تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کردستان نگینی در غرب کشور

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان کردستان یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر سنندج است. آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۰ حاکی از آن است که در این استان ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و ۱۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه وجود دارد. همچنین مریوان، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و بانه از شهرستان‌های این استان هستند.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

کردستان دارای بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان است که در پارک جنگلی آبیدر سنندج واقع شده است.

کشاورزی و دامپروری یکی از منابع اقتصادی این استان به شمار می‌روند. صنایع این استان به دو گروه ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند که صنایع ماشینی عبارتند از: صنایع کانی غیرفلزی، شیمیایی، نساجی و چرم، غذایی، برق و الکترونیک و صنایع دستی عبارتند از: فرش‌بافی، گلیم‌بافی، نساجی و غیره. همچنین کولبری از عمده‌ترین شغل‌های تامین‌کننده اقتصاد مردم است.

سلجوقیان نخستین بار به‌طور رسمی از کلمه کردستان استفاده کردند که پس از آن این کلمه به ثبت رسید.

سنندج

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

تاریخچه استان کردستان

قدمت این استان به هزاره‌های پیش از میلاد می‌رسد و سابقه تاریخی طولانی دارد، تا جایی که از اقوام کرد در نقاط مرکزی و غربی ایران با اسامی «کرد و خوی، کورتیوی» توسط تاریخ نویسان و مورخانی چون «پولیبوس، گزنفون و استرابون» یونانی نام برده شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

كردها یكی از بخش‌های معروف نژاد آریایی هستند كه از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد از شرق وارد ایران شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت کردند.

استان کردستان

کردستان بخشی از سرزمینی است که در گذشته مادها بر آن حکومت می‌کردند. این ناحیه در دوره صفویه از شهرهای سنه، گروس، الکا، زرین کمر، طغامین، خورخوره، پاوه و هورامان اورامان، الکای بانه، قالازالام و پالانگان تشکیل شده بود.

این استان از دوران پیش از تاریخ، به عنوان یکی از استقرارگاه‌های بشری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است، کاوش‌های علمی باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی گواه این مطلب است. در کردستان حدود ۱۲۳۴ اثر باستان شناسایی شده و حدود ۵۰۰ اثر از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جغرافیا استان کردستان

کردستان با مساحت ۲۸٬۲۰۳ کیلومترمربع حدود ۱/۷٪ از مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد. این استان در غرب ایران واقع شده است.

همسایگان این استان از شمال استان‌های آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان و از جنوب استان کرمانشاه و از شرق استان همدان و قسمتی دیگر از استان زنجان و از غرب کشور عراق هستند. کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز خاکی مشترک با عراق دارد.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

فاصله کردستان با دریا زیاد است ولی به آب‌های آزاد جهان در جنوب و دریاچه‌های شمالی نظیر دریای خزر و دریاچه ارومیه به وسیله دره‌های عمیق در هم تنیده می‌توان رسید.

کردستان منطقه‌ای کوهستانی بوده و دارای دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن است. کوه شاهو با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین نقطه و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود ۹۰۰ متر پست‌ترین نقطه استان است، پس می‌توان نتیجه گرفت که بلندترین و پست‌ترین نقاط استان اختلاف ارتفاعی معادل ۲۴۰۰ متر دارند. کوه‌های کردستان سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های بزرگ هستند.

اقلیم استان کردستان

توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای که از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه آمده اقلیم این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این توده‌ها به ارتفاعات زاگرس برخورد کرده و به صورت برف و باران فرو می‌ریزند.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

تعداد روزهای یخبندان ۱۰۹ روز و میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۵۰۰ میلی‌متر است. غرب استان کردستان بیش‌ترین میزان بارش را دارد، در تابستان نیز بارندگی به حداقل مقدار خود می‌رسد. این استان در تابستان دارای آب و هوای گرم و در زمستان دارای آب و هوای سرد است.

مهاجرت انواع پرندگان به این استان و پرورش زنبور عسل از نتایج آب و هوای خاص این منطقه است.

سوغات و صنایع دستی استان کردستان

شیرینی کنجدی، قالی، گلیم و نازک‌کاری چوب از شاخص‌ترین سوغات و صنایع دستی کردستان است.

دیدنی‌ها استان کردستان

پارک جنگلی آبیدر سنندج، حمام وکیل‌‌الملک سنندج، روستای پلکانی پالنگان در کامیاران، دریاچه زریوار مریوان، غار کرفتو در ۳۱ کیلومتری شمال غرب دیواندره، عمارت آصف وزیری سنندج و مسجد جامع سنندج از دیدنی‌های معروف استان کردستان هستند.

دیدنی های مریوان؛ شهر تماشایی و رویایی کردستان

مریوان یکی از شهرهای زیبا و مرزی در غرب ایران، در استان کردستان است که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری از شهر سنندج واقع شده است. این شهر جذاب و تماشایی به دلیل واقع شدن در نزدیکی دریاچه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز به نام «زریوار» و نیز به خاطر برخورداری از طبیعتی دست‌نخورده و فوق‌العاده، دارای چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز و کوهستانی است و همینطور گزینه مناسبی برای سفرهای تفریحی محسوب می‌شود. در ادامه به برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر جذاب و دیدنی پرداخته‌ایم.

دریاچه زریوار (زریبار) استان کردستان

دریاچه زیبای زریوار یا زریبار بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه آب شیرین در غرب ایران و یکی از منحصر‌به‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان است که سالانه گردشگران زیادی را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

بیشتر بخوانید: سفر به پایتخت سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ ایران

قرار گرفتن این دریاچه زیبا در میان جنگل‌های انبوه و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، مکانی باشکوه و زیبا را در این نقطه پدید آورده است و آن را به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری غرب کشور و استان کردستان تبدیل کرده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

همچنین افسانه و داستان‌های زیادی درباره این دریاچه وجود دارد که می‌توانید آنها را از زبان مردم محلی این منطقه بشنوید.

