به گزارش شمانیوز: محضر اساتید، طلاب، رفقا سلام عرض میکنم و باید به این احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت انقلاب و نظام و وضعیت طبقات محروم در جامعه و حساسیت شما نسبت به مسئلهی اقتصادی تبریک عرض کنم. اینطور که دوستان به من فرمودند دوستان عنوان این نشست را «روحانیت همدرد مردم» نهادهاند و در واقع خواستند چند پیام را هم به جامعه و هم به مسئولین، به مخالفین و موافقین انقلاب و نظام بدهم. پیام اول این است که حوزه و روحانیت یکپارچه در کنار مردم، تودههای مردم، به خصوص آنهایی که مشکلات اقتصادی دارند و گرفتار هستند، ایستاده است. خودش را از طبقهی محروم و مستضعف جدا نمیداند و همدرد با آنها است. بلکه اکثر روحانیون و بهخصوص طلاب و فضلا خود جزو اقشار مستضعف به لحاظ اقتصادی این جامعه هستند. اغلب شما درآمدی ندارید. میگویند غالب این دوستان زیر 500 هزار تومان شهریه میگیرند. این روحانیت ما است. بعضی از آنها زیر 500 هزار تومان و تقریباً همهی آنها زیر یک میلیون تومان – چه متأهل و چه مجرد – در همین جامعه با این مشکلات زندگی میکنند و فریاد میزنند که ما در کنار تودههای مردم هستیم. انقلابی که از قم آغاز شد، در قم هم پاسداری خواهد شد. اولاً پاسداری نظری و اجتهادی و ثانیاً پاسداری عملی و اجتماعی خواهد شد. پیام دیگر آنها این است که حوزه و روحانیت در این مکان مقدس، در فیضیه دارند اعلام میکنند که ما نظام و انقلاب را جدا از خودمان نمیدانیم. اگر مسئولین را در سه قوه امر به معروف و نهی از منکر میکنیم، اگر در مسیر ادامهی قسط و کمک به محرومین آنها را کمک و تأیید میکنیم و هر جا از آنها تخلف دیده بشود در برابر آنها میایستیم و چشم در چشم هر سه قوهی حاکمیت را مورد نقد و سوال و استیضاح قرار میدهیم و به حکم وظیفهی شرعی امر به معروف و نهی از منکر میکنیم، برای این است که قم و حوزههای ما (وقفه در مصاحبه) من نوشتهها را میخوانم که نگویند نوشتهها سانسور شده است. نوشتهاند: «گرچه جیبها خالی است روحیهها عالی است» و بعد نوشتند «ما اخذَ الله عَلَی العُلماءِ أن یُقاروا عَلَی کِظَّه ظالِمِ و لا سَغَب مظلوم». صد درصد مبنای انقلاب اسلامی همین تعبیر حضرت امیر بود و به تعبیر رهبری نوشتهاند: «همهی کسانی که نانشان در بیعدالتی است با عدالت دشمن هستند. مسئول محترم گرسنگی کودکی که پدرش چند ماه حقوق نگرفته را درک میکنی؟» از قول امام نوشتهاند: «روحانیت متعهد به خون سرمایهداران زالوصفت تشنه است». «این گفتهی امام است، مذاکره حرام است». «برجامیان برگردید مطیع رهبر گردید». «مردم گلمهمند هستند و مدیران فاسد باید مجازات بشوند». «لشکری از جوانان مطالبهگر باید تشکیل شود». همه را خواندم. برای اینکه بدانند حرفشان شنیده شد. این حرفها، حرفِ دل همهی جمع و همهی مردم و امام امت است. حوزهی علمیهی قم در فیضیه با این نشست و امثال این میخواهد چه بگوید؟ اولاً پیام میدهد که به لحاظ اقتصادی خود ما جزو پایینترین اقشار اقتصادی کشور هستیم. بنابراین این حکومت آخوندی که میگویید برای ما آخوندها چیزی نیاورده است. ممکن است برای بعضیها چیزی آورده شده باشد ولی برای این تودهی روحانیون، طلاب، فضلا چیزی نیاورده است. در شرایطی که کمترین حقوق کارمندی یک میلیون و خوردهای است ما با 500 هزار تومان و 700 هزار تومان و 800 هزار تومان زندگی میکنیم و درس میخوانیم. در عین حال پیام دادهاید و میگویید ما پشت این انقلاب و نظام ایستادهایم. در عین حال میگویید ما صدای طبقات محروم این جامعه را میشنویم و ما در کنار فقرا و مستضعفین هستیم. ما اجازه نمیدهیم بین حوزه و روحانیت با طبقات مستضعف جدایی و فاصله بیفتد. ما با اینها هستیم و اینها هم با ما هستند. تعبیری نقل شده که رسول خدا(ص) در مسجد نشسته بودند. بعضی از اشراف آمدند و به ایشان پیغام دادند که اگر میخواهید ما خدمت شما باشیم این گدا و گشنهها و پابرهنهها را باید کمی پس بزنید یا اقلاً جلسات جداگانهای داشته باشیم. یک جلسه بزرگان و اشراف بیایند و در یک جلسه هم این گداها بیایند. بر رسول خدا(ص) آیه نازل شد که یک وقت این طبقات را از دست ندهی و بعد نقل شده که رسولالله(ص) بلند شدند و با سرعت دم درب مسجد آمدند و به اصحاب صفه و محرومین فریاد زدند که «معکم المحیا و معکم الممات؛ زندگی در کنار شما و مرگ در کنار شما» این نشست یعنی وجدان عمومی حوزهی قم و فیضیه در کنار فقرا است. برای حل مشکلات مردم در کنار نظام است و این ظاهراً تضاد و پارادوکس که بالاخره اگر با نظام جمهوری اسلامی هستید باید از همه چیز دفاع کنید و همه چیز را توجیه کنید، اگر با گرفتاران و بیچارگان هستید باید با مسئولین مربوطه درگیر بشوید؛ این پارادوکس این طور حل میشود که امام امت در یک صف هستند. نظام و امام امت، ولایت فقیه و یک مسئلهی دیگری به نام بروکراسی و دیوانسالاری حاکم بر این کشور را هم داریم. در مدیریتها در سه قوه یک جاهایی از آن درست کار میکند و یک جاهایی از آن خراب کار میکند. یک جاهایی از آن عادلانه است و در یک جاهایی از آن عدالت ضعیف است و یا نیست. یک جاهایی از آن عقل هست و یک جاهایی از آن عقل نیست و بدون عقل پیش میرود. قم میخواهد با این نظارت از مسئولینی که در مسیر هستند حمایت کند و به مسئولینی که به لحاظ اخلاق اقتصادی و مالی و فرهنگی دچار فساد شدهاند – کم یا زیاد – یا قدرت مدیریت و کارامدی کافی را ندارند بگوییم اگر کمک