کشف روشی برای تبدیل هر نوع خون اهدایی به نوع عمومی

پژوهشگران با استفاده از آنزیم‌های موجود در مجرای گوارشی انسان توانستند گروه‌های خونی مختلف را به گروه خونی عمومی تبدیل کنند.

در ماه جولای، صلیب سرخ آمریکا کمبود فوری خون را اعلام کرد؛ این سازمان برای کمک به تمام بیمارانی که به خون نیاز داشتند، به‌اندازه‌ی کافی خون دریافت نکرده بود. اکنون پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا راهی برای مقابله با این مشکل پیدا کرده‌اند، حتی اگر مردم خون بیشتری ندهند: تبدیل یک نوع خون با مصرف کمتر به نوعی که هر کسی بتواند آن را دریافت کند. پژوهشگران نتایج این مطالعه را در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه دادند.

تفاوت گروه‌های خونی مختلف به‌علت قندهای متفاوتی است که روی سطح سلول‌های قرمز آن‌ها وجود دارد. گروه خونی نوع A، یک نوع قند دارد و گروه خونی B دارای قند نوع دیگری است؛ گروه خونی AB هر دو قند را دارا است و گروه خونی O هیچ قندی ندارد. فردی که دارای گروه خونی A است، هیچگاه نمی‌تواند از گروه خونی B ، خونی دریافت کند زیرا به علت تفاوت در نوع قند آن‌ها، سیستم پذیرنده، خون جدید را رد خواهد کرد. از آن جا که گروه خونی O هیچ قندی ندارد، هر فردی می‌تواند آن را دریافت کند، این گروه خونی به‌‌عنوان گروه خونی عمومی پذیرفته می‌شود و بنابراین بسیار مطلوب است.

مقاله‌های مرتبط:

در گذشته پژوهشگران فهمیده بودند که آنزیم‌های خاصی (مولکول‌هایی که موجب واکنش‌های شیمیایی می‌شوند) می‌توانند قندها را از سطح سلول‌های خونی گروه‌های خونی A، B و AB حذف کنند و آن‌ها را به نوع مطلوب‌تر O تبدیل کنند. اگرچه همانطور که خود پژوهشگران اذعان دارند، آن‌ها آنزیمی را که در این زمینه موثر و تجاری باشد، کشف نکرده‌ بودند. آن‌ها به دنبال یافتن چنین آنزیمی به روده‌ی انسان روی آوردند. پژوهشگران از قبل می‌دانستند که پوشش مجرای گوارشی، قندهایی نظیر قندهای موجود روی سطح سلول‌های خونی دارد و اینکه آنزیم‌های باکتریایی موجود در مجرای گوارشی انسان می‌توانند آن قندها را از جدار پوششی روده جدا کنند.

پژوهشگران با استفاده از این دانش، قادر به جداسازی آنزیمی شدند که می‌تواند قندها را از گروه‌های خونی A و B جدا کند؛ با این روش این آنزیم‌ها می‌توانند بسیار کارآمدتر از هر آنزیم شناخته‌شده‌ی دیگری، یک گروه خونی را به گروه خونی O تبدیل کنند. در حال حاضر پژوهشگران در حال بررسی مجدد یافته‌های خود هستند. گام بعدی آزمایش این آنزیم در شرایط بالینی است: آیا فرایند تبدیل، پیامدهای ناخواسته‌ای هم به دنبال خواهد داشت یا نه؟ انجام این آزمایش‌ها نیاز به زمان دارد اما پژوهشگران بر این باورند که این آنزیم موجب خواهد شد که در آینده هر کس نیاز به خون داشته باشد، بتواند به راحتی آن را دریافت کند.

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشف روشی برای تبدیل هر نوع خون اهدایی به نوع عمومی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.