تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حاتمی کیا: وقتی حاج قاسم «به وقت شام» را دید، ترسیدم!

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛نشست خبری فیلم سینمایی «به وقت شام» درسوریه همزمان با اکران در شهرهای مختلف این کشور با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم برگزار شد.

حاتمی‌کیا در ابتدای این نشست که با حضور گسترده رسانه‌های سوری همراه بود، گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی می‌شناختم. آنچه که در سوریه رخ داده، این است که کسانی که در اینجا درحال جنگ هستند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگ هستند، که همین مسئله باعث پیچیدگی موضوع می‌شود و به نظرم سینما می‌توانست بخشی از این موضوع را باز کند.

وی در ادمه افزود: خدا را شاکرم قبل از وقوع فاجعه در بوسنی، من فرصت پیدا کردم در روزهایی که هنوز جنگ به اتمام نرسیده بود فیلمی داستانی از شرایط موجود در آنجا بسازم که متاسفانه هرگز موفق به دیدار با افراد بوسنیایی و مشاهده واکنش آنها نسبت به فیلمم نشدم ولی در مقابل بسیار خوشحالم که موفق به دیدن واکنش مردمان سوری نسبت به دیدن فیلم «به وقت شام» شدم.

حاتمی کیا: از واکنش مردم سوریه به فیلمم خوشحالم/ وقتی حاج قاسم به وقت شام را دید، ترسیدم!

این کارگردان ادامه داد: من از جهت فیلمسازی مایل بودم که کاملا صفر تا صد این فیلم را در سوریه بسازم اما شرایط به گونه‌ای بود که امکان ساختن فیلم در اینجا ـ مثلا در شهر تدمر ـ از ما سلب شد.

حاتمی‌کیا در خصوص استفاده از بازیگران سوری در این فیلم اظهار داشت: قاعدتا بنده برای انتخاب بازیگرها در فیلم، همیشه از کمک بازیگردان استفاده می‌کنم. برای این فیلم هم سعی کردم از کسی استفاده کنم که شناخت نسبتا دقیقی نسبت به این محیط و بازیگرانش دارند.

وی در خصوص فیلمسازی فیلمنامه فیلم سینمایی «به وقت شام» و انتخاب موضوع گفت: من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیف‌الله داد فیلم «بازمانده» را در سوریه ساخت.

 قرار بود «بازمانده» را من بسازم!

کارگردان به وقت شام در پاسخ به سوال «اگر جنگ نبود آیا شما باز هم رغبت می‌کردید که در رابطه با سوریه فیلمی بسازید؟ و اگر می‌ساختید در چه حوزه ای بود؟» نیز تاکید کرد: حرف درستی است، اگر جنگ نبود امکان نداشت که من فیلمی درباره سوریه بسازم و فقط برای زیارت به اینجا می‌آمدم. لازم به ذکر است که در ابتدا قرار بود فیلم بازمانده آقای داد را بنده بسازم اما به جهت بروز برخی مسائل شخصی قبول نکردم.

داستان فیلم «به وقت شام» زاییده تخیل من است

حاتمی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داستان خلبان ایرانی در فیلم واقعی است و یا اینکه واقعا برای یک رزمنده ایرانی در سوریه همچین اتفاقی افتاده، اظهار داشت: من برای تحقیقاتم نزدیک به یک ماه در سوریه بودم، موضوعی که پیش آمده مثل یک تابلوی نقاشی است که بنده قطعات آن را کنار هم چیده و کلاژی را ایجاد کردم که طبق تحقیقاتم قطعه قطعه این کلاژ واقعی است ولی کل این موضوع یعنی داستان فیلم زاییده تخیل بنده است.

حاتمی کیا: از واکنش مردم سوریه به فیلمم خوشحالم/ وقتی حاج قاسم به وقت شام را دید، ترسیدم!

 امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه باشند

کارگردان فیلم سینمایی به وقت شام در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه مخاطب این فیلم چه اشخاصی هستند و اینکه آیا شما این فیلمنامه را برای تماشاچی سوری نوشته‌اید ،گفت: در تحقیقاتم با افرادی که سوریه بودند همکاری داشتم، امیدوارم مخاطب این فیلم مردم خاورمیانه، از کشور خودم، کشور شما و همه کشورهای همسایه باشند و سعی کردیم که شخصیت‌هایی را وارد فیلم کنیم که مثلا از کشورهای غیر از خاورمیانه و قاره‌های دیگر باشند.

 به دنبال سینمای جشنواره‌پسند نبودم

حاتمی‌کیا در ادامه این نشست رسانه ای تصریح کرد: من یک سینماگر قصه گو هستم، جذابیت داستان برایم مهم است و هرگز مایل نبودم فیلمی بسازم که جنبه هنری و جشنواره ای داشته باشد و دوست دارم که طیف های مختلفی از مردم فیلمم را مشاهده کنند و در صدر به عنوان فیلم، لذت کافی را ببرند. در کل به عنوان اصل اول دوست داشتم که فیلم بسازم و این اصل هم برای بنده مهم بود.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: به عنوان مثال باند فرودگاه تدمر نزدیک به هزار متر است ولی برای من اصلا مهم نبود که به این موضوع فکر کنم که آیا در واقعیت هواپیمایی مثل هواپیمای در فیلم می‌تواند در آن فرود بیاید یا نه. مهم برای ما این بوده و هست که در ساختار فیلم شما و یا مخاطب باور کند که همچین موضوعی ممکن است اتفاق بیفتد.

این کارگردان سینما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: در جواب اینکه دوربین من در این فیلم دنبال چه چیزی بوده باید بگویم که دنبال آدم‌ها، احساسات و عواطف آنها، شادی و غم‌هایشان که در این موضوع درگیر هستند.

در فیلم جنگی به دنبال صلح می‌گردم

در ادامه این نشست دو ساعته حاتمی کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چیزی در فیلم های جنگی هست که شما را جذب می‌کند و شما را به ساختن فیلم در این زمینه سوق می‌دهد، توضیح داد: من در ایران مشهور به کارگردانی هستم که فیلم‌های جنگی زیادی ساخته است. برای من موقعیت‌های بین مرگ و زندگی جذاب است، چون خودم در این چنین فضاهایی حضور داشتم و به همین دلیل دوست داشتم و تعقیب‌گر صلح و وجوه انسانی جنگ بودم.

 «آژانس شیشه‌ای» سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی می‌شود

حاتمی کیا در خصوص وجهه سیاسی فیلم به وقت شام گفت: منظور من از سیاسی نبودن فیلم این است که این فیلم بیانیه سیاسی نیست. به نظر من اینکه فرد سیاسی وجود ندارد،کذب محض است. مشهورترین فیلم من که آژانس شیشه ای است، سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تلقی می‌شود.

 اسراییل دشمن مشترک ایران و سوریه است

وی در ادامه این نشست خبری افزود: ما سعی می‌کنیم در همه جا نقاط مشترک با خودمان را پیدا کنیم. هر کشوری ممکن است با کشور دیگر نقاط مشترک داشته باشد مثل دشمن مشترک کشور سوریه و ایران که اسراییل است.

حاتمی کیا ادامه داد: کشور سوریه تاریخ بسیار مهمی دارد و امکان ندارد که بتوان با آن شوخی کرد و به نظر من حرف های شنیدنی زیادی دارد.

وقتی حاج قاسم «به وقت شام» را دید، ترسیدم

ابراهیم حاتمی کیا در خصوص واکنش حاج قاسم سلیمانی بعد از تماشای فیلم به وقت شام گفت: واقعیت این است که من از برخورد با ایشون می‌ترسیدم و هنگامی هم که قرار شد با ایشان فیلم را ببینیم در هنگام دیدن فیلم حتی از ایشان دورتر نشسته بودم ولی وقتی که فیلم را دیدند، خدا را شکر راضی بودند و وقتی خواستند من را در آغوش بکشند،گریه کردند، بسیار خوشحال بودم از اینکه سردار سلیمانی فیلم بنده را تحسین کردند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حاتمی کیا: وقتی حاج قاسم «به وقت شام» را دید، ترسیدم!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..