تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




موج جدید بازداشت فعالان سیاسی و روحانیون در عربستان برای سرکوب صداهای معترض/ ریاض به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست در منطقه مقابل محور مقاوت است

احمد الربح فعال سیاسی و از معارضان رژیم عربستان سعودی گفت: سیاست های عربستان سعودی در منطقه به شکست انجامیده و رژیم سعودی با بازداشت‌های اخیر و تشدید فشار بر مخالفان و منتقدان خود به دنبال سرپوش گذاشتن بر وضعیت نابسامان داخلی در این کشور است.

احمد الربح تحلیلگر و کارشناس مسائل جهان عرب و معارض سعودی ساکن نیوزیلند در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین، موج جدید بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشر،  روحانیون، روشنفکران و نویسندگان  منتقد حکومت ، پرونده سازی و القاء وجود خطرات داخلی به منظور انحراف افکار عمومی از سیاست‌های شکست خورده خود در داخل و خارج و سرکوب مخالفان به این بهانه عنوان کرد.

این فعال سیاسی اهل عربستان سعودی با اشاره به اینک رژیم آل‌سعود در چند سال اخیر خود را درگیر بحران‌های داخلی و خارجی بسیاری کرده‌ است و از انجا که توانایی مدیریت شرایط کنونی را ندارد،  به سانسور رسانه‌ای متوسل می‌شود، افزود: حکومت عربستان در بحران‌ها و پرونده‌های سیاست خحارجی که طی سال‌های اخیر برای خود باز کرده نتوانسته هیچ یک از اهداف خود را محقق کند، از اینرو شرایطی سخت و مقطعی بحرانی را سپری می‌کند  چرا که هیچ دستاوردی در یمن، سوریه، عراق و حتی لبنان نداشته‌ است، به عبارتی پروژهای آنها با شکست مواجه شده است.

احمد الربح در رابطه با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌سعود خاطر نشان کرد: نظام حاکم عربستان به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از شکست‌های خود است و اقدام به بازداشت فعالان بخش‌های مختلف کرده است تا یک اقدام پیشگیرانه برای خاموش کردن صداهای معترض احتمالی باشد.

وی در مورد آینده روابط عربستان با کشورهای منطقه اظهار داشت: عربستان برای نجات از بحران کنونی خود یک گزینه بیشتر ندارد و آن هم اصلاح روابط با ایران است که نشانه‌های درک این موضوع در میان سران رژیم سعودی مشهود است.

این تحلیلگر عربستانی افزود: عربستان باصدور ویزای دیپلمات‌های ایرانی و تغییر رویکرد سیاسی خود در عراق و سوریه در مسیر آرام سازی تنش با ایران گام بر می‌دارد چرا که وضعیت کنونی سیاست خارجی عربستان  مورد اعتراض تعداد زیادی از نویسندگان و روشنفکران در داخل و خارج از عربستان قرار گرفته است.

الربح با بیان اینکه رژیم آل‌سعود نتوانسته حتی جامعه عربستان را به قبول سیاست‌های خود متقاعد کند گفت: آل‌سعود با تبلیغات گسترده،  سال‌های متمادی علیه محور مقاومت به جنگ برخواسته ولی تاکنون نتوانسته حتی ملت عربستان را علیه آن تحریک ‌کند، لذا شاهد شدت گرفتن موج اعتراضات در داخل عربستان هستیم که به دنبال آن مقامات سعودی به اتخاذ تدابیر امنیتی و سرکوب گرانه علیه منتقدان و معترضان در روزهای اخیر اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به ادامه عملیات سرکوبگرانه رژیم سعودی علیه شیعیان در منطقه شرقی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی شیعیان عربستان تغییر چندانی نکرده است ولی به دلیل فضای امنیتی در استان‌های دیگر  و موج گسترده بازداشت شخصیت‌های مطرح اهل سنت در این کشور اوضاع به صورت موقتی در مناطق شیعیان آرام‌تر شده، ولی قطعاً این شرایط برای درازمدت ادامه نخواهد داشت و موج بازداشت‌ شیعیان از سر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل منقطه با اشاره به سیاست عربستان در داخل و خارج تصریح کرد: رژیم آل‌سعود با پشتیبانی کشورهای سلطه‌گر،  بدون هیچ ابایی دست به هر اقدامی که می خواهد می‌زند و از هر بازخواستی در امان است،  لذا شاهد اقدامات تندی در همه سطوح از جانب آن هستیم؛ این رژیم برای مجامع بین‌المللی هیچ اهمیتی قائل نیست، و این امر می‌تواند یک شرایط خطرناکی برای مخالفان ومعترضان این نظام در داخل باشد.

احمد الربح در مورد تعداد و شرایط زندانیان آزادی بیان عربستان گفت: تاکنون آمار و اعداد رسمی از بازداشت شدگان در دست نیست ولی از زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد سعودی منصوب شده است،  صدها تن دستگیر و برخی ناپدید شده‌اند. از آنجایی که عربستان نظام قضائی مستقل و عادلی ندارد، در حقیقت افراد بسیاری ربوده و در مکانی نامعلوم زندانی و اغلب به صورت محرمانه محاکمه می‌شوند.

وی اظهار داشت: عربستان به دلیل سیاست‌های اشتباه محمد بن سلمان تقریبا به بن بست رسیده است و باوجود پرونده‌های پیچیده داخلی و خارجی راه نجاتی جز بازگشت و اصلاح سیاست خود در منطقه ندارد، خاندان آل‌سعود با حکومت مطلقه پادشاه و ولی عهدش اداره می‌شوند که این خود یک تهدید جدی داخلی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «موج جدید بازداشت فعالان سیاسی و روحانیون در عربستان برای سرکوب صداهای معترض/ ریاض به دنبال سرپوش گذاشتن بر شکست در منطقه مقابل محور مقاوت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..