میخواهید شما را کمک کنیم و اگر کمک نمیخواهید و میخواهید همینطور ادامه بدهید با این وضعیت نمیشود. این پیام شما است. بعضیها میخواهند قم را سهتکه کنند یا چندتکه کنند و بگویند بخشی از حوزه طلاب و فضلای جوان و انقلابی و افراطی و پرخاشگر هستند که همینطور سر همه چیز با همه دعوا دارند. خودشان هم نمیدانند چه میخواهند. یک قشر هم آدمهای باسواد هستند. اینقدر آدمهای فهمیدهای هستند که اصلاً از اول و از سال 42 هم با امام نبودند. به امام هم افراطی و تندرو میگفتند. اینها خیلی وزین و سنگین و باسواد هستند به حدی که امام در منشور روحانیت میگوید اینها به ما کمونیست میگفتند. یعنی به امام کمونیست میگفتند. چون طرفدار عدالت بودیم. چون میگفتیم جنگ شیعه و سنی راه نیندازید به ما وهابی میگفتند. چون میگفتیم در حوزه یک سری اصلاحات و تحولاتی باید صورت بگیرد تا بتواند مسئولیت خودش را امروز انجام بدهد و درست از مکتب اهل بیت دفاع بکند، به ما انگلیسی میگفتند. یک دسته طلبههای جوان بیسواد پرخاشگر انقلابی هستند و یک دسته هم افراد خیلی وزین هستند که فرقی نمیکند حسین حاکم باشد یا یزید باشد یا خمینی باشد یا شاه باشد. در نجف صدام باشد، آمریکاییها باشند، داعش باشد، فرقی نمیکند. ما به زیارت برویم و درس و بحث خود را بکنیم. یک دسته هم افراد ردهبالا هستند و با انقلاب و نظام هستند ولی معتقد هستند که نباید از مشکلات چیزی گفت. هیچ چیزی نگو خودش میافتد و خودش تمام میشود و خودش درست میشود. حالا چطور خودش درست میشود؟ حالا میبینیم که چطور دارد خودش درست میشود. ما باید این سهپارگی و چندپارگی را حل بکنیم. من که برای جنجال به اینجا نیامدهام. حتماً شما هم برای این به اینجا نیامدید که جنجال و سر و صدا و ماجراجویی بکنید که در خبرها بزنند «جلسهی جنجالی» برگزار شد. شما دنبال جنجال نیستید. شما دنبال امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اقامهی قسط، دفاع از محرومین، دفاع از نظام، تلاش برای اصلاح مشکلات، کمک به مسئولین سه قوه تا جایی که در مسیر عدالت هستند و انتقاد و اعتراض به آنها از آنجا که نیستند و یا اگر ابهامی هست پاسخگو باشند. دشمن اسلام را هدف گرفته است. هدف اصلی زدن بنیاد این نظام است. نظامی که بعد از قرنها بر سر کار آمد. یک نظام استثنایی بود. یک انقلاب استثنایی بود. حرکتی که 40 سال پیش از قم شروع شد، امروز کل جهان اسلام را زیر و رو کرده است و وضعیت جهان را تغییر داده است. دوباره جهان دوقطبی شده است. یک قطب از آن انقلاب اسلامی است. حالا هدف اصلی این است که 1. بین مردم و بهخصوص نسل جدیدی آمده که قضایای دههی 60، 70، قبل از انقلاب، رژیم شاه را ندیده و اکثر شما هم جزو همین بچهها هستید که ندیدهاید. در عین حال این توهم پیش بیاید که نکند اصل حرفهای این انقلاب را همینطور کشکی بوده است. وقتی ما بعد از 40 سال بعضی از مشکلات را میبینیم که هنوز هست یعنی چه؟ من به شما بگویم اولین روزی که لااقل در شهر ما، مشهد ما که اتفاقاً اینجا هم طلبهها جلو بودند و شهید هاشمینژاد در مدرسهی نواب سخنرانی کرد و اولین شهید را دادند، شعار مردم این بود «برادری، برابری، حکومت عدل علی» این اولین شعاری بود که من یادم است جمعیت پایش را روی زمین کوبید و «درود بر خمینی و مرگ بر شاه» گفتند و درگیر شدند و با شعار «برابری، برادری، حکومت عدل علی» اولین شهدا را در مشهد دادیم. تا همین الان باید حواس ما باشد معیار مشروعیت این نظام و این انقلاب و مسئولیتها و مسئولین بسته به همین شعار است. قرآن و سنت و عترت و بعد امام و رهبری در همین مسیر بحث میکنند. حالا دشمن میخواهد به کمک بعضی از ما در داخل حکومت چه کند؟ یکی اینکه بنیان حکومت را بزند. میگویند اینها به لحاظ تئوریک چیزی ندارند و دچار تناقض تئوریک هستند و به لحاظ عملی بگویند اینها فاسد هستند. جمهوری اسلامی که گفتند فاسد از آب در آمد. نصف آنها بیعرضه هستند و نصف آنها هم فاسد هستند. مسائل اصلی و مشکلات مردم را چرا حل نمیکنند؟ چرا بعد از 40 سال ما دو، سه وزیر داشته باشیم که خودشان بگویند بالای 1000 میلیارد ثروت ما است. مگر در دههی 60 کسی جرئت میکرد که حرف این را بزند چه برسد به اینکه در عمل باشد؟ سوال شما این است که چطور میشود کسی که 30 سال پیش یک گدای حزبالله بوده حالا بگوید ما 1000 میلیارد ثروت داریم. این بر چه اساسی است؟ به تعبیر حضرت امیر اگر از بیتالمال برداشتی که غلط کردی. اگر غیر از بیتالمال بوده باز هم غلط کردی. از کجا و چطور؟ نابغهی اقتصادی هستی؟ ولایت فقیه را میزنند که ببینید ته حکومت دینی این است. فاصلهی طبقاتی است، اختلاس 1000 میلیاردی هست، و این هم روحانیت و این و هم مرجعیت هستند. بگذار هر چه میخواهند در قم درس خارج فقه و اصول بدهند و موعظه کنند. ته تشیع این است. به توطئهها دقت کنید. ته اسلام این است، ته انقلاب این است. همه هم نگاه میکنند و همه هم از کنار هم رد میشوند. بناست اسلام سیاسی بیآبرو بشود. بناست انقلاب اسلامی فاقد مشروعیت تعریف بشود. بناست بگویند فساد سیستماتیک کل نظام را گرفته است. آخوند و غیر آخوند همه با هم مشغول خوردن هستند. بله، یک اقلیتی از آخوندها و مسئولان میخورند و یک اکثریتی، آخوندهای مثل شما گشنه هستید و اجارهی خانه را هم ندارید بدهید و به شما فحش هم میدهند. در جبهه 3، 4 هزار طلبه شهید شدند. ما طلبههای مشهد بودیم که هر وقت عملیات بود میگفتیم خبر