تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پایان جنگ تجاری یا شروع یک نگرانی جدید؟

ماه هاست موضوع جنگ تجاری میان امریکا و چین در صدر خبرهای اقتصاد بین الملل قرار دارد. موضوعی که این روزها به عنوان یک ریسک، تمامی بازارهای کالایی را تحت الشعاع قرار می دهد. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست های امریکا در قبال دیگر کشور ها بخصوص چین، روسیه و ترکیه در نهایت به ضرر اقتصاد خود این کشور بوده و در نهایت منجر به عقب نشینی کاخ سفید از این مواضع می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، کش و قوس های میان دو اقتصاد بزرگ دنیا از ماه ها پیش با افزایش تعرفه ها در بسیاری از کالاها شدت گرفت.  

جنگ تجاری میان آمریکا و چین در شرایطی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با اعزام تیمی از مشاوران ارشد اقتصادی خود به چین، تلاش کرد تا مانع از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور شود.

با این حال چین اعلام کرد که تامین دو خواسته اصلی آمریکا مبنی بر تسهیل واردات کالاهای آمریکایی و اعطای تعهد نسبت به رعایت حقوق مالکیت معنوی تولیدات آمریکایی، برای این کشور امکان‌پذیر نیست. بدین ترتیب بزرگ‌ترین جنگ تجاری جهان از اوایل 2018، بین دو قدرت بزرگ اقتصاد جهان آغاز شد.

بعد از وضع تعرفه های سنگین از سوی دولت آمریکا، چین در اقدامی تلافی جویانه، افزایش تعرفه وارداتی کالاهای آمریکا را در چند مرحله در دستور کار قرار داد. این موضوع که نگرانی سرمایه گذاران را در بازارهای مختلف افزایش داد، به نوسان قیمتی بسیاری از کالاهای اساسی انجامید.

اما پس از روزها انتظار،این هفته مذاکرات بین مقامات اقتصادی دو کشور آمریکا و چین آغاز می شود. مقامات ارشد آمریکا و چین قصد دارند در خصوص مسائل تجاری و اختلافات دوکشور درباره تعرفه ها و حق مالکیت معنوی مذاکره کنند.

بسیاری از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند اگر این مذاکرات نتایج و دستاوردهای مثبت و امیدوار کننده داشته باشد، در نهایت به نفع بازارهای بین المللی به خصوص فلزات گران بها خواهد بود.

خوشبینی آسیایی ها به مذاکرات چین و آمریکا

 اثر خوشبینی به مذاکرات چین و آمریکا امروز کاملا در روند بازارهای جهانی مشهود است. در همین زمینه شاخص بورس شانگهای با رشد 1.43 درصدی و شاخص 300 شرکت برتر چین 1.89 درصد افزایش داشته است. همچنین سایر بازارهای شرق آسیا نیز تاکنون روند صعودی داشته به طوریکه شاخص نیکی ژاپن 0.18 درصد و بمبئی هند 0.02 درصد رشد داشته است.

سیگنال ترامپی به دلار

اما در دیگر بازارها نکته بسیار مشهود، احتیاط در معاملات تا مشخص شدن نتایج نهایی این مذاکرات است. موضوعی که تا حدودی روند شاخص دلار آمریکا را در روز سه شنبه تحت تاثیر قرار داده است. در کنار این موضوع، اظهارات شب گذشته دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص مخالفت با افزایش نرخ بهره آمریکا منجر به افت ارزش شاخص دلار شد.

بررسی ها نشان می دهد، از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را چهار بار افزایش داده است، که دو مرتبه آن در زمان رییس جدید فدرال رزرو بوده است. با این حال، جروم پاول در ترسیم سیاست های اقتصادی فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره در دو مرحله دیگر را نیز قرار داده است.

