تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۵ دليل بيدار شدن از خواب در ميانه‌هاي شب

5 دليل بيدار شدن از خواب در ميانه‌هاي شب

خبرگزاري آريا –
بي خوابي
گاهي اوقات بيدار شدن هاي شبانه عادي است‎
بيدار شدن از خواب چند ساعت پيش از اين که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآيد به واقع شرايطي آزاردهنده است. براي بسياري از ما چند دقيقه خواب بيشتر نيز مي تواند بسيار رضايت بخش باشد.
بي خوابي در باور عمومي به عنوان ناتواني در به خواب رفتن شناخته مي شود. اما اگر يک روتين وقت خواب منظم را دنبال مي کنيد، احساس خواب آلودگي مي کنيد، در زماني مشابه از شب به خواب مي رويد، اما در نيمه هاي شب از خواب بيدار مي شويد و در به خواب رفتن مجدد با دشواري مواجه هستيد با پديده اي به نام “بي خوابي مياني” مواجه هستيد.
به گزارش “ايزي هلث اپشنز”، گاهي اوقات اين بيدار شدن هاي شبانه عادي بوده و به مساله خاصي اشاره ندارند.
اگر در ميانه هاي شب از خواب بيدار مي شويد، اما اين شرايط براي شما ناراحت کننده و آزار دهنده نيست، مي توانيد طي اين بازه زماني بيداري مديتيشن، مطالعه يا گوش دادن به موسيقي آرامش بخش را مد نظر قرار دهيد. وادار کردن خود در به خواب رفتن دوباره بدترين کاري است که مي توانيد در اين شرايط انجام دهيد.
اگر قصد داريد چيزي مطالعه کنيد از نور شمع يا نور کم براي اين کار استفاده کنيد. خود را در معرض نور آبي تلفن همراه يا نمايشگر رايانه قرار ندهيد زيرا در ريتم شبانه روزي شما اختلال ايجاد مي کند.
اما اگر به طور مداوم در ميانه هاي شب از خواب بيدار مي شويد و صبح روز بعد با احساس خستگي مواجه هستيد، برخي دلايل مي توانند در پس اين رخداد قرار داشته باشند.
از دلايل بي خوابي در ميانه هاي شب
بيدار شدن از خواب چند ساعت پيش از اين که زنگ هشدار ساعت شما به صدا درآيد به واقع شرايطي آزاردهنده است. براي بسياري از ما چند دقيقه خواب بيشتر نيز مي تواند بسيار رضايت بخش باشد. بي خوابي مياني مي تواند به واسطه برخي دلايل شکل بگيرد که در ادامه با چند نمونه از آنها بيشتر آشنا مي شويم.
افت قند خون
انتخاب هاي غذايي مي تواند با هر جنبه از شرايط سلامت ما مرتبط باشد و تواناييمان در تجربه خواب خوب شبانه نيز از اين مساله مستثني نيست.
برخي رژيم هاي غذايي مانند رژيم غذايي غربي سرشار از کربوهيدارت ها و قندهاي پالايش شده هستند. حتي مصرف مقدار کمي از اين غذاها در طول روز مي تواند يک کابوس قند خوني را رقم بزند که موجب بيداري شما در ميانه هاي شب مي شود.
هورمون استرس کورتيزول نيز در مديريت قند خون نقش دارد. براي بدن شما، يک تغيير بيش از حد سريع در قند خون مي تواند مشابه با يک حمله هراس يا انفجار خشم، ترس يا سرخوردگي احساس شود.
هر زمان که قند خون شما به سرعت افت مي کند، همانند پس از خوردن يک دسر شيرين و بزرگ، بدن وارد يک واکنش استرسي مي شود و زماني که اين اتفاق در ميانه شب رخ مي دهد، واکنش استرسي موجب اختلال در خواب شما مي شود.
يک رژيم غذايي سالم و سرشار از غذاهاي کامل پاسخي به اين مشکل است. اما به عنوان اقدامي سريع مي توانيد مصرف يک مشت بادام يا يک قاشق کره بادام يا روغن نارگيل را پيش از خواب امتحان کنيد.
درمان بدخوابي
داروهاي ضد افسردگي، به ويژه بنزوديازپين ها، از جمله داروهاي مخل خواب انسان هستند‎
يک واکنش استرس خارج از کنترل
براي بسياري از ما، جدا شدن کامل از اتفاقاتي که در طول روز تجربه کرده ايم، دشوار است. افکار، وظايف انجام نشده، نگراني ها و برنامه ريزي ها براي روز پيش‌ رو ما را رها نمي کنند.
اما شما بايد نگراني هاي خود را برون سپاري کنيد. پيش از خواب، همه چيز شامل نگراني ها، فهرست کارهايي که بايد انجام شوند، برنامه ها و حتي پرسش ها را يادداشت کنيد. از اين رو، ديگر لازم نيست تا آنها را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنيد.
حدود ۲۰ دقيقه پيش از خواب خود را از هر چيزي، به ويژه دستگاه هاي الکترونيکي، جدا کنيد. از تکنيک هاي تنفس عميق استفاده کنيد، مديتيشن انجام دهيد، به يک آهنگ آرامش بخش گوش کنيد، يا هر کار ديگري که شما را پيش از خواب از اتفاقات روزانه جدا مي کند، انجام دهيد.
فراگيري نه گفتن به فعاليت هايي که زمان شما را در طول روز بيهوده تلف مي کنند، اهميت دارد و زماني را براي مطالعه، پياده‌روي يا هر فعاليتي ديگري که از آن لذت مي بريد، اختصاص دهيد.
خستگي بيش از حد
بدن ما به طور طبيعي چند ساعت پس از غروب خورشيد براي به خواب رفتن تمايل دارد. همه ما از يک زمان ايده آل برخوردار هستيم و اگر براي چند شب به بدن خود توجه کنيد متوجه آن مي شويد.
اگر پس از آن زمان ايده آل همچنان بيدار باقي بمانيد تجديد انرژي را تجربه خواهيد کرد که براي انجام کارها خوب به نظر مي رسد، اما به واقع احساسي عجيب و غريب را در شما ايجاد کرده و آمادگي شما براي خوابيدن از بين مي رود.
الکل
برخي افراد براي به خواب رفتن راحت‌تر مصرف نوشيدني هاي الکلي را مد نظر قرار مي دهند، اما الکل در ريتم خواب انسان اختلال ايجاد مي کند. در ابتدا شايد به خوابي عميق فرو برويد، اما مصرف نوشيدني هاي الکلي اغلب به بيدار شدن هاي شبانه منجر مي شود.
داروها
داروهاي ضد افسردگي، به ويژه بنزوديازپين ها، از جمله داروهاي بدنام و مخل خواب انسان هستند. حتي برخي داروهايي که براي بهبود خواب طراحي شده اند، مانند امبين، نيز مي توانند اثر منفي بر شرايط خواب انسان داشته باشند. براي ايجاد تغيير در دوز و زمان مصرف داروها همواره با پزشک خود مشورت کنيد.
بنابر گزارش بنياد ملي خواب آمريکا، از ديگر داروهايي که مي توانند در شرايط خواب انسان اختلال ايجاد کنند مي توان به موارد زير اشاره کرد:
– مسدودکننده هاي بتا
– کورتيکواستروئيدها
– قرص هاي سردرد حاوي کافئين
– هورمون هاي تيروئيد
منبع: سلامت نيوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۵ دليل بيدار شدن از خواب در ميانه‌هاي شب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..