کنید و با رفقا میرفتیم. همان زمان که مشغول مکاسب و کفایه بودیم همان موقع دوستان ما یک پایشان در درس بود و یک پایشان هم در منطقه و در جبهه بود آنجا هم در جبههها میگفتند که گردان اول حرکت بکند. غواصهای جلو طلبه بودند. در کربلای 4 ما 30، 40 طلبهی خطشکن داشتیم. بیشترین شهید را به لحاظ صنفی و به لحاظ جمعیتشان همین طلبهها دادند. اینجا است که آتش میگیریم. میخواهند بگویند روحانیت شیعه فاسد شده است. نهادهای انقلابی فاسد هستند. سه قوه فاسد است. این حاکمیت ناکارآمد و بیعرضه است. پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم نیستند. هر کسی هر مشکلی دارد و هر چه میگوید کسی نیست که بیاید جواب بدهد. و مقصر این مسئولین نیستند. مقصر خود تشیع است. مقصر خود اصل اسلام و انقلاب اسلامی است. مقصر اصل ولایت فقیه و روحانیت و مرجعیت و شیعه است. مشکل درون ریشه است. مشکل این مسئول و آن مسئول نیست. از آن طرف مسئولین نظام همه طبق قانون با رأی مردم بر سر کار میآیند. بالاخره دولتی با 40 میلیون جمعیت آمده، دولتی با 24، 25 میلیون رأی آمده. اینها که دیگر رأی ملت است و باید احترام گذاشت. سه سال دیگر از این دولت و دو سال از این مجلس مانده و همهی اینها با رأی اکثریت ملت آمدهاند. بنا بر تضعیف و سرنگون کردن دولت و براندازی مجلس و قوهی قضاییه نیست. رهبری هم گفت اینهایی که میگویند دولت باید سرنگون بشود و کنار برود نظر انقلاب نیست. باید بمانند و به وظایف خود عمل کنند. به قولهایی که دادند عمل بکنند و در برابر مردم پاسخگو باشند. خب ما ته اقتصاد برجامی را دیدیم. این ته اقتصاد برجامی بود که گفتند آب خوردن ما هم دست آمریکا است. میخواهیم چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد، هر دو بچرخد که بحمدلله هر دوی آن با سرعت میچرخد. هم سانتریفیوژها و هم اقتصاد مملکت به سرعت میچرخد. گفتند ما به اینها چراغ سبز میدهیم و علامت میدهیم و درست میشود. خب درست شد. این ارز، این سکه، این تلاطم پولی، این بازار، این تولیدات، این واردات و صادرت، این بیکاری، این عصبانیت و یأسی که در بخشی از اقشار جامعه است و به اینها چه وعدهها دادید و چه خبرهایی دادید که اینطور میشود و آنطور میشود. کسی برود این وعدهها و خبرها و خوشخبریهایی که در این چند سال دادند را ردیف کند، ببینید کل اینها را که کنار هم بگذارید دقیقاً آدرس بهشت است. مشخصات بهشت است که دادهاند. گفتند مرگ بر آمریکا گفتید، حرفهای تند زدید، حرفهای مفت زدید که اینطور شد. حالا اینطور کنید تا اینطور بشود. باز اینطور کردند و آنطور شد. آنطوریتر شد. الان وظیفه چیست؟ آیا تضعیف سهقوه، دامن زدن به یأس و ناامیدی و عصبانیت است؟ هرگز. آیا سکوت و تأیید وضع موجود است؟ ندیدن مشکلات است؟ ترک امر به معروف و نهی از منکر است؟ دفاع نکردن از طبقات محروم و فقیر است؟ هرگز. وظیفه همین کاری است که شما از اینجا شروع کردید ولی نباید اینجا تمام بشود. صرف تجمع و تظاهرات و شعار نباشد. اینها خیلی خوب است. بسیار هم باارزش است. بعضیها میخواهند همینها هم نباشد. ولی اینها اصلاً کافی نیست. حوزه از مرجعیت تا طلبه وظیفه دارند. هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی وظیفه دارند. بیتالمال نباید حیف بشود و نه باید میل بشود، چه برسد به اینکه حیف و میل بشود. چون بعضیها میل میفرمایند، بعضیها خودشان میل نمیفرمایند، میل و نابود میکنند. بیعقلی، مدیریتهای ضعیف، غیر پاسخگو، تصمیمهای یک شبه و یک نفری میگیرند. خب نمیفهمی تو با این تصمیماتی که در مجلس و در دولت و دستگاه قضایی میگیری یک مرتبه صدها هزار خانواده زیر و میشوند؟ نمیفهمی چه تصمیمی میگیری؟ قرار نیست تصمیم علمی گرفته بشود؟ هر کس در حکومت کاری بکند که افکار عمومی به این گونه نتیجه بگیرند که جمهوری اسلامی دچار فساد سیستماتیک است، روحانیت فاسده شده است، زندگی اشرافی و مذهبی است، در خود همین قم هم هست، چه برسد به جای دیگر، کاری بکند افکار عمومی به این نتیجه برسند، و به خصوص نسل جوان ما که امروز 60، 70 درصد ملت ما که اصلاً نه انقلاب را دیدند، نه جنگ را دیدند، نه امام را دیدند، خود شما هم اکثراً به همین شکل هستید، به این نتیجه برسند که یک طبقهی اشرافی مذهبی داخل حکومت و حتی داخل بخشی از روحانیت تشکیل شده و در تراز بالا دچار نفاق تئوریک شدهاند، دستگاهها نسبت به مسائل لااقتضا شدهاند، شکاف طبقاتی عادیسازی میشود، نظارت و بازرسی علمیِ دقیقِ قاطعِ منصفِ بیطرف و متخصص وجود ندارد، اصلاً معلوم نیست چه کسی چه کار میکند. کسی به افکار عمومی گزارش نمیدهد. کسی به مردم پاسخگو نیست. بانکها چه میکنند؟ مؤسسات اعتباری چه میکنند؟ گمرک میگوید 70 درصد قاچاق رسماً از گمرک انجام میشود. چه خبر است؟ یکی میآید میگوید دو تن سکه به یکی دادیم. باز یکی از همان نظام میآید میگوید نه آقا، دو تن نبوده، شخص خاصی هم نبوده. باز دیگری میآید میگوید نه، بوده، به خود بانک مرکزی وصل بوده. چه میگویید؟ چرا اینطور حرف میزنید؟ چرا از طرف یک نظام با مردم سه جور حرف میزنید؟ این وضعیت دلار است. بخشی از آن عمدی است و بخشی از آن غیر عمدی است. ما نمیفهمیم بالاخره در این قضایا یک مافیایی است یا مافیا نیست. جهل و حماقت است. سفیهان اقتصادی برای این ملت تصمیم میگیرند که قرآن میفرماید «... لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ ...» (نساء/5) مدیریت اقتصاد است. از خانواده تا جامعه نباید دست آدمهای سفیه اقتصادی بیفتد. آیا سفاهت است؟ آیا فساد است؟ آیا دارند یککلاغ، چهلکلاغ میکنند؟ واقعاً اینقدر نیست که میگویند؟ خب باید اینها را جواب بدهید. چرا مشخص نمیکنید؟ این همه شبهات به رسانهها پمپاژ میشود. چرا جواب نمیدهید. دیروز در جلسهای بودم که یک عده از بچههای رزمندهی جبههای، طلبه، دانشجوهای حزباللهی بودند. بعد از این همه سال که صحبت این حرفها میشود از من میپرسند اینکه میگویند ما در جمهوری اسلامی وزیرهای چند هزار میلیاردی داریم درست است؟ چه بگویم؟ میپرسد اینهایی که گفتند سکه میفروشیم، اینهایی که از بانک بدون ضمانت هزار میلیارد وام دادند، اینها را باید گرفت یا آنهایی که پولها را گرفتند و بردند؟ همین که رهبری گفت میگویند سکه دادهاند خب یک عده هم گرفتهاند. خود دولت رسماً گفت سکه میدهیم. وقتی که خودت گفتی دیگر قانونی است. اگر کسانی هم سوء استفاده میکنند قبل از آنها باید شما را گرفت. آنهایی که به چند نفر هزار میلیارد و چندصد میلیارد از بانک وام دادند و بدون هیچ ضمانتی دادند و تا الان هم پس نگرفتند و بعد سر وامهای چندصد میلیونی و چند میلیونی و چند میلیاردی برای یک عده که میخواهند کارخانهی تولیدی بزنند 1000 دردسر به وجود آوردند و اسم اینها را به عنوان بدهکاران بانکی دادند. یکی از دوستان میگفت قسط او ماهی 300، 400 هزار تومان است، یک ماه یادمان رفته به من پیامک زدند که اسم شما را در لیست بدهکاران بانکی اعلام خواهیم کرد. کلاهبردار هستیم؟ میآیند میپرسند سر مسائل فساد جناحی برخورد میکنند؟ اصولگرا و اصلاحطلب، این به او بزند، او به این بزند. این اسلام نیست. ما اصلاحطلب و اصولگرا و چپ و راست نداریم. ما مسلمان و غیرمسلمان داریم. انقلابی و غیر انقلابی داریم. عدالتخواه و ضد عدالت داریم. ما به جناحها و حزبها چه کار داریم؟ هر کس که دزدی میکند باید او را گرفت. آخوند است، غیر آخوند است، مسئول است، غیر مسئول است، اصولگرا است، اصلاحطلب است، این مزخرفات چه هست؟ ملاک قسط و عدالت است. توحید است. ارزشهای انقلاب است. ملاک این است که مردم به این نظام شک نکنند. مأیوس نشوند. الان جای دیگری بودم، به من یادداشتی دادند. دوستان دیگر هم گفتند که بالاخره میگویند به برادران رؤسای سه قوه اتهاماتی وارده شده است. اصلاً ما نمیدانیم راست است یا دروغ است. ولی جواب بدهند. این را از من پرسیدند به برادر رئیس جمهور، برادر معاون رئیس جمهور، برادر رئیس قوهی قضاییه و مجلس اتهاماتی در رسانهها مطرح شد. انشاالله همهی آنها هم دروغ است. ولی چرا جواب نمیدهند؟ باید به مردم توضیح بدهید. این چند بار از من سوال شد. همین امروز در قم هم پرسیدند. آقا بگویید ما محاکمه کردیم تبرعه بود. مشکلی نبود. اتهام بود اثبات نشد. ولی یک چیزی بگویید. رئیس قوهی قضاییه اعلام کرد که ما اسم قضات فاسد را اعلام میکنیم. خب اعلام کنید. شما گفتید ما لیستی از اسم قاضیهای فاسد را اعلام میکنیم. خب چرا اعلام نمیکنید. مگر رهبری به دوستان قوهی قضاییه نگفتند که اگر چهار نفر قاضی و دادستان فاسد هست بیاورید و جلوی مردم و دادگستری به آنها شلاق بزنید که بفهمند چه خبر است و مردم اعتماد کنند. اینها میگویند ما اگر قاضی یا دادستان فاسد داریم خودمان پنهانی او را مجازات میکنیم یا عزل میکنیم. آن را علنی نمیکنیم. برای اینکه آبروی قوهی قضاییه نرود. بحث این است که وقتی برخورد علنی نمیکنی مردم به قوهی قضاییه شک میکنند. اولاً به شما بگویم من اینها را آدمهای مفسد و خائن نمیدانم. ممکن است ضعفهایی دارند و باید به آنها تذکر داد و باید پاسخگو باشند. وظیفهی ما این است. اما اینکه بگوییم اینها فاسد هستند و خائن هستند و دزد هستند نیست. این حالتی که رهبری هم گفتند این تصور که همهی مسئولین دزد هستند، کل اینها مشغول بخور بخور هستند، بچههای همهی اینها آمریکا و کانادا و انگلیس هستند، همهی اینها خوردند و بردند. خب واقعاً اینطور نیست. نگذاریم این حالت گسترش پیدا بکند. البته بگویم چرا اینطور میشود؟ وقتی که نهادهای قانونی رسمی به موقع و شفاف و قاطع عمل نمیکنند در افکار عمومی یککلاغ، چهلکلاغ و بلکه هزارکلاغ میشود. صد نفر از مسئولین با پول بیتالمال و رانتهای حکومتی بچهی خودشان را به آمریکا و انگلیس و کانادا فرستادند. وقتی با اینها برخورد نمیکنی و اعلام نمیکنی مردم فکر میکنند که پس اینها را میدانیم، ببین آنهایی که ما نمیدانیم چقدر است. پس همهی اینها اینطور هستند. چرا به معلولها میپردازی؟ چرا در فضای مجازی اتهامات زیاد میشود؟ برای اینکه فضای مجازی بیحساب و کتاب هست اما از آنطرف هم سوالهای بیجواب مطرح شده و جواب نمیدهید. خب جوابهای قلابی میآید. مثل یکی از علما در همین قم یکی، دو سال پیش گفته بودند «وهابیت، بهاییت چه کار میکند. شما چه کار میکنید؟» گفتم از شما باید بپرسند که چه کار میکنید. حوزهی قم مسئول است. جای طلبکار و بدهکار که نباید عوض بشود. اگر در سرزمینی که مکتب اهل بیت(ع) است که مکتب عدالت و عقلانیت و معنویت است و در چنین جامعهای به قول شما وهابی و بهایی و کلیسا و عرفانهای انحرافی مخاطب و مشتری پیدا کردند تقصیر شما است. تقصیر قم است. تقصیر حوزهی مشهد و اصفهان است. میگویند 300 نوع عرفان قلابی و حلقههای عرفان قلابی است. خب چرا هست؟ 1) عطش معنویت در جامعه است. دنبال عرفان و معنویت هستند و میخواهند از این مسائل ماده خلاص بشوند.
