تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کارگران ایرانی در شعب ابی‌طالب زندگی می‌کنند

خبرگزاری ایلنا: عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور گفت: وزیر پیشنهادی باید از مشکلات بخش‌های فرودست جامعه آگاه، و به جامعه کارگری نزدیک باشد. وضع اقتصادی آنقدر خراب شده که حتی کارگران اتباع بیگانه به کشور خود بازمی‌گردند. کارگران ما هم به‌رغم علاقه زیادی که به این کشور دارند ناگزیر از زندگی در شرایط شعب ابی‌طالب هستند.

احسان سهرابی (عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور و رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی)، گفت: علی ربیعی (وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قربانی تصمیمات هیئت دولت شد. دولت می‌توانست از وی حمایت پررنگ‌تری به عمل آورد اما متاسفانه این کار را نکرد.

وی ادامه داد: باید ببینیم چه کسی را به‌عنوان وزیر از سوی دولت پیشنهاد خواهند داد. به نظر ما خود شخص مهم نیست آنچه که اهمیت دارد این است که وزیر پیشنهادی از مسائل و مشکلات بخش‌های فرودست جامعه آگاه باشد و به جامعه کارگری نزدیک باشد.

سهرابی درخصوص مسائل مرتبط با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، اظهار داشت: شستا باید از لحاظ درآمدزایی، کمکی به سازمان تامین اجتماعی باشد اما عملا، بسیاری از شرکت‌های آن زیان‌ده هستند. برای حل مشکلات ساختاری و مدیریتی آن، باید کارگروه تخصصی‌ای تشکیل شود. از نظر منِ کارگر این امر پذیرفته نیست که هر دولتی که بیاید بگوید شستا زیان‌ده است. مشکلات شستا را چه در حوزه خدمات باشد، چه تولید، چه بازار، باید با یک کارگروه رفع کرد.

وی در خصوص تشکیل جلسات شورای عالی کار برای تعیین مجدد دستمزد در سال جاری گفت: نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت هرساله در ماه‌های پایانی سال دور هم جمع می‌شوند تا در گفتگوهایی سه‌جانبه، دستمزد سال پیش‌رو را تعیین کنند اما آنچه شاهدش هستیم این است که دولت از دی ماه، خود به محاسبه عددی برای دستمزد و منطبق با بودجه برای سال جدیدش می‌رسد.

با در نظر گرفتن یک چنین موانع و مشکلاتی، در ماه دوازدهم تصمیم برای دستمزد سال آتی گرفته می‌شود درحالی‌که نمی‌توان مسائل سال پیش‌رو را درست پیش‌بینی کرد. متاسفانه اقتصاد کشور ما از ثبات و چارچوب‌های مناسبی برخوردار نیست که بتوان دستمزد سال آینده را به‌خوبی تعیین کرد. از همین روی، ما همیشه به میزان و نحوه تعیین دستمزد نقد داشتیم به‌خصوص امسال که شرایط هم بسیار بدتر شده است.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی افزود: به‌رغم زحماتی که نمایندگان کارگران و وزیر سابق کار در شورای عالی کار در روزهای پایانی سال گذشته، برای تعیین دستمزد متحمل شدند اتفاقات امسال و تورم‌های رخ‌داده منجر به این شد از ارزش دستمزدها و قدرت خرید کارگران به‌شدت کاسته شود.

وضع اقتصادی آنقدر خراب شده که حتی کارگران اتباع بیگانه (منظور، عمدتا کارگران افغان) به‌خاطر رکود و گرانی‌ها، دست به مهاجرت می‌زنند و به کشور خود بازمی‌گردند. کارگران ما هم به‌رغم علاقه زیادی که به کشور و این نظام دارند ناگزیر از زندگی در شرایط شعب ابی‌طالب هستند.

وی تاکید کرد: در مزد و قیمت‌ها بازنگری باید شود. دولت بر قیمت‌ها باید کنترل کند و این امر را جدی بگیرد. اما تاکنون اینگونه نبوده است برای مثال لبنیات، میوه و سبزیجات که جزو کالاهای مصرفی اساسی هر خانواری هستند قیمتشان طی چند هفته اخیر به‌شدت افزایش یافته است. ظرف ۲۰ روز گذشته، ۳ مرتبه نرخ اجناس و کالاها تغییر کرد.

سهرابی با یادآوری دوران جنگ، گفت: طی ۸ سال جنگ، مردم شرایط سخت آن زمان را تحمل کردند. البته آن زمان قیمت‌ها از سوی نهادهای نظارتی به‌شدت کنترل می‌شد. اما اکنون کنترلی اعمال نمی‌شود. بنابراین باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری اعمال شود تا بیش از این ضربه نخوریم.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در دستمزدها، اظهار داشت: دولت باید یارانه به اقشار ضعیف‌تر بدهد. در شرایط بغرنج کنونی اقتصادی، که کارخانه‌ها رو به تعطیلی هستند، بهتر است مقامات مربوطه تسهیلاتی در حوزه مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای، بانکی، مواد اولیه و... شرکت‌ها و کارفرمایان فراهم آورند. در زمان کنونی، همه باید با یکدیگر همدلی کنند. دولت قیمت کالاهای اساسی را باید کنترل کند. در عین حال، باید معافیت‌های بیمه‌ای را تا حد امکان، برای کارفرمایان فراهم کند.

سهرابی گفت: در شرایط حاضر که با رشد قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی مواجه هستیم چه لزومی به صادرات مثلا گوشت قرمز به بهانه ارزآوری است در حالی که با توزیع بهینه آن در بازار داخلی، می‌توان به تامین غذای موردنیاز مردم کشورمان، به‌خصوص اقشار کمتر برخوردار پرداخت. در شرایط کنونی، ما کارگران تنها خواسته‌مان این است که شرمنده خانواده‌هایمان نشویم.

وی در خصوص گسترش فقر تصریح کرد: پایین‌ترین دهک‌های جامعه اکنون در آسیب‌پذیرترین وضعیت خود هستند. این امر می‌تواند به افزایش بزهکاری در جامعه دامن بزند. اکنون ما باید آماده برای مقابله با موج بعدی تحریم‌ها که از آبان‌ماه آغاز می‌شوند باشیم. ما در گذشته با بدترین تحریم‌ها هم مواجه بوده‌ایم اما آنها را توانستیم از سر بگذرانیم.

وی در خصوص وضعیت استان خراسان رضوی گفت: مدیرکل جدید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات مثبتی را برای اشتغال‌زایی، حمایت از اشتغال‌های موجود و امنیت شغلی و کاهش حوادث ناشی از کار انجام دادند. البته منکر مشکلات موجود نیستیم اما شرایط تا حدی نسبت به گذشته بهبود یافته است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور در پایان، تاکید کرد: مشهد یک قطب اقتصادی است که باید بیش از این مورد توجه و حمایت مسئولین قرار گیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کارگران ایرانی در شعب ابی‌طالب زندگی می‌کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..