تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از اسطخودوس تا چوب؛ عناصر و مواد پرکاربرد در عطرسازی

وب سایت مدوپیا - سارا محمدی: آیا می‌دانید عناصر تشکیل دهنده‌ی عطرشما چیست؟ آیا می‌توانید ازعناصر تشکیل دهنده‌ی عطررایحه را حدس بزنید؟

عناصر پرکاربرد در عصرسازی

تا به حال پشت بسته‌بندی عطرهایتان را مطالعه کرده اید؟ آیا می‌دانید در عطر موردعلاقه‌تان چه عناصری وجود دارند؟ منظور از نت ابتدایی و میانی و ماندگار چیست؟ کدام عناصر تنها در عطرهای گران قیمت وجود دارند؟ چگونه بدون تست کردن عطر، بدانیم رایحه‌ی آن چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

هرم بویایی

عناصر پرکاربرد در عصرسازی

هرم بویایی یک عطر از سه بخش کلی به نام‌های: نت اولیه، نت میانی و نت ماندگار. اولین بویی که از استشمام عطر به مشامتان می‌رسد، همان نت ابتدایی است. عناصر بکار رفته در این نت، دارای مولکول های بسیار فرار هستند. دقیقا به همین علت وقتی در شیشه‌ی عطرتان را برمیدارید در ابتدا یک رایحه‌ی تند به مشامتان می‌رسد. گروهی از عناصر عطرسازی به دلیل ماهیتشان (همان مولکول‌های فرار)، در نت ابتدایی به‌کار می‌روند. انتخاب عناصر موجود در نت ابتدایی از لحاظ میزان فروش عطر، بسیار اهمیت دارد. برای نت میانی عطر که به همراه نت ماندگار، بدنه‌ی اصلی هرم را تشکیل می‌دهد، از عناصر پرطرفدار و ماندگارتری نسبت به نت اولیه بهره می‌گیرند. و در نت ماندگار هم از ماندگارترین و غلیظ‌ترین اسانس‌ها استفاده می‌شود. نت ماندگار عطر، همان رایحه‌ای است که پس از سپری شدن یک ساعت (حدودا) پاف کردن عطر، به مشام می‌رسد.

عناصر پر کاربرد در نت ابتدایی

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
عصاره‌ی لوندر

طبق هرم بویایی، (هرم های بویایی مختلفی وجود دارد، در مورد رایج ترین انواع آن صحبت می‌کنیم) عناصر نت‌های ابتدایی (رایحه‌ی اولیه) عمدتا مرکبات و ترکیبات آروماتیکی چون اسطخودوس (لوندر) هستند. مرکبات به عطرتان، رایحه‌ای تند و ترش و شیرین می‌دهند و لوندر یک رایحه‌ی ملایم و شیرین و فریبنده برای شما به ارمغان می‌آورد.

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
عصاره ی مرکبات

عناصر پرکاربرد در نت میانی

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
ادویه در عطر

عناصر پرکاربرد در نت میانی شامل گیاهان معطر، گل‌ها و ادویه ها هستند. از گیاهان معطر می‌توان به پچولی (نعناع هندی) اشاره کرد که به عطر، رایحه‌ای تند و تلخ (کمی شیرین) می‌افزاید. عصاره های گلی مورد استفاده در عطرسازی، بسیار متنوع اند. از این گل‌ها می‌توان به یاس، زنبق، مگنولیا، گل صد تومانی، رز، مریم و … اشاره کرد. گل‌ها به عطر شما، رایحه‌ای تابستانی و لطیف می‌دهند. ادویه‌ها رایحه‌ عطرتان را تند و تیز و خاص می‌کنند. معمولا عطرهایی که در نت میانی خود، دارچین، جوز، هل، زنجبیل، زعفران، انواع فلفل، سنا، میخک، وانیل و سایر ادویه‌های رایج در عطرسازی را دارند، برای فصول پاییز و زمستان مناسب ترند و به دلیل رایحه‌های خاصشان، طرفداران خاصی هم دارند. (برخی ادویه‌های تند می‌توانند در نت پایانی هم حضور داشته باشند مثل وانیل)

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
ادویه در عطر

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
اسانس گیاهی

عناصر پرکاربرد در نت ماندگار

عناصری که در نت ماندگار به کار می‌روند، دارای مولکول‌های بزرگتر و سنگین‌تری هستند و به همین دلیل سرعت تبخیر آن‌ها هم پایین تر است. از این عناصر می‌توان به مشک، عنبر، عناصر شکلاتی، عناصر چوبی و … اشاره کرد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این نت به همراه نت میانی، رایحه‌ی اصلی عطرتان را می‌سازند. هر گروه از عناصر مذکور، رایحه ای خاص به عطرتان می‌دهند. بهتر است هنگام خرید عطر، کمی زمان بدهید تا نت های به کار رفته در عطر مشخص شوند. حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که پس از خرید عطرتان، وقتی به منزل باز‌میگردید از بوی عطری که روی یکی از دست‌هایتان زده‌اید، بیشتر خوشتان می‌آید! این دقیقا همان عناصر نت ماندگار هستند که حالا سر و کله‌شان پیدا شده!

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
عصاره‌ی شکلات

عناصر پرکاربرد در عصرسازی
چوب صندل




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از اسطخودوس تا چوب؛ عناصر و مواد پرکاربرد در عطرسازی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..