2) معنویت درست به اینها ارائه نمیشود. جای طلبکار و بدهکار که نباید عوض شود. آقا جواب شبهات علوم انسانی و... را بدهید! خب چه کسی باید جواب بدهد؟ خروجی قم. خروجی مشهد. خروجی حوزه اصفهان. آقا عرفانهای قلابی رایج شده، خب مسئول اول آن شما هستید. هزارتا طلبه فاضل که انواع عرفانها و معنویتها، نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند، تربیت کردهاید؟ هزارتا فاضل که بحثهای قرآن و سنت را از طریق همین متد حوزوی جواهری به حوزه علوم انسانی بکشانند تربیت کردهاید؟ سؤال مطرح میشود جواب نمیآید. همین لیست بدهکاران بانکی را از زمان آقای بگم بگم، از آن زمان میگویند بگم بگم، ما مُردیم، خب بگو! نگفتند. نه ایشان گفتند نه اوشون گفت، هیچ کس دیگر هم نگفت. اگر هم کسی هست خودتان هستید، فامیلهایتان هستند، رفیقهایتان هستند، فامیلهایتان هستند، بگویید! ولی وقتی نمیگویند؛ الآن در ذهن مردم این است که ببینید کدامیک از مسئولین دزد نیستند. نه این که کدامشان دزد هستند. الآن افکار عمومی دارد اینطوری فکر میکند. در حالی که این دروغ است، این ظلم به جمهوری اسلامی و به این نظام است. بسیاری از مسئولین پاک و شریف هستند که من خیلیهایشان را از نزدیک میشناسم که واقعاً اینطوری نیستند ولی چرا افکار عمومی اینطور آلوده شده است برای این که نهادهای رسمی و قانونی وظیفهشان را درست و بهموقع و شفاف عمل نکردند و نمیکنند. اگر مجلس درست نظارت میکرد بر قوه مجریه و قوانین درستی میگذاشت، اگر مجلس به وظیفهاش درست عمل میکرد خیلی از این مسائل نمیشد. اگر قوه قضائیه بهموقع علمی و قاطع بازرسی میکرد، سازمان بازرسی کل کشور، آنجا وزارت اطلاعات در دولت، آنجا دیوان محاسبات در مجلس، اینها به وظایفشان درست عمل نکردند. اصلاً انگار کمکم این احساس بوجود آمد که هیچی تحت نظارت نیست. اصلاً ما سازمان بازرسی نظارت درستی نداریم یا همهشان به هم وصل هستند، این به او تعارف میکند او به این! هوای همدیگر را دارند، بعضیهایشان هم که با هم قوم و خویش هستند، میبینید این، این جناح است، او هم آن جناح است، بعد میبینید با هم باجناق هستند! اون یکی اینطور است، این یکی اینطور است! خب اینطوری که نمیشود، شما در جلسات خصوصی با همدیگر میگویید و میخندید بیرون جلوی ما با همدیگر دعوا میکنید، ما هم باور میکنیم میگوییم نکند واقعاً چیز است، بعد میبینیم دختر او با پسر این، بعد پسر این با دختر او ازدواج میکند، همه با هم رفیق هستند!
دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه خطر و انحراف و استحاله این نظام است. نهضت اسلام در صدر اسلام در دهه دوم و سوم دیگر کلاً منحرف شد. ما الآن وقت انحرافمان است، همین الآن وقتش است ما دقیقاً سر پیچ انحراف هستیم، نسل اول تمام شده، نسل بعدی آمده، خیلی از مسائل اطلاع ندارد، امکان ثروت و قدرت بیشتر شده، دهه 60 این مسائل نبود، ولی دهه 90 هست. یک عده وسوسه پول و شهوت و قدرت شدند، یک عدهای هم ظاهرشان دهه شصتی است ریشها را نگه داشتهاند اما قلب دیگر دهه شصتی نیست! اصلاً دهه 60 را قبول ندارد با این که خودش دهه 60 انقلابی بوده، آلوده شده است. یک عده به لحاظ فکری دیگر مبانی انقلاب و امام را قبول ندارند، یک عده فکراً میگوییم قبول داریم اما قلباً قبول ندارند، یک عده هم قلباً قبول دارند، عقلاً قبول ندارند، یک عده هر دویش را قبول دارند عملاً قبول ندارند! اینجوری میشود. حالا میفهمیم در صدر اسلام چه شد که شهدای زنده به جنگ علی آمدند! طلحه و زبیر، سعدبنابی وقاص اعلام بیطرفی میکند. و همهشان وقتی از دنیا رفتند طبق اسناد اهل سنت و شیعه، میلیارد رفتند، فقط علی(ع) بود که با جیب خالی رفت.
آیا این دستور که قوه قضائیه نوشت به رهبری داد و رئیس جمهور هم تأیید کرد گفت خوب است، رئیس مجلس هم گفت بله خوب است، خب الحمدلله همه خوب است! خب در این دستور ضربه اصلی باید به مفسدان حکومتی بخورد یا به مفسدان خارج از حکومت که به کمک اینها سوء استفاده میکنند؟ ضربه اصلی باید به فساد داخل حکومت وارد بیاید.
آیا یک نوع اشرافیت مذهبی داخل جمهوری اسلامی بین بعضی از روحانیون و غیر روحانیون در سطح بالا شکل گرفته است ولو اقلیت هستند، شکل گرفته است یا شکل نگرفته است؟ خب اینها باید پاسخ واضح داده شود. نمیشود بگوییم مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و دنبال اقامت برای بچههایمان در انگلیس و دنبال کارت سبز برای اقامت در آمریکا باشیم. نمیشود! البته اینها اقلیت هستند ولی چون برخورد نشده و کسی پاسخگو نبوده، الآن مردم فکر میکنند که تمام بچههای مسئولین خارج هستند. اکثر مسئولین بچههایشان خارج است و مشغول بخور بخور هستند، خب واقعاً اینها دروغ است نیست، واقعاً فساد سیستماتیک نیست. فساد سیستماتیک یعنی از رأس نظام، فساد پمپاژ بشود به پایین. رأس نظام، ضد فساد است. پایگاههای نظام، ضد فساد هستند. بدنة نظام بخش مهمیاش واقعاً فاسد نیستند و ضد فساد هستند ولی آن اقلیتی که باید به وظیفهاش درست عمل میکرد نکرد، جوابگو نبود، حقوقهای 70 میلیون، 80 میلیون، 100 میلیون، به جای این که با آن برخورد کنند بعضی از ------------36:32-------- برای آن قانون نوشتند و قانونیاش کردند. بودجهها را چطوری میریزید؟ کجا میرود؟ چه کسی تصمیمها را میگیرد؟ این تصمیمها چقدرش علمی است؟ یک مرتبه یک نفر میآید و یک تصمیمی در مورد قضیه بانک، ارز میگیرد، یک مرتبه سیلاب و تلاطم در زندگی مردم راه میافتد. بعد میبینید کل تصمیم را یکی دو نفر گرفتند، بدون مشورت، بدون پاسخگویی. نکند برسیم به جایی که متأسفانه اینها همه با هم فامیل باشند و هوای یکدیگر را داشته باشند و زندگیهای مرفه با توجیه مذهبی درست کنند.
