توان به کمک درمان‌هاي دارويي برطرف کرد‌. گرچه در برخي موارد درماني بجز جراحي براي افتادگي رحم مطرح نيست، اما در مراحل ابتدايي بيماري نبايد به فکر جراحي بود، بلکه در اين مرحله رعايت برخي ملاحظات و نيز کمک گرفتن از ورزش‌هايي که از سوي پزشک توصيه مي‌شود، مفيد خواهد بود.
بهره‌گيري از ورزش درماني معمولا در موارد درجات خفيف بيماري بسيار موثر خواهد بود. براساس آن از بيمار خواسته مي‌شود فيبر بيشتري در رژيم غذايي براي پيشگيري از يبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن است، آن را درمان کند .
بيمار داراي افتادگي رحم بايد از بلند کردن اشياي سنگين و سيگار کشيدن خودداري کند و کافئين مصرف نکند‌. همچنين اگر داراي اضافه وزن است، سعي در کاهش وزن خود داشته باشد. بررسي‌ها نشان داده است انجام ورزش‌هاي تقويت‌کننده عضلات لگن شامل انقباضات مکرر به مدت سه تا شش ماه در درمان درجات خفيف افتادگي رحم موثر بوده است. حتي ممکن‌ است‌ شياف‌ مهبل‌ (دستگاه‌ حلقه‌اي‌ کوچک‌ که‌ براي‌ کمک‌ به‌ نگه‌‌داشتن‌ رحم‌ در يک‌ موقعيت‌ طبيعي‌ در مهبل‌ گذاشته‌ مي‌شود) تجويز شود. دارو درماني‌ با استروژن‌ مهبلي در زنان يائسه نيز مي‌تواند جريان‌ خون‌ بافت‌هاي‌ مهبل‌ و قدرت‌ بافت‌هاي‌ حمايت‌کننده‌ را افزايش‌ دهد.
راههاي درمان افتادگي رحم
معمولا افتادگي رحم و مثانه به‌طور همزمان اتفاق مي‌افتد
وقتي چاره‌اي جز جراحي نيست
بي‌شک، در مواردي که بيمار علائم ادراري يا عدم تخليه کامل ادرار يا مدفوع دارد، در انجام نزديکي مشکل دارد يا در مواردي که روش‌هاي ذکر شده و ورزش در درمان بيمار موثر نيست، انجام جراحي‌هاي ترميمي از سوي جراح زنان موثر‌ترين توصيه خواهد بود.
تقويت عضلات کف لگن را ناديده نگيريد
ورزش‌هاي کگل با هدف تقويت عضلات حمايت‌کننده کف لگن به کار مي‌رود، مهم‌ترين عضله کف لگن که از طريق اين ورزش تقويت مي‌شود عضله‌اي به شکل يو انگليسي است. اين عضله از جلو به عقب لگن کشيده مي‌شود. براي يافتن اين عضله کافي است در هنگام ادرار کردن سعي کنيد جريان ادرار را متوقف کنيد در اين هنگام عضله منقبض شده قابل لمس است. براي انجام تمرين موثر لازم است عضله مذکور ده ثانيه منقبض شود و ده ثانيه شل شود و اين کار ۱۵ بار تکرار شود.
با اين که اين ورزش‌ها بهترين شيوه براي پيشگيري از افتادگي‌ها به حساب مي‌آيد، اما به اين نکته نيز توجه داشته باشيد وزن زياد هم مي‌تواند عاملي باشد براي ايجاد افتادگي و در نتيجه کاهش وزن و حفظ وزن مناسب را نبايد کم اهميت دانست.
نشانه‌اي که نبايد ناديده گرفته شود
افتادگي رحم و مثانه در بسياري موارد با هم همراه هستند‌. افتادگي مثانه موجب بي‌اختياري ادرار مي‌شود که در مراحل اوليه به صورت بي‌اختياري استرسي (فشاري) بروز مي‌کند‌. به اين معني که در صورت ايجاد فشارهايي مانند عطسه يا سرفه کردن، خنديدن، دويدن يا برداشتن اجسام سنگين ممکن است فرد با اين مشکل روبه‌رو شود و زماني که اين وضع به طور مکرر و دائم ادامه مي‌يابد، حتما براي درمان آن بايد به پزشک مراجعه شود.
پيشگيري‌ از افتادگي رحم
توصيه‌هاي زير را براي پيشگيري از افتادگي رحم ناديده نگيريد:
ـ تناسب اندام‌تان را حفظ‌ کنيد و نگذاريد دچار اضافه وزن شويد.
ـ در طول‌ بارداري‌ و پس‌ از زايمان‌، تمرينات‌ ورزشي‌ انجام‌ دهيد.
ـ از يک‌ رژيم‌ غذايي‌ طبيعي‌ و کاملا متعادل‌ استفاده‌ کنيد.
ـ براي‌ حفظ‌ قدرت‌ عضلاني‌ مناسب‌، در يک‌ برنامه‌ ورزشي‌ منظم‌ شرکت‌ کنيد. ورزش‌ مي‌تواند غالبا کارکرد عضلات‌ را بهبود بخشد.
ـ از ابتلا به يبوست‌ پيشگيري کنيد.
منبع: jamejamonline.ir/sara




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علل و درمان افتادگي رحم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..