در همین رابطه ، ترامپ شب گذشته در یک جلسه با حضور مقامات اقتصادی، با انتقاد شدید از عملکرد جروم پاول، از عدم هماهنگی رییس فدرال رزرو با وی در خصوص سیاست افزایش نرخ بهره (قبل از روی کار آمدن) انتقاد کرد. رییس جمهور آمریکا همچنین بیان کرد، بانک مرکزی این کشور باید بیش از پیش در بهبود شرایط اقتصادی به کمک دولت بیاید.

با این اظهارات، چند نگرانی میان سرمایه گذاران خارجی به وجود آمد که فشار بر شاخص دلار را افزایش داد. از یک سو کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در ماه های آینده، و در سمت دیگر نگرانی از دخالت دولت در تصمیمات فدرال رزرو از مهمترین ریسک های امروز بازار ارزهای جهانی محسوب می شود.

همچنین در آستانه برگزاری مذاکرات دو روزه چین و آمریکا بسیاری از سرمایه گذاران تقاضای خود را به سمت دارایی های امن افزایش دادند. ره آورد این اتفاقات باعث شد، شاخص دلار امروز با افت قابل توجه همراه شود و با 0.23 درصد افت به سطح 95.4 درصد برسد.  

فرصت طلبی کامودیتی ها از افت دلار

موضوع کاهش ارزش دلار ، روند قیمتی فلزات گرانبها و همچنین کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار داد. به گونه ای که مس امروز بعد از هفته ها بار دیگر به سطح 6 هزار دلار بازگشت.

افزایش تقاضا برای فلزات از سوی سرمایه گذاران غیر دلاری در کنار خوشبینی به نتایج مذاکرات دو هیات آمریکایی- چینی باعث شد فلزات تا این لحظه در مسیر صعودی حرکت کنند.

هم اکنون در بازار جهانی فولاد، مسیر قیمت ها همچنان صعودی است. در این زمینه شرکت فولادshagang  چین، با انتشار قیمت های آتی 10 روز آینده تخمین خود از روند قیمتی را افزایشی برآورد کرد. در همین زمینه فلزاتی چون میلگرد، مفتول و بیلت نسبت به روزهای قبل رشد قیمتی بیشتری داشته اند.

امروز در بازار لندن هر تن مس با رشد 0.72 درصدی به سطح 6 هزار و 34 سنت رسیده است. هر تن روی نیز، رشد قیمتی حدود 2 درصدی داشته و به رقم 2 هزار و 422 دلار ارتقا یافته است. سرب نیز 0.81 درصد و آلومینیوم نیز با رشد 0.32 درصدی به 2 هزار و 64 دلار رسیده است.

طلا به مدار صعود بازگشت

بازار طلای جهانی نیز از این رویه مستثنی نبود، طلا نیز در جریان معاملات صبح امروز و بعد از سخنرانی رییس جمهور امریکا با رشد قابل توجه همراه شد.

در حال حاضر قیمت هر اونس طلا با رشد سه دلار و 17 سنتی به یک هزار و 193 دلار رسیده است. این درحالیست که در ساعاتی از معاملات این فلز گرانبها، قیمت ها از سطح هزار و 200 دلار نیز فراتر رفته است.

تحلیل گران اقتصادی رویترز بر این باورند،  مثبت بودن مذاکرات تجاری آمریکا و چین می تواند موجب کاهش ارزش دلار شود و این مساله در نهایت به نفع تقاضای طلا در بازارهای مختلف به خصوص بازارهای نوظهور خواهد بود.

طلا که در هفته گذشته به کم ترین سطح از ژانویه 2017 رسیده بود، این روزها تهدید کاهش تقاضا را در تیرراس خود دارد. بلومبرگ در این زمینه نوشته است، در نیمه اول سال 2018، تقاضا برای فلز زرد بسیار کاهش یافته است. با این وجود باید در انتظار ماند تا اثر تقابل این اتفاقات را بر قیمت طلا مشاهده کرد.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پایان جنگ تجاری یا شروع یک نگرانی جدید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..