رهبری، ایشان به بعضی از مسئولین در همین تعطیلات نوروز بود به نظرم، که گفتند، کجا رفت صفا و خلوص دهه 60؟ کجا رفت زهد و سادهزیستی مسئولان در دهه 60؟ کجا رفتند فداکاران صف اول جهاد و شهادت که در صف اول حکومت آنها بودند؟
خب اقتصاد برجامی را دیدیم. اقتصاد برجامی تهش همین بود. آمریکا الحمدلله مشکلات آب خوردن و غیر آب خوردن را همه را حل کرد. هر وقت عقب نشستند، تحریمها و توهینهای آمریکا بیشتر شد. اواخر دهه 70، آن موقع بعد از جنگ، مسئولین اعلام کردند که ما میخواهیم تنشزدایی کنیم، فتیله را پایین کشیدیم، ما دعوا نداریم، خیلی مرگ و درود نداریم، بیاییم این را حل کنیم. همان موقع، غربیها دادگاه تشکیل دادند و مسئولین جمهوری اسلامی را محکوم کردند حتی مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی – رحمهالله علیه- را هم محکوم کردند گفتند اگر از ایران بیرون بیاید او را میگیریم و یک عده از مسئولین. همان موقعی که نظام یک مقدار فتیله را پایین کشید. که آقا مشکلات اقتصادیمان با غرب حل شود!
دوم، زمان آقای خاتمی بود، ایران رسماً به اسم گفتگوی تمدنها با آمریکا وارد مذاکره شد. مثل این که سازمان سیا و کاخ سفید تمدنها هستند! سر قضیه افغانستان، عراق، اینها به اینها باج دادند. درست همان موقع، بوش اعلام کرد که ایران محور شرارت است و ما را تهدید اتمی کرد. الآن هم سه چهار سال است دارد این کار میشود. خیلی خب ما آنها را بتن ریختیم بستیم رفت، صد و ده درصد تعهداتمان – نه صددرصد – صدوده درصد آن را پیش پیش عمل کردیم از بس باتربیت هستیم! بعد از 5 – 6 سال این است! بدتر، تحریم. حواستان بود که دوباره طرف ما را تهدید اتمی کرد؟ گفت کاری نکنید که بلایی سرتان بیاوریم که سر کمتر ملتی آمده که دیگر نتوانسته خودش را جمع و جور کند؛ یعنی مثل ژاپن، هیروشیما. آقا هرچه کوتاه میآییم و ذلّت نشان میدهیم اینها پرروتر میشوند.
یک جملهای گفتند که رهبری در سخنرانی اخیرشان گفتهاند که صدا و سیما پخش نشده، بعد از بس جنجال شد، الآن دیدم که دفتر رهبری گفته، جمله این است: ایشان گفته من اشتباه کردم که حرف اینها را قبول کردم و به وزیر خارجه اجازه دادم برود با آمریکا مذاکره کند، کل این مذاکرات، ضررش برای ما بیشتر بود! خب ضرر اقتصادی و دنیویاش. مدام میگویند مذاکره! خب آقا مذاکره کردیم داریم میکنیم، مگر مذاکره چطوری است؟ مثل این که اینها منظورشان از مذاکره چیز دیگری است! چون مذاکره همین است که با هم مینشینند پشت میز با همدیگر صحبت میکنند میگویند آقا چه بدهیم چه بستانیم! بعد دادید و نستاندید. دیگر باید در مذاکره چکار کنیم؟! سر عراق مذاکره، سر افغانستان مذاکره، برجام 6 سال مذاکره، ته آن شد این.
گفتیم آقا شعارهای هستهای و غیر هستهای را همه را کنار بگذاریم اقتصاد درست شود، آنها را کنار گذاشتیم، خرابتر شد که! اعتماد به آمریکا. باز میگویند نه اینها جمهوریخواهان هستند بدلدموکراتهایشان خوب هستند. بابا اول که دموکراتها فریبتان دادند. باز بعضیها میگویند آمریکا بد است اروپا خوب است! اروپا را ندیدید! خب تمام این خیانتها را اروپا دارد به ما میکند، همین انگلیس و فرانسه و آلمان، دارند این خیانتها را به ما میکنند. کی خوب است؟ همه خوب هستند غیر از ملت ما؟! همه جا تقصیر ما بوده؟
امام گفت میترسم روزی برسد که بگویند کل این مسائل، منشأش افراطیگریهای ما بوده است! ما تقصیر داشتیم که آمریکا و غرب با ما درافتادند، بگویند تقصیر ما بود!
یکی از نمایندهها، یکی از اعضای گروههای سیاسی، چند وقت پیش گفت من را میخواستند در لیست شورای شهر تهران بگذارند به من گفتند دو میلیارد بده تا اسم تو را در لیست بگذاریم! ما در دهه 60 این حرفها را داشتیم؟! 2 میلیارد پول بده که توی لیست او را بگذارید که بیاید در شورای شهر؟ بعد میخواهد چقدر در بیاورد آنجا؟ ما اصلاً چنین چیزهایی در ایدئولوژیهای انقلاب اسلامی داشتیم؟ فامیل و رفقا و دوستانمان و باندمان را وارد حکومت کنیم، مدرکسازی قلابی، سند سازی، دور زدن قانون، بازی با قانون، ارتباطات سیاه، فاصله گرفتن از مردم، تودهها و بخصوص از فقرا، صدای گرفتارها را نشنیدن، آب شور گلآلود توی لولههای خرمشهر به مردم در دمای 55 درجه تحویل دادن، نخلهای تشنه آبادان را آنجا گذاشتن، بعد از این طرف بهرههای بینام بانکی، تولیدکننده ورشکسته، وارد کنندهها و دلالان مافیایی، مرفهین بیدردی که وارد حکومت شدند، در سه قوه، از هر دو جناح، در هر سه قوه! مرفهین بیدرد. جهادگریزان ترسو که مدام در حال مذاکره و مدام در حال عقبنشینی در برابر استکبار هستند.
