تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پوسيدگي دندان در دوران شيرخوارگي

پوسيدگي دندان در دوران شيرخوارگي

خبرگزاري آريا –
پوسيدگي دندان,پوسيدگي دندان در دوران شيرخوارگي,پوسيدگي دندان در کودکان
پوسيدگي دندان در دوران شيرخوارگي در ابتدا از سطوح بيروني دندانهاي جلوي فک بالا شروع شده سپس اولين کرسي‌هاي بالا و پايين را درگير مي‌سازد.
دکتر گلپايگاني در اين زمينه گفت: غذا خوردن طولاني ‌مدت کودک با شيشه شير يا حتي شير مادر ممکن است باعث به وجود آمدن نوعي از پوسيدگي زودرس در سنين ۲ تا ۴ سالگي شود که به آن پوسيدگي شيشه‌ شير مي‌گويند.
ايشان اظهار داشت: اين نوع پوسيدگي در ابتدا از سطوح بيروني دندانهاي جلوي فک بالا شروع شده سپس اولين کرسي‌هاي بالا و پايين را درگير مي‌سازد. جالب است بدانيم که در اين نوع پوسيدگي، دندانهاي جلو فک پايين مبتلا نمي‌شود. وي در تشريح چگونگي ايجاد اين نوع پوسيدگي گفت: کودک درهنگام خواب در بعدازظهرها يا شب، از يک شيشه محتوي شير يا شير مادر استفاده کرده و بارها در طي شب از خواب بيدار شده و شير مي‌خورد بنابراين وقتي کودک به خواب مي‌رود، شير که محتوي قند است اطراف دندانهاي جلو فک بالا را احاطه مي‌کند و قندهاي داخل مايع، يک محيط بسيار مناسب براي رشد ميکروبها که قادر به ايجاد اسيد هستند را فراهم مي‌کند. گلپايگاني با اشاره به اينکه جريان بزاق در هنگام خواب کاهش مي‌يابد و اين کندي شستشو و تخليه مايعات شيرين از دهان باعث به وجود آمدن پوسيدگي زودرس در دندانهاي مزبور مي‌شود گفت: اين نوع پوسيدگي در کودکاني که عادت دارند در هنگام خواب از شير مادر استفاده کنند نيز ديده مي‌شود و اين موضوع نشان مي‌دهد که حتي قند موجود در شير (لاکتوز) هم درصورتي که بر روي دندان ها راکد بماند، مي‌تواند باعث بروز پوسيدگي‌ شود.
وي اظهار داشت: پوسيدگي دوران شيرخوارگي معمولاً سريع پيشرفت کرده و تاج دندانهاي جلو فک بالا را کاملاً از بين برده و سبب به وجود آمدن آبسه بر روي لثه‌ها مي‌شود و از آن جا که کودک در سن بروز اين نوع پوسيدگي قادر به همکاري نيست بنابراين درمان آن از پيچيدگيهاي زيادي برخوردار است.
رئيس انجمن دندانپزشکي کودکان درباره پيشگيري از بروز پوسيدگي دوران شيرخوارگي ابراز داشت: والدين بهتر است اولين ملاقات با دندانپزشک را قبل از يک سالگي فرزندشان داشته باشند تا از اين طريق آگاهيهاي لازم را دريافت کنند همچنين پس از استفاده از شير و قبل از خواب کودک، کمي آب از طريق شيشه‌ داده شده و با يک قطعه گاز استريل مرطوب، دندانهاي جلو فک بالا تميز شود. وي اضافه کرد: والدين بايد در اولين فرصت ممکن شير را از طريق فنجان به کودک بدهند تا درهنگام خواب از شيشه يا شير مادر استفاده نشود همچنين با مراجعه منظم به دندانپزشک امکان استفاده از فلورايد را فراهم کنند.
منبع:mehrnews.com




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پوسيدگي دندان در دوران شيرخوارگي»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..