تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعه؛ از شایعه تا واقعیت

خودروسازان ناچار هستند ضمن عرضه اولویت‎بندی‎شده در بازار، در پی تامین قطعات مشابه قطعات موجود در انبارهای خود از طریق بازارهای دیگر باشند
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، روند افزایش قیمت‏ها در بازار داخلی در حالی ادامه ‏دار است که بازار خودروهای وارداتی در رکودی سنگین به سر می‏ برد. با اعلام بسته جدید ارزی در نیمه مرداد ماه سال جاری، دست ‏اندرکاران صنعت خودرو تلاش‏ هایی را برای آزادسازی قیمت خودرو در دستور کار خود قرار داده اند. اما همچنان تابلو اعلام قیمت خودروسازان، قیمت‏هایی را نشان می‏دهد که در خرداد ماه گذشته از سوی شورای رقابت تعیین و شایعه شده است که تولیدکنندگان با هدف افزایش قیمت و ایجاد حاشیه بازار، عرضه را بسیار محدود کرده ‏اند؛ هرچند خودروسازان هم با استناد به بیش از 50هزار خودرو ناقص در پارکینگ‎های خود از کمبود قطعه شکایت دارند. اما در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بود بیش‌از ۹۰هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آن‎ها برای آن‎که به سود بیشتری برسند، سراغ احتکار رفتند. در مقابل اما برخی دیگر از نمایندگان مجلس، خودروسازان و فروشندگان خودرو با صراحت می‏گویند احتکار خودرو و عرضه نکردن محصولات به بازار و احتکار از سوی خودروسازان غیرقابل‌باور و بدون توجیه اقتصادی است‏ و متهم‎کردن خودروسازان به احتکار، تنها بازار را متشنج ‏تر می‏کند.

موج تبلیغاتی علیه صنعت خودرو ‏منشأ خارجی دارد

با ورود مراجع نظارتی به این موضوع تصور می‏شد که واقعیت یا شائبه بودن موضوع احتکار خودرو با توجه به بررسی ‏های سازمان بازرسی کل کشور هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. این در شرایطی است که این مراجع نیز با تایید و تکذیب‏های مکرر هنوز گزارش کاملی برای تنویر افکار عمومی در این زمینه ارائه نکرده ‏اند و هر بار تنها تاکید می‏کنند که موضوع در دست بررسی است.
در این خصوص عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‏ای اظهار داشت: «براساس بررسی‏های انجام‎شده، احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعات برای این کمیسیون محرز نشده است.»
در همین باره، علی قربانی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موج تبلیغاتی علیه خودروسازی که منشأ آن در خارج از کشور است، به «دنیای خودرو» گفت: «شرکت‏های خودروسازی نمی‏توانند دست به احتکار گسترده بزنند. زیرا با توجه به هزینه‏ های انبار خودرو و حمل‎ونقل خودروهای تولیدی، این مساله توجیه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر هزینه های بالاسری تولید، امکان کاهش تولید در خودروسازان را ناممکن می‏کند. اما نبود برخی قطعات مانع از ارائه محصولات خودروسازان به بازار مصرف شده است.»

ضرورت تامین قطعات مشابه از بازارهای دیگر

قربانی احتمال استفاده از قطعات درجه دو و بی‏کیفیت از سوی خودروسازان را نیز رد کرد و توضیح داد: «قطعا این موضوع هم توجیه ندارد و خودروسازان ناچار هستند تا قطعات مشابه قطعات موجود در انبارهای خود را این بار از طریق بازارهای دیگر تامین کنند.»
وی افزود: «با توجه به تولید محدود خودرو در کشور، عرضه نیز به‏ صورت محدود انجام شده و خودروساز مجبور به عرضه اولویت‎بندی‎شده در بازار است. اما عرضه نکردن خودرو، احتکار خودرو در انبار تولیدکنندگان را ثابت نمی‏کند. در این زمینه برخی از دست ‏اندرکاران صنعت خودرو با تایید پارکینگ ‏های مملو از خودرو در شرکت‏های خودروساز تاکید دارند این خودرو‏ها که برخی‏ با عنوان احتکار از آن یاد می‏کنند، در اصل محصولات ناقصی هستند که در انتظار تامین قطعه مانده‏ اند.»

از تحریم‏های بین‏ المللی تا بی‏ثباتی قوانین داخلی

وی در ادامه تاکید کرد: «درحال‎حاضر خودروسازان با توجه به فضای اقتصادی کشور و همچنین نوسان نرخ ارز، آزادسازی قیمت خودرو را تنها مسیر بازگشت بازار به روال عادی خود می‏ دانند. آن‎ها با انتقاد از قیمت‏ گذاری دستوری تاکید می‏ کنند که اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین شود نه ‏تنها دلالان در بازار دوام نخواهند آورد بلکه مشتریان و تولیدکنندگان نیز از این رویه سود خواهند کرد.»
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است خودروساز به دو دلیل هم‎اکنون تعجیلی برای تولید و عرضه ندارد، دلیل اول کسری قطعه و دلیل دوم نیز تحریم ‏های بین المللی و بی‏ ثباتی قوانین داخلی است که باز هم با درنظر گرفتن هزینه ‏های توقف تولید این دو دلیل بسیار کم‏رنگ در نظر می ‏آید. قربانی در پایان گفت: «تا شرایط مناسبی بر کسب‏ و‏کار کشور حاکم نشود و قوانین نیز ثبات پیدا نکنند، تولیدکننده در وضعیت بلاتکلیف خواهد بود.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعه؛ از شایعه تا واقعیت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..