و نکته بعدی، عقلانیت اقتصادی در مدیریت کشور کجاست؟ ما از کجا بفهمیم که این تصمیماتی که در مسائل مختلف گرفته میشود، به لحاظ اقتصادی چقدرش علمی و چقدرش عقلانی است؟ همه کارها با بگیر و ببندد و با اعدام و این قضایا حل نمیشود، درست است که بخشیاش با این است و باید قاطع و دقیق انجام شود، اما آن بخش دیگرش، علم، عقل و محاسبات درست اقتصادی. عقلانیت مدیریتی در اقتصاد کشور در چه درجهای است؟ با تصمیمهای یک شبه و چند نفره، طوفان و تلاطم در زندگی اقتصادی مردم، بعد ترامپ یک پِخ میگوید اینجا قیمتها باید بالا و پایین شود! یک زمانی عکس بود. امام اینجا یک نطق میکرد قیمت نفت در دنیا بالا و پایین میرفت. در آمریکا حساب میبردند. حالا ما باید بنشینیم این مردک ناقصالعقل فاسد الاخلاق، دخترباز، این برای ما صحبت کند و قیمتها اینجا بالا و پایین بشود، انگار که افسار اقتصاد ما را این آقایان اینجا دست او دادهاند. اعتماد به آمریکا، به غرب و اروپا، به جای اعتماد به ایران و ایرانی؛ بازرسیها چرا علمی و کارآمد نیستند؟ چرا بسیاریشان بیفرجام هستند؟ آیا دادگاهها گزینشی، طولانی، فرساینده و بدون اعلام باید برگزار شود؟ اقتصاد علمی و آکادمیک کجاست که این همه حرف آن زده میشود؟ حوزه، غیر از یک اعتراضات اینطوری یک وظیفه مهم دیگر هم دارد، و آن هم اجتهاد اقتصادی است، فقه حکومتی است. بعضیها در تهران هنوز میگویند که آقا در قم فقط تظاهرات میکنند حرف میزنند وگرنه ما میگوییم راه حل شرعی و اسلامی در قضیه بانک، ارز و... چی هست، هنوز که هنوز است یک مرجع میگوید بانکها ربوی است، یک مرجع میگوید نخیر اینها ربا نیست. بعد از چهل سال، این چطوری است؟ فقه بیربط با زندگی، زندگی بیربط با فقه. درس خارجهایی که به جای این که حکومت دینی و جامعه و تمدن دینی را تئوریزه بکنند، عملاً تبدیل به یک فقه سکولار میسازند، فقه فردی، طهارت و نجاست، ولی راجع به اقتصاد و سیاست و روابط بینالملل و بانک و... حرفی ندارد. خب سکولاریزم یعنی همین. بگذارید یک چیزی من به شما بگویم، هی میگویند سکولاریزم در دانشگاه! ریشه سکولاریزم در حوزه است! سؤال این است که ریشه سکولاریزم در حوزه است، سکولار یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن. اول تفکیک نظری، وقتی است که شما حرفی ندارید. شما 5تا درس خارج فقه در قم و مشهد و نجف و اصفهان دارید که پرسشهایش را از بیرون بگیرد همین الآن در مسائل حکومتی، و بیاید بر اساس آنها ادله را پیدا کند و بحث کند، یعنی از توی ذهن به عین نیاید بلکه از توی عین به ذهن بیاید، چندتا هستند؟ این هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و... را بگوییم، هزار بار اینها را گفتیم باز برای هزار و یکمین بار هم اینها را میگوییم. به قول مطهری(ره) میگوید اجتهاد، تکرار حرفهای مکرر نیست، جواب مسائل حل شده نیست، اجتهاد، یعنی جواب مسائل حل نشده. خب مسائل حل نشده را جواب بدهید. مسائل حل شده را که همه بلد هستند جواب بدهند! من شنیدم میخواهند 700- 800 تا رساله در قم بدهند. ما اصلاً 700تا مرجع میخواهیم؟ اینطور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، که کاری ندارد، چهارتا شرح و حاشیه میخوانید برمیدارید همانها را میآورید میگویید، مرجع میشوید؟
حساسیت، سر مسائل جزئی درجه 6، عدم حساسیت سر مسائل درجه 1. چهارتا سؤال جدی در حوزه فقه اداری، فقه حکومتی، فقه روابط بینالملل، فقه اقتصادی، فقه بانکی مطرح میشود، اغلب اینهایی که میخواهند رساله بدهند، مرجع، و 700- 800 - 1000تا رساله بدهند، اغلبشان هیچی برای گفتن ندارند. یک علت این که میگویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است یا این که سیستم آن درست نیست، یکیاش همین بیسوادیهاست که این مسائل را اصلاً... من الآن صدتا مسئله برای شما مطرح میکنم که در یک درس خارج فقه ما به اینها نمیپردازند در حالی که این صدتا، 80تایش الآن مسائل اصلی جامعه ماست. علتش هم این است که اکثر اینها اصلاً جواب ندارند، اصلاً نمیدانند مظان پاسخگویی به اینها در کدام بخش قرآن و حدیث است! یکی هم بیسوادی دانشگاههای ما. آخر این همه متخصص در علوم انسانی، ریاضی، تجربی، فنی و این همه مشکلات در جامعه؟ مشکل آلودگی هوا، مشکل ترافیک، مشکل سیستم ناکارآمد بوروکراسی و دیوانسالاری در بخشی از کشور، خب قرار بود اینها را شما حل کنید، این چه دانشگاهی است که این مسائل را نمیتواند حل کند. و این چجور حوزهای است که بسیاری از پرسشها را نمیتواند جواب بدهد. هنوز دارند بحث میکنند که این بانکها ربوی هستند یا غیر ربوی؟ این خیلی جالب است! چهل سال گذشت! اینقدر فاصله با واقعیات؟ مسئولین نظام دارند کار خودشان میکنند اینها هم برای خودشان! به قول مرحوم حاجشیخ هاشم قزوینی، استاد پدر ما در حوزه مشهد، که ایشان آن موقعها مکاسب و کفایه میگفت، میگفت برای خودمان در حوزه مکاسب میگوییم و مردم هم برای خودشان مکاسب میکنند! چطوریه؟ فقه عینی، اصلاً ما به اهل سنت میگوییم اینها باب اجتهاد را مسدود کردند، شما چکار کردید؟ همان کار را کردید!