روستای اورامان (اورامانات تخت) استان کردستان

روستای اورامان یا اورامانات تخت یکی از روستاهای پلکانی کشور است که در دل کوه‌های سر‌ به‌ فلک‌ کشیده رشته‌کوه‌های زاگرس در مسیر رودخانه سیروان در مریوان استان کردستان واقع شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور 

خانه‌های این روستا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیاط هر خانه‌ای پشت‌بام خانه‌ای دیگر است. مردم این روستا بر این باورند که این روستا، زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیت خاصی داشته است و به همین واسطه آن را به‌عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان نامیده‌اند.

غار کونا شم شم استان کردستان

غار کونا شم‌شم در نزدیکی روستای تراق‌تپه در ارتفاعات چهل‌چشمه واقع شده است. «کونا چم‌چم» در زبان کردی به معنای سوراخ یا حفره‌ای است که در آن خفاش وجود دارد.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

این غار از سنگ‌های آهکی کوه‌های اطراف تشکیل شده و دارای سه دهانه ورودی است که در حال حاضر یکی از آنها به دلیل ریزش مسدود شده است.

بازارچه مرزی مریوان استان کردستان

بازارچه مرزی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای غرب کشور در استان کردستان است که در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان واقع شده است و محل خرید و فروش کالاهایی است که به صورت ترانزیت از کردستان عراق رد و بدل می‌شود.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

در این بازار از وسایل خانگی و الکترونیکی گرفته تا پوشاک، زیورآلات سنتی زنانه، صنایع‌دستی، کفش محلی و کالاهای خارجی می‌‌توانید پیدا کنید.

منطقه تفریحی قمچیان استان کردستان

منطقه تفریحی قمچیان در جاده مریوان به سقز در کنار جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سرسبز و طبیعت تماشایی قرار گرفته است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی از جمله قارچ، پیچک، ریواس و حیوانات وحشی نظیر خرس، روباه، خرگوش و گرگ دیده می‌شود. در این تفریحگاه شیفته و مجذوب طبیعت می‌شوید و آرامش شگرفی کسب خواهید کرد.

دشت بیلو استان کردستان

دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری مریوان جای گرفته است و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این شهر به شمار می‌رود. این دشت با برخورداری از پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌های متعدد و جنگل‌های سرسبز اطراف، به یکی از نقاط محبوب و مناسب برای گردش و تفریح در این شهر تبدیل شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

روستای کانی سانان استان کردستان

روستای کانی‌سانان در فاصله ۷ کیلومتری غرب مریوان در دامنه کوه و مقابل دریاچه فوق‌العاده زیبای زریوار قرار گفته است. خانه‌های این روستا از معماری جالبی برخوردارند و به صورت ردیفی، درست پشت سر یکدیگر و بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها مقابل دیگری قرار بگیرد، ساخته شده‌اند. چینش این خانه‌ها، منظره‌ای جالب و دوست‌داشتنی در این روستا ایجاد کرده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

تفرجگاه ملاقوبی استان کردستان

تفرجگاه ملاقوبی در شمال اراضی روستای هجرت و جنوب‌شرقی روستای برقلعه واقع شده است و به خاطر زیارتگاهی به نام ملاقوبی اینگونه نامگذاری شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

چشمه‌های آب، طبیعت بکر و سرسبز و درختان انبوه همراه چشم‌اندازهای دلربا این ناحیه را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط مریوان تبدیل کرده است.

آبشار گویله استان کردستان

آبشار گویله یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی مریوان است که در ۲۰ کیلومتری آن در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه منطقه مرزی کردستان، در محور سقز به مریوان قرار گرفته است و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

قلعه مریوان (قلعه ایمام) استان کردستان

قلعه مریوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر مریوان در ۳ کیلومتری جنوب‌شرقی آن است. این قلعه، در واقع بنایی کهن متعلق به اواسط قرن دهم هجری قمری است و به نظر می‌رسد که در دوران حکومت «سرخاب بیگ اردلان» بر فراز کوهی احداث شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

ارتفاعات چهل چشمه استان کردستان

در شهر مریوان، ارتفاعات کوهستانی زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها از دو نوع مرتفع سنگی و کوه‌های جنگلی رفیع هستند. «چهل چشمه» کوهی با ارتفاع ۳ هزار متر و ۱۴۰ متر بالاتر از سطح دریا است که در شمال‌شرقی مریوان واقع شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

در اطراف این کوه زیبا و سر به آسمان کشیده، چشم ‌زهای رویایی، کم‌نظیر و سرسبزی وجود دارد که گردشگران زیادی را به این ناحیه می‌کشاند.

پل گاران (کردلان) استان کردستان

پل گاران یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر مریوان است که روی رودخانه دائمی گاران در ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی مریوان احداث شده است.

این پل، ارتباط میان دو منطقه «جانوره» و «گاران» در مریوان را به وجود آورده است. در گذشته‌های دور همچنین با استفاده از این پل، شهر سنندج به شهر مریوان متصل می‌شده است.

کردستان/ کردستان نگینی در غرب کشور

جالب است بدانید که قدمت ساخت این سازه تاریخی به دوران حکومت ساسانیان باز‌می‌گردد و در دوران صفویه و والیان نیز بازسازی شده است. در حال حاضر این پل تاریخی یکی از آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور است.

انتهای پیام/ز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کردستان نگینی در غرب کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..