بنابراین دوستان توجه کنید ما یک مشکل هم داریم هم در فقه حکومتی، در حوزه، این همه حوزویان و دانشگاهیان مدرکدار مدعی، این همه دکتر حجتالاسلام و ححتالاسلام دکتر و... بعد سر مسائل اصلی میبینید اغلب سیاهی لشکر هستند و جوابی ندارند. مشکلات خودشان را دارند حل میکنند مشکلات نظام و مردم را چه کسی حل کند؟ مدیریت علمی و اقتصاد علمی دانشگاه، کجاست؟ و فقه مدیریتی و حکومتی حوزه؟
چند نکته هم من عرض کنم، چند نکته از امام و رهبری عرض میکنم و عرضم را ختم میکنم. من دوست دارم کاش میشد جلسات دقیقتر و علمیتر و تخصصی در قم برگزار شود و تک تک این مشکلات مردم بیاید اینجا بحث فقهی بشود. بحث تفسیر و حدیث بشود که وقتی میگوییم این دین، جاودانه است، این فقه، فقه لایزال است، باب اجتهاد باز است، کو مجتهد؟ ما فقهدان زیاد داریم، مجتهد خیلی کم است.
اینهایی را که میگوییم صریح عبارت امام و رهبری است، امام میگوید باید گروهی تشکیل بشود که هرکس در حکومت و جمهوری اسلامی خلاف عمل کرد گوش او را بگیرند و از هر ادارهای که هست بیرون کنند و مأمور بگذارند که دیگر برنگردد. راهش ندهند. هرکس کارشکنی میکند دیگر راهش ندهید. خودِ وزیر است، دست او را بگیرید و دیگر به وزارتخانه راهش ندهید. اینها صحبتهای امام است، سال 59 گفته است، هنوز یک سال و نیم از انقلاب بیشتر نگذشته است، همان اول تشکیل نظام گفتند اگر وزیر است دستش را بگیرید و از وزارتخانه اخراجش کنید، ما با کسی شوخی نداریم، من کاری ندارم به این که چه کسی باید این کارها را بکند، باز همان روشهای ادارهبازی! به قوه قضائیه میگوید دادگاهها باید با همان قدرت باشند، با قدرت عمل کنند، اگر قاضی نمیتواند قضاوت کند، یا منحرف است و فاسد است فوری او را عوض کنید یا مجازات کنید. میگوید خودتان این کارها را انجام دهید، افراد صالح مطلع بیطرف را تعیین کنید، به شکایات مردم رسیدگی کنید. چند ماه است این مردم میآیند به خیابان، داد، قال، نامه مینویسند، مدام بیانیه امضاء میکنند یک نفر نمیآید جواب بدهد، این قوه میگوید تقصیر اوست، آن قوه میگوید مسئولش اوست، آن قوه میگوید به من مربوط نیست به اون بگویید! خب پس چرا نظام تشکیل دادید؟ اگر به شماها مربوط نیست، به چه کسی مربوط است؟ همه مشکلات را باید خودش بیاید یکی یکی حل کند؟ این شد نظام؟ امام میگوید دادگاهها را اصلاح کنید، از انحرافات جلوگیری کنید، 20تا قاضی و دادستان بیعرضه یا فاسد یا بیسواد را با اردنگی از دستگاه قضایی بیرون بیندازید، جلوی دادگستری او را شلاق بزنید! اتهاماتی که متوجه خودِ مسئولین است به مردم جواب بدهند. اول خودتان را برئ الذمه کنید. رهبری فرمودند با دست ناپاک نمیشود شیشه را پاک کرد! اول برای مردم روشن کنید که ما پاک هستیم و الا اعتماد نمیکنند.
بعد امام میگوید که مراقب فقرا باشید، فقرا و مردم را از دست بدهید هیچ چیز نیستید اصلاً این نظام مشروع نیست. میگوید سرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمیتوانند بفهمند نباید در حکومت جمهوری اسلامی باشند. میگوید اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز ملت باشند این مشکلات پیش نمیآید. اگر پیش بیاید مشکلات رفع میشود. اگر دیدید مشکلاتی پیش میآید و رفع نمیشود و طول میکشد بدانید در سه قوه در حکومت اشکال است و حکومت مشکل دارد. فساد سیستماتیک نیست اما فساد هست. من دارم حرفهای امام را میگویم، اگر اینها ضد انقلابی است پس امام ضد انقلاب است! پدر انقلاب، خودش ضد انقلاب است. امام میگوید که روش حکومت قبل، نباید دوباره در جمهوری اسلامی بیاید با اسم اسلامی! آن روش را دفن کنید، ما دیگر نباید در جمهوری اسلامی شاهد دیکتاتوری و چپاول و خودخواهی و خودپسندی باشیم اینها باید دفع بشود ما مملکت تازهای را میسازیم و باید بسازیم که نمونهاش فقط در صدر اسلام بوده است، هر چه خلاف این است باید با آن مبارزه کنید، هرکس میخواهد باشد. میگوید افرادی که ضعف مدیریت دارند، ضعف اراده دارند دلاورانه باید از مقام خودشان استعفا کنند، این است عمل صالح و عبادت.
به مسئولین میگوید اول خودتان را اصلاح کنید، اسلام را در خودتان پیدا کنید، در مقرّ حکومتی پیدا کنید، هرجا هستید در هر حدی، قوانین اسلام را از خودتان شروع کنید، خودتان را اصلاح نکنید نمیتوانید حکومت اسلامی کنید، نمیتوانید ملت را اصلاح کنید. اگر آنها که در رأس حکومت هستند مثل رئیس جمهور یا نخست وزیر، خودشان را اصلاح نکنند، اگر خودشان تابع قوانین اسلام نباشند، و قوانین اسلام را در مملکت وجود خودشان اجرا نکنند نمیتوانند حاکمان اسلامی باشند. این که در رأس قوا، الحمدلله همه روحانی و روحانیزاده هستند، این که کافی نیست. ما به عمامه و لباس و ریش کاری نداریم. رهبری یک وقتی گفتند قرار نیست در جمهوری اسلامی همان کارهای رژیم زمان شاه بشود منتهی آنها ریش نداشتند با کراوات بودند به جای آن ما ریش داریم و آن کارها را بکنیم. اینها حرفهای صریح رهبری است. گفت جمهوری اسلامی که اسلامی نباشد جمهوری غیر اسلامی و ضد اسلامی است. اینها حرفهای امام و رهبری است.
امام میگوید رؤسای کشور، اگر قوانین اسلام را در خودشان اجرا نکنند نمیتوانند ریاست اسلامی کنند. اسلام نمیپذیرد رؤسایی که برخلاف اسلام عمل میکنند یا تجاهل میکنند یا سست میگیرند، لشکر اسلام نمیپذیرد کسانی که در رأس باشند و به اسلام عمل نکنند، نمیپذیرد ادارهای را که احکام اسلام در خودش جاری نیست، و میخوا